דיווח: נתניהו הורה לשרי הליכוד לצאת נגד האבטחה לבן ארי

מתאם השבויים והנעדרים יצא למוסקבה להביא את הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה ● תלמידי כיתות ז׳ עד י׳ לא יחזרו ללימודים בשבוע הבא ● ראש מפקדת הקורונה ביקש לפרוש מצה״ל לאחר שהתגלה ששלח מכתב אנונימי מכפיש נגד קצין אחר ● דרעי: "ש״ס תעסיק בקלפי רק מחוסנים ומחלימים" ● משרד הסביבה יחקור את זיהום הזפת בחופים והיפלטות גופת הלוויתן בניצנים

ליאת בן-ארי, התובעת במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
ראובן קסטרו/פול
ליאת בן-ארי, התובעת במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021

זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה מפרסמת הבוקר את דוח "שוק העבודה בישראל 2020: תעסוקה בימי קורונה", המציג את תמונת המצב העגומה בשוק העבודה הישראלי בשנה האחרונה.

לפי הדו"ח, לפני פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון נמצא שוק העבודה בתעסוקה כמעט מלאה, עם שיעור אבטלה שעמד על 3.8% בלבד. עם סגירת המשק במרץ 2020, קפץ שיעור האבטלה (כולל אנשים בחל"ת) ועמד בחודשים מרץ־דצמבר 2020 על 16% בממוצע. שיעור האבטלה בין הסגרים (יולי־אוגוסט 2020) עמד על כ־10%. לאחר מכן, בתקופת הסגר השני והשלישי והמגבלות החמורות שביניהם, חזר שיעור האבטלה לפי הדו"ח לכ-16% בממוצע.

יצויין כי מדובר בנתונים מקלים, כיוון שלפי דו"חות של גופים כמו שירות התעסוקה האבטלה הגיעה בתקופת הסגרים ליותר מ-20% – וגם אלה אינם כוללים מאות אלפי עצמאים שאיבדו את מקור פרנסתם ומתקיימים במקרה הטוב מפיצויים.

לפי הדוח "המשבר גרם לנסיגה באחת המשימות החברתיות החשובות של המשק הישראלי – שילוב גברים חרדים בתעסוקה. שיעור האבטלה עלה מאוד בכל חלקי האוכלוסייה, אך היה הגבוה ביותר בקרב גברים חרדים במהלך רוב חודשי המשבר. למשל, בתקופת הסגר השני עמד שיעור האבטלה בקרב גברים חרדים על 20%, לעומת 14% בקרב יהודים לא חרדים".

עוד מציין הדו"ח כי "המשבר הכלכלי בעקבות המגיפה העמיק את הפערים הקיימים בלאו הכי בשוק התעסוקה בין המגדרים ובין בעלי השכלה גבוהה או מקצועית לבין האחרים".

לפי הדו"ח, נשים נפגעו בצורה חזקה יותר בזמן הסגרים. הפער המגדרי בשיעור האבטלה הגיע בשיאו ל־11% בסגר הראשון ו־7% בסגר השני. שיעור האבטלה הנמוך ביותר היה בקרב יוצאי אקדמיה (10% בסגר השני) ויוצאי מוסדות להנדסאים וטכנאים (14% בסגר השני), והיה גבוה בקרב מי שמוסד הלימודים האחרון שלו היה ישיבה או תיכון (19% בסגר השני).

עוד מצויין כי המקצועות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מאז חודש מרץ הם בתחומי המסעדנות, התיירות, האומנות והתרבות. במשלחי יד אלה שיעור האבטלה נע בין 21% ל־69% גם בחודשים יולי־אוגוסט, הזמנים שבהם המשק היה עם מעט הגבלות יחסית לשאר השנה. בין המקצועות שנפגעו בצורה קלה יחסית, ישנם מפתחי תוכנה ועובדים של מערכות חיוניות, כגון מורים ורופאים. שיעור האבטלה של העובדים אלה היה נמוך מ־5%.

47% מהעובדים בישראל מועסקים במשלח יד המאפשר עבודה מהבית – ושיעורם גבוה בהשוואה לכל מדינות ה־OECD פרט ללוקסמבורג, וגבוה משמעותית מהממוצע במדינות אלו (38%).

סקר שיזמה זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה בנושא נורמות העבודה, מציין כי כרבע מהמשיבים העידו כי הם עובדים לעתים קרובות יותר מהמותר בחוק. 38% העידו כי הם זקוקים לגמישות רבה יותר בשעות העבודה.

