המאבק בין ישראל לירדן על הריבונות בהר הבית

יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה, צילום מסך מסרטון של  Zomomg
יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה, צילום מסך מסרטון של Zomomg

הביקור של יורש העצר הירדני בהר הבית לא היה אמור להיות "ביקור דתי" אלא ביקור התרסה נגד ישראל וסעודיה במסגרת הויכוח על הריבונות בהר הבית. ישראל לא טיפלה נכון בנושא, ראש הממשלה נתניהו הסתיר אותו מהקבינט וההנחיות לשב"כ היו מוטעות. יש לקוות שהלקחים יופקו, אבל נתניהו הרוויח נקודות לקראת הבחירות.

המשבר בין ישראל לירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני בהר הבית והאיסור הירדני על מטוסו של ראש הממשלה נתניהו לעבור במרחב האווירי הירדני בדרכו לאיחוד האמירויות הסתיים וישראל מנסה לשקם את היחסים מחדש.

הסתיים המשבר בין ישראל לירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני בהר הבית והאיסור הירדני על מטוסו של נתניהו לעבור במרחב האווירי הירדני בדרכו לאיחוד האמירויות, וישראל מנסה לשקם את היחסים

בסוף השבוע אישרה ישראל לכ-700 עובדים ירדנים להיכנס לישראל כדי לעבוד בבתי המלון באילת.

אבל הירדנים ממשיכים ללקק את פצעיהם ומודים כי אכן נקמו בראש הממשלה נתניהו על כך שביקור יורש העצר הירדני בהר הבית התבטל בגלל הויכוח על סידרי הביטחון בביקור.

שר החוץ הירדני איימן צפדי אמר ב-12 במרץ לערוץ CNN, כי כשנתניהו שינה את הסדרי הביטחון עם ירדן לגבי ביקור יורש העצר בהר הבית הוא התעלם מההסכמים הקיימים בין ישראל לירדן, ולכן לא יכול היה לצפות לטוס מעל שטח ירדן.

הוא טען שישראל הפרה את סמכויותיה ופגעה בחופש הפולחן.

דבריו של שר החוץ הירדני משקפים את עומק הפגיעה וההשפלה שחש בית המלוכה הירדני, אבל הם אינם משקפים את כל התמונה. הסכם השלום משנת 1994 בין ישראל לירדן (הסכם "ואדי ערבה") העניק לירדנים מעמד מיוחד בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות, אך אין מדובר בהסכמה כי בהר הבית תהיה ריבונות ירדנית.

ישראל היא הריבון בהר הבית והיא השולטת והאחראית על הביטחון במקום. כל ביקור של אישיות זרה מתואם עם ישראל, ובמידת הצורך, על פי התראות השב"כ הישראלי, הוא מאובטח גם על ידי גורמי הביטחון הישראלים.

יורש העצר הירדני, חוסיין בן עבדאללה, רצה לשנות את הסיכומים שהושגו עם ישראל לפני הביקור ולקבוע עובדות בשטח, הוא רצה להיכנס לשטח הר הבית, להתפלל במסגד אל-אקצא בערב החג המוסלמי, המציין את עליית הנביא מוחמד לשמיים, הכל ללא שום אבטחה ישראלית.

הטענה החדשה שלו הייתה כי נוכחות אנשי ביטחון ישראלים תפריע למתפללים המוסלמים בהר הבית, תתפרש כפרובוקציה ישראלית ותשבש את ביקורו.

ומה היה קורה אילו מישהו היה מנסה לפגוע ביורש העצר הירדני? האחריות הייתה מוטלת מייד על ישראל.

כזכור, ב-20 ביולי 1951 נרצח ביריות בהר הבית מלך ירדן עבדאללה הראשון, המתנקש היה פלסטיני ממשפחת עישו המקורבת למשפחת חוסייני, מאבטחיו של המלך הירדני ירו למוות במתנקש הפלסטיני.

הירדנים ממשיכים ללקק את פצעיהם ומודים כי אכן נקמו בראש הממשלה נתניהו על כך שביקור יורש העצר הירדני בהר הבית התבטל בגלל הויכוח על סידרי הביטחון בביקור

גם אם יש היגיון בדבריו של יורש העצר הירדני, הרי הדברים האלה היו צריכים להיות מתואמים מראש עם ישראל. אי אפשר להגיע לסיכום עם ישראל ואחר כך לשנות זאת באופן חד צדדי ולנסות לכפות עליה עובדות בשטח.

הביקור של יורש העצר הירדני בהר הבית הוגדר כ"ביקור דתי", אבל הוא רחוק מאוד מלהיות ביקור דתי. הוא התקיים דווקא לאחר חילופי הנשיאים בבית הלבן, והמלך עבדאללה מנסה כעת לנצל את תקופת כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן כדי לנסות ולקבוע עובדות בהר הבית כאילו הוא הריבון כביכול.

המלך עבדאללה מכשיר בשנים האחרונות את בנו חוסיין להיות יורשו בתפקיד. חלק חשוב מאוד מבחינתו הוא, שהמלך ההאשמי הבא אחריו ישמר את המורשת הירדנית בכל הקשור להר הבית ומעמד ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

כמה ימים לפני הביקור המתוכנן בהר הבית, התראיין יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בטלוויזיה הירדנית ואמר כי:

"ירושלים היא עניין אישי בכל הקשור למשפחה ההאשמית, האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים היא קו אדום".

