"בוא נשים את הדברים כהווייתם: החלטת הממשלה מדברת על רמת דוד, נקודה"

כולם רוצים שדה תעופה נוסף בדרום. הוא יוקם בצפון

בדיקת זמן ישראל נתניהו, רגב ולפיד ביקרו לאחרונה באזור נבטים ודיברו על החשיבות בהקמת האלטרנטיבה לנתב"ג דווקא שם ● תושבי הדרום מאוד רוצים שזה יקרה ● גם תושבי הצפון רוצים שזה יקרה - בדרום ● אבל שדה התעופה החדש של ישראל יקום כנראה בעמק יזרעאל ● מנהל רשות התעופה האזרחית: "הדרגים המקצועיים אמרו את דברם. האופציה הצפונית אפשרית, מתאימה, והיא בערך הדבר היחיד שיש"

אנשי עמק יזרעאל יוצאים להפגין נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
ענת חרמוני/פלאש90
אנשי עמק יזרעאל יוצאים להפגין נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018

 בשלהי ינואר, ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בערערה ובדימונה. לצד חיבוק חם למגזר הערבי, הוא הפיח תקווה מחודשת להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים, והודיע שיקים צוות מומחים שיבחן את הנושא מחדש. חודשיים לפני כן, ביקרה באזור שרת התחבורה מירי רגב ואמרה: "שדה התעופה השלישי יוקם בנבטים". כמה ימים לאחר מכן טענה שהגיעה לסיכום על כך עם שר הביטחון בני גנץ, למרות התנגדות חיל האוויר.

ההצהרות האלה הציתו מחדש את הדיון על הקמת שדה תעופה נוסף שנסחב כבר שש שנים, לאחר שהתקבלה החלטת ממשלה עקרונית להקמתו באמצעות זכיין פרטי. הוויכוח הוא על המיקום. נבחנו 21 חלופות ולאחר שהצטמצמו בהדרגה, נותרו שתיים: רמת דוד בעמק יזרעאל, ונבטים בנגב.

זה נראה כמו משהו שקרה ממש מזמן, אבל התיירות הנכנסת לישראל שברה שיאים בשנים האחרונות והשדה שבמרכז הארץ צפוי להגיע לקצה הקיבולת באמצע העשור הנוכחי.

יום פתוח בבסיס חיל האוויר ברמת דוד לכבוד יום העצמאות, מאי 2019 (צילום: פלאש90)
יום פתוח בבסיס חיל האוויר ברמת דוד לכבוד יום העצמאות, מאי 2019 (צילום: פלאש90)

"גם היום דיברתי בטלפון עם נתניהו והוא אמר לי 'בני, אני על זה. לא שכחתי. שלא יחשבו שבאתי רק לתעמולת בחירות. אני בוחן את זה בכל הרצינות'", אומר ראש עיריית דימונה בני ביטון.

חוץ מפתרון לנתב"ג, ההבטחות של נתניהו ורגב לקדם את השדה דווקא בנבטים כוונה לבייס הפוליטי שלהם ונפלה על אוזניים כרויות. ראשי רשויות בנגב משוועים למקורות תעסוקה וחולמים על שדה תעופה שייצור 15 אלף מקומות עבודה ויביא לתנופה מחודשת באזור. ההסכמה הגורפת לנבטים כוללת גם את ראש מועצת ערערה הסמוכה לנבטים, וכן את קברניטי באר שבע, ירוחם ותל שבע.

גם יאיר לפיד זיהה את ההזדמנות לגרוף קולות יקרים בדרום. יחד עם ראשי ערד, רמת נגב וסגן ראש עיריית באר שבע, לפיד הגיע לנבטים בשבוע שעבר ואמר ששדה התעופה הבא צריך לקום שם.

אבן הנגף העיקרית שעומדת בפני הקמת השדה הזה היא מערכת הביטחון, שתצטרך לפנות חלק מהפעילויות שלה מבסיס נבטים, לוותר על שטחי אימונים ולהשלים עם העובדה שמטוסים אזרחיים ימריאו וינחתו ליד הכור האטומי. לדברי ביטון, גם זו כבר לא בעיה: "בפגישות שהיו לי עם אנשי הצבא אמרו לי 'אנחנו מתנגדים, אבל אם הדרג המדיני יקבל החלטה אנחנו נממש אותה. אין לנו בעיה, זה הכול פונקציה של כסף'".

הוא אופטימי למדי גם באשר למגבלה של הקמ"ג. מי שיכול לקדם את הנושא לצד ראש הממשלה, הוא כמובן שר הביטחון גנץ, שמינה את אל"מ אביאם סלע לבחון את הנושא מטעמו.

ראש עיריית דימונה בני ביטון (צילום: משה שי/פלאש90)
ראש עיריית דימונה בני ביטון (צילום: משה שי/פלאש90)

לפי ביטון, "גנץ כבר לא פקטור מבחינה פוליטית. אנחנו מאותו מחזור בצנחנים והוא איש נהדר, אבל פה הוא פיספס את הרכבת. הוא צריך לצאת בהצהרה על הקמת השדה בנבטים, זה גם ייתן לו קולות. בכל זאת, הוא שר הביטחון עד שלא תוקם ממשלה חדשה. זה ישנה את פני הנגב ויהווה מימוש חזונו של בן גוריון. אם נתניהו יקים אותו, הוא רשאי שהשדה ייקרא על שמו בעודו בחיים".

כשביטון אומר שכדאי לגנץ להודיע על העדפת החלופה של נבטים כי זה ייתן לו קולות, הוא מכוון לכך שגם בקצה השני של הארץ ישמחו מאוד לשמוע על הבשורה הזו מפי שר הביטחון. זאת, מאחר שבעמק יזרעאל נחרדים מהאפשרות שיוקם שם שדה תעופה בינלאומי על חשבון השדות והרפתות שלהם, עם כל הרעש והמטרד התחבורתי הנלווה לכך.

המשמעות היא שאם יוחלט על החלופה הצפונית, השדה יישאר חלום רחוק, שכן ייקח שנים לסיים את ההתנגדויות וההליכים המשפטיים שיצוצו בעקבות החלטה כזו. גנץ עשוי להרוויח הרבה מאוד תמיכה בעמק אם רק ירמוז לפני הבחירות על העדפת החלופה הדרומית.

