בנימין נתניהו בכנס "בשבע" בירושלים, 14 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו השיק קמפיין ממשלתי בכספי ציבור - רק כדי לנכס אותו לטובת הליכוד

ב-7 בינואר הכריז ראש הממשלה על מבצע החיסונים "חוזרים לחיים" ● שלושה ימים אחר כך, הליכוד כבר הזמין מדבקות תעמולה העושות שימוש באותו סלוגן ● המידע הזה עשוי ללמד שנתניהו יזם את הקמפיין הממלכתי "חוזרים לחיים" תוך שכבר תיכנן לערבב בינו לבין הקמפיין הפוליטי ● לכך עשויות להיות משמעויות לא רק בתחום דיני התעמולה, אלא גם בתחום הפלילי ● פרשנות

חמישה ימים לפני הבחירות, יתכנסו הבוקר בשעה 11:30 שלושה שופטי בג"ץ, לשמוע בדחיפות עתירה בהולה שהגישו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד.

העתירה מכוונת נגד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, בשל החלטתו שלשום בערב לאסור על הליכוד ועל נתניהו לעשות שימוש, במסגרת תעמולת הבחירות, בסיסמה "חוזרים לחיים" – שהיא סיסמת הקמפיין הממשלתי, בהובלת משרד הבריאות, להפצת מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה.

לא צריך לעצור את הנשימה: העתירה תידחה. החלטתו של השופט התורן אלכס שטיין אמש לנתב את העתירה לדיון בפני הרכב, היא מעשה שיפוטי נדיב, שמטרתו כנראה לשדר מסר של כיבוד כלפי יו"ר הליכוד. לפי מבחנים משפטיים יבשים, הייתה צריכה העתירה להידחות על הסף.

מה גם, שהיא מכוונת נגד החלטתו של פוגלמן, בכובעו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. האם יש מישהו שמניח ברצינות ששלושת עמיתיו בעליון יפסקו כי החלטתו הייתה בלתי סבירה באופן קיצוני? אפילו עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, המתרוצץ בימים אלה כאחוז תזזית בין הערכאות, בוודאי אינו מניח כך.

שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המסקנה היא שהעתירה הזו הוגשה כאקט תקשורתי או פוליטי. תקשורתי – כדי לקבל את הכותרת בדבר הגשתה; פוליטי – כדי שאחרי שתידחה, ניתן יהיה לשגר למרחב עוד תגובה רעילה נגד בית המשפט.

לטענתו של עו"ד הלוי, פוגלמן חרג מסמכותו בהחלטתו לאסור על הליכוד להשתמש בסיסמה "חוזרים לחיים", מאחר שהוא אינו אמור לדון בתחום זכויות היוצרים.

טענות הליכוד בעתירה הן מופת של היתממות: מי שקורא את העתירה עשוי להשתכנע, שלא מדובר במקרה שבו נתניהו וחבריו לליכוד בממשלה הניעו קמפיין ממשלתי, הממומן מכספי ציבור, רק כדי לנכס אותו לטובת הליכוד עם התקרב מועד הבחירות.

טענות הליכוד הן מופת של היתממות: מי שקורא את העתירה עשוי להשתכנע, שלא מדובר במקרה שבו נתניהו והליכוד הניעו קמפיין ממשלתי, הממומן מכספי ציבור, רק כדי לנכס אותו לטובת הליכוד

מבחינת עו"ד הלוי, מדובר פשוט במילים שלכל אדם מהציבור יש זכות לעשות בהן שימוש. משמעות החלטתו של פוגלמן, טוען הליכוד בעתירתו, היא אבסורדית –

"הפקעה של הביטוי 'חוזרים לחיים' מנחלת הכלל על ידי משרד הבריאות, למשך 50 שנה ממועד הפרסום. ביטוי זה הוא צירוף של שתי מילים בשפה העברית, הביטוי לא נרשם על ידי המדינה ברשם סימני המסחר, ואינו סימן מסחר מוכר היטב".

משמעויות גם בתחום הפלילי

את העתירה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית הגיש הארגון "אחריות לאומית", על ידי עורכי הדין ליאור גרו וארי הלל. הם הניחו בפני פוגלמן את הראיות הנדרשות כדי להוכיח, שמשרד הבריאות החל כבר בחודש ינואר האחרון בקמפיין "חוזרים לחיים" שמטרתו לעודד את הציבור להתחסן.

למעשה, מי שהכריז על שם המבצע היה נתניהו עצמו, במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה ב-7 בינואר. "הערב אני נרגש לבשר לכם על פריצת דרך אדירה, פריצת דרך שתוציא אותנו מהקורונה ותחזיר אותנו לחיים", אמר נתניהו באותו מועד, כשלידו לוח לבן שעליו מופיע הסלוגן "חוזרים לחיים".

"אנחנו נהיה המדינה הראשונה שיוצאת מן הקורונה. ההסכם שהבאתי עם פייזר מאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 עד סוף מרץ ואולי אפילו לפני כן. מבצע החיסונים ההיסטורי ייקרא 'חוזרים לחיים'". הסלוגן, אגב, החליף את הסלוגן הקודם של קמפיין משרד הבריאות, שהיה "נותנים כתף".

שידורי חי

חוזרים לחיים ????????

