ברגותי יכריע את גורל הבחירות בשטחים

.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)
Issam Rimawi/FLASH90
.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי

בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בכלא הישראלי הפך לדמות אשר תכריע את גורל הבחירות הפלסטיניות. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש שהתמודדות של ברגותי בבחירות תביא לכך שהוא יפסיד את כסאו ותנועת פת"ח תחלש. יתכן שהוא ימצא את הדרך להתחמק מעריכת הבחירות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ותנועת פת"ח נמצאים במצוקה גדולה. מחמוד עבאס הכריז על בחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ כדי לקבל את הסיוע הכספי מארה"ב ומהאיחוד האירופי וכדי לשאת חן בעיני הנשיא ביידן. הוא רוצה להראות לביידן כי הוא תומך בתהליכים דמוקרטיים בחברה הפלסטינית, אבל התוכנית שלו נתקלת בקשיים מרובים. אבן הנגף העיקרית בהוצאת תוכניתו אל הפועל הינה בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, אדריכל הטרור של האינתיפדה השנייה, שאסור בכלא הישראלי לאחר שנדון ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.

פת"ח ומחמוד עבאס במצוקה גדולה. הוא הכריז על בחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ כדי לקבל את הסיוע הכספי מארה"ב ומהאיחוד האירופי, ולהיראות כתומך בתהליכים דמוקרטיים בחברה הפלסטינית, אבל תכניתו נתקלת בקשיים

מרוואן ברגותי מתעקש על התמודדות בבחירות לנשיאות ב-31 ביולי מול מחמוד עבאס עצמו, סקרי דעת הקהל בשטחים מוכיחים כי הציבור הפלסטיני מאס בהנהגה הנוכחית של הרש"פ הנתפסת כחלשה ומושחתת. מרוואן ברגותי מוביל בסקרים האלה בהפרש ניכר על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועל אסמעיל הניה,מנהיג תנועת חמאס, כמי שהוא הראוי ביותר להיות יו"ר הרש"פ הבא.

ההערכה בשטחים היא כי מרוואן ברגותי יביס בנקל את מחמוד עבאס בבחירות. גם יו"ר הרש"פ יודע זאת.

ברגותי ניסה להציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר הרש"פ בבחירות לנשיאות ב-2005, אולם הוא נכנע בסופו של דבר ללחצים אדירים והבטחות שווא של מחמוד עבאס ואיומים מצד הנהגת פת"ח הותיקה, ובסופו של דבר נמנע מלהציג את מועמדותו. היום הוא מצטער על כך והפיק את הלקחים הדרושים.

מאז הוא חש שהוא נרקב בכלא הישראלי. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טירפד את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 כדי שלא יעמוד בדרכו הפוליטית ואף הכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שברגותי עמד בראשה.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי מחמוד עבאס פעל בשנה האחרונה אצל ישראל ואצל ממשל טראמפ כדי למנוע את שחרור מרוואן ברגותי מהכלא במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה עם ישראל.

ברגותי הגיע למסקנה שהדרך היחידה שלו להשתחרר מן הכלא הישראלי היא להיבחר ליו"ר הרש"פ, לפתוח בשביתת רעב ולגייס את הקהיליה הבינלאומית להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לשחררו. המודל שלו הינו נלסון מנדלה, לכן זכה לכינוי בשטחים "נלסון מנדלה הפלסטיני".

ברגותי הבין שהדרך היחידה שלו להשתחרר מהכלא הישראלי היא להיבחר ליו"ר הרש"פ, לפתוח בשביתת רעב ולגייס את הקהיליה הבינלאומית להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לשחררו. לכן זכה בשטחים לכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני"

הפיצול בתנועת פת"ח

ישראל שומרת בינתיים על שתיקה ביחס לבחירות בשטחים, אבל מקורביו של מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי טוענים, כי היא מסייעת ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לנצח בבחירות. טענה דומה אפשר לשמוע מאנשיו של מוחמד דחלאן. לטענתם, מחמוד עבאס הינו "הקבלן של ישראל לנושא הביטחון בגדה", וכי הוא ממלא אחר הוראות ראש השב"כ הישראלי נדב ארגמן בכל הקשור לפעילות הביטחון בגדה נגד הטרור ולכן ישראל רוצה שהוא ימשיך בתפקידו.