אלה החיים

אל מול תמימות הדעים בזירה הפוליטית, הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה לא מיישרים קו עם העדפת האופציה הדרומית. "כולם מקוששים, זה קישוש של לפני בחירות", אומר יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית.

רת"א היא האחראית על הכנת תשתית התעופה בישראל, ומהווה יחידה בתוך משרד התחבורה. מבחינתו, אין פה באמת שאלה, וכל הדיבורים על נבטים מנוגדים לעמדה המקצועית.

מנהל רשות התעופה האזרחית יואל פלדשו (צילום: פלאש90)
מנהל רשות התעופה האזרחית יואל פלדשו (צילום: פלאש90)

"הדרגים המקצועיים אמרו את דברם. הם לא עוסקים בפוליטיקה, והעבודות של המשרדים והגופים שבדקו את זה מראות כולן שהאופציה הצפונית אפשרית, מתאימה, והיא בערך הדבר היחיד שיש. עשו על זה 800 עבודות שכולן מראות אותו דבר, אבל יש פוליטיקאים ויש בחירות, אתה יודע".

"העבודות של המשרדים והגופים שבדקו את זה מראות כולן שהאופציה הצפונית אפשרית, מתאימה, והיא בערך הדבר היחיד שיש. עשו על זה 800 עבודות שכולן מראות אותו דבר, אבל יש פוליטיקאים ויש בחירות, אתה יודע"

למה, בעצם, נבטים לא אפשרית?
"היא לא אפשרית. לא צריך להסביר. לשדה תעופה יש את הרצפה ויש לו את האוויר. הרצפה פחות בעייתית תמיד, כי בכל מקום תמיד יהיה מי שיתלונן. בכל מקום בעולם, זה לא רק אצלנו. האוויר לא מאפשר את זה, כי מדינת ישראל החליטה לפני הרבה שנים שהיא מעבירה את צה"ל דרומה, ובכלל זה פעילות האוויר".

תושבי העמק חוששים שכרגע מקודמת רק החלופה הצפונית, בניגוד לכוונה המוצהרת לבחון את שתי האופציות.
"זה לא נכון. בוא נשים את הדברים כהווייתם: החלטת הממשלה מדברת על רמת דוד, נקודה. רשויות התכנון בודקות חלופות, עשו עבודה מאוד יסודית, הציגו את העבודה למועצה הארצית לפני כמה שנים ואמרו שהחלופה הצפונית היא המועדפת ושיש עוד חלופה.

"בגלל סיבות פוליטיות החליטו לקדם את שתיהן ככל שזה מתאפשר. אחת מתאפשרת לגמרי אז נעשתה לגביה בדיקת היתכנות, והשנייה מאוד בעייתית, וזה מתקדם בקצב של הבעייתיות שלה. אלה החיים".

תוכנית שינוי מתווה התחבורה ברמת דוד לשם הקמת שדה תעופה שני
תוכנית שינוי מתווה התחבורה ברמת דוד לשם הקמת שדה תעופה שני

הרמטכ"ל אמר: אני לא קובע

קבלן הביצוע של משרד התחבורה לתכנון הפרויקט של שדה התעופה הוא חברת נתיבי ישראל. בחברה אומרים שהם מקדמים כרגע את שתי החלופות, במקביל: תמ"א 15 ג' ו-ד', נבטים ורמת דוד בהתאמה. אלא שלטענת האנשים איתם שוחחנו, כרגע מקודמת בעיקר האופציה של רמת דוד.

כך למשל טל אל-על, סגן ראש העיר באר שבע, שחבר בוועדת העורכים של המועצה הארצית לתכנון ובניה שאמורה לדון בשתי התכניות: "לא כינסו את הוועדה יותר משנה למרות שהתרענו מספר פעמים. גם לא שולחים לנו עדכונים, ככה שמבחינת תכנון לא יודעים מה עשו או לא עשו.

"בפועל, רואים שיש התקדמות משמעותית בתכנון של רמת דוד ואפס התקדמות בנבטים. הוציאו מכרז לתכנון תחבורתי ברמת דוד ולקחו יועץ. בצפון ביצעו גם סקר סביבתי, אספו נתונים, פיזרו מתקני רעש ופנו לרשויות מקומיות במרחב כדי לקבל התייחסויות, ובדרום לא פנו לאף רשות ואף גורם. מבין השורות אנחנו מבינים שאת התכנון של רמת דוד מאיצים ואת נבטים מאטים".

"יש התקדמות משמעותית בתכנון של רמת דוד ואפס התקדמות בנבטים. הוציאו מכרז לתכנון תחבורתי ברמת דוד ולקחו יועץ. מבין השורות אנחנו מבינים שאת התכנון של רמת דוד מאיצים ואת נבטים מאטים"

אייל בצר, ראש מועצת עמק יזרעאל, חושש שהשדה הבינלאומי ליד הבית שלו בשלבי התקדמות. "למרות שכיוונו לרמת דוד, ב-2017 הצלחנו לשכנע את המועצה שהתכנון יהיה גם על נבטים. להפתעתנו, בניגוד להחלטה ההגיונית, אנחנו רואים שבפועל בשבועות האחרונים נתיבי ישראל בודקים את דרכי הנגישות סביב רמת דוד ולא שומעים שבדרום קורה אותו דבר.

אייל בצר, ראש מועצת עמק יזראעל (צילום: עמרי אילת)
אייל בצר, ראש מועצת עמק יזראעל (צילום: עמרי אילת)

"יש פה מגמתיות, זה חסר הגיון. כל מי שמכיר את העמק מבין שזה אבסורד להכניס שדה תעופה של 20 מיליון נוסעים בשנה עם פוטנציאל של 40 מיליון בין כל היישובים האלה.

"התחילו ב-21 אופציות, אבל סימנו מראש את רמת דוד כי היה דיל עם הצבא שלא ייגעו להם בדרום בגלל השמים והאימונים, ובצפון חיל האוויר ויתר חלקית על השדה, אבל לא על כולו. אלא שלא הייתה חשיבה מעמיקה על האזור בהקשר של תחבורה. לכן המועצה הארצית הכריחה אותם לבדוק גם את נבטים, אבל אמירה לחוד ומעשים לחוד וזה מקומם".