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Thursday, January 7, 2021

והנה, בשבועות האחרונים, הפך הסלוגן "חוזרים לחיים" לסיסמת הבחירות של הליכוד ונתניהו – כך למשל, באנר עצום ממדים, שגובהו כמה קומות, נפרש על בניין "מצודת זאב" בתל אביב, מטה מפלגת הליכוד, ועליו נכתב "חוזרים לחיים – הליכוד" לצד דמותו של נתניהו. בכך, נטען בעתירה, עשה הליכוד שימוש בנכס השייך למעשה למדינה.

מי שבחר להפתיע הוא דווקא היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהודיע בתחילת השבוע לפוגלמן כי אכן השימוש בסלוגן "חוזרים לחיים" על ידי הליכוד מהווה הפרה של חוק התעמולה, ולכן על פוגלמן לאסור זאת.

סעיף 2א לחוק דרכי תעמולה קובע:

"לא ייעשה שימוש, בקשר עם תעמולת בחירות, בכספים או בנכסים מוחשיים או בלתי מוחשיים של גוף מבוקר".

תכליתו של סעיף זה, טען היועץ המשפטי, היא לוודא שנבחר ציבור לא יעשה שימוש בגישה שיש לו למשאבים ציבוריים, לשם קידום מטרות אישיות כגון תעמולת בחירות מפלגתית.

הוראה זו מצאה את ביטויה גם בהנחיה ייעודית של היועץ המשפטי לממשלה, המונעת עריכת אירועים מיותרים על ידי משרדי הממשלה בתקופת בחירות, באצטלה מקצועית או ממלכתית.

שלט חוצות ענק של הליכוד עם הסיסמה "חוזרים לחיים" במצודת זאב בתל אביב, 11 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלט חוצות ענק של הליכוד עם הסיסמה "חוזרים לחיים" במצודת זאב בתל אביב, 11 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ואכן, בחודש ינואר האחרון התקיים דיון בראשות המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד רז נזרי, שביקש לבחון את יוזמת הממשלה (או ליתר דיוק – האגף הליכודי בממשלה) לקיים סיורים במרכזי התחסנות ברחבי הארץ, על מנת לוודא שהסיורים הללו, הנעשים במימון ממשלתי, אינם באים בגדר תעמולת בחירות.

נזרי הסכים שקידום מבצע ההתחסנות הוא יעד לאומי, ולכן הדבר מותר אף שיש לאירועים הללו, מטבע הדברים, גם אפקט תעמולתי. אלא שלדעת היועץ המשפטי, מה שהיה נכון בינואר אינו נכון היום – וכרגע ההנחה היא שהאופי הדומיננטי של פעולות הראווה הללו הוא תעמולתי.

השימוש שעושה הליכוד בסלוגן, כתב היועץ המשפטי ליו"ר ועדת הבחירות, "רוכב על הקמפיין הממלכתי, ועלול ליצור זיהוי בין הקמפיין הממלכתי לקמפיין תעמולתי-פוליטי באופן שיש בו כדי לנצל נכסי ציבור לתעמולת בחירות, ואף עלול לפגוע בקמפיין הממלכתי לעידוד התחסנות, זאת על ידי צביעתו כקמפיין פוליטי".

השימוש שעושה הליכוד בסלוגן "רוכב על הקמפיין הממלכתי, ועלול ליצור זיהוי בין הקמפיין הממלכתי לקמפיין תעמולתי-פוליטי באופן שיש בו כדי לנצל נכסי ציבור ואף עלול לפגוע בקמפיין לעידוד התחסנות"

נתניהו, כאמור, הכריז על שמו החדש של המבצע ב-7 בינואר. שלושה ימים לאחר מכן, הוציא הליכוד חשבונית בגין עסקת פרסום של מדבקות תעמולה העושות שימוש באותו סלוגן.

המידע הזה עשוי ללמד שנתניהו יזם את הקמפיין הממשלתי תחת הסיסמה הזו, תוך שכבר תיכנן לערבב בינו לבין הקמפיין המפלגתי. לכך עשויות להיות לא רק משמעויות בתחום דיני התעמולה, אלא גם בתחום הפלילי. זו אינה התפלפלות של משפטנים, אלא מהלך שנראה כמו תוכנית מתוכננת ליצור זיהוי בין המדינה והמפלגה.

סלוגן "חוזרים לחיים" של משרד הבריאות (צילום: צילום מסך)
סלוגן "חוזרים לחיים" של משרד הבריאות (צילום: צילום מסך)

פוגלמן קיבל את ההחלטה היחידה האפשרית: "איני מכריע כאן בשאלות של קניין רוחני", הוא כתב, "אף בתגובת הליכוד צוין במפורש כי 'חוזרים לחיים' הוא השם הרשמי שניתן למבצע החיסונים. שימוש זה מנוגד לתכלית שעניינה למנוע שימוש בנכסים ששייכים לציבור כולו, למטרות שלא נועדו לה.

"מותר לומר בתעמולת הבחירות אמירה כגון 'יזמנו את מבצע חוזרים לחיים לחיסון מפני קורונה'. אך אסור להשתמש בסיסמה של משרד הבריאות בתור סיסמה של רשימת מועמדים לכנסת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 918 מילים ו-1 תגובות
סגירה