ראיון "אני הולך להיות שר אוצר בראס בילעינו הפעם או בפעם הבאה"

הוא לוחם שחיתות עם קבלות, רודף צדק, יהיר ועצבני ● הוא הצביע בעבר ללפיד ("כי אין לו כתבי אישום") אבל לא מבין מאיפה מצא "79 בעלי הון שמימנו אותו" ● בנט "פאשיסט", מרצ "שמאל קיצוני" ● כפיית חיסונים זה פגיעה בדמוקרטיה - אבל קריסת עסקים יותר ● בגיל 50, ירון זליכה משוכנע שיהיה שר האוצר - בסיבוב הזה או הבא ● "אני היחיד שיכול לעצור את האסון, ולסובב את הספינה"

פרופ' ירון זליכה (צילום: עומר טיראם)
עומר טיראם
פרופ' ירון זליכה

תשע וחצי בבוקר. מטה המפלגה הכלכלית, בשוליה המערביים של שכונת התקווה, נראה כמו משרד הייטק נטוש. פרופ' ירון זליכה נכנס, מתנשף, מתנצל על האיחור.

מאחורי דמות הכלכלן הזועף ניצב אדם חביב, מלא הומור, שקל ללכת שבי אחרי המסרים והמטרות שלו. לפניו משימת חייו, שלא ברור איך יעמוד בה: לעבור את אחוז החסימה או לפחות להתנהג כאילו יעבור אותו.

ראיונות עם פוליטיקאים בתחילת דרכם, עוד לפני שהפכו להיות רובוטים שמדקלמים רק דפי מסרים, מרתקים יותר מפוליטיקאים משופשפים. ואולי זו הבעיה הכי גדולה של זליכה – שהוא אינו הפוליטיקאי הכי משופשף בשכונה.

אומרים עליך שאתה לוחם שחיתות וצדק, בלתי מתפשר, שלא רואה מימינו ומשמאלו. אחד שיתאבד על כל משימה שהציב לעצמו. בקיצור, יש לך את כל התכונות הדרושות להיות פוליטיקאי כושל.
"אם המשק יכול להתנהל בלעדיי אז אולי עדיף, אבל הוא לא יכול. ב-20 השנים האחרונות הוא פשט את הרגל פעמיים. ב-2003 הוא נאלץ להביא משוגע כמוני כדי שיוכל לעשות את העבודה השחורה. זה מה שעשיתי – את העבודה השחורה הזו כשהייתי חשב כללי במשרד האוצר".

ירון זליכה בהפגנה של עובדי ארקיע נגד בעלי החברה, האחים נקש, בהרצליה, 29 ביולי 2020 (צילום: פלאש90)
ירון זליכה בהפגנה של עובדי ארקיע נגד בעלי החברה, האחים נקש, בהרצליה, 29 ביולי 2020 (צילום: פלאש90)

אתה משכנע עכשיו למה לבחור בך כאיש מקצוע, אבל לא מסביר למה לבחור בך כפוליטיקאי.
"כשאתה פושט את הרגל אין לך ברירה אלא להביא איש מקצוע".

בעולם אוטופי אתה צודק, אבל בעולם האמיתי אתה מקבל את יעקב ליצמן כשר בריאות במשבר הבריאותי הכי גדול שהיה פה.
"בעולם האמיתי אני חילצתי את המשק בשנת 2003 ממיתון, לא אתה ולא ליצמן. אנחנו הולכים לקראת אסון כלכלי. אם יביאו אותי בדקה ה-90, האסון יימשך יותר זמן. יביאו אותי בדקה ה-88 האסון יימשך פחות זמן. אבל זה שיביאו אותי זה ודאי.

"אני הולך להיות שר האוצר בסיבוב הזה או בסיבוב הבא. רק שבסיבוב הבא זה יעלה הרבה יותר. אני היחיד שיכול לעצור את האסון, ולסובב את הספינה".

אבל גם אם הציבור ייתן בך אמון ותיכנס לכנסת לא בטוח שתוכל לשכנע את הפוליטיקאים למנות אותך לשר האוצר.
"יכולתי להתפשר ולקבל את תיק האוצר מטעם יאיר לפיד או גדעון סער – ולא להצליח לשנות שום דבר. אבל לא רציתי להיות תלוי בהם ולכן גם לא הלכתי איתם".