מה אומרים לכם הגורמים הפוליטיים ואנשי הצבא?
"בשיחה עם ראשי מועצות מהצפון והדרום לפני כחודשיים וחצי, גנץ אמר לנו שההחלטה לא צבאית אלא מדינית. הוא אמר 'אם הייתי רמטכ"ל הייתי הולך על רמת דוד כי זה נוח לי, אבל היום בתפקידי, כשאני רוצה לראות את התמונה כולה, אני מתעקש על הדרום'.

"אפשר להאריך את המסלול בחיפה לתוך הים ולייצר שדה תעופה בינלאומי גם לטיסות ארוכות טווח. אבל במקום לפזר את התחבורה האווירית בין הדרום, המרכז וחיפה, המתכננים רצים באמוק על תכנית איוולת שלא תקרה ומבזבזים מיליוני שקלים על התכנון.

"אפשר להאריך את המסלול בחיפה לתוך הים ולייצר שדה תעופה בינלאומי גם לטיסות ארוכות טווח. אבל במקום לפזר את התחבורה האווירית בין הדרום, המרכז וחיפה, המתכננים רצים באמוק על תכנית איוולת שלא תקרה"

"שרת התחבורה הפתיעה אותי לטובה. נפגשנו לפני חצי שנה והיא השתכנעה שצריך ללכת דרומה, ובאמת זה שינוי מרענן, אבל ההחלטה היא של הממשלה ומי שמוביל אותה זה ראש הממשלה ושר הביטחון.

שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג, אוגוסט 2020 (צילום: פלאש90)
שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג, אוגוסט 2020 (צילום: פלאש90)

"דיברתי גם עם מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, והוא אמר את אותו הדבר וכן האלוף במילואים נמרוד שפר. לפני חודשיים שוחחתי עם הרמטכ"ל והוא אמר 'אני לא קובע, רק אומר לממשלה מה המשמעויות'.

"דיברתי גם עם מפקד חיל האוויר הנוכחי, האלוף עמיקם נורקין, שהוא בן העמק והוא אמר לי שהוא בעד חיפה ושרמת דוד זה לא פתרון נכון, אבל הוא רוצה שמיים נקיים מאזרחים בדרום כי הוא רוצה להתאמן בחופשיות. זה לגיטימי, אבל עם כל הכבוד יש מעליהם שר ביטחון וראש ממשלה. אי אפשר שכל אחד יתבצר בגזרה שלו, דווקא אנחנו רואים את המבט הרחב".

"דיברתי גם עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, שהוא בן העמק והוא אמר לי שהוא בעד חיפה ושרמת דוד זה לא פתרון נכון, אבל הוא רוצה שמיים נקיים מאזרחים בדרום כי הוא רוצה להתאמן בחופשיות"

לא בחצר האחורית שלי

המתנגדים להקמת שדה התעופה ברמת דוד מרבים לצטט את העלות העודפת שלו על פני נבטים, שמסתכמת ב-18 מיליארד שקל. לדברי אל-על, זה נובע מכך ש"הקרקע בעמק היא מאוד אוורירית, צריך לקבע אדמה ולתת פיצוי אדיר לכל החקלאות שתיהרס. השדה הזה יצריך עבודות תשתית משמעותיות, המקום לא נגיש בכלל: צריך להוביל אליו רכבת, כביש מהיר עם מחלפים – כשכל זה כבר קיים בנבטים.

"וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את לוחות הזמנים שיהיו ארוכים בהרבה, כי בצפון יש התנגדויות קשות מאוד. יצטרכו לבצע הפקעת קרקעות ואלה תהליכים משפטיים ארוכים שיגררו תביעות של תושבים שאיכות החיים שלהם תיפגע. יש שם אזורים שבהם השדה עובר 400 מטר מבתים שיצטרכו להתפנות כי לא יעמדו בתקנים של רעש וזיהום, ולמגן מוסדות חינוך מפניהם. לעומת זאת, ליד נבטים יש את ערערה והם לא מתנגדים בכלל. לפי סקרי רעש, המסלולים לא עוברים מעליהם אלא לידם".

תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

המצב שבו בעמק יזרעאל עומדים על הרגליים האחוריות כנגד האפשרות של שדה תעופה ליד הבית מעורר תחושה של NIMBY (לא בחצר האחורית שלי). גם בג"ץ חשב ככה, כאשר דחה לפני כשנה וחצי עתירה שדרשה לבחון דווקא את האופציה של שדה בחיפה והוסיף "ניתן להבין את החששות וגם את הרצון להרחיק ממחוזותיהם של העותרות את שדה התעופה המשלים לנתב"ג".

אנשי הרשויות המקומיות בצפון ובדרום תמימי דעים לגבי נבטים וחוששים שהיא יורדת מהפרק, אלא שגם החלופה הזו יקרה מאוד. לפי הערכות, צה"ל הצמיד תג מחיר של 8 מיליארד שקל להעתקת הפעילויות שלו מהאזור, כמו למשל טייסת F-35 שממוקמת בבסיס הזה, וכן הוויתור על שטחי אימונים של מטוסים.

בנוסף, הצבא יצטרך לפרוס מערכת הגנה אווירית שתוכל להבדיל בין מטוס של סוויסאייר או לופטהנזה שרק רוצה לנחות בשלום לכזה שנמצא בדרך לפיגוע התאבדות במתקן רגיש הנמצא במרחק שלוש דקות טיסה מנבטים.

משום מה, שתי החלופות לא כוללות תכנון לטיסות טרנס-אטלנטיות שיאפשרו להפחית את הרעש ממטוסים רחבי גוף המטרידים את מנוחת הלילה של תושבי שכונת התקווה, חולון, אור יהודה, לוד וישובים נוספים שנופלים על מסלול הטיסה לנתב"ג וממנו. מבחינה טכנית, שני השדות יכולים להנחית מטוסים גדולים, אבל הם מתוכננים רק לטיסות לואו-קוסט, שבהן המטוסים נמצאים זמן קצר יחסית על הקרקע.

