ספינת המעפילים של מוטי

פרסום ראשון איש העסקים מוטי כהנא, החי בניו ג'רזי, מארגן בימים אלה מבצע מעפילים מודרני ● ישראלים שירצו להגיע לארץ להצביע בבחירות, או מכל סיבה אחרת, יצטרכו לטוס לקפריסין - שם תמתין להם ספינה של כהנא, שתיקח אותם לישראל ● כל העלויות בקפריסין יהיו על חשבון כהנא, בעל היסטוריה ארוכה של חילוץ יהודים ממדינות אויב ● "שקלתי לקרוא לספינה 'אלטלנה'", הוא מספר, "אבל בסוף בחרתי בשם יותר הולם: 'דמוקרטיה'"

מוטי כהנא על המטוס מדובאי לניו ג'רזי, פברואר 2021 (צילום: באדיבות המצולם)
באדיבות המצולם
מוטי כהנא על המטוס מדובאי לניו ג'רזי, פברואר 2021

איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא, החי בניו ג'רזי, שהה בדובאי בענייני עסקים בשבוע שעבר. בסופו של שבוע העבודה, כשרצה לטוס מדובאי לישראל, גילה נתב"ג סגור, והוא לא הצליח לקבל אישור כניסה.

בצר לו, כהנא טס ביום שישי האחרון חזרה לביתו בניו ג'רזי. שם הגיע למסקנה שעליו לטפל בסוגיה הבוערת: כיצד לאפשר לאזרחי המדינה הנמצאים בחו"ל לחזור לארץ – במיוחד על רקע הבחירות ב-23 במרץ, כשההערכה היא כי שדה התעופה יישאר סגור עד פסח, שבוע אחרי.

הפתרון שכהנא מצא: אוניית מעפילים.

הנה התוכנית של כהנא, כפי שסיפר לזמן ישראל בשיחת טלפון מחוותו ברנדולף, ניו ג'רזי: ישראלים שירצו להשתתף במבצע ההעפלה, כדי להגיע לארץ על מנת להשתתף בבחירות ב-23 במרץ או למטרות אחרות, יצטרכו לסדר לעצמם טיסה לשדה התעופה הבינלאומי בלרנקה, קפריסין. במקום יחכו להם הסעות שייקחו אותם לספינה אותה ישכור כהנא.

מבט על הנמל בלרנקה, קפריסין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מבט על הנמל בלרנקה, קפריסין. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כל הנוסעים יצטרכו לעבור בדיקות קורונה לפני העלייה לספינה וכן בדיקת קורונה נוספת בהגיעם לישראל.

שם אוניית המעפילים המודרנית של כהנא תהיה: "דמוקרטיה".

בשיחה עם זמן ישראל, כהנא אומר כי ההוצאות על שכירת הספינה ושאר הסידורים בקפריסין יהיו על חשבונו וכי הוא פועל כעת מול השלטונות בקפריסין על מנת לוודא שניתן יהיה לנחות במדינה, לעבור מיידית לספינה ולצאת משם ללא קשיים.

אם התוכנית נשמעת חריגה או מוגזמת, לכהנא כבר יש היסטוריה של מבצעי חילוץ ומעורבות חברתית.

בשנת 2015 הוא היה מאחורי מבצע חילוץ של כמה משפחות יהודיות מחלאב, סוריה. ב-2016 שמו קשור למבצע הוצאת 17 יהודים מתימן.

בעשור האחרון היה מעורב כהנא בסיוע לאזרחים בסוריה, בגיוס תרומות לבתי חולים, לתינוקות ולהבאת תרופות למדינה. אחד מהמבצעים הרפואיים, למענם של ילדים סורים שהוכנסו לישראל לטיפול רפואי, בוצע על ידי עמותת 'עמליה' שהוקמה על ידי כהנא.

לדבריו, בהיותו אזרח אמריקאי, הוא נכנס ויצא ממדינות כמו סוריה, עיראק ואחרות. "לסוריה נכנסתי ויצאתי, ולישראל לא יתנו לי להיכנס?" הוא כתב הבוקר, בעמוד הפייסבוק שלו.

