נתניהו מגרש את הנשיא והופך כל אירוע ממלכתי לקמפיין בחירות

בבית הנשיא בירושלים שוררת בימים האלה תחושת כעס, מבוכה וחיסול חשבונות ● נתניהו משתלט בכל פעם על ארועים ממלכתיים, ברגע האחרון, ומתעלם מפרוטוקולים וסדרי עולם למען צרכיו האישיים ● ריבלין אינו היחיד שמסרב לשתף פעולה עם קמפיין הבחירות של נתניהו ● אבל ריבלין הוא היחיד שעוד ייפגש איתו כשנתניהו יבקש מנדט להרכיב ממשלה ● פרשנות

נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע בהר הרצל, 14 במרץ 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע בהר הרצל, 14 במרץ 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו גירש השבוע שלוש פעמים את נשיא המדינה ראובן ריבלין משלושה טקסים ואירועים חשובים, כפי שנחשף אתמול בזמן ישראל. ריבלין יאמר כמובן שהוא סילק את עצמו מהאירועים, אחרי שהבין שנתניהו הופך אותם לחלק מקמפיין הבחירות.

בשורה התחתונה, הכעס, המבוכה ותחושת חיסול החשבונות מרחפת בימים אלה מעל בית הנשיא, בעיקר אחרי שנתניהו משתלט בכל פעם על האירועים במהירות והופך פרוטוקולים וסדרי עולם ממלכתיים ברגע האחרון.

היי דרומה לאילת

ביום ראשון התקיים באילת הטקס הממלכתי במלאת 72 שנה לשחרור העיר והנפת דגל הדיו המפורסם באום רשרש. נשיאי המדינה משתתפים בטקס הזה בכל שנה, וגם הנשיא ריבלין טס לאירוע מאז נבחר ב-2014.

ריבלין נהג להגיע לטקס גם כאשר כיהן כחבר כנסת וכיו"ר הכנסת. הוא גם זכה באות יקיר העיר, כי שירת בה כקצין מודיעין במלחמת ששת הימים.

את הכנסת אמורה הייתה לייצג באירוע ח"כ יפעת שאשא ביטון ממפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה.

ביום חמישי שעבר הודיע מרכז ההסברה, שלוחה במשרד ראש הממשלה, כי נתניהו יגיע לטקס, שאחריו גם יקיים פגישה עם פעילי ליכוד. באותה הזדמנות הוחלפה ח"כ שאשא ביטון, ואת מקומה תפסה ח"כ קרן ברק מהליכוד. נשיא המדינה, שעשה כבר את כל הסידורים לנסיעה וקבע סדר יום באילת, החליט להישאר בבית, כי הבין שהוא הולך להיות סטטיסט בקמפיין של ראש הממשלה.

נשיא המדינה, שעשה כבר את כל הסידורים לנסיעה וקבע סדר יום באילת, החליט להישאר בבית, כי הבין שהוא הולך להיות סטטיסט בקמפיין של ראש הממשלה

נתניהו עצמו טס לאילת, הגיע לטקס ואז התברר כי החששות המוקדמים של ריבלין היו מוצדקים. "יש לי בשורה טובה", הודיע נתניהו בתחילת נאומו. "החל מהיום אנחנו פותחים את המדינה כולה עם התו הירוק. תתחסנו, קבלו את התו הירוק וחזרו לחיים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי לציון 72 שנה לשחרור אילת ולהנפת דגל הדיו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי לציון 72 שנה לשחרור אילת ולהנפת דגל הדיו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נתניהו הרוויח פעמיים. גם גימד את הנשיא ריבלין, יריבו בנפש, וגם הכה בראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, מקום שביעי ברשימת תקווה חדשה. יצחק הלוי לא התאפק ופרסם פוסט זועם בפייסבוק על האירוע.

"למעלה מ-17 שנים שאני מכהן כראש עיריית אילת ואירוע מביש כזה לא היה לי", כתב יצחק הלוי, "כבר לפני חודשיים אישרו הנשיא ריבלין והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, אילתי משלנו, את ההשתתפות בטקס. שניהם החליטו לבטל את בואם משום הפגיעה בממלכתיות והכנסת הפוליטיקה לאירוע ממלכתי".

"כבר לפני חודשיים אישרו הנשיא ריבלין והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, אילתי משלנו, את ההשתתפות בטקס. שניהם החליטו לבטל את בואם משום הפגיעה בממלכתיות והכנסת הפוליטיקה לאירוע ממלכתי"

בסוף הנאום הקצר שלו באירוע באילת סיפר ראש הממשלה: "פעם, כאשר האלוף אברהם אַדָן, שהניף את דגל הדיו, נשאל כיצד הרגיש הוא השיב: 'חשבתי איך להחזיק מעמד על התורן, ולא להחליק מטה'. יש בנו אהבה גדולה לאילת והאהבה הזאת מנצחת ותנצח".

נתניהו לא ידע כנראה כי בניו של האלוף אדן, שמגיעים לאירוע בדרך כלל, לא באו הפעם מאותה סיבה שאיזנקוט סירב לבוא: הם לא רצו להשתתף באירוע פוליטי בכיכובו של נתניהו.