מטוס F-15 ממריא בבסיס נבטים בנגב (צילום: עופר צידון/פלאש90)
מטוס F-15 ממריא בבסיס נבטים בנגב (צילום: עופר צידון/פלאש90)

גם בהקשר הזה חלופת נבטים פחות נוצצת, שכן הגישה הישירה מהים לשדה הזה חסומה על ידי רצועת עזה, והמטוסים יצטרכו להגיע דרך הפרוזדור האווירי של מסלולי הטיסה לנתב"ג, כך שלא יופחתו ממנו העומסים בהקשר הזה.

מעבר לכך, גם מהבחינה הכלכלית החלופה הדרומית פחות אטרקטיבית, שכן היא תשרת פחות תושבים. נבטים ממוקם במרחב שסביבו 1.2 מיליון תושבים לעומת 2.4 מיליון שבמחוז הצפון.

הפרויקט אמור לקום בשותפות של היזם והממשלה (פרויקט פרטי-ציבורי), בדומה לכביש 6. אבל אם הולכים על החלופה הדרומית, המדינה תצטרך לשאת בעלות הקמה גבוהה יותר בגלל שהשדה פחות אטרקטיבי.

גוף שמכופף ראשי ממשלות

לנתניהו ורגב משתלם מאוד לטעת את הרושם שתכף יקום שדה בדרום כדי לרצות את המצביעים הפוטנציאליים, למרות שבמשרדי הממשלה וגופי התכנון לא נעולים על החלופה. גם גנץ יכול בקלות להרוויח את המנדט שיעלה אותו מעל אחוז החסימה, אם רק יתחייב לאנשי העמק שהוא לא יקדם את השדה בתחומם.

טל אל-על, סגן ראש עיריית באר שבע (צילום: עיריית באר שבע)
טל אל-על, סגן ראש עיריית באר שבע (צילום: עיריית באר שבע)

"כל עוד חיל האוויר ממשיך להתנגד לנבטים, משרדי הממשלה מתיישרים על רמת דוד", אומר אל-על. "אני כבר שלוש קדנציות סגן ראש עיר וגם מתכנן ערים במקצועי. אני מכיר הרבה מאבקים ואלפי תכנונים שונים בבאר שבע, בדרום וברחבי הארץ. מעולם לא נתקלתי בגוף כל כך עוצמתי כמו חיל האוויר. זה גוף שמכופף ראשי ממשלות.

"הסיפור הגדול באמת הוא שנתב"ג עטוף ברקמת תושבים של 2.5 מיליון איש שסובלים מטיסות לילה וזו הסיבה שצריך עוד שדה, בשביל המטוסים הגדולים. אבל השדה ברמת דוד לא ייתן מענה לזה כי הוא קטן ובלתי אפשרי להנחית בו מטוסים גדולים, לעומת נבטים ששם אפשר להנחית גם חללית מהירח".

גם בצר מביע תקווה שהממשלה תפנים את מה שהוא חושב שצריך לקרות. "השקענו הרבה משאבים בסיפור הזה במשך כמה שנים, אני מקווה שהשכל הישר יגבר ועם ישראל יוושע ממצעד האיוולת הזה. גם במרכז מבינים שאפשר לפתור את זה רק באמצעות שדה בדרום.

"הדרומיים רוצים את השדה, שמרוחק מישובים, ויהיה מנוף כלכלי לרשויות. הם רוצים למשוך את זה אליהם ואנחנו רוצים לסחוב את זה אליהם. הצבא אומר לי, 'אם יגידו לי, אני אעשה', אבל אף אחד לא מסוגל לקבל החלטות ואין משילות. מי שלא יודע מתי לפתוח את גני הילדים יכול להחליט על הקמה של שדה תעופה?"

"השקענו הרבה משאבים בסיפור הזה במשך כמה שנים, אני מקווה שהשכל הישר יגבר ועם ישראל יוושע ממצעד האיוולת הזה. גם במרכז מבינים שאפשר לפתור את זה רק באמצעות שדה בדרום"

תגובות

חברת נתיבי ישראל מסרה: "אנו פועלים בהתאם למדיניות השרה הממונה. הטענה כי תכנון התחבורה לשדה באתר הצפוני מתקדמת יותר מזו של האתר הדרומי הפוכה עובדתית מהמציאות".

תגובת משרד הביטחון: "שר הביטחון הנחה על השלמת ביצוע בדיקות הנוגעות למיקום שדה התעופה החלופי. לאחריהן ישלים המשרד את גיבוש עמדתו בנושא".

מטה המאבק נגד שדה תעופה בעמק יזראעל ובעד שדה בנבטים:

"רשות התעופה האזרחית וגורמי המקצוע במשרד התחבורה נכשלו במשימתם להבטיח את עתיד ענף התעופה בישראל. חיל האוויר, באמצעות העצמת הבעיות במרחב האווירי בדרום, שולט בתהליך התכנון וכופה על מדינה שלמה להחריב את עמק יזרעאל ולפגוע אנושות בנגב.

הנתונים שמציגים אנשי רת"א רחוקים מאוד מהאמת. שדה התעופה בנבטים הוקם כשדה אזרחי בינלאומי ואת בעיות חיל האוויר ניתן לפתור בהשקעה זניחה בטכנולוגיות מתקדמות. חוות דעת חד משמעיות הוצגו בנושא אך רת"א בוחרים להתעלם מהן במופגן.

מדינת ישראל זקוקה לשדה בינלאומי גדול ומשמעותי אליו ניתן להסיט את תנועת המטוסים רחבי הגוף מנתב"ג והדבר אפשרי רק בנבטים, שם כבר הוקמו מסלולי הטיסה הארוכים במזרח התיכון למטרה זו בלבד.

אם יוקם שדה בעמק יזרעאל, תושבי הנגב, המשוועים למנועי צמיחה וכלכלה, יפסידו עשרות אלפי משרות ואסם התבואה של מדינת ישראל הנמצא באדמות העמק יהרס כליל.