מוטי כהנא על המטוס מדובאי לניו ג'רזי, בשבוע שעבר (צילום: באדיבות המצולם)
מוטי כהנא על המטוס מדובאי לניו ג'רזי, בשבוע שעבר (צילום: באדיבות המצולם)

כהנא עשה את הונו מהעברת תחום סחר הרכבים לאינטרנט בסוף שנות ה-90. בהמשך, ב-2009 הוא מכר את עסקי הרכב שהקים לחברת הענק הרץ, מה שנמצא כיום תחת חטיבת Hertz Rent2Buy. הוא ייסד מספר חברות נוספות בתחום טכנולוגיות תחבורה ושימוש בדלקים. בשנים האחרונות הוא מתגורר בחווה חקלאית בניו ג'רזי ומשם מנהל את עסקיו.

"ביום חמישי שעבר, בעודי בדובאי, שלחתי בקשה לועדת חריגים להיכנס למדינה", מספר כהנא לזמן ישראל. "הסברתי להם שיש לי פיסת מידע חשובה עליה אני חייב לשוחח אישית עם בכירים בישראל.

"פניתי במייל לוועדת החריגים וקיבלתי תשובה שבקשתי נדחתה. יש נושאים נוספים שאני מתעסק איתם, בהיבט של השבת יהודים ממדינות מסוכנות ולכן רציתי להיכנס למדינה. אבל לא נתנו לי.

"מזה עשר שנים שאני מחלץ יהודים ממדינות ערב, ממקומות מסוכנים. אני לא צריך שיתנו לי מלונית, אני אקח על חשבוני סוויטה במלון שרתון. עברתי כבר את שני החיסונים של פייזר כאן בניו ג'רזי, וכאשר אני פונה למשרד הבריאות בבקשה להיכנס, הם אומרים לי שמבחינתם התיעוד של החיסונים שלי בג'רזי לא תופס בישראל".

ומה הסיכוי שהרעיון של ספינת המעפילים ייצא לפועל? זה נשמע קצת משוגע.
"אני אצא מקפריסין עם ספינה. יש אלפי ישראלים שרוצים להגיע. התעצבנתי שלא נתנו לי להיכנס. ישראל הינה המדינה היחידה שמתייחסת כך לאזרחיה.

"הכל יעבוד כמו שצריך – אנשים יעשו את הבדיקות הנדרשות לפני שיעלו על הסיפון ומייד אחרי שירדו ממנו. ההפלגה לישראל מקפריסין תביא אותנו תוך 24 שעות למדינה. אני אשלם לאנשים על הבדיקות וגם על הספינה ומי שיוכל לממן לעצמו טיסה לקפריסין, יוכל לעלות לספינה שלי.

"שקלתי לקרוא לספינה 'אלטלנה', אבל רק שלא יירו עלינו כשנגיע. בסוף בחרתי בשם יותר הולם: 'דמוקרטיה'. אנחנו נגיע להצביע בישראל".

"שקלתי לקרוא לספינה אלטלנה, אבל רק שלא יירו עלינו כשנגיע. בסוף בחרתי בשם יותר הולם לספינה: דמוקרטיה. אנחנו נגיע להצביע"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
יש לנו סיפור קשה, ואנחנו בקפריסין ולא נותנים לנו לחזור. אמא ושתי ילדות קטנות, בגיל 5 ובגיל שנתיים... וועדת חריגים דחתה אותנו, בעלי בארץ ואני כאן בכוחות האחרונים שלי. אם מוטי כהנא קורא א... המשך קריאה

יש לנו סיפור קשה, ואנחנו בקפריסין ולא נותנים לנו לחזור.
אמא ושתי ילדות קטנות, בגיל 5 ובגיל שנתיים…
וועדת חריגים דחתה אותנו, בעלי בארץ ואני כאן בכוחות האחרונים שלי.
אם מוטי כהנא קורא את זה
Please contact me at:
Beth.canter1@gmail.com

נשמע נהדר, כל הכבוד! רק כאן בקפריסין ישנם מאות ישראלים המבקשים להגיע לארץ לבחירות וכן להתחסן. לצערי לא מתירים לנו, וגם לפני שחסמו את נתבג רוצים לאלץ אותנו להיכנס ל 14 ימים לבידוד במלוני... המשך קריאה

נשמע נהדר, כל הכבוד! רק כאן בקפריסין ישנם מאות ישראלים המבקשים להגיע לארץ לבחירות וכן להתחסן. לצערי לא מתירים לנו, וגם לפני שחסמו את נתבג רוצים לאלץ אותנו להיכנס ל 14 ימים לבידוד במלוניות, ואנשים לא יכולים לעזוב ילדים , לימודים ועבודה ולהיכנס בארץ לשבועיים בידוד רק על מנת להתחסן או להצביע בבחירות.

עוד 548 מילים ו-5 תגובות
סגירה