מרדכי אלישע, הממונה על זרוע העבודה, אמר בתגובה לנתונים: "שיעור האבטלה שעלה בשנה האחרונה, ובפרט בקרב עובדים עם מיומנויות נמוכות, מחייב השקעה מקיפה בהון האנושי הישראלי, תוך דגש על חיזוק מערך ההכשרה המקצועית וההשכלה הטכנולוגית וקידום תוכניות תעסוקה ממוקדות באוכלוסיות הנמצאות מחוץ לשוק העבודה".רוני שניצר, מנהלת אגף אסטרטגיה ותכנון מדיניות של זרוע העבודה, מוסיפה: "אם לא נשכיל לדאוג לצמצום פערי המיומנויות בין קבוצות האוכלוסייה השונות ולנגישות של קבוצות שונות להכשרה רלוונטית לשוק העבודה, רבים ימצאו עצמם מאחור – ויחד איתם גם יושפע כלל המשק".

קמפיין חוצות נגד האבטלה במשק, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
קמפיין חוצות נגד האבטלה במשק, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

צוותי הניו-מדיה של יש עתיד העלו בשעה לא שגרתית – 3:00 לפנות בוקר – ציוץ הזדהות עם המפגינים נגד ראש הממשלה במאהל הקבוע ברחוב עזה בירושלים, סמוך למעון רה"מ ברחוב בלפור. המפגינים, מדגישים ביש עתיד, ממשיכים במשימתם לא רק בלילות – אלא גם בשלג הפוקד את הבירה מאתמול:

 

ישראל החלה אתמול בהעברת חיסונים מתוצרת רוסית לרצועת עזה, וכצפוי, היוזמה מעוררת תגובות סוערות בעד ונגד במערכת הפוליטית.

יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, אמרה הבוקר בראיון לגלי צה"ל: "צריך לעשות כל מאמץ כדי להחזיר את החיילים והשבויים, אבל האם להתנות את זה בחיסונים זו לא ענישה קולקטיבית? גם שכנות רעה מחייבת את שני הצדדים להבין שהנגיף לא מבחין בין אדם לאדם". במאמר בעיתון "הארץ" הוסיפה גלאון: "בריאותם של תושבי עזה היא כדור משחק בקרב פוליטיקאים ציניים וחסרי עכבות. כשאנחנו מונעים חיסון מתושבת עזה שלא עשתה לנו כל רע, אנחנו מאבדים חלק מהאנושיות שלנו".

תא"ל במיל' אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", אמר בראיון לאותה תוכנית בגל"צ: "אין מקום לעצור הגעת חיסונים מבחוץ (מרוסיה), שהרשות הפלסטינית רכשה. אבל הדיון הערכי הוא על חיסונים ישראליים. נוצר מקום למנוף הומניטרי – מנוף שנוגע בהדדיות ובדאגה לאנשים".

זהבה גלאון (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
זהבה גלאון (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

שר האוצר ישראל כץ התראיין הבוקר בגלי צה"ל. כץ לא נשאל על דו"ח התעסוקה החמור שפרסם הבוקר משרד העבודה והרווחה, אבל נשאל על העובדה שכ-400 אלף ישראלים קיבלו דמי אבטלה עודפים, והאם צריך לדרוש אותם מהם, והשיב: "לא חושב שזה האירוע שעומד להתקיים".

השר נשאל גם מתי בתי הספר ישובו לפעילות מלאה, והשיב: "הדברים משתנים מדי כמה ימים, להערכתי לטובה. צריך לעשות כל דבר אפשרי כדי לאפשר לילדים ללמוד במסגרת מגבלות הבריאות".

כ"ץ חזר על הצהרתו השנוייה במחלוקת, שעליה כבר ספג אש מיו"ר ימינה נפתלי בנט, לפיה: "זה הסגר האחרון" השר הסביר: "עברנו לשיטה אחרת. אנחנו מתחילים לפעול לצד הקורונה, עם התו הירוק".

ישראל כץ בוועדת הכספים (צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)
ישראל כץ בוועדת הכספים (צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מגיב לנתונים החמורים שפורסמו הבוקר על האבטלה ולאזהרות על הצפוי בשוק העבודה אחרי תום תשלום הפיצויים ודמי האבטלה ביוני:

סגירה