גם מומחי בטיחות טיסה הגדירו את הרעיון להקים שדה תעופה בינלאומי על נתיב נדידת ציפורים מהגדולים בעולם כחוסר אחריות. ההגיון התכנוני, הסביבתי והכלכלי קובע חד משמעית ששדה התעופה חייב לקום בנבטים. אנו משוכנעים כי כך גם יהיה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נבטים זה המיקום המתאים! הפרחת הנגב, שמירה על אדמת הנגב, מימוש חזון בן גוריון, הקלה על חיי התושבים בעוטף נתב״ג, שמירה על העמק כאסם התבואה של מדינת ישראל, חיסכון של 18 מיליארד שקל, זמן ה... המשך קריאה

נבטים זה המיקום המתאים! הפרחת הנגב, שמירה על אדמת הנגב, מימוש חזון בן גוריון, הקלה על חיי התושבים בעוטף נתב״ג, שמירה על העמק כאסם התבואה של מדינת ישראל, חיסכון של 18 מיליארד שקל, זמן הקמה של 3 במקום 15 שנה. למען העם ולתפארת מדינת ישראל.

תודה על הכתבה המקיפה. פלדשו מועל בתפקידו- כבר לא מדברת על היבטים אחרים- אבל במקום לייצג את האינטרס האזרחי- עליו הוא אמון (רת"א= רשות תעופה א-ז-ר-ח-י-ת ), הוא מייצג נטו את עמדת חיל הא... המשך קריאה

תודה על הכתבה המקיפה. פלדשו מועל בתפקידו- כבר לא מדברת על היבטים אחרים- אבל במקום לייצג את האינטרס האזרחי- עליו הוא אמון (רת"א= רשות תעופה א-ז-ר-ח-י-ת ), הוא מייצג נטו את עמדת חיל האוויר. דריכה ברגל גסה על האינטרס הציבורי הרחב. מליונים בסובב נתב"ג ימשיכו לסבול, מליונים בנגב ימשיכו לקבל הבטחות ריקות על הפרחת הנגב, במקום שפרוייקט לאומי כזה יקפיץ באמת את האיזור, ועמק יזרעאל יהפוך מאסם המזון של המדינה ,אזור משגשג, חקלאי ופורח- למטרופולין מזוהם שמי שיוכל יברח ממנו. חלם בראשות נורקין ?

עוד 2,266 מילים ו-2 תגובות
כל הזמן // יום שני, 8 במרץ 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

ראיון "בסופו של דבר, זה או בנט או ביבי"

יו"ר ימינה עשוי להיות זה שיכריע איזו ממשלה תוקם אחרי הבחירות בעוד שבועיים, והאם בנימין נתניהו יעמוד בראשה ● בראיון נרחב הוא פורס את משנתו - כלכלה, משפט, הפלסטינים, יהדות ארה"ב, חרדים ועוד - ומבקש לשכנע שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב ● "יש דור שלם שלא מכיר שום דבר אחר חוץ מביבי, וחושב שישראל לא תשרוד בלי ביבי. אין טעות גדולה מזו. לא רק שישראל תשרוד: היא תמריא ביום שאחרי נתניהו"

עוד 5,201 מילים

אנגלה מרקל כמשל ונמשל

ביום האישה הבינלאומי השנתי התייחסות לנשים שמנהיגות מדינות היא כבר מזמן בגדר אטריות קרות. לא מדובר בהיסטוריה רחוקה של מלכות ונסיכות שזכו במעמדן על בסיס תורשתי, אלא בהיסטוריה קרובה בה הנשים עמדו במאבקים פוליטיים כדי להתמנות ולנצח בבחירות כלליות בזכות עצמן.

ביום האישה הבינלאומי השנתי התייחסות לנשים שמנהיגות מדינות לא מחדשת. זו לא היסטוריה רחוקה של מעמד על בסיס ירושה, אלא היסטוריה קרובה בה נשים עמדו במאבקים פוליטיים וניצחו בזכות עצמן

מאז אמצע שנות ה-60 של המאה הקודמת הפך התחום למעשה של שגרה כשמדינות רבות בחרו בהן לעמוד בראשן או בראשות הממשלה. ישראל הייתה בין החלוצות כאשר בחרה בגולדה מאיר ב-1969, שאולצה לפרוש בעקבות מחדלי מלחמת יום הכיפורים.

לעומת גורלה הפוליטי, גורלן של אינדירה גנדי בהודו ובנזיר בהוטו בפקיסטן המוסלמית היה טראגי יותר, כאשר הן נרצחו על רקע פוליטי. אלן ג'ונסון סרליף הייתה האישה הראשונה באפריקה שנבחרה לנשיאה בליבריה, ובזכות פעילותה זכתה גם בפרס נובל לשלום.

בעולם המערבי של בחירות חופשיות נודע מקום מיוחד למרגרט תאצ'ר, שבהיסטוריה הבריטית עד היום נודעה כראש הממשלה הראשונה וגם היחידה שנבחרה שלוש פעמים רצופות לאורך 11 שנים, התקופה הארוכה ביותר מאז ראשית המאה ה-19.

במהלך כהונתה היא הנהיגה מדיניות שמרנית קיצונית שהביאו למהפכים גדולים בכלכלה והחברה הבריטית. בשל כך זכתה למושג שהתקבע בעולם הפוליטי, תאצ'ריזם, המבטא לא רק את מדיניותה אלא גם את סגנון מנהיגותה הריכוזי, לאומיותה הקיצונית וגישתה הלא מתפשרת להשיג מטרות פוליטיות. מסיבה זו היא החליטה לפרוש ב-1999, כאשר הגיעה למסקנה כי איננה נהנית יותר מתמיכה מוחלטת של חברי מפלגתה השמרנית.

לעומת השמות הללו, שונה מעמדה וגורלה הפוליטי של המנהיגה שכיכבה בזירה העולמית בשני העשורים האחרונים, ודמותה הפוליטית הפכה לסמל במובנים רבים, אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה. ראשיתה וסיומה של הקריירה הפוליטית שלה מהווים ביטוי לאישיותה הצנועה, ששנות כהונתה הרבות לא הותירו בה רישומן והיא נותרה חפה מכל הגינונים המאפיינים מנהיגים רבים, בעיקר מהמגדר השני. מרקל קיבלה את מושכות מפלגתה לאחר שהמנטור הפוליטי שלה, הלמוט קוהל, הקנצלר שהנהיג את איחודה של גרמניה, הסתבך בשערוריית שחיתות ב-1999 והיא, יוצאת מזרח גרמניה הקומוניסטית, גינתה אותו פומבית וקראה לו ללכת למרות שהייתה במשך שנים בת חסותו.