או שחששת לקבל הבטחת שווא למינוי לשר אוצר.
"זו גם אפשרות, הרי אנחנו מכירים את הפוליטיקאים. לפיד הקים את המפלגה שלו עם 79 בעלי הון שמימנו אותו. אני מכיר את המשק הישראלי כמו כף היד שלי. אני לא מכיר 79 בעלי הון.

יאיר לפיד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יאיר לפיד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"מאיפה לפיד הגריל 79 בעלי הון שמאמינים בו ונותנים לו כסף להקים את המפלגה? ומה הוא עושה אחרי שהוא נהיה שר אוצר? מחבק אותם, מוסיף להם הטבות מס על חשבון העלאת נטל המס למשקי הבית. הבטיח א', עשה ב'. אני לא בסרט הזה. אני מעדיף להיות תלוי בציבור".

"לפיד הקים את המפלגה שלו עם 79 בעלי הון שמימנו אותו. אני מכיר את המשק הישראלי כמו כף היד שלי. אני לא מכיר 79 בעלי הון. מאיפה לפיד הגריל 79 בעלי הון שמאמינים בו ונותנים לו כסף להקים את המפלגה?"

ובכל זאת חשפת בעבר שהצבעת לו בבחירות האחרונות. איך זה מסתדר?
"נכון. כי אין לו כתבי אישום".

לרוב חברי הכנסת אין כתבי אישום.
"אני ימני בדעותיי. לליכוד לא יכולתי להצביע בגלל שלנתניהו יש כתבי אישום".

אבל מה זה אומר עליך כמנהיג מפלגה, שהצבעת למי שכתבת עליו שהוא משמש כבובה של טייקונים, מפר אמונים, פוגע בצורה בלתי נסלחת במעמד הביניים ושהוא לא הרבה יותר טוב מבנימין נתניהו?
"בוא נראה למי היה לי להצביע: ימינה של נפתלי בנט זו מפלגה פאשיסטית, ואני מעדיף להצביע במקומו אפילו לביבי. מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ – היה לי ברור שהם הולכים עם ביבי. האנשים שלו דיברו על זה שהוא מתכוון ללכת עם ביבי, ואפילו הזהרתי את חבריי.

"מרצ, עם כל הכבוד, זה שמאל קיצוני. כשזהבה גלאון הייתה שם, לפחות היא הייתה שותפה שלי במאבק נגד הטייקונים והמונופולים, אבל כשהיא הלכה נשאר רק השמאל הקיצוני".

זהבה גלאון (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
זהבה גלאון (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

שמאל קיצוני לא נלחם בטייקונים ומונופולים?
"שמעת את ניצן הורוביץ אומר פעם אחת מילה על טייקונים ומונופולים? שמעת ממנו מילה על יוקר המחייה? בקיצור, נשארה לי רק כחול-לבן. סתמתי את האף והצבעתי עם בחילה קשה. אגב, זו הסיבה המרכזית שאני רץ: אין לי למי להצביע". 

כפיית חיסונים – אם לא תהיה ברירה

זליכה חגג יובל ביולי האחרון. הוא פרופסור לכלכלה ומשמש כראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו. לציבור הרחב הוא מוכר בעיקר כמי שהוביל מאבקים נגד מונופולים ויוקר המחיה, ואחד הכוכבים בסדרה הדוקומנטרית "מגש הכסף".

בשנים האחרונות, פעל רבות לייצוג העובדים בישראל – הוא שימש יועץ כלכלי ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ב-2015, וכן יועץ לשורה של ארגוני עובדים, מהתעשייה האווירית, דרך "מגה" ועד חברות הסלולר ונמל חיפה.

זליכה מתגורר ברמת גן ונשוי לד"ר אורלי זליכה, חוקרת בכירה במרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות. לזוג שלושה ילדים – חלקם עדיין במערכת החינוך. משבר הקורונה, על כל היבטיו, מוכרים לו היטב.

