ההופעות חוזרות, אבל האמנים בקונפליקט גדול

פרסום ראשון שובם של המופעים מול קהל מצית ויכוח חריף ● מצד אחד, המעריצים ששמחים לרגל הקאמבק ● מצד שני, יש המבקרים את העובדה שמדובר בהופעות למתחסנים בלבד ● וכך נקלע אסף אמדורסקי ללב הסערה כשהחליט להופיע רק בפני בעלי תו ירוק ● אמנים בכירים, ביניהם קורין אלאל, זאב נחמה, רשף לוי וטונה, מפרסמים היום עצומה הקוראת לממשלה לאשר בדיקות מהירות בכניסה לאולמות

אסף אמדורסקי בהופעה (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
שלומי כהן/פלאש90
אסף אמדורסקי בהופעה

בסוף השבוע הודיע אסף אמדורסקי על שש הופעות שיתקיימו בחודש הקרוב מול קהל. ביום חמישי הוא יעלה על הבמה בגבעת ברנר, וההופעה שתתקיים בתל אביב בעוד שבועיים כבר סולד אאוט.

לפני חודש אמדורסקי חגג יום הולדת 50 והשיק אלבום רמיקסים, רק שבמקום לחרוך את הבמות זה קרה אונליין. כעת, אחרי שנה נטולת מועדונים והופעות, אפשר להבין למה הקהל הגיב בהתלהבות.

אלא שלאלפי הלייקים הצטרפו תגובות מסוג אחר. הדיון גלש למקום אחר לגמרי בגלל שכל ההופעות יתקיימו תחת הנחיות התו הירוק, כלומר למחוסנים ומחלימים בלבד. "אני התחסנתי ולא אגיע להופעה שתהיה בה סלקציה. מצטער, הפכנו ללא אנושיים", כתב הגולש גיא דורי.

"ברור לי שזה עם סלקציה וזה עצוב מאוד. דווקא אתה אסף היית בין האמנים הלוחמים הבולטים נגד השלטון המושחת . מבינה שאתה חייב להתפרנס ובכל זאת עצוב מאוד מאוד!", כתבה ליליה פייגין, הזמרת שעמדה מאחורי הלהיט "גבר שר אצלי באמבטיה". מאות גולשים תמכו בה בתגובה, ואחרים חשבו שהטרוניה לא במקום. "שבי את שנה בבית עם אפס הכנסות ונראה אותך. אני אפילו לא נכנסת לשאלה אם את מחוסנת או לא, עניינך שלך", כתבה לה עינת הולנדר.

הזמרת ליליה: "דווקא אתה אסף היית בין האמנים הלוחמים הבולטים נגד השלטון המושחת . מבינה שאתה חייב להתפרנס ובכל זאת עצוב מאוד מאוד!"

הפוסט של האמן, שבסך הכול רצה להתפרנס ולהרים את המורל, הפך לוויכוח חריף. לפי התגובות לפוסט, ברור שהמחנה של אמדורסקי כולל הרבה מאוד אוהדי מחאת בלפור מצד אחד, וכנראה גם לא מעט כאלה שלא ממהרים להתחסן. כעת, הקהל הזה התפצל מחדש בין שוחרי התו הירוק למתנגדיו.

אסף אמדורסקי בהופעה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אסף אמדורסקי בהופעה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ובלי להתכוון לכך, אמדורסקי הדליק את הנורה האדומה לאלה שחרדים לשחיקת זכויות האזרח בעידן ההגבלות והאיכונים. מבחינתם, המים כבר רותחים והצפרדע לא תוכל להימלט מהסיר. תכף ימנעו מהלא מחוסנים לעלות לאוטובוס.

בתגובה, המוזיקאי הוותיק השיב שהוא עומד מאחורי הכוונה להופיע לפי התו הירוק ואינו מעוניין ללבות את הנושא: "דעותיי על השלטון בישראל לא השתנו. הוא עדיין מושחת ועם זאת, כמו כל העסקים הקטנים גם זמרים כפופים לחוק.

"אני אישית התחסנתי ואשמח שכולנו כבר נגמור עם זה ונוכל לחזור לשגרה, ומאידך אני מכבד את מי שמתנגד לחיסון. הופעות במקומות סגורים מוגבלות להוראות משרד הבריאות אז בחיאת אבוק, אנחנו רוצים להתחיל להתפרנס, ברשותכן האדיבה, להאכיל את המשפחות שלנו ולעמוד על הרגליים".

הוויכוח הזה מכניס מאות אמנים בישראל לקונפליקט בין הרצון לראות את הקהל בהופעות לבין הצורך לעמוד בהנחיות. עשרות אמנים תומכים ביוזמה של הסטנדאפיסט רשף לוי להציב בדיקות מהירות בכניסה, כך שתתאפשר כניסה גם למי שאין לו תעודת מתחסן או מחלים.

