כחול לבן מטעים. ביודעין?

בני גנץ (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
בני גנץ

אמרו כבר: "עבירה גוררת עבירה", ואכן, גנב קטן שבורח משוטר עלול בנהיגה פרועה להרוג עוברי אורח ואף עלול לירות ולפגוע בעוברי אורח תמימים. נתניהו נוהג כעבריין נמלט, לכאורה. נתניהו, שעושה הכל כדי להימלט מבירור משפטי של אישומיו, הינו בעמדת הניהוג של המדינה. אסור להשאיר אותו שם לבד.

אמרו כבר: "עבירה גוררת עבירה", ואכן, גנב קטן שבורח משוטר עלול בנהיגה פרועה להרוג עוברי אורח ואף עלול לירות ולפגוע בעוברי אורח תמימים. נתניהו נוהג כעבריין נמלט

לפני כשבועיים נדונה מזימה זדונית לכאורה מבית מדרשם של הליכוד ונתניהו: אם כחול לבן לא יתמודדו בבחירות לכנסת, או אם כחול לבן יתמודדו בבחירות אבל לא יעברו את אחוז החסימה, אז ראש הממשלה בנימין נתניהו יפטר את שרי כחול לבן. במקרה כזה ראש הממשלה יהיה קובע בלעדי בממשלה ללא כל איזון מצידה של כחול לבן, וביכולתו יהיה לחוקק חוקים בעניינו, לפטר שומרי סף ולהגביל את כוחו של המשפט בעניינו. אם נתניהו ייהנה באמת מעוצמה של שלטון יחיד, אין אלה חששות שווא. הנושא העסיק יום או יומיים את התקשורת ודעך.

אני עצמי הייתי מאוד מודאג אז, לפני כשבועיים, עד ששמעתי ראיון עם פרופ' סוזי נבות בו היא הסבירה, שאין לנתניהו אפשרות חוקית לפטר את בני גנץ – ראש הממשלה החלופי (חילופי?) מהממשלה, וכנראה, גם לא את שרי כחול לבן. המעמד של בני גנץ כראש ממשלה חליפי הינו מכוח החוק שהמציאו כשהקימו את הממשלה הדו-ראשית המשונה שלהם.

פרופ' נבות הסבירה, שעל פי החוק בני גנץ ימשיך לכהן בממשלה גם אם לא יבחר לכנסת. אני אתן דוגמה אחרת להמחשה (בתקווה שאכן הבנתי נכון את דבריה): נניח שבראש הממשלה עומד ראש המפלגה הגדולה בכנסת. מתקיימות בחירות, וראש הממשלה מודיע שאינו מתכוון להתמודד לכנסת. מפלגתו בוחרת מועמד אחר שיעמוד בראשה בבחירות.

לאחר הבחירות ראש הממשלה אינו חבר כנסת, אבל הוא ממשיך לעמוד בראש ממשלת המעבר עד שתורכב ממשלה חדשה שתקבל את אמון הכנסת. אם הכנסת לא תצליח לבחור בממשלה, וילכו לבחירות נוספות, ימשיך אותו ראש ממשלה לכהן גם בממשלת המעבר שלאחריהן. כל זאת עד שהכנסת תביע אמון בממשלה חדשה. מעמדו של בני גנץ כראש ממשלה חליפי מעוגן בחוק, ואף אם לא יהיה חבר כנסת באוקטובר 2021 הוא יהיה ראש הממשלה, ונתניהו יהפוך לחליפי עם כל סידורי האבטחה והמעון החליפי שדאג להם.

בימים האחרונים שמעתי במספר הזדמנויות בתקשורת את שרי כחול לבן, בני גנץ ואלון שוסטר, מזהירים מפני מה שעלול לקרות אם הם לא יהיו בכנסת הבאה: בנימין נתניהו יהיה שליט יחיד עם כל הסיכון הכרוך בכך, וכאמור, עוצמה שלטונית ללא איזונים של בנימין נתניהו הינה באמת מסוכנת. יש לי הרגשה לא טובה נוכח ההתרעה על המצב המסוכן שמשמיעים שרי כחול לבן. אני נוטה להאמין שהמצב החוקי, כפי שהבהירה אותו פרופ' נבות ידוע להם. אם אכן כך הדבר, אז הם פשוט משקרים לציבור. ובכן, האם הם שוב משקרים?

יש לי הרגשה לא טובה נוכח ההתרעה שמשמיעים שרי כחולבן על הסכנה כביכול. אני נוטה להאמין שהמצב החוקי, כפי שהבהירה אותו פרופ' נבות, ידוע להם. אם כך הדבר, הם פשוט משקרים לציבור, ולא בפעם הראשונה

בני גנץ וחבריו השרים מכחול לבן (וגם עמיר פרץ) כבר שיקרו לציבור שלהם. נתניהו שיקר לגנץ וחבריו שהצטרפו למסיבה סביב שולחן הממשלה. בניגוד למה שאומר בני גנץ, נתניהו לא שיקר לעם, הוא שיקר לגנץ נוכח כולם, נוכח פני האומה, אבל הוא לא שיקר לכולם, לכל העם. "כולם", "כל העם" ידעו שנתניהו משקר, ורבים אמרו זאת לבני גנץ. רק גנץ, שכל-כך רצה להאמין, או לפחות להכנס לממשלה, האמין לנתניהו. אף אחד אחר לא האמין, ולכן נתניהו לא שיקר ל"כולם".

נתניהו ממילא כבר נתפס כשקרן על-ידי כולם, כך שכשהוא משקר איש ממילא לא מאמין ולכן לא מולך שולל, כי כולם יודעים שהוא לא דובר אמת. אצל "הבייס" הוא "גבר", ואצל מתנגדיו הוא "נוכל".

כואב, אבל מתבקש להגיד לבני גנץ: חדל. אל תסכן את הגוש. אל תתמודד עם מפלגתך לכנסת. אין לך מקום בהנהגה. המשך לכהן בממשלה עד שתיבחר ממשלה חדשה, והשלם את שליחותך בריסונו ובלימתו של בנימין נתניהו. אולי אפילו תהיה באוקטובר או בנובמבר הקרוב ראש ממשלה. במקרה כזה אל תוותר לנתניהו – הוצא אותו מבלפור.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 625 מילים
סגירה