ירון זליכה בהפגנת עובדי ארקיע מול משרדי החברה בהרצליה. 29 ביולי 2020 (צילום: Flash90)
ירון זליכה בהפגנת עובדי ארקיע מול משרדי החברה בהרצליה. 29 ביולי 2020 (צילום: Flash90)

"אני נשוי לד"ר לאפידמיולוגיה. אני מכיר לעומק את הסיכונים של המחלה הזו, אבל מעבר למחלה אנחנו על סף אסון כלכלי", הוא אומר. "הסיכון למשק הוא קטסטרופה. אנחנו חייבים לחזור לשגרה ומייד. ובשביל שזה יקרה אנחנו חייבים להגיע לחיסון עדר, כלומר לחסן 90% מהאוכלוסייה".

אז אתה בעד כפיית חיסונים?
"אני בעד עידוד מאסיבי להתחסן קודם כל באופן וולונטרי. היה וזה לא יעזור, אני אהיה בעד מגבלות מדודות זמניות, הולכות ומחריפות, על אנשים שמסרבים להתחסן".

כלומר, אתה, שייצגת עובדים בלא מעט מאבקים, תתמוך בלאסור עובדים שלא יסכימו להתחסן להגיע לעבודה?
"אם נצטרך בסוף – אחרי שעודדנו, אחרי שהגבלנו, ואחרי שהפעלנו לחץ מתון ולא נגיע לחיסון עדר – אז התשובה היא כן. התשובה חד-משמעית כן. וכל מי שאומר אחרת לא מבין את הנזק הקולוסלי בחיי אדם של הנזק הכלכלי".

כפיית חיסונים היא לא פגיעה בדמוקרטיה?
"כפיית חיסונים היא פגיעה בדמוקרטיה. מהצד השני, הקטסטרופה לעסקים – זו לא פגיעה בדמוקרטיה? עליית יוקר המחיה שתהיה – זו לא פגיעה בדמוקרטיה?"

"אם נצטרך בסוף – אחרי שעודדנו, אחרי שהגבלנו, ואחרי שהפעלנו לחץ מתון ולא נגיע לחיסון עדר – אז התשובה היא חד-משמעית כן. וכל מי שאומר אחרת לא מבין את הנזק הקולוסלי בחיי אדם של הנזק הכלכלי".

כשהפיוז הקצר קופץ

זליכה ניחן בפיוז קצר במיוחד. האלמנט הזה גורם לו מדי פעם להוציא בפומבי דברים שבאים מדם ליבו, אך יכולים לפגוע בו כפוליטיקאי. דוגמה מובהקת לכך קרתה בהפגנה שנערכה החודש מול ביתו בדרישה שיפרוש ולא יפגע בגוש.

זליכה יצא מביתו והתהפך על המפגינים. הוא כינה אותם "כנופיה", "מושחתים" ו"לא דמוקרטים". רק כמה דקות אחר כך נרגע ושינה את הטון.

אתמול ארגנו מול ביתי הפגנה כדי שאפרוש, זאת תשובתי.קרדיט : אור-לי ברלב

Posted by ‎ירון זליכה – המפלגה הכלכלית החדשה‎ on Tuesday, February 23, 2021

"אין לי שום בעיה שהם מפגינים", הוא מסביר עכשיו. "כבר הפגינו מולי בבית. כשהמשטרה פנתה אלי ושאלה אותי אם אני רוצה לפנות אותם בגלל שההפגנה לא הייתה בדיוק חוקית, עניתי להם לא, ועוד הוצאתי להם תה. אבל לא לגיטימי לקרוא לאדם לא לממש את זכותו הדמוקרטית. לא לגיטימי להפציץ את הטלפון האישי שלי במאות הודעות של הטרדה. זו אלימות".

אבל אולי המקום שבו הזעם של זליכה ניכר במיוחד, הוא במלחמתו נגד תקשורת המיינסטרים.

זליכה פתח בשבועות האחרונים בקמפיין נגד "ידיעות אחרונות" וערוץ 12 בגלל שלדבריו שהם נמנעים מלסקר אותו, ומתמקדים בלתקוף אותו. לטענתו, הכול בגלל שהוא רוצה להעביר חוקים שימנעו מבעלי השליטה ב-12, יצחק תשובה ומשפחת ורטהיים, ומבעלי ידיעות, נוני מוזס, להמשיך לשלוט בכלי התקשורת שלהם.

