הדרבי המבוים של חובשי הכיפה הסרוגה

בימים האחרונים התלקחה הזירה במפתיע בין בנט לסמוטריץ' ● בנט האשים את רשימת הציונות הדתית ב"יהדות מתנשאת, מתבדלת ויהירה" ● סמוטריץ' החזיר: "בנט הולך לממשלה עם השמאל" ● אבל אסור להתרגש יותר מדי: הכל מבוים ומתואם, במטרה לעורר את מצביעי המחנה ולוודא שיבחרו בין השניים ולא ילכו לליכוד ● וזה עובד: במשותף, יש לשניים כ-17 מנדטים ● פרשנות

נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-14 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-14 במאי 2020

עד היום היה שקט יחסי במתחם שבין נפתלי בנט לבצלאל סמוטריץ'. אחרי האירועים הדרמטיים בימים שקדמו להגשת הרשימות בפברואר – שבהם נרשמה העריקה של חגית משה והבית היהודי לימינה, והשריון של אופיר סופר מהציונות הדתית ברשימת הליכוד – היה נדמה שכל אחד פונה לדרכו. בנט הלך ללקט קולות במרכז המפה ובקרב הימין הרך. סמוטריץ' ושותפו איתמר בן-גביר התרכזו בימין הקשיח והחרד"לי וגם בציבור החרדי, שם עושה הציונות הדתית חיל.

ביומיים האחרונים התלקחה הגזרה במפתיע, בבת אחת, בלי הודעה מוקדמת. נפתלי בנט הופיע בוועידת הנדל"ן של העיתון "מקור ראשון" ותקף באופן חסר תקדים את סמוטריץ'. בנט טען כי יורדים לחייו, שהוא לא פחות ימני מאף אחד אחר וגם לא פחות דתי.

"מאז שסמוטריץ' פיצל את הציונות הדתית, הוא לא מפסיק לתקוף אותי אישית. תפסיקו למדוד את גודל  הכיפה שלי. זו יהדות מתנשאת, מתבדלת ויהירה", צעק בנט בהתרגשות. הדברים קיבלו הד מקדים בהקלטה שהועברה כבר בשעות הבוקר לשידור ב"כאן ב'".

כמובן שסמוטריץ' מיהר להגיב. "אף אחד לא מדד לבנט את גודל הכיפה וטען שהוא שמאלן", הכריז סמוטריץ'. "בנט אמר שהוא הולך לממשלה עם השמאל. מי שמתיימר להיות ראש הממשלה הפך לקורבן".

אוהו, אוהו! מלחמת הכיפות בעיצומה. אבל אסור להתרגש יותר מדי. הכול מבוים ומתואם. ההתפרצות הלא אופיינית של בנט והתגובה החמורה והצינית של סמוטריץ' רק נועדו להבעיר את השטח ולהצית את האש בשדה הדתי-לאומי. הבוחרים חובשי הכיפה מכל הגדלים ירגישו שיש מלחמה גדולה על הבית, וכל אחד ירוץ לתפוס צד, ולא יחשוב לשחק במגרש אחר, בליכוד, אצל גדעון סער, או במקום אחר.

בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מי שמעורב היטב בעניינים משווה את הדרבי הנוכחי של חובשי הכיפה הסרוגה למוכרי פרחים בימי שישי שעומדים משני צידי הסופרמרקט. האחד מוכר זר סיגליות ב-20 שקל. השני ב-15. הראשון כלניות ב-20. השני ב-15 שקל. הקונים עוברים מצד לצד, ולא יודעים שמדובר באב ובנו. העיקר שיש תנועה גדולה בין הדליים והכסף נשאר בבית.

זו לא הפעם הראשונה שהפוליטיקה הדתית-ציונית מנסה לחלק כוחות ולגרוף רווחים. במועד א' של הבחירות, באפריל 2019, הדהימו בנט ואיילת שקד אחרי שפרשו מהבית היהודי והקימו את הימין החדש.

היום כולם מבינים שהיה כאן תיאום מוקדם והסכמה מראש של הרבנים. הכוונה הייתה למקסם את הכוח, אבל ראש הממשלה נתניהו הלך על הראש של בנט ושקד והוריד אותם מתחת לאחוז החסימה. איחוד מפלגות הימין נשאר עם חמישה מנדטים בבחירות ההן.

היום יש מספיק סיבות לביים ריב. בנט הלך בהתחלה על קורונה ופרנסה בלבד. כאשר נכנס גדעון סער לתמונת הבחירות, בנט איבד חצי מכוחו בסקרים, נאלץ להוסיף מסרים מעולם הציונות הדתית, ודיבר שוב על ריבונות וזהות יהודית. סמוטריץ אומר שבנט עושה הצגה, ומתכוון לחבור לימין החילוני ולמפלגות השמאל, ולהקים שותפות עם סער, לפיד, ליברמן והעבודה.

הוויכוח בין הצדדים מתרחב על שאלות ערכיות, על סוגיית הגיור, על חרד"לים ודתיים לייט, על שמירת שבת כהלכתה ועל תפילה במניין מול תפילת יחיד. הציבור הדתי-לאומי נקרא להכריע בין העמדות השונות. בינתיים זה עובד לא רע לשני הצדדים, שמגיעים ל-17-16 מנדטים בסקרים האחרונים. הנה מה טוב ומה נעים, מלחמת אחים גם יחד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 458 מילים ו-1 תגובות
סגירה