השלטר בחיפה (צילום: פייסבוק)
פייסבוק

מעון החירום היחיד לצעירים בצפון ייסגר בעוד שבוע

השלטר בשכונת הדר בחיפה הוא הפתרון האחרון לצעירים במצבי סיכון וכאלה שאין להם עורף משפחתי ● כעת התבשרו הדיירים והמדריכים שהמקום ייסגר בשבוע הבא ● בעירייה טוענים שהשלטר באחריות משרד הרווחה ● במשרד הרווחה טוענים שהם דווקא ממשיכים לתקצב אותו ● אחת המדריכות: "לא הגיוני לסגור סתם ככה, זה פוגע בתהליך הטיפולי"

ביום חמישי הבא, 25 במרץ, תיסגר מסגרת הלנת חירום לצעירים בסיכון בחיפה. ה"שלטר" ממוקם בשכונת הדר בעיר ומכיל בסך הכול 12 מיטות לבני 18-25 שמסיבות שונות אין להם עורף כלכלי ומשפחתי כדי להתחיל את החיים כמו שצריך.

המדריכים והדיירים במקום קיבלו התראה של שבועיים בלבד לארוז את החפצים ולמצוא לעצמם סידור אחר של לינה ועבודה. בתחילת השבוע הם הגיעו לרחבת העירייה כדי למחות על הסגירה.

במשך מספר שעות עמדו שם, קצת נבוכים מהמעמד, ובכל זאת הניפו שלטים עם כיתובים כמו "אל תוותרו עלינו", "לא רוצים לחזור לרחובות" ו"גם לצעירים בסיכון מגיעה התחלה חדשה".

אחד מהם אמר לזמן ישראל שהמקום הזה נתן לו צ'אנס להתחיל מחדש וליווי צמוד עם תוכנית כדי לעשות את זה, אבל עכשיו הכול נקטע. הוא מצא לעצמו דירה במרכז הארץ, אחרים עדיין לא.

מפגינים נגד סגירת השלטר בחיפה (צילום: יעקב סבן)
מפגינים נגד סגירת השלטר בחיפה (צילום: יעקב סבן)

כתב המקומון "חי פה" תיעד את ההפגנה. לכאורה סיפור מקומי שלא אמור לעשות יותר מדי כותרות. אלא שהשלטר הזה, כך מתברר, הוא מענה החירום היחיד לבנים צעירים באזור הצפון כולו.

צעירים הם המגזר שנפגע הכי קשה בשנת הקורונה. בשיא משבר הקורונה, הם היוו קרוב לחצי מהמובטלים, עם קפיצה פתאומית של כ-14% בשיעורי האבטלה.

קטינים שהיו בקצה הרצף של חיים בסיכון לזנות והתמכרויות נשארו במקום, והקורונה פשוט דחקה לקצה צעירים נורמטיביים שהתקרבו לשם. אם בשגרה אותם צעירים שבאים מבתים פוגעניים הצליחו לייצר עבודה וסדר יום מחוץ לבית, בסגרים הם נותרו בלי עבודה.

אמנם בימים האחרונים שירות התעסוקה דיווח שהם חוזרים לעבוד בקצב גבוה יותר משיעורם באוכלוסייה, אבל לרבים מהם המכה הייתה אנושה, בטח כשמדובר בכאלה שממילא אין להם גב משפחתי שנותן כרית ביטחון.

לפי דוח של מבקר המדינה מהאביב האחרון, בישראל יש 110 אלף צעירים בסיכון עד גיל 25 ורק 17 אלף מהם מטופלים במוסדות חינוך ורווחה. הדוח הקטלני למדי ציין שמשרד הרווחה בעצם לא יודע איפה הצעירים האלה ולא עושה מספיק כדי לאתר נשירה ושוטטות. נוכח המשבר הכלכלי, שרק החריף בחודשים האחרונים, ייתכן שהמבקר היה צריך לבצע פולו-אפ גם לנושא הזה, במסגרת הדוח שפרסם לפני כמה ימים.

מפגינים נגד סגירת השלטר מחוץ לעיריית חיפה (צילום: עומר שרביט)
הפגנת שלטר מחוץ לעיריית חיפה (צילום: עומר שרביט)

פעילים חברתיים בחיפה שאיתם שוחחנו התקשו להבין איך בתקופה כל כך קשה סוגרים מסגרת כזו. אחת הפעילות ציינה כי הפשיעה בשכונת הדר ובעיר התחתית גם ככה גואה, ומסגרות הלנת חירום אמורה להיות חלק מהפתרון שירחיק צעירים מהתדרדרות לעוני ופשיעה.

