לכל הרוחות, לכו להצביע

יאיר לפיד (צילום: גילי יערי/פלאש90)
גילי יערי/פלאש90
יאיר לפיד

מחנה המרכז-שמאל עשה טעות נוראית כאשר הנהגתו לא השכילה למנוע ממפלגות קטנות-אך-לא-זעירות להתמודד בנפרד – מתכון בדוק לזריקת קולות לפח. כאשר ברור שיש משהו קרוב לתיקו בין מחנות כן-ביבי ללא-ביבי, זו שלומיאליות ברמה הסטורית.

מחנה המרכז-שמאל עשה טעות נוראית כשהנהגתו לא השכילה למנוע ממפלגות קטנות-אך-לא-זעירות להתמודד בנפרד – מתכון בדוק לזריקת קולות לפח. כאשר ברור שיש משהו קרוב לתיקו בין המחנות, זו שלומיאליות ברמה הסטורית

זה העלה פלאים את ההסתברות שישראל תזכה בממשלת ימין-דתיים שתקדם את המדינה לכיוון דמוקרטיה בסגנון טורקיה, תשבש ואולי תבטל את משפט נתניהו, תחריף את ההדתה, לא תשנה את המצב המטורף עם החרדים, ותמשיך בצעדת ההתאבדות לעבר מדינה דו-לאומית.

כדי שזה לא יקרה, כחול לבן, מרצ, העבודה ורע"מ חייבות כולן לעבור את אחוז החסימה (או לפרוש, כפי שרצוי מאוד שיקרה בימים שנותרו). כולן ממש על הסף, וסוף קמפיין לא עושה חסד עם מפלגות כאלה. הן בונות על הצבעה טקטית של מספיק אנשים, אבל כיוון שאיש מאיתנו אינו יכול לדעת מה יעשו אחרים, כדי שכל זה יסתדר צריך המון, המון מזל. או התערבות אלוהית.

או אולי משהו אחר: מאמץ אדיר לוודא שכל אדם שלא רוצה בהמשך המצב ההזוי והמסוכן שישראל נקלעה אליו פשוט ילך להצביע: כל שמאלן, כל מרכזן, כל ערבי וכל פטריוט, בלי שום ויכוח. עייף מפוליטיקה? לך תצביע. בטוח שכולם רמאים? לך תצביע! נקעת את הקרסול? קיבלת שריטה בברך? יצאת עד מאוחר ויש לך האנגובר? קרא לי, לכל הרוחות, ואני אבוא ואעזור לך להצביע.

זה חשוב במיוחד כי נתניהו הבין היטב את המצב וניהל קמפיין חזק כהרגלו. המצב הוא שקצת יותר משליש מהציבור אוהב אותו, שליש שונא אותו, כמחצית מוכן לסבול אותו למרות שרוב קטן היה מעדיף שילך; זה אומר שחלק מהמעדיפים שילך עדיין מוכנים לסבול אותו. עבור אלה בדיוק נתניהו כל פעם מתאמץ להביא קמפיין; קמפיין אמיתי. הוא לא פוחד להראות את עצמו בטלוויזיה – הוא נמצא בכל מקום, רהוט, אנרגטי ושקרן כתמיד, ומקרין שהוא רוצה לנצח יותר מכולם.

הוא למד את לקח בזבוז הקולות של בנט ב-2019 כאשר בגלל כ-1000 פתקים חסרים הימין איבד שני מנדטים – והפעם דאג שהימין הקיצוני והכהניסטים למיניהם יתאחדו תחת הלייבל "זהות יהודית" שכנראה תעבור (אם כי כל ישראלי הגון צריך לקוות שיפספסו בקול אחד בדיוק, ולא יותר).

בעורמה, הוא דאג לנכס לעצמו את ההצלחה האדירה שנקראת "חיסונים": גם מילה אחת קליטה, גם אחד משני דברים שאנו כרגע אלופי העולם בהם, וגם משכיח את הטיפול הכושל בקורונה.

