משרד החינוך אוסר גביית תשלום עבור בחינות כניסה לבתי ספר, כולל תלמה ילין

פרסום ראשון במכתב שנשלח בשבוע שעבר לבתי הספר הייחודיים לאמנויות, מבהיר משרד החינוך כי אינו מאשר גבייה של תשלומים עבור בחינות כניסה ● המשרד אף הורה לבתי הספר להשיב את הכספים שנגבו ● המכתב נשלח בעקבות חשיפת זמן ישראל של התופעה, במסגרתה בתי ספר כגון תלמה ילין, הכפר הירוק ויאס"א גובים תשלום אסור עבור בחינות הכניסה ובכך מייצרים למעשה סלקציה עקיפה

תלמה ילין
תלמה ילין

בעקבות חשיפת זמן ישראל: משרד החינוך הודיע במכתב לבתי הספר הייחודיים לאמנויות, ובכלל זה בית הספר תלמה ילין בגבעתיים, כי נאסר עליהם לגבות תשלום עבור מבחני הכניסה לבית הספר, וכי מאות אלפי השקלים שנגבו עד כה, נגבו באופן לא חוקי המנוגד לכללי חוזר מנכ"ל.

במכתב שנשלח בשבוע שעבר מהאגף ליישומי חוק ומדיניות במשרד החינוך מובהר כי גבייה של תשלומים עבור בחינות כניסה "אינה מאושרת על ידי משרדנו". המשרד אף מורה לבתי הספר להשיב כספים אשר נגבו ממועמדים עבור בחינות כניסה, או לקזזם למפרע משכר הלימוד השנתי של תלמידים שהתקבלו.

במכתב שנשלח בשבוע שעבר מהאגף ליישומי חוק ומדיניות במשרד החינוך מובהר כי גבייה של תשלומים עבור בחינות כניסה "אינה מאושרת על ידי משרדנו". המשרד אף מורה לבתי הספר להשיב כספים אשר נגבו

המשרד מבהיר במכתבו כי החל משנת 2017 הותר לבתי ספר ייחודיים לקיים מבחני כניסה מקצועיים כדי לאבחן התאמה ספציפית של תלמידים למגמות האמנות – אך היתר זה לא כלל בשום אופן אישור לגבות תשלום עבור תהליך המיון.

חשיפת זמן ישראל לפני חודשיים הצביעה על תופעה במסגרתה בתי ספר ייחודים לאמנויות, אשר רשאים לבצע בחינות כניסה מקצועיות בתחומים כמו אמנות, מוסיקה או מחול, מנצלים את ההזדמנות כדי להעשיר את קופתם ולייצר סלקציה עקיפה בקבלה לבית הספר דרך הארנק.

תלמה ילין
תלמה ילין

בתלמה ילין, למשל, ידוע על גבייה אסורה של כ-300 שקלים עבור מבחני כניסה מזה שנים, וגבייה זו מתבצעת גם מתלמידים שאינם מתקבלים בסופו של דבר לבית הספר. התרומה של מפעל המבחנים הזה לתקציב העמותה המפעילה את בית הספר – כ-120,000 שקלים בכל שנה ויותר מ-600,000 שקלים בחמש השנים האחרונות בהם התקיימו המבחנים הללו.

הורים התלוננו כי כספים אלה נועדו "לסתום חורים" בגירעונות העמותה המנהלת את בית הספר (השייכת לעיריית גבעתיים), וכי שיטה זו מפעילה סלקציה בקבלה לבית הספר על פי קריטריונים כלכליים, ולא אמנותיים.

הורים התלוננו כי כספים אלה נועדו "לסתום חורים" בגירעונות העמותה המנהלת את בית הספר (השייכת לעיריית גבעתיים), וכי שיטה זו מפעילה סלקציה בקבלה לבית הספר על פי קריטריונים כלכליים, ולא אמנותיים

לזמן ישראל נודע כי הורים לתלמידים בתלמה ילין מתכוונים לדרוש השבת כספים אלה למפרע גם עבור שנים קודמות, בטענה כי בית הספר ידע שמדובר בגבייה אסורה, ולא טרח לבקש אישור עבורה כלל.

דרישה זו מצטרפת לדרישות נוספות של הורים לתלמידים בבית הספר, הטוענים כי לאורך השנים נגבו מהם תשלומים מיותרים ומסולפים בגובה של מאות אלפי שקלים, כפי שנחשף בשורה של תחקירים בזמן ישראל.

גם בבתי ספר אחרים לאמנויות מתבצעת גבייה עבור מבחני כניסה בניגוד לכללים: בתיכון יאס"א למדעים ולאמנויות בירושלים נגבים 200 שקלים מכל מועמד, ואילו בבית הספר "הכפר הירוק" מתבצעת "בחינת רשות" בתשלום, שאינה מופיעה בפרסומים הרשמיים, ומייצרת לחץ מיותר על ההורים והתלמידים המבקשים להתקבל לבית הספר המבוקש.

התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאס"א) (צילום: ויקיפדיה)
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאס"א) (צילום: ויקיפדיה)

"כששואלים 'מה זה מבחן רשות?' אומרים לנו 'הוא לא ישפיע על הקבלה, אבל זה יעזור לנו להחליט לאן לשבץ את הילד'", סיפרה אם לאחד הנבחנים. "ומאותו הרגע מתחילות התלחשויות בין הורים שמתלבטים: זה כן ישפיע, לא ישפיע… זה מעמד מאוד-מאוד מוזר.

"ראינו התגודדות של מאות ילדים עם השטר של 200 שקל. ברור שיש עליהם לחץ מאד כבד, כי גם אם אומרים להם שהמבחן לא משפיע על הקבלה, מטרת המבחן כל כך מעורפלת ומבלבלת, שהרבה מחליטים לשלם ולהיבחן ליתר ביטחון".

"ראינו התגודדות של מאות ילדים עם השטר של 200 שקל. ברור שיש עליהם לחץ מאד כבד, כי גם אם אומרים להם שהמבחן לא משפיע על הקבלה, מטרת המבחן כל כך מעורפלת ומבלבלת, שהרבה מחליטים לשלם ולהיבחן"

עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, המתמחה בסוגיית תשלומי ההורים במערכת החינוך, הבהיר כי גביית תשלום עבור דמי הרשמה או בחינות כניסה אסור בתכלית על פי הוראות משרד החינוך וזו הפגיעה מתמשכת בעקרון "חוק חינוך חובה", שהיה אחד החוקים החברתיים החשובים של מדינת הרווחה הישראלית.

רייכמן בירך על החלטת המשרד והדגיש כי כל שיטת המיונים לבתי ספר ייחודיים כפי שהיא מתקיימת כיום פסולה: "מיונים על רקע כלכלי באמצעות תשלומי הורים, מובילים לכך כי חלק ניכר מבתי הספר הייחודיים למיניהם הופכים להיות בתי ספר לעשירים בלבד".

עוד 612 מילים
סגירה