עיריית חיפה מגלגלת את האחריות למשרד הרווחה, שהמעון פעל במימון מלא שלו. לפי העירייה, המשרד החליט להוציא את המסגרת למכרז כדי להעביר את הפעלתו לעמותה פרטית, כמו את כל המסגרות הדומות בארץ. מהעירייה נמסר עוד כי היא עצמה לא הורשתה לגשת למכרז, כך שלא יכלה לקחת חסות על המקום.

לפי העירייה, המשרד החליט להוציא את המסגרת למכרז כדי להעביר את הפעלתו לעמותה פרטית, כמו את כל המסגרות הדומות בארץ. מהעירייה נמסר עוד כי היא עצמה לא הורשתה לגשת למכרז

מנגד, גורם במשרד הרווחה אמר שמבחינתם ההתקשרות מול העירייה נמשכת עד סוף דצמבר והם ממשיכים לתקצב את המקום, שנמצא בתהליך של יציאה למכרז כדי להעבירו לגוף אחר. שר הרווחה איציק שמולי בעצמו אמר לזמן ישראל כי "המקום לא נסגר, זה לא נכון". ובכן, המקום כן נסגר.

במשרד הרווחה אומרים כי יש בכל הארץ שמונה מסגרות קלט חירום לגילאי 18-25. בחיפה עצמה יש מסגרת נוספת בשם מרחב הלב, שמיועדת לקטינים בזנות – ולפי החוזה הכתוב מהשנים האחרונות, רק לבנות, אף שבאופן היסטורי היו שם גם בנים. המשמעות היא כי בשנתיים האחרונות בנים יכלו להגיע לשלטר, וכרגע אין להם פתרון. בחיפה והצפון יש לא מעט כאלה.

איציק שמולי, שר הרווחה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
איציק שמולי, שר הרווחה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בשנים האחרונות משרד הרווחה פועל להעברת המסגרות האלה לחברות כוח אדם מסחריות שפועלות לפי שורת הרווח ולעתים אין להן את הניסיון בעבודה עם האוכלוסיות האלה.

לצד חברות כוח האדם יש עמותות חברתיות שמנסות לגשת למכרזי ההפעלה של המוסדות האלה, כמו אותות, עינב, עלם וקשת. אלא שהמגמה ברורה, והשבוע פורסם במקום הכי חם בגיהינום שמרכז של עלם לטיפול בקטינים בזנות יעבור לחברה פרטית.

באחת העמותות אמרו לזמן ישראל כי למעשה המכרז להפעלת שלטר חיפה בוטל, לאחר שעלו שאלות לגבי הדרה שלו את האוכלוסיות הכי שקופות שנזקקות למענה החירום הזה. לדעתם, העירייה סוגרת כאן שירות חיוני בלי לתת חלופה.

"לוקח חצי שנה להקים מסגרת חדשה. מה פתאום סוגרים מסגרת לפני שקמה החדשה? זה לשלוח את הצעירים האלה לרחוב. לא ייקח חצי שנה להקים את המסגרת החדשה אלא הרבה יותר כי המכרז מתעכב. זה קלט חירום, מיטות שצריכות להיות פנויות, לא יכול להיות שאתה תגיע ויאמרו לך תיכנס לרשימת המתנה. לבי עם הצעירים האלה", אמר גורם שפועל בתחום הזה.

"לוקח חצי שנה להקים מסגרת חדשה. מה פתאום סוגרים מסגרת לפני שקמה החדשה? זה לשלוח את הצעירים האלה לרחוב. ולא ייקח חצי שנה להקים את המסגרת החדשה אלא הרבה יותר כי המכרז מתעכב"

"זה לא הוסטל, זו הלנת חירום"

"הגענו לישיבת צוות רגילה שבה מתעדכנים על הטיפול והודיעו לנו שרוצים לסגור מיידית בעוד שבועיים. המנהל והעובד הסוציאלי אמרו שהם מתפטרים", אומרת בליינש בלטה, שמצאה את עצמה בחזית ההפעלה והייצוג של הצוות במקום.

בליינש בלטה (צילום: באדיבות המצולמת)
בליינש בלטה (צילום: באדיבות המצולמת)

מהתשובה שקיבלה מהעירייה, התירוץ לסגירה הוא שלא ניתן לגייס את המנהל והעובדים הסוציאלים החדשים בהתראה כל כך קצרה. "התאריך המשוער שבו אמרו שהמקום ייפתח מחדש הוא בספטמבר, ככה שיש כמעט חצי שנה שבה אפשר להמשיך לעבוד ולתת מענה לצעירים שבאים לכאן. לא הגיוני לסגור אותו סתם ככה, בעיקר נוכח העובדה שיש כאן כאלה שצריך למצוא להם מענה מיידי.

"אנחנו עושים מאמצים למצוא להם מקומות בתל אביב ובירושלים אבל זו פגיעה בתהליך הטיפולי שכבר התחלנו איתם פה ובקבוצה החברתית שנוצרה ביניהם. יש כאלה שצריכים לראות פסיכיאטר או סיוע משפטי, עוצרים הכול ושולחים אותם לעיר אחרת".

בלטה, בת 31, למדה קרימינולוגיה וסוציולוגיה במכללת הגליל המערבי בעכו וכעת ממשיכה לתואר שני בעבודה סוציאלית. בשלטר היא וארבעה המדריכים האחרים נמצאים 24/7 ובתקופת הקורונה המשמעות הייתה שכולם היו במקום במהלך הסגר, כדי לא לחשוף את הדיירים לסיכון בריאותי.

"זה לא הוסטל, זו הלנת חירום שבה הדיירים צריכים לשהות סדר גודל של ארבעה חודשים, תלוי בתהליך שכל אחד עובר כאן. יש סדר יום, השכמות, הולכים איתם לסידורים, קופת חולים, מוסדות ממשלה, כותבים קורות חיים, הולכים לחפש עבודה או סתם יוצאים לטיול. כל מה שצריך".

מה סוג הצעירים שהגיעו אליכם?
"הם ללא עורף משפחתי, יכולים להיות מאוימים על ידי משפחה או סביבה קרובה בגלל נטייה מינית שהתגלתה פתאום או צעירים שלא מתסדרים בבית ויש חיכוכים וריבים ואלימות פיזית. לעתים יש צווי הרחקה והמשטרה מגיעה איתם לכאן כדי שיהיה להם איפה להיות.

הפגנה נגד סגירת השלטר בחיפה (צילום: יעקב סבן)
הפגנה נגד סגירת השלטר בחיפה (צילום: יעקב סבן)

"הם יכולים להיות גם אסירים משוחררים ששילמו את חובם לחברה ואין להם לאן לחזור, או כאלה שניסו להשכיר דירה ולא הסתדרו כי אין להם עדיין ארגז כלים נכון לבנות חיים באופן עצמאי ואז הם מוצאים את עצמם ברחוב.

"או שהם פונים אלינו או שמישהו מפנה אותם, זה יכול להיות מגוון של סיבות אבל אנחנו מקבלים את כולם, למעט כאלה שמצויים בהתמכרות פעילה וצריך לתת להם מענה נכון, ובשביל זה נפנה אותם לשלטר למכורים בירושלים".

ההודעה על הסגירה אילצה את בלטה לסרב לכאלה שפנו בימים האחרונים. "התקשר אלי חייל משוחרר שלא יכולתי לעזור לו כי יש עוצר קליטות מאחר שתיכף סוגרים. הוא אמר לי 'אתם המענה היחיד', אבל זה המצב וזה המענה היחיד בכל אזור הצפון ולא יהיה אחר במקומו. זה לא נתפס".

תגובות

תגובת עיריית חיפה: "שלטר הצעירים הינו פרויקט ארצי של משרד הרווחה המופעל במימונו המלא. לאחרונה הודיע המשרד כי החליט להעביר את הפעלת השלטרים בכל הארץ למפעילים חיצוניים, שייבחרו במכרז ולא יאפשרו לרשויות מקומיות לגשת למכרז.

"בעקבות החלטת משרד הרווחה הודיעו מנהל המסגרת והעו"ס על סיום עבודתם בשלטר ולפיכך הופסק השרות עד לחידושו ע"י מפעיל חדש שיבחר ע"י המשרד.

"שירותי הרווחה ימשיכו לסייע לכל צעיר ששהה בשלטר גם בתקופת המעבר בשיתוף פעולה ובליווי העובדים הסוציאליים מהרשויות השונות מהם הגיעו הצעירים.

"שירותי הרווחה ממתינים לחידוש מהיר של מסגרת חשובה זו ויסייעו ככל שיידרש להפעלתה המחודשת לרווחת הצעירים. בתוך כך הודיעו שירותי הרווחה כי ישמחו לסייע גם בשיבוצם של מדרכי המרכז במסגרות טיפוליות המופעלות ע"י העירייה".

תגובת משרד הרווחה: "ההתקשרות עם עיריית חיפה להפעלת השלטר לצעירים הוארכה עד סוף השנה ועד אז תוקם מסגרת חלופית. אנו פועלים כדי שלא תהיה פגיעה בצעירים שזקוקים למסגרת זו".

עוד 1,217 מילים
סגירה