חלק מהמעדיפים שילך עדיין מוכנים לסבול אותו. עבור אלה בדיוק נתניהו כל פעם מתאמץ להביא קמפיין; קמפיין אמיתי. הוא לא פוחד להראות את עצמו בטלוויזיה – הוא נמצא בכל מקום, רהוט, אנרגטי ושקרן כתמיד

אסור היה לתת לנתניהו ליהנות כך מהקורונה. האופוזיציה הייתה צריכה להזכיר לציבור בכל דרך אפשרית מדוע יש להעניש את נתניהו בגין קורונה. בישראל יש שיעור נדבקים ה-9 הגרוע בעולם. יש בה כפול מהתמותה של כלל העולם למרות היותה "מדינת אי" הניתנת לסגירה בקלות עם אוכלוסייה צעירה פחות פגיעה. זה אסון שנגרם בעיקר כי נתניהו סירב לתכנית ה"רמזור" של המומחים כדי לא להטיל סגרים דיפרנציאלים על ערים אדומות שרובן חרדיות. כך קיבלנו יותר אבטלה, יותר תמותה, ואליפות עולם בסגרים ארציים.

במקום לתת בראש בקורונה ובנושאים אחרים, האופוזיציה ניהלה –  שוב! –  קמפיין מפוחד, הבנוי כולו על טקטיקה של פקידים שלא מאמינים באמת ביכולת להשפיע על דעת הקהל.

כך היא גם ויתרה על הפוטנציאל המדהים של השחיתות. האופוזיציה הייתה יכולה לזעוק השכם והערב לא רק על משפט השוחד אלא גם על כל שאר הבזיון.  הרי קופת השרצים היא מזעזעת ובחלקה גם משעשעת, ממש מתנה מאלוהי הקמפיינים.

מביביטורס ומשפטי הגברת עד רווחי מיליונים בעסקאות מניות מוזרות, ותיק הצוללות, ובושות כספים בלתי פוסקות – בין אם המדובר במיטות זוגיות שמתקין משלם המיסים על מטוס, הוצאות על מעון המשפחה בקיסריה (כולל מים בבריכה), הילד בן שלושים שעדיין לא יודע, ובבקשה המחוצפת למיליון שקל החזר מס רטרואקטיבי באמצע הקורונה. עוד ילמדו בספרים על הכשלון להפוך את זה לקמפיין מהדהד בגלל פחד לעורר את הבייס של הליכוד.

הם גם פחדו להתעמת עם מורד הליכוד גדעון סער, שמגיע לו קרדיט על אומץ מסויים (לאחר שסולק מהקבינט) ועל עמדתו העקרונית נגד השחיתות של נתניהו, אך הוא איננו אדם שהשמאל צריך להצביע בשבילו. הוא לאומן שתמך בכפייה דתית ועוד עשוי לעשות זאת.

המרכז-שמאל שותק בגלל התקווה שהוא יביא למחנה לא-ביבי אנשי ימין שמאסו בשחיתות. זה אכן תפקידו, ונראה שהוא נכשל. הוא עדיין מקבל בסקרים כ-10 מנדטים (זה עוד ירד, להערכתי), וגם הם, כך נראה, מוכרעים בתומכי כחול לבן לשעבר. זה קורה בניגוד לכל היגיון, בגלל חישובים מטופשים שרק ימני יכול להחליף את נתניהו.

כתוצאה מכך נראה ישנה אפשרות שבכנסת הבאה נקבל רוב עצום של ימין אידיאולוגי גם אם חלקו אנטי-ביבי. כדאי שאנשי מרכז ששוקלים לתרום לדבר כזה יזכרו שאם נתניהו יחזור למכור רהיטים, סער ישלב כוחות מייד עם הליכוד – אותו ליכוד שהיה אסון לאומי לפני נתניהו ויהיה כזה גם אחריו.