התאוריה שלך לא בדיוק מסתדרת עם זה שקיבלת במה בתכניות מרכזיות בערוץ 12 כמו אצל רינה מצליח ואצל אופירה וברקו.
"תקשיב טוב – ואדרבה, שיתבעו אותי תביעת דיבה – אני אומר לך שאופירה וברקוביץ נאלצו להיאבק במערכת של ערוץ 12 במשך שבועות ארוכים עד שהם הצליחו להביא אותי.

"שני הכוכבים הכי גדולים של 12 היו צריכים להילחם כדי שאוכל להופיע שם. מה זה אומר? זה אומר שהשיקולים של 12 הם שיקולים פוליטיים אינטרסנטים של הון שלטון הכי מכוער שיש. אני הולך לעשות סוף לתופעה של הון שלטון עיתון".

"אופירה וברקוביץ נאלצו להיאבק במערכת של ערוץ 12 במשך שבועות ארוכים עד שהם הצליחו להביא אותי. זה אומר שהשיקולים של 12 הם שיקולים פוליטיים אינטרסנטים של הון שלטון הכי מכוער שיש"

זליכה אף פתח חזית נגד העורכת הכלכלית של חדשות 12, קרן מרציאנו. "יש לה רצועה כלכלית כל ערב ב'תוכנית חיסכון'. אנחנו המפלגה הכלכלית היחידה שמציגה תכנית כלכלית ועוד יצאנו ראשונים – זה לא נראה לך ראוי לסיקור?".

מרציאנו היא לא הבעיה שלך. בסופו של דבר, הכל עניין של רייטינג, וטבעי שמפלגה שלא עוברת בסקרים את אחוז החסימה לא תעניין ערוץ מסחרי. יותר מזה, הרי אפילו בתאגיד השידור לא באו וקראו לך לבוא ולהציג את התוכנית הכלכלית שלך.
"עזוב את התוכנית הכלכלית, חסרים נושאים נוספים שאני מקדם? אני יצאתי ראשון נגד התופעה של דיפלומט (היבואנית הגדולה בישראל, ע"ה) – המונופול הנעלם שאף אחד לא מכיר. הטייקון הנסתר. אני יצאתי עם זה ראשון, והנה התאגיד עשה על זה תכנית. לא ראוי שקרן מרציאנו תראיין אותי, תתייחס בעצמה, תסקר את זה?".

"אני יצאתי ראשון נגד התופעה של דיפלומט – המונופול הנעלם שאף אחד לא מכיר. הטייקון הנסתר. אני יצאתי עם זה ראשון, והנה התאגיד עשה על זה תכנית. לא ראוי שקרן מרציאנו תראיין אותי, תתייחס בעצמה, תסקר את זה?"

בחירות במקום דירה במרכז

באמצע הראיון  זליכה יוצא לחדר צדדי לראיון אצל רינו צרור בגל"ץ. צוות הקמפיין נשאר בחדר הגדול, מאזין בדריכות. "אני לא הולך להיכנס איתך לאחוז החסימה", פותח צרור את הראיון ובצוות הקמפיין מחייכים. בסוף צרור נכנס איתו לזה.

מדובר בנושא טעון שמציף את השאלה האם זליכה סתם מבזבז קולות לגוש להחלפת נתניהו בשביל לקבל כ-1.4 מיליון ש"ח מימון מפלגות (בהנחה שיקבל למעלה מאחוז מקולות המצביעים), או שמא מדובר בדמוקרט אמיתי שלא מוותר עד הסוף וראוי להערכה על עקשנותו. זליכה חוזר מהראיון. הפידבקים מהצוות טובים, אפשר להמשיך.

המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה (במרכז)
המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה (במרכז)

מה אתה אומר לאלה שטוענים שאתה לא פורש כי אתה רוצה לקבל את כספי מימון המפלגות?
"שמעתי הרבה הכפשות, אבל זו המוזרה מכולם. ראשית, בחודש האחרון עלות הקמפיין תהיה הרבה יותר גדולה ממימון המפלגות שאולי נקבל. שלא לדבר על השבוע האחרון. אם הייתי רוצה לחסוך את הכסף הזה, יכולתי לחסוך אותו בזה שאני לא ארוץ עכשיו. זה יחסוך לי יותר. שנית, אני לא תלוי ב-79 טייקונים. אני תלוי בחשבון הבנק שלי, וברוך השם הוא בסדר".