יורש העצר הירדני אמור היה להתפלל במסגד אל-אקצא, להצטלם כאילו הוא בעל הבית במקום, לשוב לירדן, ושם אולי להשמיץ את ישראל בטענה ש"מסגד אל-אקצא בסכנה".

הביקור הזה נועד להיות, מלכחילה, ביקור התרסה נגד ישראל, בכל הקשור לריבונות בהר הבית וגם נגד סעודיה. המלך עבדאללה חושש מאוד שישראל מתכננת מאחורי הקלעים עסקה עם סעודיה, הסכם נורמליזציה או הסכם שלום, בתמורה ל"דריסת רגל סעודית" בהר הבית. סעודיה היא השומרת של העולם האסלאמי על שני המקומות הקדושים לאסלאם במכה ובמדינה ויש לה גם שאיפות להשפעה על הנעשה במסגד אל-אקצא בהר הבית.

ביקור יורש העצר הירדני בהר הבית הוגדר כ"ביקור דתי", אבל הוא רחוק מלהיות כזה. המלך עבדאללה מנסה לנצל את כהונת ביידן לקביעת עובדות, כאילו הוא הריבון בהר הבית

הירדנים מנסים לערער באופן קבוע ובשיתוף עם הרש"פ על הריבונות הישראלית בהר הבית. הם אלה שיזמו באמצעות הווקף האסלאמי, הנתון למרותם, את ההשתלטות לפני שנתיים על מתחם שער הרחמים בהר הבית, הפרו צו בית משפט ישראלי והשתלטו בכוח על המקום. הבעיה לא נפתרה עד היום וישראל חוששת מלהתעמת עם הירדנים על הנושא.

פקידי הווקף ומאבטחיו מתעמתים באופן יומיומי עם המבקרים הישראלים בהר הבית ומשתפים פעולה עם אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל ועם ארגון "אלמוראבטאת".

בדיעבד, טוב שביקור יורש העצר הירדני בהר הבית בוטל. היא היה הופך למסע דתי, דיפלומטי והסברתי נגד השליטה הישראלית בהר הבית. ישראל צריכה לשמור על פרופיל נמוך של ביקורים ירדנים במקום הקדוש ולמנוע פרובוקציות.

להבא, כל ביקור כזה של בכירים ממשפחת המלוכה הירדנית או ממשלת ירדן בהר הבית צריך להיות מתואם היטב בין ישראל לירדן, במיוחד בכל הקשור לסידורי הביטחון. ישראל צריכה להמשיך ולאפשר את חופש הפולחן במקום, אך הכוונות הירדניות אינן תמימות או טהורות, וישראל צריכה לוודא מראש שכל ביקור לא ינוצל על ידי הירדנים כדי לנגח אותה.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-12 במרץ כי ירדן איננה מרוצה מהסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, וכי מניעת טיסת מטוסו של ראש הממשלה נתניהו במרחב האווירי הירדני נועדה לאותת לישראל כי עליה לקחת בחשבון את "האינטרסים העליונים של הממלכה".

היחסים בין המלך עבדאללה לבין ראש הממשלה נתניהו גרועים ביותר. לפני שבועיים אירח המלך בארמונו בעמאן את שר הביטחון בני גנץ, אשר חזר לישראל ותקף את נתניהו על יחסו לירדן.

נתניהו פישל בגדול בכל הקשור לנושא של ביקור יורש העצר הירדני בהר הבית. הנושא לא הובא לדיון בקבינט, וההנחיות לשב"כ הישראלי לנקוט עמדה נוקשה ולא להגיע לפשרה עם הירדנים על סידורי הביטחון היו מוטעות, דבר שגרם לביטול הביקור.

בראיון לערוץ 13 הטיל נתניהו את האחריות לביטול הביקור על השב"כ, שסירב לאשר כניסת 50 אנשי ביטחון ירדנים חמושים להר הבית, ו"שכח" לציין כי הוא האחראי על השב"כ. מדובר בביקור מדיני וכל החלטה רגישה כזו מתקבלת באישור ראש הממשלה.

בראיון לערוץ 13 הטיל נתניהו את האחריות לביטול הביקור על השב"כ, שסירב לאשר כניסת 50 אנשי ביטחון ירדנים חמושים להר הבית. הוא "שכח" לציין כי הוא האחראי על השב"כ. מדובר בביקור מדיני וכל החלטה רגישה כזו מתקבלת באישור רה"מ

יש לקוות שיופקו הלקחים לגבי העתיד. בינתיים היחסים בין ישראל לירדן הוחרפו עוד יותר.

אבל גורמים בליכוד טוענים שנתניהו רק הרוויח נקודות ממה שקרה. הוא מציג את עצמו כמי שלא התקפל בפני ירדן בנושא הביטחוני ולא איפשר פגיעה בריבונות הישראלית בהר הבית.

המתיחות ביחסי ישראל-ירדן נמשכת, וכנראה שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בפרשה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,065 מילים
סגירה