אז כמה אזרחים טרם התחסנו? חוסר התאמה בנתוני משרד הבריאות

בדיקת זמן ישראל לפי המידע שמפרסם משרד הבריאות, כ-1.27 מיליון אזרחים הכשירים להתחסן טרם עשו זאת ● אולם בדיקת זמן ישראל מעלה כי המספר האמיתי קרוב לוודאי עומד על כ-920 אלף איש ● הפערים נובעים, בין השאר, מספירה שגויה של הילדים מתחת לגיל 16 ● משרד הבריאות בתגובה: "מספר האנשים ברי החיסון הנו על פי שנתונים"

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו חוגגים 5 מיליון מתחסנים, 8 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו חוגגים 5 מיליון מתחסנים, 8 במרץ 2021

כמה ישראלים עדיין נדרשים להתחסן? בדיקת זמן ישראל מעלה חוסר התאמה בנתונים שמפרסם משרד הבריאות על היקף ההתחסנות בישראל – המעלה חשש לטעות בנתונים, שמגדילה את מספר הישראלים שלפי הפרסומים עדיין נדרשים להתחסן.

לפי הבדיקה שערכנו, עולה החשש שמשרד הבריאות הוסיף כ-350 אלף איש למצבת הישראלים הבוגרים שלפי הפרסומים אמורים להתחסן וטרם התחסנו, ומצבת האנשים הללו גדלה בטעות מכ-900 אלף לכ-1.25 מיליון. אם אכן נפלה טעות, היא משפיעה על נתוני "אחוז המתחסנים" שמפרסם משרד הבריאות ומטה גם אותם באופן שמגדיל את שיעור הלא-מחוסנים.

משרד הבריאות מפרסם מדי יום מידע לתקשורת ובאתר המשרד על ההתפתחויות במגפת הקורונה. המידע, המבוסס על נתונים שמשרד הבריאות מקבל מהמעבדות, בתי החולים, קופות החולים וכן על תחשיבים שעורך אגף המודיעין בצה"ל, מתפרסם בכל כלי התקשורת ומהווה בסיס לכל השיח על הקורונה בישראל. בין השאר, עוקב המידע אחרי החיסונים, כולל נתונים על שיעור ההתחסנות.

מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי ברחובות, 26 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי ברחובות, 26 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לפי הנתונים שפרסם משרד הבריאות אתמול (יום ראשון), היו בישראל במוצאי שבת כ-1.3 מיליון אזרחים ותושבי ישראל מעל גיל 16 שטרם התחסנו בחיסון ראשון או שני ולא היו חולי קורונה בעבר, ולכן עדיין אמורים להתחסן גם בחיסון ראשון וגם בחיסון שני כדי להימצא בהגנה מיטבית מפני המגפה ולקבל "תו ירוק".

אתמול התחסנו כ-30 אלף ישראלים בחיסון הראשון ולפיכך מספרם של אלה שטרם התחסנו ירד לפי פרסומי משרד הבריאות לכ-1.27 מיליון.

ואולם, מבדיקת זמן ישראל עולה כי ככל הנראה מדובר בחריגה של כ-350 אלף ביחס למספר הבלתי-מתחסנים במציאות, העומד על מעט יותר מ-900 אלף.

בישראל חיו בתחילת 2021 כ-9.3 מיליון אזרחים ותושבים. לפי נתוני קופות החולים, עד אתמול התחסנו כ-4.96 מיליון אזרחים ותושבים בחיסון ראשון, כ-3.79 מיליון מהם גם בחיסון שני. מספר התושבים שטרם התחסנו בכלל עומד, אפוא, על כ-4.34 מיליון, בקירוב (9.3 מיליון מינוס 4.96 מיליון).

כ-460 אלף ישראלים מעל גיל 16 אובחנו בעבר כחולי ונשאי קורונה וטרם התחסנו. כ-60 אלף נוספים הם חולים ונשאים פעילים של הנגיף כיום. מספר הישראלים הבוגרים שטרם התחסנו בחיסון ראשון, בניכוי המחלימים, עומד בקירוב על כ-3.82 מיליון.

