הרשימה השחורה - מי שמסתיר, סימן שיש לו מה להסתיר

נתניהו, אשתקד (צילום: Ronen Zvulun/Pool Photo via AP)
Ronen Zvulun/Pool Photo via AP
נתניהו, אשתקד

האם יש בקהל אזרח מהימין, מהמרכז או מהשמאל, הסבור כי הגיוני שנמתין 30 שנה כדי לקבל את המידע על דיוני קבלת ההחלטות במשבר הקורונה, החלטות שהשפיעו על בריאותנו ורווחתנו?

לאחרונה אנו עדים ליותר ויותר מקרים בהם נתניהו מסתיר במכוון מידע מהציבור, מידע השייך לציבור. מקרי ההסתרה רבים ונתניהו, כשנוח לו, לוחץ על המתג ומחשיך את המדינה.

בבחירות הקרובות, כמו גם בקודמות, נגיע לקלפי כשאין ברשותנו את כל המידע שאנו זכאים לו. אם הייתי מנסח את הנושא בסלוגן הייתי מציע – נתניהו חלש בשקיפות, חזק בהסתרה. בשורה ארוכה של נושאים נתניהו פועל כדי למנוע מהציבור את זכותו לדעת.

בבחירות הקרובות, כמו גם בקודמות, נגיע לקלפי כשאין ברשותנו את כל המידע שאנו זכאים לו. אם הייתי מנסח בסלוגן הייתי מציע – נתניהו חלש בשקיפות, חזק בהסתרה

כל אזרח חייב לשאול את עצמו איך הגענו למצב  בו הממשלה מסרבת להנגיש את המידע השייך לציבור לפי עיקרון חוקיות המנהל, הפסיקה וחוק חופש המידע. מידע שנדרש לנו כדי להבין את המתרחש סביבנו, גם בנושאי חיים ומוות כמו מגפת הקורונה.

ב-31/3/20 הגישה התנועה לחופש המידע ושורת עיתונאים פנייה למזכיר הממשלה וליועמ"ש, בבקשה להעמיד לעיונם את תמלילי ישיבות הממשלה ואת "בסיס המידע והתשתית העובדתית להחלטות הממשלה". עד היום התנועה לא קיבלה תשובה והנושא מצוי עדיין בהליכים משפטיים.

האזרחים מכירים את חוות הדעת של המומחים באולפנים ואת דעתם של הפרויקטורים ושל השרים, אולם המידע הגולמי חסר גם לתקשורת וגם לציבור.

חשוב להבין גם אילו מאמצים נעשו כדי להסתיר את תמלילי דיוני הקורונה ואילו סיבות מופרכות המדינה המציאה כדי להסתירם, כשסיווגה אותם כמידע בטחוני מתוך דיוני קבינט בטחוני, במקום קבינט רפואי.

אלו השאלות שנותרו פתוחות:

1

על בסיס איזה מידע התקבלו ההחלטות?

2

מדוע ראש הממשלה מסתיר את הגורמים שעליהם הסתמך בבואו לקבל החלטות? האם מדובר בגורמים ובלחצים פוליטיים? האם מדובר בלחץ מהמגזר החרדי? לאילו מומחים הוא הקשיב ואיזה ביטל?

3

מהם פרטי ההסכם עם פייזר? מה המחיר שנתניהו הסכים לשלם על החיסונים לחברות פייזר ומודרנה?

 

4

האם מלכתחילה נקבע בהסכם כי מדובר בניסוי? האם מדינת ישראל הפכה למעבדת ניסויים, כפי שציין מנכ"ל פייזר, ולכן קיבלנו אספקה מהירה של חיסונים? אם אכן שימשנו כמעבדת ניסויים, מדוע תושבי ישראל לא נשאלו להסכמתם להשתתף בניסוי? מה קיבלנו בתמורה להשתתפותנו הכפוייה בניסוי?

5

כמה נשים הרות התחסנו נגד הקורונה?

במספר בתי חולים כיום מאושפזות עשרות נשים שנמצאו חיוביות לקורונה בשלב כלשהו של ההריון. תשובת משרד הבריאות היא שאין לו נתונים.

6

כמה מורים התחסנו לקורונה?

משרד הבריאות מסרב להנגיש את המידע. ידוע לנו כי ישנם גננות ומורים שלא התחסנו.

7

בענין האסון האקולוגי שהתרחש במים הכלכליים של ישראל, מהן נסיבות האסון? גם כאן רב הנסתר על הגלוי. האם מדובר בפעולת תגמול איראנית באמצעות מדינה אחרת ששימשה פרוקסי? האם מדובר בקונצרן שיש לישראל ענין לכסות על מחדליו?

8

מדוע הממשלה השקיעה מאמצים רבים כל כך כדי להחזיר את הצעירה שנכנסה לשטח סוריה? האם היו מעורבים בעסקה אינטרסים בינלאומיים שאינם חשופים לציבור?

