"עוזרו של דרעי שלף נוסעים מרשימת המיועדים למלוניות"

נדחתה עתירת הליכוד נגד הופעת פוליטיקאים ב'אופירה וברקו' ● הקבינט דחה את ההצבעה על אישור התו הירוק וביטול ועדת חריגים למוצ"ש ● מפגינים באום אל-פאחם התנפלו על ח"כ מנסור עבאס והדפו אותו בכוח ● סקר: כמחצית ממבקשי המקלט בתל אביב על סף רעב

אריה דרעי ושלמה מור-יוסף (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
אריה דרעי ושלמה מור-יוסף

הליכוד נחלשת, יש עתיד מתחזקת ומצמצמת את הפער עם מפלגת השלטון, מרצ וכחול לבן עוברות את אחוז החסימה והסיכוי של ראש נתניהו להרכיב "ממשלת חסינות" או ממשלה בכלל נראה קלוש מתמיד. כך עולה מסקר של מכון פאנלס פוליטיקס שפורסם הבוקר בעיתון ובאתר "מעריב".

לפי הסקר הליכוד זוכה ב־27 מנדטים בלבד, לעומת 29 בסקר הקודם של פאנל פוליטיקס לפני שבוע ויותר מ-28 מנדטים לפי כל הסקרים שפורסמו עד כה. יש עתיד מגיעה לשיא עוצמתה בסקרים ובמציאות מאז בחירות 2015 וזוכה ל-20 מנדטים, זינוק של 3 מנדטים לעומת סקר פאנל פוליטיקס הקודם.

ימינה מתחזקת ביחס לסקרים קודמים ומגיעה ל־12 מנדטים, ומשתווה לתקווה חדשה, שממשיכה להיחלש ומאבדת 2 מנדטים ביחס לסקר הקודם. ישראל ביתנו מקבלת בסקר הנוכחי 9 מנדטים, עלייה של שניים לעומת הסקר הקודם, אולי בשל הרגשות האנטי-חרדיים הגואים בציבור החילוני שעליהם אביגדור ליברמן רוכב – שמחזקים מן הסתם גם את לפיד.

הרשימה המשותפת ממשיכה להיחלש ומקבלת 8 מנדטים בלבד. הירידה נובעת בין השאר מנהירת מנדטים לרע"מ – אבל רע"מ, לפי הסקר הזה, אינה עוברת את אחוז החסימה. ש"ס נותרת יציבה עם 8 מנדטים וכך גם יהדות התורה עם 7. העבודה נותרת עם 5 מנדטים. הציונות הדתית, כחול לבן ומרצ מגרדות את אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים כל אחת. כל חצי מנדט שתפסיד אחת מהן ישנה כליל את מפת הרכבת הממשלה.

מתחת לאחוז החסימה נמצאות רע"ם עם 2.4% מהקולות, שנמצאת במגמת התחזקות ביחס לסקר הקודם של פאנל פוליטיקס, ולפי סקרים אחרים כבר עוברת את אחוז החסימה, והמפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה שיורדת ל-1.2% בלבד. אלה הן שתי המפלגות היחידות מתחת לאחוז החסימה שיש להן לפי הסקר יותר מ-1% מקולות הבוחרים.

גוש תומכי נתניהו – הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית, בהנחה שהמפלגות החרדיות יוותרו נאמנות לראש הממשלה – זוכה, לפי הסקר, ל-46 מנדטים בלבד. גם אם ימינה תחליט לחבור לנתניהו להרכבת הממשלה – הגוש מגיע רק ל-58 מנדטים. הסקר אינו מותיר לראש הממשלה המכהן, איפוא, דרך ריאלית להרכיב בדרך דמוקרטית את הממשלה הבאה.

אלא שגוש "רק לא נתניהו" – תקווה חדשה, יש עתיד, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, וכחול לבן מקבל גם הוא רק 54 מנדטים, ולשם הרכבת הממשלה הוא זקוק לשיתוף פעולה של ימינה, שמביא אותו ל-66 מנדטים. הסיכוי של לפיד, סער ובנט להחליף את נתניהו ולהרכיב ממשלה הוא, איפוא, גבוה מתמיד – אבל כיוון שהוא דורש שיתוף פעולה בין סער ובנט לבין מרצ ומפלגת העבודה הוא עדיין קלוש.