דמותה הפוליטית של מרקל, קנצלרית גרמניה, הפכה לסמל. ראשית וסיום הקריירה הפוליטית שלה מבטאים את אישיותה הצנועה, שנותרה חפה מגינונים המאפיינים מנהיגים רבים, בעיקר מהמגדר השני

לאחר 18 שנות הנהגת מפלגתה הנוצרית דמוקרטית, מתוכן למעלה מ-15 שנים בראשות הממשלה, היא נפרדת בדרך לא שגרתית בעולם המודרני. כבר לפני כשנתיים היא הודיעה כי לא תתמודד על כהונת קנצלר חמישית ב-2021 ועל כוונתה לפרוש גם מהנהגת המפלגה.

"עכשיו הזמן לפתוח פרק חדש. היום בשעה זו, ברגע זה אני מוצפת בהרגשה אחת, תודה".

חברי המפלגה באולם קמו על רגליהם ובמשך כעשר דקות מחאו כפיים ללא הפסק בעוד היא נראתה נרגשת ונבוכה. נופפה לקהל, התיישבה, קמה שוב על רגליה, ניסתה לומר מספר מלים, התיישבה שוב וקמה שוב. הרגעים הללו, גם אם לא במכוון, הדגישו את אישיותה ואופייה.

לפני מספר ימים הגיע רגע הפרישה מהנהגת המפלגה לאחר שנבחר יורשה, בעוד הבחירות הכלליות מתוכננות לסתיו. כפי שקרה בימים הראשונים של מגפת הקורונה במדינות שונות, הגרמנים ברחבי המדינה יצאו למרפסות ובמשך כשש דקות מחאו כפיים באופן ספונטני לאות הערכה ותודה על מנהיגותה ושירותה למענם.  

לאורך כל שנותיה בשלטון ראה הציבור במרקל אישה עם יושרה אישית, שלא רדפה אחרי כל מצלמה ומיקרופון אלא אם כן היה לה דבר מה בעל ערך לומר. גינוני השררה לא דבקו בה. היא לא התפתתה לאופנות מתחלפות ואורות זרקורים, לא ניצלה את משרתה כדי לצבור נכסים אישיים או להקיף עצמה בעוזרים ומשרתים. היא ובעלה ממשיכים להתגורר באותה דירה שלפני היבחרותה ולא במשכן הרשמי של הקנצלר. בהתנהגותה היומיומית שידרה אמפתיה, אמינות ויציבות – מצרכים בסיסיים למנהיגות ראויה.

80 מיליוני גרמנים העריכו את ידענותה, מסירותה ויכולותיה להתנהל גם בזירה הבינלאומית. היא שיתפה פעולה והתעמתה עם חמישה ראשי ממשלה בריטיים, ארבעה נשיאי צרפת, שמונה ראשי ממשלה איטלקיים, ארבעה נשיאים אמריקאים, כולל ג'ו ביידן, ואחד, ולדימיר פוטין.

באחת ממסיבות העיתונאים מרקל נשאלה על ידי עיתונאית על לבושה. מסתבר שהבחינו שמלתחתה אינה מתחדשת, ועלתה השאלה אם אין לה חליפה אחרת מחליפה מסוימת שנדמה כי היא לובשת כל הזמן. היא השיבה כי היא עובדת מדינה ולא מודל אופנה.

בהזדמנות אחרת כששאלו אותה האם יש בביתה עובדי משק בית ומי מנקה שם, מכין ארוחות וכדומה, היא השיבה בשלילה, כי אין לה עוזרות כי איננה זקוקה להן שכן היא ובעלה מבצעים מדי יום את משימות הבית. כששאלות מסוג זה חזרו על עצמן מרקל הגיבה כי היא מצפה מהעיתונאים לשאול אותה על ההישגים והכישלונות בעבודתה בממשלה במקום פרטים על חייה האישיים.

מרקל לא ניצלה את משרתה לצבירת נכסים אישיים או להקיף עצמה בעוזרים ומשרתים. היא ובעלה ממשיכים להתגורר באותה דירה מלפני היבחרה ולא במשכן הקנצלר הרשמי. על שאלה לגבי מלתחתה הגיבה כי היא עובדת מדינה ולא מודל אופנה

אנגלה מרקל היא הדגם של המנהיג שהזמן לא מקלקל, הנותר נאמן לערכיו ומבין כי תפקידו לשרת ולקדם את האינטרסים של אזרחיו. לכן, למרות קומתה הלא גבוהה היא מותירה אחריה נעליים גדולות מאד שיורשיה יצטרכו למלא בעמל רב.

בצלאל לביא הוא גמלאי משירות המדינה. בעל תואר שני ביחסים בינ"ל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. בכתיבה פובליציסטית עושה שימוש בעובדות ואירועים היסטוריים כדי לדון באירועי דיומא שוטפים בארץ ובעולם. היה עורך של עיתון אזורי בשרון ופרסם ספר היסטורי על חיפושי הנפט בא"י ומאמרים אקדמיים בכתבי עת בארץ ובחו"ל בנושאי ארץ ומדינה ותולדות היהודים באירופה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 767 מילים

"אם בחמישה סקרים לפני הבחירות לא נעבור את אחוז החסימה, לא נתמודד"

בליכוד מרכיבים כבר בביטחון קואליציה עם החרדים והציונות הדתית, ובעיקר עם ימינה של נפתלי בנט ● זה לא אומר שנתניהו לא ינסה לעזור לציונות הדתית על חשבון בנט, שקד וימינה ● בכחול-לבן מרגישים הקלה גדולה - והלחץ עובר לכיוון מרצ, שם הדילמה גדולה ● וביהדות התורה רועדים מפחד מבצלאל סמוטריץ' והחלו בקמפיין בוטה במיוחד ● פרשנות

עוד 774 מילים

אלקין: נתניהו יודע שלא יהיו לו 61, אני רואה את העצבנות שלו

דיווח: באיחוד האמירויות לא מעוניינים בביקור של נתניהו לפני הבחירות ● גדעון סער: הדור הבא לא יתנהל כלפי דרעי כמו הדור הנוכחי ● ישראל כ״ץ טוען כי יש גורם במשרד האוצר שעיכב את אישור מענקי החזרה מהחל״ת ● מתן כהנא: לא נשב עם מרצ ● סמוטריץ׳ לגולן: מזל שלא מונית לרמטכ״ל ● יאיר גולן: בן גביר מחבל ● בן גביר: נראה אם בעוד שבועיים יהיה לו אומץ לכתוב את זה שוב

עוד 12 עדכונים

למקרה שפיספסת

״עזבי, אני כבר אדבר עם אמא שלי״

לפני כמה שנים השתתפתי בפגישה ארוכה, שהייתי צריכה להציג רק 10 דקות מתוכה. במשך כל הפגישה ישבתי ועבדתי וחיכיתי לתורי. אחד המהנדסים שישב לידי שאל מה אני עושה. עניתי לו שכדי להספיק להגיע למקלחות של הילדים אני צריכה לעבוד בכל דקה פנויה. הוא מצידו ענה שההעדפה שלו היא להגיע אחרי המקלחות.