אתמול (שלישי) שוב מצא נשיא המדינה את עצמו מחוץ לטקס ממלכתי, ושוב באדיבותו של ראש הממשלה. נתניהו החליט הפעם להגיע ברגע האחרון לטקס האזכרה הממלכתי ליוסף טרומפלדור וחבריו שנפלו בקרב על הגנת תל חי בי"א באדר, לפני 101 שנים. בשנים האחרונות נתניהו לא נצפה באירוע הזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס י"א באדר בתל חי, 24 בפברואר 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס י"א באדר בתל חי, 24 בפברואר 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הנשיא ריבלין היה אמור להיות האורח והדובר המרכזי בטקס. הוא מגיע לשם מאז שהיה ילד. ביום שני הודיע מרכז ההסברה לנשיא כי נתניהו החליט לבוא לאירוע. ריבלין ביטל מייד את בואו, אחרי שכבר ראה מה שהתרחש באילת.

ריבלין נסע לצפון, ביקר במכללת תל חי כמתוכנן, אבל נשאר שם גם כאשר התקיים הטקס ליד האנדרטה המפורסמת. במקום לנאום באירוע, הוא נפגש עם חניכים של בית"ר העולמית.

אחרי הטקס הגיע ריבלין למתחם האנדרטה לבדו, הניח זר ונסע לירושלים. לפני כן הוא וידא שראש הממשלה עזב את המקום. הוא לא רצה להיתקל בו.

הצגה פוליטית

אבל כאן לא נגמרה שורת ההרפתקאות וההפתעות הפוליטיות שמכין נתניהו לכבוד הנשיא.

בשבוע שעבר הזמינה מנהלת תיאטרון החאן בירושלים אלישבע מזי"א את ריבלין ואת שר התרבות והספורט חילי טרופר להצגה "רוחות עליזות" שעלתה אמש בתיאטרון. מדובר בהצגה הראשונה שמעלה החאן אחרי תקופה ארוכה של שביתה מאונס, ונתניהו הוא לא האיש שייתן לאחרים לחגוג גם אירוע כזה, בעיקר לא לריבלין.

וכך, בעוד הנשיא מכין את עצמו לאירוע, התקבלה בבית הנשיא הידיעה שנתניהו מגיע לחאן, ויקיים שם מסיבת עיתונאים ב-18:30 בערב. הנשיא החליט שוב להישאר בביתו בטלביה. כאשר הוזמן לאירוע בחאן הוא וידא שטרופר לא יישא דברים כלל, כדי שלא להיגרר לתעמולת בחירות. ברגע האחרון הוא קיבל מסיבת עיתונאים פוליטית של נתניהו על הראש.

בעוד הנשיא מכין את עצמו לאירוע, התקבלה בבית הנשיא הידיעה שנתניהו מגיע לחאן, ויקיים שם מסיבת עיתונאים ב-18:30 בערב. הנשיא החליט שוב להישאר בביתו בטלביה

נתניהו בא להצטלם עם השחקנים ולבחון אם התיאטרון עומד בתנאי הקורונה. גם טרופר הגיע, אבל ההצגה הייתה של ראש הממשלה. "אנחנו נחליט על עוצר בפורים", אמר נתניהו לעיתונאים בחאן. "אנחנו לא רוצים לחזור על מה שקרה בפורים הקודם".

ריבלין זועם על ההנחתות של נתניהו ועל השינויים התכופים של האירועים הממלכתיים לטובת הבחירות, אבל מזהה גם את האובססיה של ראש הממשלה כלפיו. נתניהו, מצדו, משנה את סדר האירועים, ומבטל את המשתתפים ואת האורחים כאילו כלום. את נשיא המדינה הוא לא סופר, כרגיל.

ביום שני הקרוב יתקיים טקס ממלכתי נוסף – הענקת אות תקווה ישראלית בחינוך. ריבלין נערך לכוננות ספיגה. למזלו, האירוע יתקיים הפעם בבית הנשיא, כך שנתניהו לא יוכל לכפות את עצמו על הליין-אפ. הזמנה מבית הנשיא לנתניהו כמובן שלא תישלח.

ניפגש אחרי הבחירות

מעבר ליום שני לא צפויים אירועים ממלכתיים נוספים עד הבחירות. ריבלין ונתניהו ייפגשו בבית הנשיא רק כאשר ראש הממשלה יגיע לקבל מהנשיא את השרביט, אם הוא יתברר כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקים את הממשלה הבאה. זה הולך להיות מרתק.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לבנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לבנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ריבלין מסיים את הכהונה שלו בקיץ הקרוב. הוא אכול בתחושות נקם ושילם בנתניהו, שלא רצה אותו בתפקיד ומאז עושה את הכול כדי לגמד אותו.

ריבלין יכול לגרום לרעידת אדמה חוקתית ואזרחית אם יחליט שהוא לא מטיל את תפקיד הנשיא על אדם באמצע משפט פלילי. אבל לא נראה שירחיק לכת.

ריבלין יכול לגרום לרעידת אדמה חוקתית ואזרחית אם יחליט שהוא לא מטיל את תפקיד הנשיא על אדם באמצע משפט פלילי. אבל לא נראה שירחיק לכת

מצד אחד, הוא דמוקרט שמכבד את בחירת הבוחר והמלצות חברי הכנסת ומצמצם את הסמכות שלו. ריבלין גם שילם מחיר כבד על תיק פלילי שסחב בעבר, עד שנסגר בסוף.

מצד שני, אחרי כל ההיסטוריה הבין-אישית, וניסיונות הפגיעה מצד ראש הממשלה, מי יודע? אם לאף מועמד – לא לנתניהו ולא ליריביו – לא יהיו 61 המלצות, שיקול הדעת הוא של ריבלין בלבד. עם שלושה חודשים לסוף הקדנציה, הנשיא עשוי לקבל החלטה חסרת תקדים ולמנוע מנתניהו לקבל את האופציה להרכיב ממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 999 מילים ו-1 תגובות
סגירה