לשם כך ישראל התגייסה לעזור לו להוריד את מרוואן ברגותי מרעיון הריצה העצמאית בבחירות לפרלמנט ולנשיאות.

ברגותי הפך לסיוט של מחמוד עבאס, הוא צבר כוח רב בגדה ונאמניו החלו להצטייד גם בנשק חם. הפופולריות שלו ברחוב הפלסטיני גברה מאז הוכרזו הבחירות. מחמוד עבאס איננו מוכן להסתכן. ריצה נפרדת של ברגותי בבחירות, שלא במסגרת רשימה מאוחדת של תנועת פת"ח, תחליש את התנועה ותחזק את חמאס והוא עלול להפסיד את כיסאו  כיו"ר הרש"פ.

לכן, באישורה של ישראל, הוא שיגר בשבוע שעבר את בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' לכלא הישראלי עם הצעה למרוואן ברגותי.

על פי גורמים בפת"ח, חוסיין א-שיח' הציע לברגותי בשמו של מחמוד עבאס לוותר על ההשתתפות בבחירות לנשיאות ולרוץ בראש רשימה מאוחדת אחת עם תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט.

בתמורה, מחמוד עבאס ימנה אותו לתפקיד יו"ר הפרלמנט, משפחתו תקבל סיוע כספי והוא יוכל למנות 10 מאנשיו לתפקידים של חברים בפרלמנט.

ברגותי דחה את ההצעה בכעס. הוא לא מאמין לשום הבטחה של מחמוד עבאס אשר רימה אותו פעמים רבות בעבר.

הפיצול בתנועת פת"ח מדאיג מאוד את מצרים וירדן. הן דרשו ממחמוד עבאס להתפייס עם יריביו הפוליטיים מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי אך הוא סירב. הוא משתעשע ברעיון כי תנועת פת"ח תרוץ ברשימה אחת עם תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט, כדי להתגבר על יריביו, אך הוא חושש מתגובת ישראל וממשל ביידן מכיוון שחמאס היא תנועת טרור. ממשל ביידן כבר ביקש ממנו לפני כמה ימים הבהרות מדוע הוא רוצה לשתף את תנועת חמאס בבחירות.

כרגע מתגבשות כמה רשימות של בכירי פת"ח, המתנגדים להתמודדות מחמוד עבאס בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי. מדובר ברשימות עצמאיות שלא מוכנות להתאחד עם הרשימה של מחמוד עבאס. הרשימות של מוחמד דחלאן, של נאצר אלקידווה, של נביל עמרו ויתכן גם שראשי הממשלות לשעבר ראמי חמדאללה וסלאם פיאד יקימו רשימה משלהם או יצטרפו לאחת הרשימות החדשות שאיננה קשורה למחמוד עבאס. תנועת פת"ח מפוצלת ועלולה שוב להפסיד את הבחירות לפרלמנט לתנועת חמאס כפי שקרה בבחירות בשנת 2006.

כרגע מתגבשות כמה רשימות של בכירי פת"ח, המתנגדים להתמודדות מחמוד עבאס בבחירות לפרלמנט. פת"ח מפוצלת ועלולה שוב להפסיד את הבחירות לפרלמנט לתנועת חמאס כפי שקרה בבחירות בשנת 2006

נכון לשעה זו, מרוואן ברגותי נחוש להתמודד עצמאית בבחירות לפרלמנט ולנשיאות, מחמוד עבאס בלחץ רב, ולהערכת גורמים בכירים בפת"ח אם המצב לא ישתנה באופן דרסטי הוא ימצא את הדרך הטובה ביותר מבחינתו להתחמק מקיום הבחירות ויגלגל את האשמה על ישראל או על חמאס.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 828 מילים
סגירה