• קהיר, שעות אחדות לפני תחילת העוצר שהוטל בניסיון להיאבק במגפת הקורונה, 14 באפריל 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)
    AP Photo/Nariman El-Mofty, File
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 2 במרץ 2021 (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
    קובי גדעון, פלאש 90
  • מפגין הנושא את דגל לבנון בביירות, 3 במרץ 2021 (צילום: Hassan Ammar, AP)
    Hassan Ammar, AP
  • הפטריארך בוטרוס א-ראעי בצפון ביירות, 27 בפברואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)
    Bilal Hussein, AP
  • אנשים נושאים את תמונתו של ג'מאל ח'אשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול לציון שנתיים למותו, 2 באוקטובר 2020 (צילום: Emrah Gurel, AP)
    Emrah Gurel, AP

מצרים נאבקת בשיעורי הילודה הגבוהים במדינה - ומגייסת לשם כך את הקוראן

הנשיא א-סיסי אף קבע שריבוי האוכלוסין הוא איום אסטרטגי על מצרים ● בחזבאללה מתנגדים בחריפות ליוזמה לערב גורמים זרים בניסיון לפתור את המשבר הכלכלי והפוליטי בלבנון ● על רקע הדוח האמריקאי, שקושר בין יורש העצר בן סלמאן לרצח חאשוקג'י, משחררת סעודיה פעילי זכויות אדם מהכלא ● שגריר איחוד האמירויות בישראל נכנס לתפקידו ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

1

ביידן הטיל פצצה והסעודים שרויים בהלם מוחלט

ארצות הברית פרסמה את דוח המודיעין שלה בנוגע לרצח של ג'מאל חאשוקג'י, ובו ראיות לקשר חזק בין חוליית המחסלים לבין יורש העצר מוחמד בן-סלמאן. בוושינגטון החליטו להוציא את השלדים מהארון – תרתי משמע – והתיאורים המצמררים של הרצח ההוא שוב מילאו את דפי העיתונים בכל העולם. ממשל ביידן הטיל סנקציות אישיות נגד חמישה בכירים המעורבים ברצח, ומאז הממלכה שרויה בהלם של ממש.

כשמדפדפים באתרי החדשות הסעודיים, לא מוצאים שם זכר לטלטלה הנוכחית ביחסי וושינגטון וריאד. דווקא על איראן ועל המורדים החות'ים, שהוצאו על ידי ביידן מרשימת הארגונים תומכי הטרור, אפשר למצוא לא מעט ידיעות חדשותיות ומאמרי דעה.

אנשים נושאים את תמונתו של ג'מאל ח'אשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול לציון שנתיים למותו, 2 באוקטובר 2020 (צילום: Emrah Gurel, AP)
מפגינים נושאים את תמונתו של חאשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבה נרצח, 2 באוקטובר 2020 (צילום: Emrah Gurel, AP)

אך מה בנוגע לעידן חדש ביחסי סעודיה וארצות הברית? שבוע חלף מאז פרסום הדוח, ועד לשעת כתיבת שורות אלו בחשבונות הטוויטר של שר החוץ הסעודי פייסל בין פרחאן ושל שר המדינה לענייני החוץ עאדל ג'בייר לא עלה אף ציוץ. נראה כאילו הממלכה מנסה לעכל את משמעות האירוע.

אחרי ירח דבש שנמשך ארבע שנים הסעודים שוב יצטרכו להתרגל למציאות שבה הם צריכים לקחת אחריות על הדייסה שהם עצמם בישלו ולשמוע ביקורת על הפרות חוזרות ונשנות של זכויות אדם בארצם.

האם זה אומר שסר חינה של סעודיה בעיני האמריקאים, והם מוכנים לוותר עליה כעל בת ברית ועל רכישות העצומות של הנשק האמריקאי? מובן שלא. מדובר בלא יותר מטפיחה קלה על היד. יותר ממה שהאמריקאים מנסים להעניש את סעודיה, הם רוצים לגרום לה לשנות התנהגות, להרתיע אותה מהישנות של מקרים כאלה.

הסנוניות הראשונות של הלחץ הזה כבר כאן – פעילת זכויות אדם לוג'יין אל-הד'לול שוחררה ממעצר, ולמרות שבשנים הקרובות היא לא תוכל לעזוב את המדינה, היא הפכה לאדם חופשי. בשבועות האחרונים, בשקט ובלי יותר מדי רעש וצלצולים, שוחררו מבתי הסוהר בסעודיה עוד כמה פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר. נראה האם הצעד הבא יהיה שחרור של הנסיך מוחמד בין נאיף, שהיה בעבר יורש העצר, לפני מחמד בן סלמאן.