מבחינת נתוני התאמה לראשות הממשלה, בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מצמצמים את הפער מול נתניהו. כאשר הנסקרים נשאלו על נתניהו מול סער, הם העניקו לנתניהו 42% ולסער 41%; מול לפיד נתניהו קיבל 48%, ולפיד 41%; מול בנט נתניהו קיבל 39% ובנט 38%.

בסקר השתתפו 571 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־2,897 חברים בפאנל). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.2%.

צחי הנגבי, גדעון סער ובנימין נתניהו ב-2005 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
צחי הנגבי, גדעון סער ובנימין נתניהו ב-2005 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

ביום ראשון הקרוב תתקיים הפעימה השלישית של היציאה מהסגר שתחזיר את המשק למצב הקרוב ביותר לפעילות מלאה שבו נמצא מאז אמצע יולי. במסגרת הפעימה, ייפתחו מחדש הלימודים בבתי הספר בכיתות ז'-י' בערים ירוקות, צהובות ו"כתומות גבוליות" בקפסולות ולמשך חלק מימי השבוע. הילדים היחידים שיישארו בבית הם תלמידי כיתות ג-י"ב בערים הכתומות-כהות והאדומות.

בנוסף ייפתחו ביום ראשון כל מקומות הבילוי – רובם במתכונת של התו הירוק. בתי הקפה, המסעדות והפאבים ייפתחו במתכונת של תו ירוק חלקי, כאשר החלק הפנימי שלהם, שנמצא בחללים סגורים, יהיה פתוח רק למחלימים ולמתחסנים, והחלק החיצוני, באוויר הפתוח, ייפתח לציבור הרחב . ברגע האחרון הוחלט להגדיל את התפוסה בחלקים החיצוניים ל-100 איש. ייפתחו גם חדרי האוכל של בתי המלון במתכונת התו הירוק, בנוסף למלונות שנפתחו כבר לפני שבועיים.

עוד ייפתחו אולמות האירועים, אולמות הכנסים (כאשר הפיילוט של הפתיחה הזאת היה כנס הבחירות שערכה אתמול הליכוד), בריכות השחייה וכן אטרקציות כמו הלונה פארק ו"איי ג'אמפ".

אתמול בערב פורסם כי סוכם עקרונית בין יו"ר ועדת החוקה  ח"כ יעקב ושר הבריאות שהתו הירוק יאפשר כניסה גם לילדים שיעברו בדיקות קורונה שליליות. זאת, לאחר שמפעילי גני האירועים, הבריכות והאטרקציות הודיעו שלא ייפתחו בלא אפשרות כניסה לילדים, שבמציאות הישראלית היא "כמו בריכת שחייה ללא מים", לדבריהם.

בשלב הראשון, לפי הסיכום שפורסם, הילדים ייאלצו לעבור בדיקות קורונה רגילות, אך תוך שבועיים יוצבו בכניסה לאתרים ערכות בדיקות מהירות.

עוד סוכם אתמול, לפי הפרסומים, שגם אולמות התרבות יאפשרו כניסה של מי שעבר בדיקות כולל מבוגרים ולא רק ילדים, ולא רק מתחסנים ומחלימים. זאת, לאחר שהתברר שהגבלת הכניסה ללא אפשרות כניסה לנבדקים גרמה למרבית האולמות שלא להיפתח, מחשש לקהל קטן מדי שלא יחזיר את ההשקעה ולמחאה של מתנגדי החיסונים, כפיית החיסונים ואכזבה של צעירים שטרם הספיקו להתחסן בחיסון שני.

בשלב הראשון ובמטרה שלא להעמיס על מערך המעבדות, תתאפשר הכניסה בהיקף של חמישה אחוזים מסך המשתתפים. בהמשך, עם כניסתן של החברות הפרטיות שיספקו בדיקות קורונה מהירות, יורחב האישור.

על פי המתווה שגובש ואמור להתחיל בעוד כשבועיים יעניקו 5 חברות שונות שירותי בדיקות מהירות ובעלי האולמות או עורכי השמחות יוכלו לבחור את החברה המועדפת עליהם שתציב נציג מטעמה מחוץ לאולם שיערוך את הבדיקות למשתתפי החתונה שאינם מחוסנים או מחלימים.