המרכז-שמאל שותק לסער בתקווה שיביא למחנה לא-ביבי ימנים שמאסו בשחיתות. אך נראה שנכשל ומצביעיו בסקרים הם בעיקר מכחול לבן. בניגוד לכל היגיון, בגלל חישובים מטופשים שרק ימני יכול להחליף את נתניהו

אפשר היה לעשות שימוש ביאיר לפיד. הוא המועמד היחיד במרכז-שמאל לראשות הממשלה גם אם לא יאמר זאת, אך יש עתיד גאה בכך ש"לא נפלה בפח" של הריצה ראש-בראש שנתניהו קיווה לה. נתניהו רצה בכך מכיוון שהוא יודע שללפיד יש בעיה עם חלק ניכר מהציבור שמזלזל בו.

אבל לפיד רציני ביותר, מחזיק בעמדות סבירות ופופולריות ברוב הנושאים החשובים, ובעל פוטנציאל להיות ראש ממשלה משנה סדרי עולם אם ינתן לו הכוח. הוא גם המועמד הכי כריזמטי, טלגני ומהיר חשיבה שהיה למרכז-שמאל מזה עשרות שנים. הוא היריב היחיד של נתניהו בפוליטיקה שאני סומך עליו שינצח בעימות (ולכן ביבי בורח מזה). ההסתתרות, ככל שתתבסס על "נתונים", לא מקרינה מנהיגות ומבזבזת את אחד הנכסים הטובים ביותר של האופוזיציה.

מזיק ככל שהיה כל זה, זה כלום לעומת ריבוי המפלגות. מה שהיה צריך לקרות, כמובן, זה שמרצ והעבודה יתאחדו ויימצא פיתרון אלגנטי לגנץ. האיחוד לא קרה בגלל אגו וחשש נכון אך לא חשוב שביחד הם יקבלו פחות מנדטים, ועל גנץ ("לא יעבדו עלי פעם שניה") אין עוד מה להכביר מילים.

לאן הוביל כל התחכום הזה? הם מקווים לקושש 61 מנדטים בתוספת ליברמן וסער – תוצאה שלמרות תבוסת נתניהו תהווה כמעט בטוח את התוצאה הכי גרועה למרכז-שמאל הישראלי בהסטוריה, לפי כל שיוך סביר של מפלגות.

זה המצב, ואיתו יש לעבוד ביום שלישי, ואני מציע כך.

  • צריך להתחנן בפני כל אזרח ערבי במדינה לצאת ולהצביע. יש גיבורים שעושים את זה ממש כרגע, כמו גדה זועבי וחבריה מארגון (ואתר) בוקרה, למרות שגנץ הפנה להם עורף לפני שנה וזה העציב ואיכזב את המגזר. חייבים להבטיח לנציגיהם ייצוג לא רק הולם כי אם עודף בממשלה הבאה.
  • אף לא-ימני לא צריך להצביע לסער. אם מתחבטים בסוגיה, הצביעו לליברמן.
  • כל מי שהצביע עבור מרצ והעבודה בסיבוב הראשון שיעשה זאת שוב, ולא אדם אחד יותר. כל השאר ליש עתיד (או, לצערי הרב, לגנץ, אם לא יפרוש)

צריך להתחנן בפני כל אזרח ערבי במדינה לצאת ולהצביע. אף לא ימני לא צריך להצביע לסער. כל מי שהצביע עבור מרצ והעבודה בסיבוב הראשון שיעשה זאת שוב, ולא אדם אחד יותר. כל השאר ליש עתיד

יש פשוט לשכוח מכל ספקות לגבי לפיד, או מהגישה האינפנטילית שרק ביבי יכול להביא חיסונים ולהתקשר לפוטין. די עם זה. בכל העולם הדמוקרטי מתחלף השלטון. כרגע יושב שם נוכל מדופלם שעומד למשפט שוחד. כל אדם בישראל שאינו רוצה בכך חייב להצביע.

אינכם רוצים להיות כאלה שבעוד 30 שנה, תוך כדי בריחה מהארץ הבוערת על יושביה, תצטרכו להסביר לנכדים מדוע תרמתם לאסון בכך שנשארתם בבית ב-23 במרץ, 2021.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,161 מילים
סגירה