האם נרקמת בחשאי תכנית להחליף את בשאר אל-אסד?

בשאר אל-אסד (צילום: Russian Foreign Ministry Press Service via AP)
Russian Foreign Ministry Press Service via AP
בשאר אל-אסד. ספטמבר 2020

האם מתחת לרדאר מתרקמת תוכנית בהנהגת רוסיה, ליצור הנהגה מוסכמת לסוריה שתחליף את בשאר אל-אסד? לא ברור, אבל יש איתותים לכיוון הזה.

על פי מקורות באופוזיציה הסורית, הדברים קשורים ביוזמה של מתנגד המשטר, מנאף טלאס, איש אמונו של שר המלחמה לשעבר, מוסטפא טלאס, להקים בסוריה מועצה צבאית שייוצגו בה נציגי כל המעצמות המעורבים בקלחת הסורית: רוסיה, טורקיה, איראן וסין. מועצה שתשלוט בסוריה בתקופת המעבר שאחרי שלטון אסד.

האם מתחת לרדאר נרקמת תוכנית בהנהגת רוסיה, ליצור הנהגה מוסכמת לסוריה שתחליף את בשאר אל-אסד? לא ברור, אבל יש איתותים בכיוון הקמת מועצה צבאית עם נציגי המעצמות המעורבות בקלחת הסורית

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הכחיש את המגעים להקמת המועצה הצבאית, אבל בכל זאת יש מגעים המאותתים אחרת.

על פי מקורותינו הסוריים, מנאף טלאס העלה את הרעיון לפני הרוסים עוד ב-2016. הוא אמר להם כי צרפת – הוא גולה בפריס – אימצה את הרעיון, אבל באותם ימים רוסיה שמה את כל כובד משקלה מאחורי אסד, ולא הייתה מוכנה לשמוע על הרעיון. טלאס הלך לטורקיה, ועל פי מקורותינו, ארדוואן תמך בו.

אחרי שנים ארוכות של הקפאה, פתאום מנאף טלאס ביקר במוסקבה, ורעיון המועצה הצבאית שתחליף את אסד קם לתחייה. אחרי שהות ארוכה שבה הרעיון צף באוויר – לברוב הכחיש את כל העניין, אבל אסד לא נרגע.

על פי מקורותינו הוא יצר קשר עם ארצות הברית, מן הסתם קשר עקיף, וככל הידוע למקורותינו הוא קיבל מסר שארצות הברית לא תנטוש את סוריה. כלומר, לפני שמחליטים בעד כינון המועצה או נגדה חייבים לדעת את עמדת האמריקאים, כי הם נשארים ויש להם מה לומר. אם עד כה אסד היה נגד הנוכחות האמריקאית בסוריה, ליתר דיוק בכורדיסטן הסורית, כעת הוא מן הסתם בעד שיישארו.

על פי מקורותינו, סין הסכימה למלא תפקיד כלכלי בסוריה והיא תפתח את שדות הנפט והגז. הבעיה – ארצות הברית שומרת על שדות הנפט, וכל עוד היא בסוריה, היא לא תיתן דריסת רגל לאיש. לא לארדוואן שכבר לטש עין בעבר, ובוודאי שלא לסין.

אחרי שנות הקפאה ארוכות מנאף טלאס ביקר במוסקבה, ורעיון המועצה הצבאית שתחליף את אסד קם לתחייה. לברוב הכחיש אבל אסד לא נרגע. עפ"י מקורותינו הוא יצר קשר עם ארה"ב ונמסר לו שהיא לא תנטוש את סוריה

וזאת לא הבעיה היחידה, גם החיבור בין טורקיה לאיראן הוא בעייתי, ביחוד אחרי המלחמה בארמניה, ויכול להיות שזימון מנאף טלאס למוסקבה אינו אומר דבר מעבר לאיתות לאסד, שבבחירה בין איראן לרוסיה הוא חייב להיות בצד של רוסיה, ולא של איראן כפי שהוא היום.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 379 מילים
סגירה