לא הספקתי לחבק את זושה

סינדרלה, תרנגולת שחולצה מלול והועברה למקלט, צילום מסך מסרטון של Never again
סינדרלה, תרנגולת שחולצה מלול והועברה למקלט, צילום מסך מסרטון של Never again

יום בהיר היא הופיעה מאובקת ומרוטה, מדדה בקושי, נראית על הפנים, בחצר בית הורי. זושה קראתי לה, ניצולת יוזמת כפרות ביתית לפני כיפורים. כאב לנו הלב עליה, אז האכלנו אותה מעדנים, לא סתם: ירקות, בורגול, ואפילו ביצה וחתיכות בשר, כי אמרו לנו שהן אוכלות הכל ורצינו שתבריא.

יום בהיר היא הופיעה מאובקת ומרוטה, מדדה בקושי, נראית על הפנים, בחצר בית הורי. זושה קראתי לה, ניצולת יוזמת כפרות ביתית לפני יום הכיפורים. כאב לנו הלב עליה, אז האכלנו אותה מעדנים

הבנו מהר שהיא אצלנו כדי להישאר וחששנו בשל ה"דיירים" הותיקים אצלנו – החתולים. מסתבר שלמדה להסתדר אתם, וראינו אותם לפעמים אוכלים מאותו מסטינג ומתחרדנים בשמש. חוץ מהפעמים שבהן הגיעו לחצר כמה זכרים לא מסורסים ביחד והיו עושים עליה אמבוש, והיא היתה צורחת וכאילו ממש קוראת לנו לעזרה, ומיד נזעקנו להצילה ולגרשם.

חששנו לה בלילות ולא הבנו לאן היא נעלמת, עד שגילינו שמצאה פתרון. חצי עפה חצי טיפסה לנקודה גבוהה, שם ישבה בביטחון, למרות שלא בנוחיות בשל גודלו הקטן של המקלט.

היינו המומים מהשינויים שחלו בה בזמן קצר, חיצונית והתנהגותית. נוצותיה המרוטות והדלילות בהקו בשחור כחלחל בריא ומבריק, והיא לא דידתה יותר אלא רצה, התחזקה וגירשה חתולים לא מוכרים מהאוכל "שלה". אפילו התחילה לתקשר אתנו. כשקראנו לה היתה באה די בדומה לכלב. אפילו הביעה רצון להיות אתנו בבית. וכשאמא האהובה ז"ל התיישבה לנוח בסלון ולשתות קפה עם סיגריה, זושה מצאה פתח להכנס דרכו ופשוט לשבת לידה ולארח לה לחברה.

אחרי זמן הופיעו ביצים בפינות בחצר, וכשהתקרבנו אליה כשדגרה עליהן, היא הביעה מחאה בקול שאי אפשר היה שלא להבין. אמא החליטה שאלה הביצים הטריות והטובות ביותר שאפשר להשיג, ומדי פעם לקחה כמה לתצרוכת ביתית. אני הרגשתי אז לא הכי נוח לאכול מהביצים שלה. היא הבינה די מהר שאנו האחראים לביצים שנעלמו, והתחילה לצאת מחוץ לתחום החצר לגינה הציבורית מתחת לשיחים. חיכינו לה בלב כבד ובחשש מהגורמים השליליים ששרצו שם אז  הפסקנו לקחת לה ביצים, אבל זה כבר לא עזר. כשהיא נעלמה, שכנים סיפרו שראו נערים תופסים ולוקחים אותה, והלב שלנו נשבר.

גם כשעוברות השנים אינני שוכחת שלא הספקתי לחבק אותה, ואינני שוכחת את הדרך בה היא שינתה את דעתי על בני מינה ומשפחתה. לא תיארתי לעצמי שהיא תבחין כל כך מהר שכמה ביצים נעלמו לה. ובכלל, היא שינתה וחידדה את השקפתי באופן רחב ועמוק לגבי הדרך בה רוב בני האדם נוהגים לראות בעלי חיים רבים, ולגבי עומק ההבנה של בעלי החיים האלה, שקולטים הרבה מעבר למה שאנו חושבים.

