שר החוץ הירדני מאשר כי לא אישרו לנתניהו לעבור עקב התקרית מול יורש העצר

דיווח: בליכוד הורו לפעילים לשקר בסקרים שהם מצביעים לגנץ ● נתניהו שוחח עם נשיא אוקראינה על ביקור ישראלים בראש השנה באומן ● יהודה משי זהב ויתר על פרס ישראל והפסיק פעילותו בזק"א עקב הפרסומים ● הפרקליטות תדון מחדש בכתב האישום המקל נגד החשוד באונס ילדה בת 13 ● ליברמן: גנץ ייכנס לממשלת נתניהו כשר ביטחון ● רע״ם והמשותפת לא חתמו על הסכם עודפים

נתניהו לפני המראתו לפורטוגל (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני המראתו לפורטוגל

ארבע המפלגות שמגרדות את אחוז החסימה – הציונות הדתית, רע"מ, כחול לבן ומרצ – מקבלות 4 מנדטים כל אחת, ובכך מסבכות את תמונת המצב, שכן נפילה של אחת מהן עשויה לשנות את המפה הפוליטית כולה. כך עולה מסקר של מכון פאנל פוליטיקס שפורסם הבוקר, כמדי יום שישי, בעיתון ובאתר מעריב.

תוצאות הסקר מעודדות פחות עבור נתניהו ומעודדות יותר עבור תומכיו מסקרים אחרים שפורסמו השבוע, במיוחד ביחס לסקר המנדטים של כאן 11 שפורסם אמש.

על פי הסקר, שנערך אתמול, לו הבחירות לכנסת היו נערכות כעת – מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה זוכה ב־27 מנדטים, כמו בסקר הקודם, של פאנל פוליטיקס. יש עתיד בראשות יאיר לפיד נותרה המפלגה השנייה בגודלה עם 20 מנדטים, כמו בסקר הקודם. ימינה עוברת את תקווה חדשה של גדעון סער, אבל מאבדת מנדט אחד ביחס לסקר הקודם ומקבלת 11 מנדטים. גם מפלגתו של סער מאבדת מנדט ומגיעה ל-10 מנדטים בלבד.

הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה ממשיכה לדמם דממת מאז הפילוג בתוכה ומקבלת 8 מנדטים. ש"ס בראשות אריה דרעי מפגינה יציבות לאורך זמן עם 8 מנדטים. ישראל ביתנו של ליברמן, שבסקר המקביל של השבוע עלתה ל-9 מנדטים, יורדת הפעם במנדט אחד ומקבלת 8, בעוד מפלגת יהדות התורה נותרה יציבה עם 7 מנדטים. הזינוק של מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי נבלם, והיא מקבלת זה שבוע שני ברציפות 5 מנדטים.

מבין ארבע המפלגות שמקבלות 4 מנדטים, כחול לבן היא במצב הטוב יותר ומקבלת 3.9% מקולות הבוחרים. אחר כך בסדר יורד: מרצ – 3.6%, רע"ם – 3.5%, הציונות הדתית – 3.4% – ממש מעט לאחוז החסימה שעומד על 3.25%. המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה, מצאת עמוק מתחת לאחוז החסימה עם 1.1%.

כמו ברוב הסקרים, קשה לראות כיצד מי מהמועמדים לראשות הממשלה ירכיב ממשלה כלשהי. המפלגות העשויות לתמוך בנתניהו מקבלות יחד 61 מנדטים, אבל כדי שרה"מ ירכיב שוב ממשלה הוא זקוק לחבר בין רע"מ לבין ימינה והציונות הדתית. המפלגות שמצהירות מראש על נכונותן להעניק לנתניהו חסינות מפני משפט מקבלות יחד 50 מנדטים בלבד, ולשם כך עדיין יש צורך בחיבור הבלתי אפשרי בין רע"מ לבין הציונות הדתית.