חמקן הוא לא רק מטוס קרב

נתניהו שב ומתפאר בניהול הקורונה, בהישג הבאת החיסונים ובסגירת העסקה אחרי שבע שיחות הטלפון עם מנכ"ל פייזר. אם נתניהו כה גאה בהישג, מדוע הוא מסתיר את ההסכם עם פייזר? מדוע הוא מסתיר את דיוני קבינט הקורונה? מה יש לך להסתיר מר נתניהו?

יש לזכור כי יש מתאם ברור בין שחיתות להיעדר שקיפות. ככל שיש יותר שקיפות, מצטמצם הסיכוי להתפרצות השחיתות. נתניהו, כידוע, עומד למשפט באישומי שחיתות שלטונית חמורים, וגם כאן הוא מנסה להתחמק מהאמת. כפי שניסה להתחמק מהמשפט וכפי שהוא פועל כדי לחמוק ממסירת המידע לציבור ומהדין וחשבון שהוא חייב לנו (accountability).

יש לזכור כי יש מתאם ברור בין שחיתות להיעדר שקיפות. ככל שיש יותר שקיפות, מצטמצם הסיכוי להתפרצות השחיתות. נתניהו, כידוע, עומד למשפט באישומי שחיתות שלטונית חמורים, וגם כאן הוא מנסה להתחמק מהאמת

נתניהו עושה הכל, כולל הפצת שקרים, כדי למנוע מהאמת להגיע לציבור וכנראה יש לו סיבות לכך. אולי לכן הסתיר את עסקת החמקנים ממערכת הביטחון. אולי לכן הסתיר את פרטי ההסכמים שחתם עם מדינות המפרץ. אולי לכן ניסה להסתיר גם את עסקת הצוללות וכלי השיט מראשי מערכת הביטחון.

אם לא נדרוש, לא נדע דבר ב-30 שנים הבאות

למרבה הצער, אין מודעות מספקת לנושא השקיפות וחופש המידע בקרב הציבור. התנועה לחופש המידע ואמצעי התקשורת מובילים את המאבק ולאחרונה הצטרפו למאבק אנשי מחאת בלפור והדגלים השחורים.

באחת ממערכות הבחירות הקודמות אמר ח"כ איתן כבל בכעס לרינה מצליח: "את לוקחת אותי לפרוצדורה?" תשובתי היא כן! הפרוצדורה לא פחות חשובה מהתוכן. כדי להבין במדויק את התוכן עולה הצורך בהבנת הפרוצדורה, שחלק ממנה היא השקיפות. אם זו הייתה מיושמת היינו יודעים על סמך איזה מידע מקבלי ההחלטות שלנו קיבלו החלטות בכל התחומים ומקבלים הערכה מדויקת יותר של המצב שבו אנו נמצאים, כדי לכלכל את צעדינו לקראת הצפוי לנו בעתיד.

בתנועה לחופש המידע מותחים קו מחבר בין כל המקרים שבהם הממשלה מחליטה להשאיר את התיקים באפלה:

"הממשלה שמסתירה מהציבור ל-30 שנה את הדיונים שלה במשבר בריאותי כאילו מדובר באירוע ביטחוני, היא גם זו שהחליטה להוציא צו איסור פרסום על נסיבות האסון האקולוגי שהגיע לחופינו.

הממשלה שמסתירה – היא גם זאת שרוצה לדעת עלינו הכל, ולדרוס בחקיקה מהירה ונטולת איזונים ובלמים את זכויות האזרח שלנו. זו הממשלה שהתחייבה להעביר את המידע שלנו ליצרניות החיסונים, והשחירה פרטים רבים שלא לצורך בהסכם עמן, (זו גם הממשלה  שמסתירה את התמורה שניתנה בעסקת החלפת "השבויה הסורית", ואת פרטי ההסכמים עם האמירויות ועסקת המטוסים. באמת שאין לזה סוף…).

הממשלה הזאת לא מדווחת לציבור ובוחרת שוב ושוב לפעול במחשכים כברירת מחדל. וכך הגענו עד לנקודת אי האמון הקיצונית שבה אנו נמצאים. כשההסתרה והיעדר השקיפות התהפכו על הממשלה עצמה. הן פוגעת במבצע החיסונים, ובנכונות לציית מתוך הסכמה למגבלות המוטלות על הציבור בזמן מגפה. כי איפה שאין שקיפות ויש נתונים חלקיים – הפחד משתלט והקונספירציות פורחות. חצי אמת גרועה לפעמים משקר.

אנו מקווים שבג"ץ ידון בקרוב בעתירה שהגשנו בעניין החיסיון על ישיבות הממשלה – ויחליט לעשות היסטוריה ולקבוע שזכותנו להיחשף לתמונה המלאה של ניהול המשבר הזה – לא בעוד 30 שנה…"

עלינו לדרוש את המידע שאנו זכאים לו על פי החוק עוד בטרם הבחירות. כולנו מכירים את הביטוי: "אלו הקלפים ואיתם ננצח". נתניהו שומר את הקלפים קרוב לחזה ורחוק מאיתנו. אם ינצח זה תלוי רק בנו ובהחלטה שלנו האם לתת את אמוננו במי שמסתיר מאיתנו מידע ובסוף עוד אומר לנו נה נה נה נה.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 946 מילים
סגירה