עם זאת, בניגוד לפרסומים מאמש, שהתייחסו להסכמות הללו כאל סוף פסוק, הבוקר מבהירים במשרד הבריאות בידיעה שפורסמה הבוקר בכאן שמדובר בהסכמות מסתמנות שעדיין כרוכות באישור הממשלה, שיתקבל כנראה היום במשאל טלפוני בין השרים.

לפי הפרסום בכאן, אולמות אירועים יוכלו לפעול במתכונת התו הירוק עד 50% תפוסה, ולא יותר מ-300 איש. לפי כאן, "עדיין אין הסכמה על הכנסת ילדים מתחת לגיל 16 שאינם מחוסנים למקומות שייפתחו, אך נבחנת אפשרות לאפשר לבעלי עסקים להזמין בדיקות מהירות כדי להכניס אליהם ילדים שייבדקו ויצאו שליליים לקורונה".

חדרי אוכל במלונות יפעלו גם הם במתכונת התו הירוק – עד 50% תפוסה ועד 300 איש.

עוד פורסם בכאן כי "על פי המתווה המסתמן, שכפוף לאישור הממשלה, תותר הגשה של אוכל למקומות הישיבה של הקהל על ידי מלצרים. במתחם המכיל יותר מעשרת אלפים מקומות יוכל להכניס קהל של עד 1,000 איש בחלל סגור ו-1,500 בחלל פתוח, ללא תלות באחוזי תפוסה.

באולם בחלל סגור המכיל עד 10,000 מקומות – יוכלו להיכנס עד 75% מתפוסת המקום, עד למספר גג של 500 צופים. באולם שבו יותר מ-10,000 מקומות – יוכלו להיכנס עד 1,000 צופים. באצטדיונים ומתחמי הופעות בחלל פתוח, המכילים עד 10,000 מקומות – יוכלו להיכנס עד 75% מתפוסת המקום, עד למספר גג של 750 צופים. במתחם פתוח המכיל מעל 10,000 מקומות – יוכלו להיכנס עד 1,500 צופים.

בנוסף, הסיכום כולל היתר "הופעות עמידה", בסמוך למקום המסומן אליו הצרכן קנה את הכרטיס. עוד על פי המתווה, באולמות התרבות ובמגרשי הספורט תותר הגשה של אוכל למקומות הישיבה של הקהל ע"י מלצרים. למתחמי התרבות בהם הקהל יושב ליד שולחן אוכל, תינתן האפשרות לבחור בין המתווה הנ"ל לבין הצמדה למתווה התפוסה בגני האירועים.

בנוסף לפתיחת הכיתות ומקומות הבילוי, תורחב מגבלת ההתקהלות, ויותרו התקהלויות של 20 איש בפנים ו-50 בחוץ – מלבד בערים אדומות.

מסעדה בתל אביב, 15 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מסעדה בתל אביב, 15 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הממשל האמריקאי החדש החל את יחסיו עם ממשלת נתניהו בטונים צורמים, כיאה לאחת הממשלות היחידות בעולם שנותרו נאמנות לממשל טראמפ גם אחרי שסירב להכיר בתוצאות הבחירות. ואולם, נראה כי האינטרסים המשותפים לשתי המדינות בכל זאת גוברים על הפוליטיקה הקטנה.

"ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר את הראיון עם א', סגן ראש המוסד הפורש, שבו תקף את נתניהו על כשלונו, לדעתו, בניהול המאמץ למניעת התחמשותה של איראן בנשק גרעיני. התגובות החריפות במערכת הפוליטית לא מאחרות להגיע, כמובן מצדם של מתנגדיו של רה"מ.

לקראת פתיחת אולמות האירועים והצפי למספר אירועים רב, מצהיר היום יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, בפנייה לרבני הארגון, העוסקים בחיתון זוגות ולמדריכות הכלה הפועלות בחסות הארגון: "לא יישלחו רבנים שאינם מחוסנים או החלימו מקורונה לעריכת חופות או מדריכות כלה שאינן מחוסנות או מחלימות מקורונה למפגש עם כלות וזוגות".

"בימים הקרובים יערכו חופות רבות", אמר הרב סתיו, "יש להקפיד על כלל ההנחיות של משרד הבריאות במהלך החתונות ולשמור על כללי הרחוק. חלילה לנו שרצוננו העז להביא את בשורת המשפחה וקדושתה יהיו כרוכים בהפצת מחלות".

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Heavenlyphoto)
אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Heavenlyphoto)
סגירה