הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

עלילות תקע ושקע במכתש רמון

הצל"ש הירוק של השבוע מוענק לשר האנרגיה יובל שטייניץ שהורה להסיר את עמודי החשמל המכוערים שהוצבו במכתש רמון - ובתנאי שאכן יקיים את ההבטחה ● גם הציון לגנאי של השבוע הוא על תנאי: תלוי בכמה זמן נת"ע שוב תדחה את סיום העבודות על הרכבת הקלה בת"א-יפו ● והטיפ: תחליף יוגורט חדש לטבעונים

עמודי החשמל שהוצבו במכתש רמון, פברואר 2021 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
עמודי החשמל שהוצבו במכתש רמון, פברואר 2021

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

תואר מגן הסביבה של השבוע ניתן הפעם בזהירות רבה, ותוך ידיעה שייתכן והזמן יוכיח שלא הייתה לו הצדקה. ובכל זאת, הוא מוענק לשר האנרגיה יובל שטייניץ, שמסתמן כמי שעשוי להציל את נוף הקדומים של מכתש רמון מתפאורה כעורה של עשרות עמודי מתח גבוה.

למי שהחמיץ, הסערה התעוררה בשבועות האחרונים כשמטיילים ופעילי סביבה גילו לתדהמתם שקו הרקיע של המכתש זכה לתוספת בדמות שורת עמודי ענק שהציבה חברת החשמל.

התברר שהתוכניות שאושרו כללו הטמנה של הקו החדש באדמת המכתש לאורך כ-8 קילומטרים, אבל כ-2.5 קילומטרים נותרו מחוץ לאדמה ושם הכבל יימתח על גבי עמודים.

לתכנון הזה היו שותפים גם גופי שמירת הטבע הרשמיים, שסברו שגם לחפירה באדמה יש השלכות סביבתיות ושחלופת העמודים היא הרע במיעוטו.

עמודי החשמל שהוצבו במכתש רמון, פברואר 2021 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
עמודי החשמל שהוצבו במכתש רמון, פברואר 2021 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

במבחן התוצאה – זה נראה נורא. כשמדברים על אתרים שהם נכס טבע עולמי, כמו מכתש רמון, גם האסתטיקה וחוסר הטעם הופכים למפגע אקולוגי.

פעולות מחאה נמרצות של פעילי סביבה והתגייסות של ראשי המועצות באזור הביאה את הסערה לפתחם של החלונות הגבוהים. בסופו של דבר, שטייניץ ירד השבוע למכתש כדי לראות את הדברים במו עיניו, והוציא הנחייה מפורשת לתכנן מחדש את הקו כך שגם המקטע החשוף יוטמן.

אז למה הסקפטיות? כי מי יודע כמה זמן שטייניץ עוד יהיה במשרד; כי בגלל חשיבותו של הקו (באופן אירוני יש לו ערך סביבתי רב: הוא ישפר את ההובלה לדרום הרחוק ויאפשר לחבר לרשת מערכות סולאריות רבות שהותקנו וכרגע עומדות בלי שימוש), שטייניץ התיר לחברת החשמל לחבר אותו על העמודים באופן זמני, ואחר כך, עם השלמת תכנית ההטמנה, העמודים יסולקו והקו יוטמן מתחת לאדמה.

יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יובל שטייניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בישראל, כידוע, אין דבר יותר קבוע מהזמני, כך שיש סיבה לדאגה. וחוץ מזה, הטמנה עולה כסף, ובחברת החשמל רומזים שכל עוד הם לא רואים את הצ'ק, אין מה לחגוג. בחברה להגנת הטבע שיבחו את שטייניץ על המהלך, אבל דורשים שהוא יגובה בהחלטת ממשלה, בלוחות זמנים קשיחים ובתיקצוב מיידי, אחרת הוא עלול להישאר על הקרח. ואיתו גם הגלובוס הירוק שלנו.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

גם התואר הזה, שמוענק השבוע לפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, עדיין הפיך, ואשמח לאסוף אותו בחזרה אם יקרה הנס ובעוד שנה ו-9 חודשים הרכבת נוע תנוע בלב גוש דן. אבל עם כל יום שעובר נדמה שהסיכוי לכך פוחת. כדאי לזכור שגם היעד הרשמי הנוכחי – נובמבר 2022 – מהווה איחור של יותר משנה לעומת הלו"ז המקורי.