אש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז החיסונים של קופת חולים מכבי בתל אביב, 13 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL - Flash90Flas)
אש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז החיסונים של קופת חולים מכבי בתל אביב, 13 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL – Flash90Flas)

לפי השנתון הסטטיסטי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לשנת 2020, עמד מספר הילדים מתחת לגיל 16 בסוף 2019 על כ-2.85 מיליון. גורם בכיר בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמר לזמן ישראל כי הוא מעריך שמספרם גדל בשנת 2020 ובסוף 2020 עמד על כ-2.9 מיליון.

מספרם של הישראלים הבוגרים שטרם התחסנו בחיסון ראשון או אובחנו כחולי קורונה מגיע, אם כך, לכ-920 אלף בקירוב בלבד (בהנחה שמספר הילדים מתחת לגיל 16 לא עלה באופן משמעותי בשלושת החודשים האחרונים).

ייתכן שבנתוני משרד הבריאות נפלה טעות בשל חישוב שגוי של מספר הילדים בישראל. לפי התחשיבים של משרד הבריאות, מספר הילדים מתחת לגיל 16 עמד בסוף 2020 על כ-2.6 מיליון ילדים בלבד – 300 אלף פחות מאשר לפי ההערכות של הלמ"ס.

הפער במספר הילדים בתחשיבים עשוי לנבוע משתי סיבות:

  1. ייתכן כי במשרד הבריאות החשיבו בטעות את כל הנערים ילידי שנת 2005 כ"מעל גיל 16", למרות שכ-120 אלף מהם טרם הגיעו לגיל 16. לכן, יתכן שהנערים הללו נספרים בטעות כ"בוגרים שטרם חוסנו" במקום כ"ילדים שעדיין לא יכולים להתחסן".
  2. ייתכן שמשרד הבריאות לא הוסיף לספירה כ-180 אלף תינוקות ילידי 2020, למרות שהם נכללים ב-9.3 מיליון אזרחי ישראל. וכך, גם כ-180 אלף התינוקות ילידי 2020 נספרו בטעות כ"בוגרים שטרם חוסנו".

בסך הכול עולה החשש כי משרד הבריאות סופר כ-300 אלף מתוך כ-900 אלף ילדים בטעות כ"מבוגרים שטרם התחסנו".

ילדים בתקופת הקורונה, אילוסטרציה (צילום: Chen Leopold/Flash90)
ילדים בתקופת הקורונה, אילוסטרציה (צילום: Chen Leopold/Flash90)

בנוסף, יתכן כי במשרד ספרו, בטעות, כ-60 אלף חולים ונשאים פעילים כ"טרם התחסנו" במקום כ"כבר לא אמורים להתחסן". זאת, מאחר שהם טרם נכנסו לרשומות כ"מחלימים" אף שכבר אינם צריכים להתחסן בשתי מנות חיסון.

בכך נוצר חוסר בהירות באשר למספר הישראלים שטרם התחסנו, שנע בין מקצת למעלה מ-920 אלף לפי התחשיבים שערכנו, לכ-1.27 מיליון לפי פרסומי משרד הבריאות.

לשאלה על הנתונים יש משמעות ציבורית רבה ואף משמעות פוליטית. ההבדל בנתונים משפיע ישירות על השאלה "כמה אנשים כבר התחסנו", ו"מה האחוז של אלה שעדיין לא התחסנו" שהיא שאלה מרכזית בשיח הציבורי והפוליטי בישראל.

על השאלה "כמה אחוז התחסנו" נזרקות בתקשורת הערכות שונות. ראש הממשלה בנימין נתניהו, למשל, נקב כבר בשבוע שעבר בנתון 90%, ואילו פרשנים שונים העריכו באותו הזמן ש-70% בלבד התחסנו במנה ראשונה.