"אם הייתי רוצה לחסוך את הכסף הזה, יכולתי לחסוך אותו בזה שאני לא ארוץ עכשיו. זה יחסוך לי יותר. שנית, אני לא תלוי ב-79 טייקונים. אני תלוי בחשבון הבנק שלי, וברוך השם הוא בסדר"

זליכה יוציא מכיסו הפרטי בבחירות האלה כ-2 מיליון שקל. מדובר במחיר של דירה ממוצעת במרכז. מיליון כבר הוציא, לטענתו. יש עוד כספי תרומות וערבויות שלקח, כך שהטענה כאילו אם יפרוש עכשיו יחסוך יותר, תעמוד למבחן רק בתום מסע הבחירות.

אם אתה באמת תלוי רק בחשבון הבנק שלך, אתה מוכן להתחייב שלא תסכים לקבל מימון מפלגות מהמדינה אם לא תעבור את אחוז החסימה?
"לא רק שאני לא מתחייב, אני גם מתחייב להשתמש בזה".

למה?
"מכיוון שאני הולך להיות שר אוצר בראס בילעינו הפעם או בפעם הבאה".

ואם לא תהיה שר אוצר? זה הרי תרחיש ריאלי.
"אני מודיע לך חד משמעית: אני הולך להשתמש בכסף הזה למימון פעילות המפלגה. זו שאלה חצופה, אבל לגיטימית".

פרופ' ירון זליכה (צילום: עומר טיראם)
פרופ' ירון זליכה (צילום: עומר טיראם)

אף מילה רעה על כחלון

אחד מהנושאים שמוביל זליכה הוא המאבק במונופול הגז, נגדו הוא נלחם כבר שנים באומץ ראוי לציון. הוא עמד בחזית המאבק במתווה הגז שלמעשה קיבע את אותו מונופול. הבטחת הבחירות המרכזית שלו היא להטיל פיקוח מחירים על מונופול הגז ביום הראשון בו ייכנס למשרד האוצר.

מנגד, אחד הפוליטיקאים שיותר מזוהים עם תהליך העברת מתווה הגז הוא מקורבו של זליכה, משה כחלון, ששימש כשר האוצר באותה תקופה.

כחלון הבטיח לבוחריו לפני הבחירות שיילחם במונופולים ללא קשר לחבריו. אחרי שקיבל את אמונם ונכנס לכהן כשר אוצר, הודיע – בניגוד להבטחת הבחירות  – שהוא נמצא בניגוד עניינים בשל קשריו עם הטייקון קובי מימון. לא רק זאת, הוא העביר את סמכויותיו בנושא הגז לנתניהו במקום לחבר מפלגתו אבי גבאי, שהתנגד למתווה. בכך הכשיר את הדרך להעברת המתווה.

במדד השחיתות של זליכה מ-1 עד 10: איפה אתה ממקם את מתווה הגז?
"עשר".

מה יש לך להגיד לפוליטיקאים שהכשירו את המתווה הזה?
"שהם שותפים לעשר".

שותפים לשיא השחיתות?
"נכון".

כחלון ישב איתך על במה אחת, ומה שהיה לך להגיד לו זה שאתה סבור שהוא אחד מהשרים הטובים ביותר שהיו אי פעם. איך ייתכן שמי שהיה מעורב בהכשרת שיא השחיתות כשר האוצר הופך אצלך לאחד השרים הטובים ביותר?
"כחלון לא היה מעורב. זה שהוא פסל את עצמו על ניגוד עניינים ושכח להגיד את זה לציבור לפני הבחירות זו בוודאי לא שעתו היפה ביותר. אבל להגיד שהוא הכין את מתווה הגז והיה מעורב בו והיה מעורב בהעברתו? זה לא".

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

זליכה עושה פה הנחה גדולה לחברו כחלון, שהבטיח מפורשות טרם הבחירות כי יעסוק בפירוק מונופול הגז. "אני אעסוק בזה ואין קשר למי יש ולמי אין… מונופול צריך לפרק אותו" – אמר אז כחלון בתקיפות בראיון לעמית סגל ויונית לוי.