שוחרי זכויות אדם ברחבי העולם מתחו ביקורת על כך שביידן לא הרחיב את העיצומים גם על האיש החזק בממלכה – מוחמד בן סלמאן – למרות מעורבותו, לכאורה, ברצח חאשוקג'י.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: AP Photo/Cliff Owen)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: AP Photo/Cliff Owen)

אך וושינגטון לא מטילה עיצומים גם על פוטין ורוחאני – מדובר במנהיגים של מעצמות זרות שאתם צריך לשאת ולתת. זה מה שהיה וזה מה שיהיה, ארצות הברית לא מתכוונת למוטט את המשטר הסעודי וכנראה שגם לא מכוונת להחליף את מוחמד בן סלמאן, שעשוי להפוך למלך בכל רגע נתון. היחסים בין וושינגטון וריאד ידעו עליות ומורדות במשך השנים, ואין כרגע שום חשש לעתיד הבריתות הקיימות בין ארצות הברית למדינות הערביות במפרץ.

2

בא לשכונה שגריר חדש

רק לפני ארבע שנים ספורטאים ישראלים שהשתתפו בתחרויות בינלאומיות בדובאי או באבו דאבי נאלצו להופיע ללא דגל ישראל והתקווה לא נוגנה גם אם זכו במדליות. השבוע השגריר הראשון של איחוד נסיכויות המפרץ מוחמד אל-חאג'ה הגיע לישראל והחל בעבודתו. למרות הבחירות ולמרות הקורונה הגעתו של השגריר האמירתי לישראל הפכה לאירוע מרכזי שסוקר בהרחבה על ידי כל כלי תקשורת בישראל ובעולם.

אל-חאג'ה מרבה לצייץ בעברית צחה, וכבר בימים הראשונים בארץ הוא נפגש עם מספר שרים ובכירים נוספים על מנת לקדם את היחסים של ארצו עם ישראל. השלום עם האמירתים כרגע חם מאוד, אפילו לוהט. דברים טובים מאוד קורים באופן גלוי ומאחורי הקלעים – יש שיחות, מגעים והסכמים.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שאנחנו עדיין נמצאים בתקופה של ירח דבש. הכול חדש, טרי ומרגש עד דמעות. באיזשהו שלב יחלו המחלוקות – זה הרי קורה במשפחות הכי טובות. וגם לכך צריך להיות מוכנים. בירושלים ובאבו דאבי רואים עין בעין הרבה דברים, אך התפיסה האמירתית של איראן שונה מאוד מזו הישראלית. האמירתים ימשיכו להצביע נגדנו במוסדות הבינלאומיים וגם הזירה הפלסטינית עלולה לעורר מחלוקות כאלה ואחרות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 2 במרץ 2021 (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה במשרד ראש הממשלה בירושלים, השבוע (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

אסור לתפוס את מערכת היחסים האסטרטגית הזאת כמובנת מאליה – כי היא ממש לא. מדובר בתהליכים ארוכי טווח, שהביאו לפריצת הדרך הדיפלומטית הזאת, ומה שנבנה בעמל רב יכול גם להיהרס בקלות. אז כדאי להשאיר משהו מהרגשת ירח הדבש הזו גם לעתיד, ושיהיה בהצלחה לשני השגרירים – מוחמד אל-חאג'ה האמירתי ואיתן נאה הישראלי.

3

לבנון: הפטריארך בוטרוס א-ראעי נגד חזבאללה

מי יציל את לבנון מעצמה? הלבנונים או מנהיגי העולם, שיתכנסו יחדיו ויגבשו תוכנית חירום להצלת ארץ הארזים? תלוי את מי שואלים.

לאור הכישלון המדהים של העלית הפוליטית בלבנון להסכים על משהו – מתווה להצלת הכלכלה הלבנונית, הרכב הממשלה או אפילו פינוי האשפה בביירות – הפטריארך המארוני בוטרוס א-ראעי הציע שלבנון תבחר באופציה השנייה ותאפשר לכוחות אחרים, זרים, להוציא אותה מהבוץ.  פתרון רדיקלי זה הזכיר לרבים את ימי הקולוניאליזם האפלים – אז המעצמות הגדולות ניהלו את ענייניהם של עמים אחרים עליהם ושלטו ביד רמה.

הפטריארך בוטרוס א-ראעי בצפון ביירות, 27 בפברואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)
הפטריארך בוטרוס א-ראעי בצפון ביירות, 27 בפברואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)

בחזבאללה מיהרו להאשים את הפטריארך ב"בינאום" של המשבר הלבנוני ואף בניסיון "למכור את המולדת למערב". אנשי הארגון אף יצאו להפגין, ובאופן אירוני הם הניפו בידיהם לא רק את דגלי חזבאללה ואת תמונותיו של חסן נסראללה, אלא גם את דגלי איראן (אם כבר מדברים על בינאום). אנשי חזבאללה דוחים לא רק את הרעיון של פטריארך א-ראעי, אלא גם את הניסיונות של צרפת לכפות פתרון כלכלי ומדיני על לבנון הבוערת, כיוון שהתפתחות כזאת קרוב לוודאי תפגע בכוחו של הארגון וביכולתו לפעול בחופשיות.