לפי נתוני משרד הבריאות, יש בישראל כ-6.7 מיליון אזרחים מעל גיל 16, שמתוכם כ-6.23 מיליון לא היו חולי קורונה ולכן הם בגדר "אמורים להתחסן". מתוכם התחסנו בחיסון שני, לפי אותם נתונים, כ-80% בלבד. מדובר בשיעור ההתחסנות הגבוה בעולם – ועדיין, ייתכן כי הוא נמוך לעומת המצב במציאות.

הפגנה נגד כפיית חיסונים בכיכר הבימה בתל אביב, 15 בפברואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה נגד כפיית חיסונים בכיכר הבימה בתל אביב, 15 בפברואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מהניתוח שערכנו על סמך נתוני הלמ"ס, עולה האפשרות כי יש בישראל רק כ-6.4 מיליון אזרחים מעל גיל 16 וכי כ-5.9 מיליון מהם לא אובחנו בקורונה. מכך יוצא שכ-84% מהאוכלוסייה המיועדת לחיסון כבר התחסנה לפחות בחיסון ראשון.

לנתונים הללו יש השפעה ישירה גם על הוויכוח הסוער על הסנקציות נגד מי שאינו מתחסן ועל מגבלות התו הירוק.

מגבלות התו הירוק מונעות כניסה מפעילויות רבות לא רק ממי שאמור להתחסן אלא גם מילדים מתחת לגיל 16, אף שלאלה אסור עדיין להתחסן. השאלה כמה "סרבני ודחייני חיסונים" יש, ומה מספרם ביחס למספר הילדים, היא מהותית, כיוון שרוב הנפגעים מהגבלות התו הירוק הם הילדים, עם כל ההשלכות החברתיות והכלכליות המתלוות לכך.

לפי תחשיבי משרד הבריאות, מתוך כ-3.38 מיליון בני אדם שמנועים מלהיכנס למוסדות ואירועים בשל מגבלות התו הירוק, כ-2.6 הם ילדים עד גיל 16. כלומר, לפי משרד הבריאות, 77% מאלה שהתו הירוק מונע את כניסתם הם ילדים.

ואילו לפי התחשיבים שלנו, מתוך כ-3.45 מיליון בני אדם שמנועים מכניסה לאתרי התו הירוק, יותר כ-2.75 מיליון הם ילדים עד גיל 16 (לא כולל כ-150 אלף תינוקות מתחת לגיל שנה שכניסתם מותרת מאז אתמול) – כלומר, כמעט 80% ממנועי הכניסה הם ילדים.

הופעה של שלום חנוך מול מחוסנים ומחלימים בלבד, 6 במרץ 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הופעה של שלום חנוך מול מחוסנים ומחלימים בלבד, 6 במרץ 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

שיעור הילדים בקרב מנועי הכניסה גדל מיום ליום וימשיך לגדול ככל שההתחסנות תימשך, ואם אכן חלה טעות בנתונים, היא מגדילה אותו עוד יותר.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות עושה שימוש באומדן אוכלוסייה של הלמ"ס לסוף שנת 2020 לטובת מעקב אחר מבצע החיסונים. כך שמספר האנשים ברי החיסון הנו על פי שנתונים.

"האוכלוסייה בת החיסון היא משנתון ינואר 2005, במסגרתו חלק כבר בגיל החיסון (בני 16 ומעלה) וחלק יהיו בני 16 במהלך שנת 2021. הכלת השנתון בכללותו מבוססת על הצורך לתכנן ולעקוב אחר מבצע החיסונים תוך האפשרות ולנתח את תמונת המצב בתקופת זמן סבירה.

"לגביי טענתכם על החולים הפעילים, הם נספרים כברי חיסון, רק שהנם בסטטוס מחלימים. כמו כן, טענתכם על התינוקות אינה ברורה ולא נספרו בטעות כבוגרים".

עוד 963 מילים
סגירה