הח"כים הדתיים באיומים חסרי תקדים נגד הרב הרפורמי גלעד קריב

פרסום ראשון הרב גלעד קריב, מקום 4 ברשימת העבודה לכנסת, הולך לסבול מחרם של ממש עם כניסתו לכנסת ● בש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית מצהירים שיחרימו כל קואליציה, ועדה או אפילו מניין עמו ● "מבחינתנו הוא הרבה יותר גרוע מלפיד, ליברמן או אוחנה", אומר אחד הח"כים. "זה צלם בהיכל. קריב הוא האיש הכי בכיר בתנועה המתקדמת. הוא סמל. אסור לראות אותו שם" ● קריב: "התגובות רק מוכיחות את הצורך בנציגות בכנסת של הזרמים הליברליים"

הרב גלעד קריב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
הרב גלעד קריב

לפעיל כ"ך לשעבר איתמר בן-גביר מהציונות הדתית מחכים חיים קשים בכנסת מהצד השמאלי של המפה. אבתיסאם מרעאנה מנוחין, אם תיכנס לכנסת, תזכה להתקפות יומיומיות מימין. אבל יש מי שהולך לסבול מחרם של ממש במליאה, בוועדות ובמסדרונות כנסת. זהו הרב גלעד קריב, מראשי התנועה הרפורמית בארץ והמועמד הרביעי ברשימת העבודה לכנסת.

מצבו של קריב נראה קשה במיוחד. כאן הסיפור הוא דתי, ולא לאומי או חברתי, ואין בו פשרות. להיפך. מבחינת ראשי הציונות הדתית, יהדות התורה וש"ס, קריב מייצג דת מסולפת שבאה להרוס את יסודות היהדות. כל שיתוף פעולה איתו אסור. כל קרבה אליו מסוכנת ממש.

"היהדות  התורנית לא תוכל לסבול כל מיני כתות ודתות שלא קשורות ליהדות הצרופה של שולחן ערוך", אומר ח"כ משה אבוטבול מש"ס. "יש כל מיני דתות ליצניות מחו"ל ועכשיו מפלגת העבודה החליטה להביא אותן לכאן. לא נשתף פעולה עם אנשים מהסוג הזה שהורסים את היהדות המסורתית השורשית".

ח"כ אבוטבול: "יש כל מיני דתות ליצניות מחו"ל ועכשיו מפלגת העבודה החליטה להביא אותן לכאן. לא נשתף פעולה עם אנשים מהסוג הזה שהורסים את היהדות המסורתית השורשית"

"אנחנו לא נשב איתו בשום קואליציה", מוסיף ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס. "אם הוא ירצה לשבת איתנו, שיסכים עם המצע שלנו, שהוא ההתחברות למסורת שאנחנו מקיימים כבר 3,000 שנה".

מעבר לזה, לפי עמדת הרבנים, הרב קריב הרפורמי אפילו אינו רשאי להשלים מניין, או אפילו להצטרף למניין. מה שמעלה סוגייה פרקטית מעניינת: מה יקרה אם הרב ירד להתפלל בבית הכנסת של הכנסת בקומה הראשונה? האם הוא יגורש? אחד מבכירי יהדות התורה אומר בתגובה: "לא נגרש אותו, אבל נדאג שיהיה לנו מניין בלעדיו".

הרב גלעד קריב מתפלל בבית דניאל, תל אביב, ביום העצמאות ב-2018 (צילום: באדיבות התנועה ליהדות מתקדמת)
הרב גלעד קריב מתפלל בבית דניאל, תל אביב, ביום העצמאות ב-2018 (צילום: באדיבות התנועה ליהדות מתקדמת)

הבחירה האפשרית לכנסת של הרב הרפורמי קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, היא חסרת תקדים, ולכן מעוררת כל כך הרבה אמוציות.

"מבחינתנו הוא הרבה יותר גרוע מיאיר לפיד, אביגדור ליברמן או אמיר אוחנה, שהייתה לנו בעיה איתו", אומר הבכיר ביהדות התורה. "הם לא פסולים מבחינה דתית. קריב בא להילחם בנו בנושאי האמונה הכי קרובים לליבנו – על הכותל, הגיור, המועצות הדתיות. זה צלם בהיכל. קריב הוא לא סתם רפורמי, הוא האיש הכי בכיר בתנועה המתקדמת. הוא סמל. אסור לראות אותו שם".

"מבחינתנו הוא הרבה יותר גרוע מלפיד, ליברמן או אוחנה – הם לא פסולים מבחינה דתית. קריב זה צלם בהיכל. קריב הוא לא סתם רפורמי, הוא האיש הכי בכיר בתנועה המתקדמת. הוא סמל. אסור לראות אותו שם"

את השטח הצליחו לחמם בינתיים המנהיגים הפוליטיים. לפני חודש פרסמנו כאן את דברים שאמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' על התנועה הרפורמית. "צריך לוודא שאנחנו לא נותנים הכרה פורמלית לכל מיני זרמים שהם לא חלק מהיהדות. אפשר לאהוב, אפשר לחבק, להרגיש אחריות על כל עם ישראל. במדינת ישראל אין לתת דריסת רגל לעיוותים של היהדות", אמר אז סמוטריץ'.

