ירדן עוקבת בדאגה אחרי שאיפותיה של סעודיה בהר הבית

תפילה במתחם אל-אקצא בעיר העתיקה בירושלים. יולי 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)
Sliman Khader/Flash90
תפילה במתחם אל-אקצא בעיר העתיקה בירושלים. יולי 2020

שוב מדברים על פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. אז אולי כדאי להזכיר בהזדמנות זו מדוע סעודיה לא תצא מן הארון. היא תשתף פעולה עם ישראל, אבל מתחת לשולחן. סעודיה הייתה מוכנה לפגישה סודית, אבל כאשר פגישה כזאת הודלפה בישראל – סעודיה הפסיקה גם את האופציה של שיחות סודיות ברמת מנהיגות.

מדוע? יש הבדל בין סעודיה לבין מדינות המפרץ, וכל מדינה ערבית אחרת. סעודיה היא מעצמה ערבית ואיסלאמית, ליחסים גלויים עם ישראל יש משמעות על מעמדה בעולם הערבי והאיסלאמי.

סעודיה לא תצא מהארון. היא תשתף פעולה עם ישראל אבל מתחת לשולחן. סעודיה הייתה מוכנה לפגישה סודית, אבל כשפגישה כזאת הודלפה בישראל – סעודיה הפסיקה גם את אופציית השיחות הסודיות ברמת מנהיגות

המפתח לכך הוא הסדרת הסטטוס קוו על הר הבית. רק כאשר סעודיה תקבל את הקרדיט על "החזרת אל-אקסא לאיסלאם" וקבלת מעמד על הר הבית במסגרת ניסוח סטטוס קוו חדש – רק אז יכוננו יחסים רשמיים בין המעצמה הערבית האיסלאמית לבין המדינה היהודית.

על פי מה שרואים בריאד, יש אופציה לממשלה של ימין דתי יהודי השואף להשתלט על הר הבית, וזה מרחיק את הסיכויים לניסוח סטטוס קוו על הר הבית שייצב אחת ולתמיד את המצב במקום הקדוש.

על פי האסכולה הווהאבית, אין למסגד אל אקסא חשיבות דתית. רק מכה היא העיר הקדושה לאיסלאם ואין בלתה, אבל המעמד של סעודיה כמעצמה מרחיב את תחומי התעניינותה, ויחסה לאל אקסא נובע מן האיסלאם בכלל, ולא האסכולה הווהאבית.

לעניין הזה יש לייחס את ביטול ביקורו בהר הבית של יורש הכתר הירדני, חוסיין בן עבדאללה.

ירדן עוקבת בדאגה אחר שאיפותיה של סעודיה על הר הבית, וביטול הביקור "בגלל מספר לא מוסכם של מאבטחים", יכול להיות מפורש בירדן כהעדפה ישראלית של מעמד סעודיה על מעמד ירדן.

ירדן עוקבת בדאגה אחר שאיפותיה של סעודיה על הר הבית, וביטול הביקור "בגלל מספר לא מוסכם של מאבטחים", יכול להיות מפורש בירדן כהעדפה ישראלית של מעמד סעודיה על מעמד ירדן

ירדן, על פי הפרסומים, הגיבה מייד וחסמה את טיסתו של ראש הממשלה למיפרץ. ישראל חסמה את דרכו של הנסיך חוסיין להר הבית, וירדן חסמה את דרכו של ראש הממשלה נתניהו למיפרץ, אבל הכל מתחיל ונגמר בירושלים.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 332 מילים
סגירה