רשף לוי (צילום: ויקיפדיה)
רשף לוי (צילום: ויקיפדיה)

לעומת אמדורסקי, לוי הודיע על מספר הופעות שיתקיימו בחודש הקרוב, רק שהוא הדגיש שהן ייערכו לפי הנחיות התו הסגול – כלומר תחת הגבלות כמות קהל בלבד, אך ללא דרישה להתחסנות או תעודת מחלים.

אולם בדף ההופעה הקרובה של לוי בזאפה הרצליה, שתיערך בשבוע הבא, נכתב: "הכניסה תתאפשר בכפוף להנחיות משרד הבריאות". האם זה אומר שצריך תעודת מתחסן ומחלים? בזאפה אומרים כי יפעלו לפי התו הירוק בלבד, כפי שהחוק מחייב.

"אני עושה הכל כדי שכולם ייכנסו ונביא בדיקות מהירות לכניסה. כרגע זה לא אפשרי בכל המקומות", אומר לוי.  "פניתי למאות אמנים לחתום על העצומה שקוראת לבצע בדיקות מהירות בכניסה. עשרות מהם נענו לבקשה. אני נלחם כדי שכולם ייכנסו, אני לא הולך להפלות אף אחד. אני מחוסן בעצמי ומאמין בחיסונים, אבל גם יותר מזה חשוב לי לאהוב את כל האנשים ולא להגיד להם מה לעשות".

רשף לוי: "פניתי למאות אמנים לחתום על העצומה שקוראת לבצע בדיקות בכניסה. עשרות מהם נענו לבקשה. אני נלחם כדי שכולם ייכנסו, אני לא הולך להפלות אף אחד"

קורין אלאל תופיע בפני מתחסנים ומחלימים בשישי הקרוב ברמת הגולן, ובתחילת השבוע הבא יחד עם ערן צור בגבעת ברנר. היא הצטרפה לעצומה שקוראת לממשלה לאפשר בדיקות מהירות בכניסה, אך היא מדגישה שהדבר העיקרי הוא עצם היכולת לחזור לחיים נורמליים.

"זה מצב לא רגיל, שמצריך הרבה סבלנות ואחריות. ברור שהאמנים רוצים שזה יקרה ושהקהל יהנה, וזה נכון שבאולם יכולה להיות אותה כמות אנשים כמו בסופרמרקט, ששם לא צריך להציג תעודת מתחסן. התקופה הזו כל כך קשה שכל אור כזה, כמו החיסון, הוא הדבר שצריך להסתכל עליו וזה מה שחשוב".

קורין אלאל בהופעה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
קורין אלאל בהופעה (צילום: גילי יערי/פלאש90)

השם שלך מופיע על העצומה שדורשת בדיקות בכניסה.
"אני לא מבקשת שום דבר. זה שהגענו למצב שבו יש בדיקות מהירות זה מצב נהדר, זו התקדמות שלפני כמה חודשים לא הייתה קיימת בכלל. יש פה חיים שצריך לבנות מחדש. יש לנו אויב אמיתי – איבדתי את אמא שלי מקורונה בספטמבר, אני יודעת מה זה. מי שלא חווה את זה לא כל כך מבין, אבל בטוח כבר יש הרבה שמבינים. לפני שנה כשזה התחיל אני זוכרת שאמרו 'החיים שלנו הולכים להשתנות', אתה זוכר את זה?"

כן, וכך היה.
"כשאמרו את זה לא האמנתי שנגיע למצב שאליו הגענו היום. לא הבנתי על מה הם מדברים. ואז אתה קולט את גודל השינוי ועכשיו צריך לעשות עוד פעם ריסטרט של הכול".

גם הראפר טונה (איתי זבולון) הצטרף לעצומה, אבל הוא לא בדרך לבמות הפתוחות בינתיים. "אני לא רוצה להגיד דברים רעים. אני כרגע מופיע רק בהופעות חצר וזום, אין לי עניין לחזור כרגע לבדר – בהתנהלות הזו ובאנרגיה הזו ובשסע הזה. החלטתי לא לקחת חלק בווייב הזה.

טונה: "אני לא רוצה להגיד דברים רעים. אני כרגע מופיע רק בהופעות חצר וזום, אין לי עניין לחזור כרגע לבדר – באנרגיה הזו ובשסע הזה. החלטתי לא לקחת חלק בווייב הזה"

"משהו פה לא מסתדר לי, ולכן אני נשאר בהופעות כאלה עד להודעה חדשה. אני לא רוצה לפתוח ולסגור כלום, אלא שנהיה בריאים ושיתייחסו לזה בצורה קצת יותר רצינית".

הראפר טונה (איתי זבולון) בהופעה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הראפר טונה (איתי זבולון) בהופעה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

זאב נחמה, שגם שמו מופיע על העצומה, לא נכנס לדיון האם לפתוח את ההופעות לכולם או לא, ומנסח את הדברים כך: "שכולם יילכו להתחסן, זה מסכם את התשובה שלי. אני באמת מאמין בזה".

עוד 872 מילים
סגירה