במשך הפגישה עבדתי וחיכיתי לתורי. מהנדס שישב לידי שאל מה אני עושה. עניתי שכדי להספיק להגיע למקלחות של הילדים אני צריכה לעבוד בכל דקה פנויה. הוא ענה שההעדפה שלו היא להגיע אחרי המקלחות

עוד משחר ילדותי היה ברור שתהיה לי קריירה. לאחרונה חבר הזכיר לי, שכשהתחתנתי הצהרתי שהילדים שיהיו לי לא יפריעו לי בדרך. אני עובדת שעות ארוכות ותובעניות עוד מימיי כסטודנטית. את משרת הניהול שלי קיבלתי בהיותי בהריון, ואף מצאתי את עצמי עובדת מדי פעם במהלך חופשת הלידה. גם בן זוגי מפתח קריירה משלו ושנינו לא נמצאים הרבה בבית. כמי שגרה בישוב קהילתי, בשנים שהילדים היו קטנים הייתי שומעת משפטים בנוסח: "המטפלת מגדלת לה את הילדים". נוצר פה פרדוקס, מצד אחד יש ציפייה שתצליחי, ומהצד השני מצפים שתהיי אמא במשרה מלאה.

תחילת שנת 2021, ועדיין נשים יזמיות רבות מוצאות את עצמן בלחץ מתמיד של הרצון לאזן בין הקריירה והמשפחה. לאורך זמן המתח הזה שוחק ולא מתגמל. כשעבדתי בחברת הייטק גדולה נוכחתי לדעת, שיש הרבה נשים שמגיעות לדרגות ניהול בכירות, לא עומדות בלחץ ועוזבות.

החדשות הטובות הן שהנשים שהתמידו לאורך השנים ולא פרשו הפכו להיות מנהלות בכירות, או אפילו מנהיגות. הן אימנו את עצמן לפרוץ גבולות באופן מתמיד, להפוך להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמן, לפתור בעיות בצורה יצירתית, לעמוד בלחצים מבלי להישבר ולהאמין בעצמן וביכולות שלהן בכל רגע נתון.

זוהי מיומנות נרכשת בצורה הדרגתית ונדרשת שלמות פנימית עם התהליך. למשל, כשהילדה שלך מציירת את המטפלת בציור המשפחתי של יום המשפחה בגן. או כשאנשים תוהים איך יכול להיות שאת גם עושה קריירה, וגם הילדים יוצאים מוצלחים?

אז איך בכל זאת הצלחתי להתמיד? הקפתי את עצמי בנשים חזקות ומדהימות שעשו זאת לפני, והרבה חריצות. אפשר לומר שבמובן מסוים הן סללו עבורי את הדרך והפכו אותה לקלה יותר עבורי. כי האמביוולנטיות לא מגיעה רק מהחברה, אלא נכנסת לתוך הבית. כשהילדים קטנים הם רוצים את אמא לידם, אבל כשהם גדלים, הקריירה של אמא הופכת עבורם למקור גאווה והשראה.

החדשות הטובות הן שהנשים שלא פרשו לאורך השנים הפכו למנהלות בכירות ואף למנהיגות. זו מיומנות נרכשת ונדרשת שלמות פנימית עם התהליך. למשל, כשהילדה שלך מציירת את המטפלת בציור המשפחתי של יום המשפחה בגן

הבת שלי, לדוגמה, רצתה לעשות בגרות 5 יחידות במתמטיקה, פיזיקה ומחול, והמורה אמרה לה שזה יותר מדיי ושהיא לא תצליח. היא אמרה למורה:

"עזבי, אני כבר אדבר על זה עם אמא שלי".

הדרך היחידה לצלוח את זה היא לדעת להבדיל עיקר לתפל. ידעתי שחשוב לי להקריא סיפור כל לילה לפני השינה, לשחק משחקי קופסה ולהקשיב. בשביל להצליח לעשות את זה עם מלוא הסבלנות, עשיתי מיקור חוץ לכל שאר מטלות הבית. גם אם הייתה לכך הוצאה כספית משמעותית. זו הייתה לגמרי השקעה ארוכת טווח; במשפחה שלי, בקריירה ובעצמי.

המסר שלי לאימהות, זה קחו עזרה ותהפכו  את הילדים למעורבים. שידעו מה אתן עושות ומה התרומה שאתן מביאות. בסופו של דבר זה מעצים אותם. עבורי ילדים וחיי משפחה הם לא גורם מעכב אלא מנוע צמיחה!

אפרת שגיא-אופיר, מנהלת ראשית ואחת ממייסדות חברת Air Doctor ,חברת סטארט-אפ בתחום הבריאות הדיגיטלית המקשרת בין מטיילים לרופאים מקומיים ברחבי העולם. Air Doctor הוא הסטארט-אפ השני של אפרת, בעבר הקימה את Sun Effect, חברה בתחום האנרגיה הסולארית. היא החלה את הקריירה שלה בהנדסת תעשייה באינטל, בהמשך הובילה את ניהול שרשרת האספקה ​​בחברת BetterPlace בשנת 2020 נבחרה לאחת מחמש המועמדות הסופיות ומקום ראשון בחירת הקהל בתחרות עולמית Quesnay למייסדות בתחום InsurTech כהוקרה על עבודתה ב .Air Doctor. צילום: נתי כהן

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 500 מילים
עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

"המומחים ההודים יכולים להפוך את החברות הישראליות לתחרותיות יותר"

