ראש המועצה אסיף איזק ומוש בן ארי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל)
מתוך עמוד הפייסבוק של המועצה האזורית חוף הכרמל

הקבוצה של מוש בן ארי נפסלה במכרז להפעלת חוף המבצר

בעקבות סדרת חשיפות בזמן ישראל אשר הובילו למחאת התושבים בעתלית, המועצה האזורית חוף הכרמל קיימה סוף-סוף מכרז מסודר לניהול ופיתוח "חוף המבצר" ● על אף שאיפתו המוכרזת של ראש המועצה להעביר את השליטה בחוף לידיו של מוש בן-ארי, נפסלה קבוצתו של הזמר במכרז עקב אי-עמידה בתנאי סף ● חברת "אן נכסים", המפעילה חוף בבת ים, זכתה במכרז ותפעיל את החוף

ראש המועצה הצטלם עם הזמר מוש בן ארי, דחף להתקשרות איתו ואף ניסה לסגור איתו עניינים ללא מכרז. אבל אחרי שנה וחצי של ניסיונות, ארבעה סיבובי הליכים, שלושה מכרזים, מחאת תושבים וסדרת חשיפות של זמן ישראל, נפסלה באחרונה הקבוצה בראשה עמד בן ארי, המפעיל באילת את "החוף של מוש", וקבוצה אחרת תקבל לידיה את פיתוח וניהול חוף המבצר האקולוגי מצפון לעתלית.

החוף הבתולי, שנחשב לאחד היפים בארץ, מעולם לא הפך לחוף מוכרז והוזנח לאורך השנים, למגינת ליבם של פעילי הסביבה.

סאגת ההתקשרות עם בן ארי נחשפה בתחקיר של זמן ישראל באפריל אשתקד. אז התברר כי ראש מועצת חוף הכרמל אסיף איזק החליט להעביר את החוף לשליטתו של הזמר בהליך של "ספק יחיד", ללא מכרז פתוח. בן ארי ואיזק אף הצטלמו יחדיו בעמוד הפייסבוק של המועצה תחת הכותרת: "חוף הכרמל מגייסת את מוש בבניית כלכלה מקיימת בחופים שלנו".

מאוחר יותר התברר כי איזק המליץ לחתום על הסכם "ספק יחיד" עם בן ארי, וזאת תוך חסימת גורמים אחרים שהיו יכולים להתמודד על הפעלת החוף.

חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)
חוף המבצר בעתלית (צילום: Hadas Parush/Flash90)

באותם ימים טען איזק כי דווקא בן ארי – אשר כאמור הצעתו נפסלה כעת – הוא היחיד שיכול לגרום להפעלת המבצר לקרום עור וגידים, כיוון ש"המותג של מוש באילת פועל בהצלחה רבה, מספק חוויה ייחודית תוך השתלבות בסביבה ובקהילה… ספקים אחרים המפעילים חופי רחצה בארץ אינם מספקים את כל הקריטריונים המפורטים לעיל".

אולם בעקבות הפרסום בזמן ישראל נפתחה מחאה ברשתות החברתיות, וגורמים הפעילים בתחום הסביבה העלו שורה של תמיהות נגד ההסכם החפוז עם בן ארי.

בתוך כך, נודע כי בניגוד להצהרת המועצה דווקא קיימים גורמים נוספים בעלי ניסיון בתחום המתעניינים בהפעלת החוף באופן זה, ואלה פנו בטענה כי עקרון שוויון ההזדמנויות נחמס מהם.

הביקורת דחפה  את המועצה לבטל את ההסכם החד צדדי עם הקבוצה של מוש ולפרסם מכרז כושל אחר מכרז כושל. מכרזים אלה התרסקו בזה אחר זה, לאחר שספגו ביקורת עזה על תנאים בלתי סבירים וטענות על דרישות סף המשפרות, לכאורה, את סיכוייו של בן ארי.

מוש בן ארי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מוש בן ארי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לבסוף יצאה המועצה בהליך רביעי במספר, אשר הדיונים סביבו נמשכו חודשים ארוכים תחת מעטה של חשאיות תוך החתמת חברי המועצה על חובת סודיות.

רק לאחרונה סיים הצוות המקצועי שליווה את המכרז לפיתוח והפעלת החוף את עבודתו והממצאים הובאו לאישור ועדת המכרזים של המועצה. מסיכום דיוני הצוות עולה כי למועצה הוגשו שלוש הצעות שונות על פי מספר קריטריונים, ובהם איתנות כלכלית, גישה אקולוגית וניסיון בהפעלת חופים.

אחת הקבוצות נפסלה כבר בשלב הראשון. בשלב השני ולקראת הכרעה נפסלה הקבוצה שבראשה עומד מוש בן ארי – "בלה ואיתן השקעות ונכסים בע"מ" – מכיוון שלא עמדה בתנאי סף הדורש ניסיון של הפעלת חוף ים במשך חמש שנים לפחות.

אחת הקבוצות נפסלה כבר בשלב הראשון. בשלב השני ולקראת הכרעה נפסלה הקבוצה שבראשה עומד מוש בן ארי מכיוון שלא עמדה בתנאי סף הדורש ניסיון של הפעלת חוף ים במשך חמש שנים לפחות

לפיכך המליץ הצוות המקצועי של המכרז לפסול את הצעת הקבוצה של בן ארי ולקבל את הצעתה של הקבוצה השלישית, "אן נכסים", המנהלת בין היתר את "חוף הגולשים" בבת ים וכן שורה של בריכות ברחבי העיר.

בקרב פעילי הסביבה בעתלית ניתן היה לשמוע השבוע אנחות רווחה וקורת רוח על כך שהמועצה נדחפה לבצע מכרז מסודר בניגוד לתוכניתה המוקדמת, אולם אלה מהולים בדאגה לגבי שיתוף הציבור בהליכים עתידיים הקשורים לחוף ולאתרים נוספים הממתינים לפיתוח בעתלית ובסביבה.

עוד 506 מילים
סגירה