בינתיים המצב בלבנון מוסיף להידרדר במהירות, והשבוע הלירה הלבנונית שוב חצתה רף חדש וירדה ל-10,000 לירות לדולר – דבר שהוציא שוב לרחובות רבבות אזרחים רעבים ונואשים. רבים מהם שוב האשימו את חזבאללה במשבר הנוכחי. מקרם רבאח, חוקר ופובליציסט לבנוני, מאמין שנסראללה ואנשיו מתחילים לחשוש ממהפכה במדינה, שתרעיד את כל היסודות של לבנון.

מפגין הנושא את דגל לבנון בביירות, 3 במרץ 2021
מפגין הנושא את דגל לבנון בביירות, 3 במרץ 2021

האם במקרה כזה יפעיל חזבאללה את נשקו הרב – מדובר בכוח הצבאי הכי גדול במדינה, יותר גדול מהצבא הלבנוני – נגד המפגינים? כרגע אפשר לומר בוודאות רק דבר אחד – כל תסריט, אפילו המוגזם ביותר, בהחלט אפשרי בלבנון.

4

קמפיין להגבלת הילודה במצרים נעזר בקוראן ובאל-אזהר

האם משפחה מוסלמית מאמינה יכולה לשלוט על ילודה? אם תעשו חיפוש קצר בגוגל – בערבית או באנגלית – תמצאו אלפי תשובות ופתוות (חוות דעת של אנשי דת) סותרות בעניין זה. אנשי דת רבים אוסרים על כך באופן מוחלט, בעוד שאחרים טוענים שבקוראן אין איסור מוחלט על הגבלת ילודה, וכיוון שאף אמצעי למניעת הריון לא בטוח ב-100%, אם אללה יחליט להעניק לזוג המסוים ילד – אז זה מה שיקרה.

חמישיית תינוקות שנולדו בקהיר; תצלום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: Ahmed Ramadan, AP)
חמישיית תינוקות שנולדו בקהיר; תצלום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: Ahmed Ramadan, AP)

במצרים השלטונות החליטו לשים סוף לדיון בשאלה האסטרטגית הזאת, ומכיוון שאוכלוסייתה כבר חצתה את הרף של מאה מיליון גייסו למשימה החשובה את אל-אזהר, האקדמיה המוסלמית הגדולה והחשובה בקהיר ומקור מרכזי לחוות דעת בנושאי דת. הקמפיין מתנהל בטלוויזיה, רדיו וגם במדיה החדשה. כך, במהלך מספר ימים, ההאשטג "הגבלת הילודה מותרת" שטף את הרשת.

הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי הכריז מספר פעמים בשנים האחרונות שריבוי האוכלוסין הוא איום אסטרטגי על מצרים ושאם הילודה לא תרד באופן משמעותי, האזרחים לא יוכלו "ליהנות מפירות הפרויקטים הלאומיים הגדולים".

גם בעבר הנשיא חוסני מובארכ ואשתו סוזן הובילו קו דומה וניסו לרתום את אנשי הדת לקמפיין למען הגבלת הילודה. אך מאז אוכלוסייתה של מצרים רק המשיכה לטפוח, למרות שבערים הגדולות משפחות רבות אכן מסתפקות רק ב-3-2 ילדים. האם הנשיא א-סיסי יצליח לעצור את המגמה המדאיגה? נחזור לשאלה הזאת בעוד תשעה חודשים.

5

48 שנים לתקיפת השגרירות הסעודית בסודן

ב-1 במרץ 1973 מחבלים, שהשתייכו לארגון הפלסטיני ספטמבר השחור – שהיה אחראי גם לביצוע של טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדה במינכן – פרצו לבניין השגרירות הסעודית בחרטום, בירת סודן, השתלטו על הבניין ולקחו עשרה בני ערובה.

נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון, 15 במרץ 1973 (צילום: AP Photo/Charles Tasnadi, File)
נשיא ארצות הברית ניקסון במרץ 1973 (צילום: AP Photo/Charles Tasnadi, File)

הם דרשו את שחרורם של עשרות מחבלים מבתי הכלא בארצות הברית, ירדן ואירופה וכאשר הנשיא האמריקאי ריצ'רד ניקסון סירב לשאת ולתת עמם – רצחו שלושה דיפלומטים מערביים מקרב בני ערובה. הנשיא הסודאני ג'עפר נומיירי גינה את הפיגוע, אך החליט שאת הדין עם המחבלים ימצו הפלסטינים עצמם ומסר את חברי החוליה לידי אש"ף.

בארה"ב ניסו בתחילה להעמיד למשפט את יושב ראש אש"ף, יאסר ערפאת, אך בשנות השמונים ג'ון בולטון, אז עוזר של התובע הכללי, הגיע להחלטה שאין בידי השלטונות האמריקאים בסיס ראייתי.

עוד 1,184 מילים
סגירה