לגמרי לא רק מים, חקלאות ובטחון: הסחר עם הודו מגיע כבר ל-5 מיליארד דולר כולל טכנולוגיה פיננסית, סייבר ורפואה ● שגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה מסביר איך ממקסמים את הפוטנציאל העסקי העצום ביחסים בין המדינות, שעדיין רחוק ממימוש, ומה צפוי לקרות רגע אחרי שוך המגפה ● וממה הכי חשוב להיזהר כשרוצים להיות גדולים באסיה

עוד 932 מילים

מנדלבליט שוב בורח מאחריות

בני גנץ ביקש בשבוע שעבר תשובה משפטית מוסמכת מהגורם היחיד שמוסמך לתת תשובה כזו, בטרם העניין יגיע לבית משפט ● גנץ ביקש לדעת מה דינה של ממשלת החילופים במקרה שכחול-לבן לא תעבור את אחוז החסימה ● זו סוגיה מרכזית בעלת משקל - אבל מנדלבליט סירב להשיב עליה ● מעבר למפגן המדהים של חוסר אומץ לב מקצועי, מנדלבליט פשוט טועה בהבנת מהות תפקיד היועמ"ש ● פרשנות

עוד 801 מילים ו-1 תגובות

ראיון "אני הולך להיות שר אוצר בראס בילעינו הפעם או בפעם הבאה"

הוא לוחם שחיתות עם קבלות, רודף צדק, יהיר ועצבני ● הוא הצביע בעבר ללפיד ("כי אין לו כתבי אישום") אבל לא מבין מאיפה מצא "79 בעלי הון שמימנו אותו" ● בנט "פאשיסט", מרצ "שמאל קיצוני" ● כפיית חיסונים זה פגיעה בדמוקרטיה - אבל קריסת עסקים יותר ● בגיל 50, ירון זליכה משוכנע שיהיה שר האוצר - בסיבוב הזה או הבא ● "אני היחיד שיכול לעצור את האסון, ולסובב את הספינה"

עוד 2,410 מילים ו-2 תגובות

מנהל בחברת ניקיון תובע 300 אלף שקל ממשרד רה"מ

גנץ לנתניהו: "הקריאה לעלות על משרד המשפטים מסוכנת" ● דרעי: "כשממשלת נתניהו תקום גם גדעון יבוא. בנט ודאי" ● לפיד: "יותר חשוב לי להזיז את נתניהו מאשר להיות רה"מ" ● נתניהו בתראבין: אטפל אישית בכל אוכלוסיית הבדואים ● עודה מברך את לפיד שלא פוסל את המשותפת ● הורוביץ: לא נפרוש - פרישה היא תבוסתנות

עוד 46 עדכונים
הקורא בקלפי
הקורא בקלפי
תקשורת, פוליטיקה ושקרים אחרים

הבעיה של ארז דריגס

ארז דריגס הקדיש את החלק הארי בראיון שהעניק אמש לדקדוק בעובדות ● הוא "חש בושה" אבל מבקש לשים דברים בפרופורציה ● הוא "לוקח אחריות" אבל לא מבין למה אומרים שזה "בניגוד לרצונן" ● התוצאה היא ראיון התנצלות עם הרבה מילים נכונות על "אחריות", "שינוי", "הבנה", ו"תיקון" - אבל ללא מילת התנצלות אחת

עוד 1,065 מילים

גנץ: ״שום קמפיין לא מצדיק מתן לגיטימציה לחקירת ישראל״

שקד: ״דברי הורוביץ חרפה - לא נשב עם מרצ״ ● תקווה חדשה: דבריו חמורים ביותר ● הלימודים בכיתות ז'-י' יחודשו מחר בערים ירוקות וצהובות ● כמו כן יפתחו תחת הגבלות מסעדות, מלונות ואולמות האירועים, התרבות והספורט ● גפני ישתתף באירוע של חדשות 12 למרות שהסיעה החליטה להחרים את הערוץ ● דרעי שוחח עם ראש עיריית קלנסווה על רקע ניסיון רצח מנכ״ל העירייה

עוד 17 עדכונים

עיריית תל אביב מתחמקת משימור מתחם נגה ביפו

תושבי יפו סובלים רבות בשנים האחרונות מעבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים, אך לפחות ברור להם שבסוף תבוא הגאולה ● במדרחוב בת עמי שבמתחם נגה, לעומת זאת, מתברר שמחכה להם דווקא גיהינום אסתטי ● מחר צפויים להתחיל עבודות פיתוח במדרחוב שעיצב האדריכל קלמן כץ, והאבנים הטבעיות ועיטורי הערבסק היפהפיים יוחלפו במרצפות גנריות ● העירייה בתגובה: "מדובר בריצוף ישן אשר בכל מקרה היה צורך להחליפו"

עוד 693 מילים

מי היה האיש שבימי חייו כונה האדם החזק בעולם, מלך הברזל, הרקולס היהודי ושמשון המודרני? ● והאם סבב הופעות שערך ברחבי צפון אמריקה השפיע על ג'רי סיגל וג'ו שוסטר, יוצריו היהודים של "סופרמן"?

עוד 857 מילים

ראיון מפעל החיים של ג'יין פונדה

אחת הכוכבות הגדולות האחרונות של הוליווד ואקטיביסטית חברתית ותיקה, ג'יין פונדה קיבלה השבוע פרס מפעל חיים בטקס גלובוס הזהב ● הנאום שנשאה היה מרגעי השיא של ערב חסר ברק שהתנהל ברובו בזום ● בראיון לזמן ישראל היא מדברת על אביה הנרי פונדה, על "נשיא האקלים הראשון" ג'ו ביידן, על נשים מנהיגות, הסרטים שאהבה, יחסה לטלוויזיה - ומה עוד נותר לה לשנות בעולם

עוד 2,107 מילים

טיול לשבת כשהרקפות בוהקות מתמיד - סיור בהרי יהודה

אחרי סגר הקורונה הממושך ישנה הזדמנות לחזות בכלניות בשיא פריחתן ● בפארק עצמאות ארצות הברית מסלולי הליכה מסומנים לצד ספסלים ושולחנות פיקניק ● בהר יעלה ניתן ליהנות מנוף של 360 מעלות של האזור - מיהודה ועד מישור החוף הדרומי, דרך נחל שורק והר חברון

עוד 991 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה