הרב חיים אמסלם (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90

ראיון הרב חיים אמסלם רוצה להציל את הציבור החרדי

כשכיהן כח"כ מטעם ש"ס, התייצב נגד עמדת המפלגה בפרשת הפרדת הנערות האשכנזיות והספרדיות בעמנואל ● הוא ניסה את מזלו בבית היהודי וכמס' 2 של משה פייגלין ב"זהות" ● עכשיו הרב חיים אמסלם רץ שוב - והפעם הוא מתמקד במצוקות החברה החרדית אחרי שנת הקורונה ● בראיון לזמן ישראל הוא אומר: "אני משה רבנו שבא לגאול את העם מסבלותיו" ● סיכוייו אפסיים, אבל המסר שלו חשוב

ראש מפלגת עם שלם, הרב חיים אמסלם, מנסה שוב את מזלו להיבחר לכנסת. הסיכויים שלו אפסיים, אבל למסר שלו כדאי להקשיב.

מחר (שלישי) הוא מתחיל בקמפיין חדש שהוא מקווה כי ימשוך תשומת לב ציבורית ויעניק לו קולות דווקא מהציבור החרדי הגדול, שם הוא נחשב דמות שנויה במחלוקת. הפעם, לדבריו, הוא לא מתעמת עם הציבור הזה, אלא בא להציל אותו מדרך החיים המוטעית שגרמה לו נזק כפול ומכופל בימי הקורונה.

"אני משה רבנו שבא לגאול את העם מסבלותיו", אומר אמסלם לזמן ישראל. "לציבור החרדי נמאס מכל המצב הזה. בימי הקורונה הוטל עליו זרקור ענק. הם לא עובדים, לא מתפרנסים, חיים בצפיפות, שרויים במצוקה ולכן גם נדבקו יותר בנגיף.

הרב חיים אמסלם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרב חיים אמסלם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני פונה לחרדים ואומר להם: 'אתם לא סוג ב'. אין סיבה שתחיו בעוני. תשחררו את הילדים שלכם ללמוד ולעבוד'. זה גם ישנה באופן דרמטי את המתח בין חרדים וחילוניים. נוכל לחיות בחברה אחרת.

"מה שקרה בקורונה חשף את כל הבעיות. הקורונה רק הגבירה את האיבה שהתפתחה כאן כלפי החרדים. המצב הזה מחמיר מיום ליום. אומרים להם אתם רק מפריעים, לא עובדים חיים על חשבוננו ועכשיו גם מסכנים אותנו.

"החרדים שומעים ורואים הכל", מוסיף אמסלם. "הם מתוסכלים. אני חי בתוך החברה הזו. יש עכשיו התעוררות. הם אומרים לי אנחנו רוצים לעבוד, אבל לא יכולים. לא למדנו. הם רואים את חולצות התכלת (כינוי בעולם החרדי לאנשים עובדים, ש"י) ומקנאים בהם, אבל גם לעובדים האלה לא קל. אין להם לא אבא רוחני ולא אבא פוליטי.

"החרדים מתוסכלים. יש עכשיו התעוררות. הם אומרים לי אנחנו רוצים לעבוד, אבל לא יכולים. לא למדנו. הם רואים את חולצות התכלת ומקנאים בהם, אבל גם לעובדים האלה לא קל. אין להם לא אבא רוחני ולא אבא פוליטי"

"אני מסתכל על הנוער הנושר מהישיבות, ועכשיו המספרים הולכים וגדלים בגלל השיבושים שגרמה הקורונה. בחורים בני 17-16 שהיה להם קשה לפני כן וההפסקה הזו בלימודים דרדרה הכול. החבר'ה האלה שרופים. הם לא פה ולא שם.

"אני מדבר עם ההורים שלהם. הם רוצים שילמדו תורה אבל שתהיה להם בגרות, וכך תהיה להם גם תקווה. מי שמתאים לתורה – בבקשה. אבל מי שלא, אז שתהיה לו אופציה. המפלגות החרדיות לא נותנות להם שום אופציה, חוץ מלימוד סוגיות תלמודיות קשות.

אברכים לומדים בקפסולות בישיבת קמניץ, 2 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אברכים לומדים בקפסולות בישיבת קמניץ, 2 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הנוער הזה לא נושר. הוא לא שבאבניק. הוא רק מתאים למקומות אחרים. ההורים שלהם לא רוצים שהם יהיו נזקקים. אני בעצמי רוצה נכד רופא. חרדי שהוא רופא. למה לא? הרמב"ם היה רופא. מה עושים? צריך להקים 100 מוסדות לצעירים כאלה, שלא מוצאים את מקומם בישיבות. זה יהיה הקמפיין שלי".

הרב אמסלם הוא דמות מוכרת למדי ולא שגרתית. לאורך הקריירה שלו הוא סירב ללכת בתלם, ומצא את עצמו בצרות.

אמסלם כיהן כחבר כנסת מטעם ש"ס בין השנים 2012-2007. באמצע הדרך הוא התקומם נגד המפלגה שנכנעת לתכתיב הליטאי ולא שומרת לטענתו על המסורת הספרדית.

בהמשך הוא התייצב נגד עמדת ש"ס והמפלגות החרדיות בפרשת ההפרדה בין נערות אשכנזיות וספרדיות בבית הספר בעמנואל, ויצא בפומבי בעד הצורך לחינוך חרדי אחר שמכיל גם לימודי ליבה. מועצת החכמים של ש"ס קבעה בעקבות הדברים כי "יש להתרחק מן האיש הזה כמטחווי קשת ומדעותיו המוזרות והכפרניות". באותם ימים הכנסת הצמידה לו מאבטח.

