מורת נבוכים ונבוכות להצבעה בבחירות הרביעיות

פועלים תולים שלט חוצות ענק של בנימין נתניהו בירושלים, 10 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
פועלים תולים שלט חוצות ענק של בנימין נתניהו בירושלים, 10 במרץ 2021

גם הבחירות הקרובות עומדות על שאלת נתניהו. ממש כמו בשלושת הסבבים הקודמים, רוב הישראליות והישראלים ינועו אל הקלפיות מתוך מטרה גדולה אחת – כמחצית מהם במטרה להחליף את נתניהו, וכמחצית מהם במטרה להשאיר אותו ואת מפלגות לוויין שלו בשלטון.

אבל לא הכל אותו דבר. כמו בקבוק מי ים עכורים המנוער שוב ושוב ושוב, הזפת, הלכלוך והרפש צפים ועולים ביתר שאת מסבב לסבב. נתניהו פועל כאחוז אמוק ומפעיל את כל הכלים שאנו האזרחים העמדנו לרשותו כראש ממשלה, ועוד כלים רבים שמקורות מימון עלומים (לכאורה) וסייענים אפלים מעמידים לרשותו מאחורי הקלעים. זאת בכדי להימלט מדין-צדק, לבטל את המשפט ולשנות סופית את המשטר בישראל למעין דמוקרטיה פורמלית, נוסח טורקיה של ארדואן.

כמו בקבוק מי ים עכורים המנוער שוב ושוב ושוב, הזפת, הלכלוך והרפש צפים ועולים ביתר שאת מסבב לסבב. נתניהו פועל כאחוז אמוק כדי להימלט מהדין ולשנות את המשטר בישראל למעין דמוקרטיה פורמלית, נוסח טורקיה של ארדואן

בזמנים אחרים היה ניתן לצפות למעין הרמת מסך מעל הפוליטיקאי המושחת שהתנחל בבלפור כבר 15 שנים. אבל בעידן הפייק ניוז והקורונה, הציבור מוצף ומותש, ורבים איבדו את היכולת ואת הרצון לגבש לעצמם תמונת מציאות אמינה וקוהרנטית. התקשורת שועבדה כמעט סופית לאינטרסים של המשטר ושל בעלי ההון הניזונים ממנו, ותעשיית הסקרים הושחתה גם היא.

כך קורה, למשל, שחשיפה מרעישה של עדות אישית (שאומתה בשתי בדיקות פוליגרף) על ההסכם הסודי בין נתניהו לרעייתו, המקנה לה לכאורה שליטה במינויים בטחוניים בכירים, מה שמהווה הפרת אמונים מז'ורית ומחייב חקירה מיידית, חשיפה זו עוברת ללא כל איזכור באף כלי תקשורת.

כך קורה שסוקר מעיד בקולו על נסיון שיטתי ומאורגן להטיית הסקרים שלו עבור כחולבן (מעניין למי יש עניין בהטייה הספציפית הזו), אבל זהו קול בודד, ושאר הסוקרים והפרשנים מחרישים.

המיאוס מן הפוליטיקה ומסבבי הבחירות האינסופיים, אי-האמון העמוק והמוצדק כלפי כלל הפוליטיקאים ומניעיהם, הצפת המידע והבלבול הקולקטיבי, כל אלה מביאים רבים לכדי התלבטות האם להצביע, ואם כן למי. הרי למדנו שלא ניתן להאמין לאף הבטחה של רוב רובם של הפוליטיקאים, וראינו במו עינינו כיצד נתניהו עושה בהם כרצונו, מרסק מפלגות, משנה חוקים כולל חוק יסוד ואז מפר אותם במצח נחושה, מבזה את בית המשפט העליון בסירובו המתמשך לחתום על הסכם ניגוד העניינים שעליו התחייב מפורשות, ועוד.

חשיפה מרעישה של עדות אישית על ההסכם הסודי בין נתניהו לרעייתו, המקנה לה לכאורה שליטה במינויים בטחוניים בכירים, מה שמהווה הפרת אמונים מז'ורית ומחייב חקירה מיידית, עוברת ללא איזכור באף כלי תקשורת

על הרקע העגום, המושחת, הנכלולי והרפטטיבי הזה, כיצד אמור המצביע/ה המעוניין להביא לשינוי לגבש את עמדתו? יש לכאורה מבחר אישים ומפלגות הטוענים ש"יעשו הכל" כדי להחליף את נתניהו. אבל מה הערך של הבטחותיהם? איזו יכולת יש לנו, הבוחרים, להעריך כיצד יפעלו ברגעי האמת?