אם הוא לא היה מרמה את בוחריו ומגלה פתאום שהוא בניגוד עניינים, מתווה הגז לא היה עובר. היו לו גם כמה דרכים למנוע את הכשרת המתווה אחר כך, והוא נמנע מהן.
"אתה רוצה שאני אגיד מילה רעה על כחלון? לא מוכן. הוא היה אחד מהטובים בשרי האוצר".

אלא שאז זליכה נזכר שדווקא כבר אמר בעבר מילה רעה על כחלון, ועוד באותו נושא: "מעניין שאתה לא מצטט מה שאמרתי על כחלון בהפגנות הגז. אמרתי שהוא צריך להתבייש, והוא צריך להעביר את הסמכויות שלו לאבי גבאי וזו שערורייה שהוא מעביר את הסמכות שלו בנושא הגז לביבי".

המומחה הכי גדול בסביבה

החדר הגדול הופך לגדוש ועמוס פעילים. עד כדי כך עמוס, שכבר קשה לשמוע מה זליכה אומר. אנחנו עוברים למטבח, וזליכה מדבר על התוכנית הכלכלית שלו. בעידן שבו הכול סובב סביב כן-ביבי/לא-ביבי – תוכנית כלכלית נרחבת כשלו היא לא עניין מובן מאליו. בטח בתקופה בה מפלגות מתייצבות לבחירות ללא מצע או עם מצע סמלי בלבד.

**לינק לקריאת התכנית בתגובה הראשונה**אנחנו משיקים היום את התוכנית הכלכלית והחברתית המקיפה שלנו. זו כנראה התוכנית הכלכלית והחברתית העמוקה והיסודית שנתקלתם בה. אלו לא סיסמאות בחירות חלולות, זו התחייבות. כל סעיף בתוכנית הזו נבדק, ולכל הצעה יש נימוק ומקור תקציבי.אם ישראל יקרה לכם – והיא יקרה מאוד לכולנו, יקרה בצורה בלתי סבירה ממש, אז אתם חייבים לקרוא את התוכנית שלנו. נשמח לשמוע תגובות, הערות, הצעות וביקורת.זה החיסון האמיתי נגד המשבר הכלכלי והחברתי.בואו. הצטרפו אלינו. רק ככה נתעורר לישראל חדשה אחרי הבחירות.

Posted by ‎ירון זליכה – המפלגה הכלכלית החדשה‎ on Wednesday, February 24, 2021

זליכה זורח כשמדברים על כלכלה. ברגעים האלה מתגלה אותו חשב כלכלי מצליח מהעבר או המרצה הכלכלי המבוקש בהווה.

הוא מתגאה בכך שהצליח כחשב כללי יחד עם נתניהו כשר אוצר להוציא את ישראל מפשיטת הרגל בשנת 2003 ולהוביל אותה לצמיחה גבוהה עד 2007. עם עובדות קשה להתווכח, אם כי צריך לזכור שהוא גם רכב על גל ההתאוששות העולמית של הימים ההם.

הוא מתגאה בכך שבאותה תקופה מחירי הדירות ירדו בזכות המדיניות שהוביל האוצר, אך את זה אפשר לזקוף גם למזל, שכן מחירי הדירות היו צמודים לדולר שצנח. מנגד, לזכותו ייאמר שהפעולות שהאוצר הוביל להתאוששות במשק, היו בין הגורמים שהובילו לירידת הדולר. זליכה מודה שהיום גם המחלה וגם התרופה לשוק הדיור שונים לגמרי מאלה שהיו אז.

התאוריה שלך אומרת: אני אלחם במונופולים, אפתור את כשלי השוק, אוריד את המחירים, והכסף שיתפנה לציבור ילך לצריכה נוספת, מה שיניע את הצמיחה. אבל מאיפה אתה יודע שהכסף שייחסך ילך דווקא לצריכה?
"זה נובע מהנטייה השולית לצרוך. ככל שההכנסה שלך יותר נמוכה, הנטייה השולית שלך לצרוך יותר גבוהה. עכשיו, מכיוון שאנחנו הולכים להוריד בעיקר מוצרי יסוד ומכיוון שאנחנו עם שיעור העוני הכי גבוה במערב, אז אני יודע לחשב די בדיוק את הנטייה השולית שלנו לצרוך".