בבחירות 2013 התמודד הרב אמסלם עם המפלגה העצמאית שהקים, עם שלם, אך לא עבר את אחוז החסימה. בהמשך הצטרף לליכוד ונדד גם לבית היהודי. בבחירות אפריל 2019 חבר אמסלם למפלגתו של משה פייגלין, זהות, ושולב במקום השני ברשימה, אך המפלגה לא עברה את אחוז החסימה.

הרב חיים אמסלם רץ בראשות מפלגת עם שלם בבחירות לכנסת ב-2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרב חיים אמסלם רץ בראשות מפלגת עם שלם בבחירות לכנסת ב-2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אמסלם מבקש היום לגייס לטובת הקמפיין שלו גם את הציבור החילוני, שלטענתו תמיד העריך אותו על עמדותיו המתונות והאמיצות.

"הייתי השבוע בחוג בית ברעות", מספר אמסלם. "אמרתי להם הרי אתם רוצים הרבה כמוני, בעלי דעות מקרבות, לא מסיתות. תתמכו בי. זה לטובתכם. אני כאן בשבילכם. בשביל החברה ישראלית. אל תלכו שולל אחרי אביגדור ליברמן שהולך על הראש של החרדים. אני מציג שטאנץ אחר. לא לפחד מהחרדים, אלא לעזור ולהפוך אותנו לחברה אחת".

מאין אתה רוצה להביא קולות? בסקרים אתה אפילו לא מתקרב למפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה.
"בין נפתלי בנט ואיתמר בן-גביר יש את המפד"ל של פעם. על האנשים הללו אני מדבר. אותה יהדות שמסוגלת לשים קו מחבר בין החרדי והדתי ובין החילוני. לקרב לבבות. זו האמנות שלי. לפני שקמה ש"ס היו במפד"ל הרב יצחק אבו חצירא והרב בן ציון חי עוזיאל. אלה הרבנים שלי. זה אני.

"בין נפתלי בנט ואיתמר בן-גביר יש את המפד"ל של פעם. על האנשים הללו אני מדבר. אותה יהדות שמסוגלת לשים קו מחבר בין החרדי והדתי ובין החילוני. לקרב לבבות. זו האמנות שלי. זה אני"

"מעבר לזה אני פונה לחרדים. אם אתה לומד תורה בלבד, לך ליהדות התורה או לש"ס. אם אתה רוצה להיות חרדי אבל בנוסף להציל את החיים שלך, אני כאן. יש כאן פוטנציאל של 200 אלף צעירים חרדים שזקוקים לפרנסה. אם לא למדת ולא השכלת תחיה על 5,000 שקל לחודש, אבל למה שתגזור עליך גזירת עוני. למה שלא תהיה בהייטק?".

בעולם החרדי, אמסלם הוא חפץ חשוד. ההיסטוריה המרדנית שלו, הספרים שחיבר והמלחמות שניהל על אמונתו בנושאים הלכתיים שונים לא הוסיפה לו אהדה יתרה. הפעם הוא הולך על אסטרטגיה אחרת, לא לעומתית. הוא מבטיח שיש לו גם תמיכה פנימית.

חרדים ושוטרים במסלול התנגשות במאה שערים, 24 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חרדים ושוטרים במסלול התנגשות במאה שערים, 24 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני מפויס", אומר אמסלם. "במצב שנוצר אחרי הקורונה, אני זה הבית החדש של החרדי הלומד והעובד. אני מדבר עם ראשי ישיבות אצלנו והם אומרים לי 'אתה צודק'. הם יודעים שלא כולם, אולי הרוב, לא מסוגל ללמוד תורה יומם ולילה. ובכל זאת, אני אומר לצעיר החרדי: 'תלמד תורה כל ימי חייך. חצי יום תלמד, וחצי יום תעבוד בהייטק. מותר לך'".

ואיך תביא את זה לידי ביטוי אם תיבחר לכנסת?
"אתן לך דוגמה. ניר ברקת, שהיה ראש עיריית ירושלים, רצה להקים מבנה חדש לישיבה שנקראת 'חכמי לב' שמשלבת תורה ועבודה. הנציגים של ש"ס ויהדות התורה במועצת העיר טרפדו לו את התוכניות, והישיבה עזבה את ירושלים. זה בדיוק מה שאעשה. אני אהיה הפטרון של החרדי העובד והלומד בכנסת".

"ניר ברקת רצה להקים מבנה לישיבת 'חכמי לב' שמשלבת תורה ועבודה. נציגי ש"ס ויהדות התורה טרפדו לו את התוכניות, והישיבה עזבה את ירושלים. זה בדיוק מה שאעשה. אני אהיה הפטרון של החרדי העובד והלומד בכנסת"

ביהדות התורה וש"ס מתכוונים להחרים את הרב הרפורמי גלעד קריב ממפלגת העבודה, כאשר יגיע לכנסת. מה דעתך?
"אני לא מסכים עם אף דעה של הרב קריב. הוא מנוגד לחלוטין לתפיסה ההלכתית שלי, אני אחלוק עליו, אבל להחרים? זו לא הגישה שלי. זו לא הגישה הספרדית. אני לא אחרים אף יהודי ואתפלל עליו שיחזור בתשובה".

תעמוד אתו במניין?
"ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, ואפילו המלך ירבעם בן נבט שחטא והחטיא את הרבים, הקדוש-ברוך-הוא לא החרים אותו ואמר לו 'ירבעם חזור בך'. אני רואה את עצמי ממשיך דרכם של הרב עוזיאל והרב יוסף משאש. הם לא עסקו בנידויים, חרמות או פסילות. רק בקירוב לבבות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,025 מילים ו-1 תגובות
סגירה