הנה נסיון לסייע. לתת בהם סימנים:

1

כיוון שהשאלה המכרעת היא שאלת נתניהו, יש לבחון את הזיקות בין ראש/ת המפלגה לבין נתניהו, ואת ההסטוריה האישית המשותפת שלהם.

2

כמו כן יש לבחון את הרכב הרשימה של כל מפלגה, ולאתר בה חוליות חלשות, כאלה שכבר הוכיחו שנוכלותם-אומנותם, או כאלה שחשודים באופורטוניזם ומועמדים לעריקה.

3

היבט חשוב נוסף הוא מידת המחויבות של ראש המפלגה וחבריה לציבור בוחריהם. ראינו למשל כי גנץ ואשכנזי יכול לבגוד במליון ורבע בוחריהם בלי להניד עפעף, פשוט משום שבמפלגה לא דמוקרטית אין שום מגבלות על "חופש הבגידה".

4

אבל ראינו גם שבמפלגות שכאלה אין לראש המפלגה שליטה על חברי הכנסת שלו, שמרגע שנבחרו לכנסת פועלים למקסם את תועלתם האישית ומוכנים לשם כך לערוק לצד השני. יש לבחון לפיכך גם את מידת יכולתו של ראש המפלגה לכפות את עמדתו על חברי הכנסת שלו ולמנוע מהם לערוק או להפר משמעת הצבעה סיעתית.

5

ולבסוף, חשוב לחדד את התרחיש שבו הכנסת תשוב ותיכשל במשימת הרכבת קואליציה יציבה, ושוב תעלה האופציה, הקשה וההרסנית, של התפזרות הכנסת והליכה לבחירות חמישיות. בניגוד לרושם שמנסים נתניהו וסייעניו – כדוגמת אריה דרעי – ליצור, זהו מיסגור שקרי. אין שום סיבה להגיע לבחירות חמישיות.

הכנסת יכולה להעביר את "חוק הקלון", חוק שימנע מנאשם בפלילים להתמודד לכנסת או להתמנות לשר, לראשות ממשלה או לנשיאות המדינה. חוק שבפשטות יחיל על פוליטיקאים את אותן אמות מידה שהמחוקק החיל על נהגי אוטובוס, מורים או שרתים בבתי ספר, מנהלי בנק ועוד.

כל ראש מפלגה וכל מועמד לכנסת צריך להביע בבירור את עמדתו בנושא חוק הקלון, למול בחירות חמישיות. העברת חוק כזה מיד לאחר הבחירות הקרובות תוציא את נתניהו מתמונת בחירות חמישיות, ויתכן שביחד איתו גם את אריה דרעי ויעקב ליצמן. כבונוס היא תפלוט מן המערכת הפוליטית גם את הנאשמים חיים כץ ודויד ביטן.

לאחר העברת החוק יחשבו כל השחקנים מסלול מחדש ויווצר אחד משני המצבים – או שבנסיבות החדשות תימצא בכל זאת הדרך להרכבת קואליציה בכנסת הנבחרת, או שישראל תלך לבחירות חמישיות, אך ללא נתניהו, מה שיבטיח את היכולת להרכיב קואליציה יציבה לאחריהן.

אין שום סיבה להגיע לבחירות חמישיות. הכנסת יכולה להעביר את "חוק הקלון", שימנע מנאשם בפלילים להתמנות לח"כ, לשר, לרה"מ או לנשיא המדינה. חוק שיחיל על פוליטיקאים את אמות המידה שחלות על נהגי אוטובוס, מורים או שרתים בבתיה"ס

הערה אחרונה – עקב אי-אמון גורף בסקרים, התעלמתי משאלת אחוז החסימה. אין דרך אמינה לדעת איזו מפלגה מתנדנדת באמת, ולכן עדיף להתרכז בשאלות הקריטיות הנוגעות לקואליציה עתידית עם או בלי נתניהו.

הנה טבלה המרכזת את כלל הקריטריונים, ותאפשר לשל בוחר/ת לקבל החלטה מושכלת בקלפי. לחיי הדמוקרטיה הישראלית:

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 799 מילים
סגירה