ירון זליכה נואם במחאת העצמאים בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
ירון זליכה נואם במחאת העצמאים בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

אבל במענק לכל אזרח שניתן במהלך המשבר האחרון, רוב הכסף שהתווסף לבעלי ההכנסה הנמוכה הלך דווקא להחזרי חובות, לא לצריכה.
"תמונת העולם היא יותר מורכבת. השאלה היא האם הצרכנים סבורים שתוספת ההכנסה היא קבועה או זמנית. למשל, אני מתכוון להוריד את המע"מ ביום הראשון ל-15%, אבל אני אממן את זה באופן מלא בביטול הטבות מס לחברות הגדולות. למה? כי אחרת הצרכנים לא היו מגדילים צריכה. הם היו אומרים מה אתה עושה ממני צחוק? אתה מוריד מיסים ואז אתה מגדיל את הגרעון שלא תוכל לממן?".

בתקופת ממשלת נתניהו רוב הצמיחה התבססה על הגדלת חובות משקי הבית. עכשיו נוסף לזה שהצטברו לאזרחים חובות עתק, הגיע משבר הקורונה שהוסיף עוד חובות ועוד חוסר ודאות ועוד ייאוש – מה שמגביר את האפשרות  שהכסף שתפנה לאזרח ילך להחזר חובות וחסכון, ואז כל התאוריה שלך עלולה להיכשל.
"אתה מתאר מצב מאוד חמור ובעייתי, ואתה צודק. לכן, צריך את המומחה הכי גדול בסביבה ולכן תן לי לעשות את הניתוח. ואם אתה חושב שאני לא המומחה הכי גדול בסביבה תבחר מנתח אחר. רק אני מזהיר אותך שאתה עוד תחזור אלי לניתוח המשך אם זה לא יהיה אני".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
חשבתי להצביע לזליכה הוא ממוקד מטרה .ובמקרה של כפיית החיסונים הוא מפחיד אותי.או שהוא לא בעניינים או שהוא חושב שיוכל לכפות זאת על אוכלוסיה שחושבת שונה ממנו. הרי יכלו לצאת מהמצב בצורות אחר... המשך קריאה

חשבתי להצביע לזליכה הוא ממוקד מטרה .ובמקרה של כפיית החיסונים הוא מפחיד אותי.או שהוא לא בעניינים או שהוא חושב שיוכל לכפות זאת על אוכלוסיה שחושבת שונה ממנו.
הרי יכלו לצאת מהמצב בצורות אחרות בלי חיסונים ויש מדינות שלא סגרו את המשק ומצבם מכל הבחינות טוב מאיתנו.הובילו אותנו מההתחלה למצב הזה. ואם נגיע לכפייה גם בזה אז אפשר להגיד שהדיקטטורה תחגוג.אשקול שוב אם להצביע לו הדעות שלו מפחידות .

ככ הרבה שאלות על משבר הקורונה ולא אחת על משבר האקלים..בתור שר אוצר הייתי רוצה לדעת מה העמדות שלו אם יש בכלל, על מסי פחמן, מעבר לכלכלה מבוססת אנרגיה מתחדשת במקביל למלחמה במונופולים. אחרת... המשך קריאה

ככ הרבה שאלות על משבר הקורונה ולא אחת על משבר האקלים..בתור שר אוצר הייתי רוצה לדעת מה העמדות שלו אם יש בכלל, על מסי פחמן, מעבר לכלכלה מבוססת אנרגיה מתחדשת במקביל למלחמה במונופולים. אחרת ריאיון טוב מאוד

יישר כוח ירון, דברים כדורבנות. זליכה מדבר מדם ליבו / ליבנו. אני נותן את הקול שלי למפלגה הכלכלית ומשכנע אחרים. מי שמשלם מכיסו כדי להקים מפלגה של מומחים ראוי לקבל את קולי ואני איתו. אין ל... המשך קריאה

יישר כוח ירון, דברים כדורבנות. זליכה מדבר מדם ליבו / ליבנו. אני נותן את הקול שלי למפלגה הכלכלית ומשכנע אחרים. מי שמשלם מכיסו כדי להקים מפלגה של מומחים ראוי לקבל את קולי ואני איתו. אין לי ספק שהמפלגה הכלכלית תעבור את אחוז החסימה ובגדול.

עוד 2,410 מילים ו-7 תגובות
סגירה