ממכתב ששיגר מנכ"ל נת"ע חיים גליק למשרד התחבורה, שתוכנו פורסם השבוע בתקשורת, עולה שעיכוב נוסף, מי יודע של כמה זמן, הוא כמעט בלתי נמנע: מחסור בתקנים ובעובדים, מחלוקות עם הקבלן הסיני – כל הנסיבות שנשמעות כל כך מוכרות מהפרויקטים הגדולים שבוצעו כאן בעשורים האחרונים, ושלא היה שום קשר בין לוח הזמנים המקורי שלהם למה שהתרחש במציאות.

עבודות על הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, פברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עבודות על הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, פברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

האם האשם במשרד האוצר? במשרד התחבורה? בהנהלת נת"ע? בהנהלה הקודמת? הציבור לא יכול לפסוק בתוך הסבך הזה, וגם לא אכפת לו. תל אביב-יפו (עם דגש על יפו) חפורה עד עמקי נשמתה. באזורים שלמים, למשל שדרות ירושלים, המסחר והשגרה גוועו מזמן, אבל כל העת ריחפה באוויר ההבטחה: יש תאריך יעד לסיום הסיוט הזה. ואז התאריך זז. ועכשיו נראה שהוא עומד לזוז שוב, לפחות בכמה חודשים.

רשמית, אגב, זה עדיין לא קרה: בתגובה לפרסומים, שמתבססים על מכתבו של המנכ"ל עצמו, נת"ע הכחישה שיש שינוי בלו"ז, אבל אם מישהו לא מאמין להכחשות קשה לבוא אליו בטענות: כאמור, למודי ניסיון אנחנו.

חוסר האמון שהולך ומעמיק קריטי במיוחד, כי כל מרכז הארץ עומד להפוך בקרוב לאתר ענק של חפירות ועבודות לצורך הקמת רשת המטרו העתידית. מיליוני ישראלים יתבקשו לסבול בידיעה, כמו שהסלוגן של נת"ע אומר, "קשה עכשיו – הקלה אחר כך". אבל מתי האחר כך הזה יבוא לעזאזל?

*טיפ ירוק לשבת

כטבעוני, אני בדרך כלל לא חסיד של מוצרים טבעוניים שמנסים לחקות מוצרים פופולריים מתעשיית המזון מהחי. רוב תחליפי הנקניקיות הצמחיים, למשל, הם גם לא טעימים וגם מעובדים באופן מפוקפק.

מאז שהפכתי לטבעוני לא פקדו אותי געגועים מיוחדים למעדני חלב, אבל לטובת חובבי הקונספט עלה לאחרונה על המדפים ניסיון מעניין.

קוראים לזה 'yoridge' (שילוב של יוגורט ופורידג'). סידרת מעדנים טבעוניים שמיוצרים על ידי 'יופיקס' – מיזם פודטק ישראלי של מזון מהצומח, שמפתח מעדנים על בסיס דגנים, זרעים ופירות, בלי חלב וגם בלי סויה.

סדרת מוצרי Yoridge של יופיקס (צילום: חגית גורן)
סדרת מוצרי Yoridge של יופיקס (צילום: חגית גורן)

תחילה היוגורטים עלו על המדפים בבריטניה, ועכשיו ניתן למצוא אותם גם בחנויות טבע בארץ. כרגע הסדרה כוללת שלושה טעמים (תפוח-פטל-קינמון, פירות יער, ובננה-מייפל-קקאו).

הבסיס הוא שיבולת שועל, ואליה מצטרפים זרעים כמו עדשים ושומשום, קוקוס, שברי פולי קקאו ופרי. מה אין? סוכר לבן, צבעי מאכל, חומרים משמרים וכו'.

מי שמחפש מתיקות אגרסיבית לא ימצא אותה פה, צריך להתרגל לטעם, אבל את חווית המעדן בהחלט מקבלים. בחנות שבה קניתי, תימחרו את היוגורטים ב-7.90 שקל לגביע.

עוד 703 מילים
סגירה