הרב גלעד קריב (שני מימין) עורך טקס נישואים רפורמי מול הכנסת, ב-18 במרץ 2013 (צילום: פלאש90)
הרב גלעד קריב (שני מימין) עורך טקס נישואים רפורמי מול הכנסת, ב-18 במרץ 2013 (צילום: פלאש90)

לפני שבוע הופיע יו"ר ש"ס אריה דרעי בוועידת העיתון הימני "בשבע". דרעי טען כי גדעון סער ונפתלי בנט צריכים לפסול הקמת גוש חוסם עם מפלגת העבודה. הרב קריב מסמל מבחינתו את הבעיה. "העבודה הפכה להיות יותר גרועה ממרצ. שמה שם את מספר 4, הרב הרפורמי. לצערי, הרב הוא רודף את כל מה שקשור ליהדות המסורתית ולסטטוס קוו. האם הם יעשו איתם גוש אחד כדי לחסום את נתניהו?".

דרעי: "העבודה הפכה להיות יותר גרועה ממרצ. שמה שם את מספר 4, הרב הרפורמי. לצערי, הרב הוא רודף את כל מה שקשור ליהדות המסורתית ולסטטוס קוו. האם הם יעשו איתם גוש אחד כדי לחסום את נתניהו?"

בהמשך דבריו הבטיח דרעי קואליציה ימנית עם סער: "אחרי הבחירות יהיו לנתניהו ולגוש שלנו 61 חברי כנסת ביחד עם הציונות הדתית של סמוטריץ' ועם נפתלי בנט, ואנחנו נקים ממשלה עם גדעון סער וזאב אלקין, שגם הם יקבלו את המקום המכובד שמגיע להם, ואולי מתברר שבאמת הייתה טעות שסער לא היה בממשלה כפי שמגיע לו".

"זו יצירה חדשה שלא הכרנו", מסכם ח"כ אבוטבול את הנוכחות הצפויה של קריב בכנסת ."מעולם לא נתקלנו בסיטואציה מביכה כזו. הציבור שלנו לא מתיישב ליד רפורמים או דומיהם. מרנן ורבנן יגידו לנו איך לנהוג".

הרב גלעד קריב מסר בתגובה: "תגובותיהם של חברי הכנסת החרדים והחרד"לים רק מוכיחות את הצורך בנציגות בכנסת של הזרמים הליברליים ושל תנועת ההתחדשות היהודית הפלורליסטית, הן על מנת להגן על זכויות המשתייכים לחוגים אלה, והן על מנת להשמיע בכנסת קול יהודי סובלני, מכיל ומתון.

"לאור העובדה שנציגי ש"ס ולאחרונה גם נציגי היהדות החרדית האשכנזית יושבים איתי כתף אל כתף בהנהלת ההסתדרות הציונית, ולאור העובדה שדרעי וגפני היו שותפים מלאים למשא ומתן בנושא הכותל, אין לי ספק שלאט לאט הם ילמדו להתווכח איתי במקום להחרים אותי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
חבורת הלחצנים שקוראת לעצמה 'יהדות' מתקדמת. (לאן בדיוק ??) הצליחה בשבוע החולף לחדור לרשתות התקשורת ולספר סיפור חדשני (לכאורה) קריאת מגילת העצמאות בבתי התיפלה הרפורמים ביום העצמאות. אחד מ... המשך קריאה

חבורת הלחצנים שקוראת לעצמה 'יהדות' מתקדמת. (לאן בדיוק ??) הצליחה בשבוע החולף לחדור לרשתות התקשורת ולספר סיפור חדשני (לכאורה)
קריאת מגילת העצמאות בבתי התיפלה הרפורמים ביום העצמאות.
אחד מליצניה הופיע בתכנית בוקר בגל"צ וניסה לשווק בפעם המי יודע כמה את הרעיון ה'חדשני' המגוחך ולהוביף לו עוד טעמי המקרא. חלקם במנגינת איכה.
(היה מתאים אולי לנגן אותה בתווי במדינת הגמדים…. או ברעיון יותר מבדח שתבחרו)
אך מסיור לא כל כך מעמיק באינטרנט תגלו שכבר בשנת 2011 (זה כבר חתיכת היסטוריה) מנסים ליצני החצר של 'התנועה' לשווק את הבדיחה שלא קונה מקום אצל אף אדם בארץ.
כולם מבינים שמדובר בחבורה של אוילים

יום הולדת 63: מגילת העצמאות בטעמי המקרא
חמש מגילות? קבלו את השישית: התנועה הרפורמית חיברה את טעמי המקרא למגילת העצמאות, והתוצאה – מנהג חדש של קריאת מגילת העצמאות בבתי הכנסת של התנועה
ynet
| פורסם 15:21, 05/05/2011

עוד 681 מילים ו-3 תגובות
סגירה