המפלגות המתנגדות לנתניהו מקבלות יחד 59 מנדטים בלבד, וגם אותם לא ניתן באמת לחבר יחד כיוון שלשם כך נדרשת ישיבה משותפת של תקווה חדשה וישראל ביתנו עם הרשימה המשותפת. בלא הרשימה המשותפת, ויחד עם ימינה, מחנה "לא מחוייבים לנתניהו" מקבל 62 מנדטים, אך לשם כך נדרש חיבור בין ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו לבין מרצ ומפלגת העבודה. אם מוציאים מהסל את מפלגת העבודה, מרצ וישראל ביתנו ומצרפים אליו את המפלגות החרדיות מגיעים שוב ל-59 מנדטים בלבד, וגם זה מותנה בחיבור הבלתי-אפשרי בין יש עתיד למפלגות החרדיות.

אפשרות נוספת שמאפשרת לפי הסקר הזה למחנה "לא נתניהו" להרכיב ממשלה למרות הכול הוא צירופה של רע"מ, שמעולם לא הצהירה על מחוייבות לנתניהו ועשויה למנף את האפשרות שתחבור אליו כדי להשיג יותר מהמחנה המתחרה – אך גם חיבור כזה יחייב את השותפות לקואליציה הבלתי-אפשרית לאכול, נוסף לצפרדעים הקיימות, את הצפרדע של רע"מ עצמה, ולהיפך.

וגם אם יימצא חיבור כזה כדי למנוע בחירות חמישיות, לא ברור מי יעמוד בראשו, כיוון ששני המועמדים הקלים לעיכול מבחינת המפלגות החרדיות ומבחינת ציבור המצביעים הימני המתלבט – גדעון סער ונפתלי בנט – עומדים לפי הסקר ולפי רוב הסקרים בראשות מפלגות בינוניות-קטנות, ואילו המועמד שמפלגתו מתקרבת בגודלה לליכוד, יאיר לפיד, נחשב לסדין אדום גם מבחינת המפלגות החרדיות וגם מבחינת חלקים גדולים בציבור הדתי-לאומי, המסורתי והימני-חילוני.

כמו הסקרים הקודמים, בדק הסקר את ההתאמה "ראש בראש" לראשות הממשלה, ומצא כי נתניהו עדיין פופולרי יותר מכל המועמדים האחרים. נתניהו מקבל 44% מול סער, שמקבל מולו 40%; נתניהו מקבל 39% מול לפיד שמקבל 37%; ונתניהו מקבל 49% מול לפיד שמקבל מולו 40% בלבד. בסקר השתתפו 573 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר – 4.2%. אחוז המתלבטים בסקר – 13%.

ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר, האלוף במילואים עמוס גלעד, מזהיר מההשלכות של התקרית הדיפלומטית מול ירדן, שממשלת ישראל האשימה אתמול כאשר האשימה את הממלכה השכנה בביטול ביקורו של ראש הממשלה נתניהו באיחוד האמירויות, בנימוק התמוה שהביקור בוטל כיוון שהירדנים אסרו על ישראל לטוס מעל לשטחם ותוך התעלמות מהצהרות קודמות של בכירים בממשל של איחוד האמירויות לפיהן לא היו מעוניינים בביקור.

גלעד, שהתראיין הבוקר בגלי צה"ל, אמר: "החשיבות של הממלכה הירדנית לביטחון ישראל היא עצומה. אם חס וחלילה יקרה שם שינוי – נשלם על כך מחירים כבדים. היה צריך לעשות הכל כדי שהנסיך (הירדני) ייכנס. ההשתלחות בירדן כסיבה לכך שנתניהו לא הגיע לביקור ההיסטורי (באיחוד האמירויות) רק מכניסה יותר רעל ביחסים עם הממלכה. אפשר היה להטיל צנזורה".