אומרים "מוח של ציפור" או "טיפשה כתרנגולת". אבל זו הסתכלות לא נכונה וסטריאוטיפית. את התרנגולות שהאדם מכיר הוא שעבד לצרכיו, בתעשיית העוף והביצים. הן חיות בתנאים בלתי נסבלים (צפיפות, רצפת רשת מתכת), ונאלצים להאכילן בהורמונים ובאנטיביוטיקה כדי להחזיקן יחסית בריאות ובחיים, אז ברור כיצד תהיה התנהגותן ותפקודן. בני אדם לא מכירים היום תרנגולות בסביבתן הטבעית, אז באיזו זכות חורצים עליהן דעה ומזלזלים ביכולותיהן?

אומרים "מוח של ציפור" או "טיפשה כתרנגולת". אבל זו הסתכלות מוטעית וסטריאוטיפית. את התרנגולות שהאדם מכיר הוא שעבד לצרכיו בתעשיית העוף והביצים. הן חיות בתנאים בלתי נסבלים ולא בסביבתן הטבעית

כשמאפשרים לתרנגולות לגדול בתנאים טובים וטבעיים להן, חופשיות באמת, בחצר, בתזונה טובה, באהבה – רואים כמה הן כן מסוגלות למערכות יחסים גם עם האדם. איך הן מגיבות ומתקשרות ומביעות יפה את רצונן או אי שביעות רצונן, איך הן יודעות לדאוג לעצמן, זה פשוט מדהים.

אי אפשר לדעת כל זאת אם מנצלים אותן מרגע הולדתן בכפיה, במשך חייהן המיוסרים, במותן, וגם אחרי מותן מגופותיהן וה"תוצרת" שלהן, ומראש חושבים עליהן דרך מראה שקופה של ניצול כמוצר וסחורה.

אנשים שוכחים, כשהם אוכלים ביצה, שזה אפרוח קטן, עובר של אפרוח. זה כבר נשמע פחות נעים וטעים, אבל זה ככה. האדם אוהב לכבס מילים ונותן שמות יפים למעשים ופרקטיקות קשות ולא סימפטיות, במיוחד כשיש לו אינטרס וסיבות מסחריות שהרבה כסף לצידן, וכשהוא מרגיש נוח יותר עם המילים המכובסות.

ובכלל לא מדובר רק על תרנגולות, תחשבו על זה שכך נוהגים גם בפרות למשל. הן מוחזקות במשקים תעשייתיים בתנאים גרועים ויחס גרוע עוד יותר – אז למה מצפים? פרה היא בדיוק כמו כל בעל חיים אחר, כמו האדם – כשהיא גדלה בתנאים אוהבים וטובים היא גם נראית ומתנהגת בהתאם, ומתגלה כבעלת יכולות שכליות שונות לגמרי. ואם מדברים על זה של להביט בהם במראה שונה ממה שהורגלנו, הרי שאותם דברים תקפים גם לגבי החזיר.

לו האדם היה "יצור עליון תבוני" באמת – הוא לא היה מנמיך ומשפיל ומתעלל כך ביצורים חיים אחרים כדי להרגיש עליון. לא היה מזלזל ביכולות שכליות ואחרות של יצורים אחרים בשל מינם השונה, כשם שמי שחזק באמת אינו מרגיש צורך להכות ולהשפיל ולפגוע בחלש ממנו, כל חסר ישע באשר הוא.

אין צורך כלל ב"מחקרים" ו"תגליות" של מדענים בדבר יכולת זו או אחרת של בעלי חיים שלא היו ידועות בעבר לאדם. מחקרים כאלה מיותרים, ותכליתם מתן מענקים ופרנסה לעוסקים בתחום לא הומני זה (ניסויים בבע"ח).

לו האדם היה "יצור עליון תבוני" באמת – הוא לא היה מנמיך ומשפיל ומתעלל כך ביצורים חיים אחרים, ולא היה מזלזל ביכולותיהם השכליות והאחרות, כשם שהחזק באמת אינו מרגיש צורך להשפיל ולפגוע בחלש ממנו

די לאדם להרחיב תחום תודעתו, חמלתו, ולצאת מדפוסי מחשבה של הרגלים, דיעות קדומות, ניצול, ואינטרסים – כדי להסתכל על הכל במשקפיים שונות, לראות ולהבין זאת.

כל כך מוזר ומשונה שאחרי שנים כה רבות אינני יכולה לשכוח שלא נתתי חיבוק אחרון לזושה.

פעילת בעלי חיים וסביבה כחלק מהשקפת עולם כוללת, ובעלת שטחי עניין רבים ומגוונים. גרים אתי 2 כלבים מאומצים שלימדו אותי הרבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 816 מילים ו-1 תגובות
סגירה