עמוס גלעד (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
עמוס גלעד (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

הדרישה לחסינות לנתניהו מגיעה דווקא לא מהליכוד עצמה אלא מהציונות הדתית. כך עולה מידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות", לפיה איתמר בן־גביר, המועמד במקום השלישי ברשימת הציונות הדתית "הודיע כי יסכים להצטרף לקואליציה רק בתנאי שחוק החסינות ישונה ויאפשר גם לעצור את המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

דרישה כזאת, במידה ואכן תעלה מצדו של בן גביר אחרי הבחירות, ובמידה ונתניהו יוכל להרכיב קואליציה, תאפשר לנתניהו לחמוק ממשפטו מבלי להיות אחראי לכך, ולהיפך, להציג זאת כאילוץ שנכפה עליו מצדה של מפלגה קטנה וקיצונית. עם זאת, הדרישה הזאת תהווה בעיה לימינה של נפתלי בנט, שמצהירה שלא תסכים למתן חסינות לנתניהו, ואם תעמוד במילתה – תמנע מנתניהו להרכיב ממשלה במקרה שיוסכם על כך.

על פי דרישתו של בן גביר, לפי "ידיעות אחרונות", "חוק החסינות ישונה ביחס לראש הממשלה ולשרים, ואלה ייהנו מחסינות אוטומטית שתוסר רק במקרה שבו הכנסת תצביע באופן אקטיבי בעד הסרת חסינותם.

עוד דווח כי בטיוטת הצעת החוק שניסח בן־גביר נכתב: "דין פלילי שהתנהל נגד חבר הממשלה טרם כניסתו של חוק זה לתוקף יעוכב תוך 30 ימים, ויחודש רק במידה שניטלה מחבר הממשלה החסינות לגבי האשמה הנדונה".

בן גביר הסביר "הגענו למצב שבו היועמ"ש יכול לקבוע בהינף יד מי יכהן כראש ממשלה או שר, ומחזיק את הממשלה בגרון. תיקון חוק החסינות כך שהיא תינתן אוטומטית, יאפשר לשרי הממשלה ולעומד בראשה לתפקד באופן מלא ללא חשש".

יצויין גם כי מו"ל ידיעות אחרונות, ארנון מוזס, מואשם גם הוא בפלילים באחת הפרשות של נתניהו, ויש לו אינטרס אישי באפשרות שנתניהו יזכה לחסינות "זמנית" בעודו ראש ממשלה מכהן, ובהיותו מו"ל של עיתון גדול בעל אג'נדה ליברלית אינטרס ציבורי בכך שהחסינות הזאת תוצג כגחמה של מועמד קיצוני אחד במפלגת ימין קטנה.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שמפלגתו עשויה להרוויח מפרסומים כאלה כיוון שהם מגדילים את החשש מניצחון נתניהו בציבור המתלבטים, כבר קפץ על הפרסום הזה כמוצא שלל רב ושיתף אותו בציוץ שפרסם הבוקר. ואילו בן גביר עצמו לא הכחיש את הפרסום ואף מיהר לשתף בעצמו את הציוץ המודאג של לפיד.

במערכת הפוליטית מתחילות להישמע תגובות מזועזעות מהתחקיר שפורסם אתמול על מייסד ויו"ר זק"א, יהודה משי זהב, לפיו לכאורה תקף וניצל מינית ילדים ונשים:

בעקבות התחקיר שפורסם אתמול, לפיו יו"ר זק"א יהודה משי זהב ביצע לכאורה מעשי התעללות בילדות וילדים, ארגון "מגן" להגנה על ילדים קרבנות התעללות, שלח מכתב לשר החינוך, יואב גלנט ולחברי ועדת פרס ישראל, ובו נאמר: "אנו קוראים לכם לעשות את הדבר הישר והטוב, ולבטל מיידית את זכייתו של יהודה משי זהב בפרס. אנשים ונשים פגועים מדממים עכשיו לצד הדרך, בזמן שהוא, הפוגע, יזכה לכבוד ולפרס הניתן בשם אזרחי ישראל".

סגירה