הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

גומה לי, גומה לי חביבה

הגלובוס הירוק מגיע השבוע מגומות העצים של הערים הגדולות ● הגלובוס השחור הולך לשרי התחבורה שמפקירים את נהגי האוטובוס ● והטיפ: טפנד שעשוי נטו מזיתים

נטיעת עץ בגומה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
נטיעת עץ בגומה. אילוסטרציה

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

הדרך להיות עיר ירוקה מתחילה בפרטים הקטנים. למשל גומות העצים. הן צריכות להיות מונמכות ממפלס המדרכה כדי לקלוט מי גשמים ולאפשר להם לחלחל, וכמובן – כדאי לוודא שהן מנוצלות ולאייש אותן בעצים ובפרחים עונתיים. בינתיים, הערים ירושלים ותל אביב הרימו את הכפפה.

בירושלים החלו במבצע כבר בינואר, לקראת ט"ו בשבט. בעירייה איתרו מספר רב של גומות נטושות ברחבי העיר, ובחודשיים האחרונים כבר נטעו כמה מאות עצים בגומות כאלה באזור הגבעה הצרפתית. עד הקיץ מתוכננת נטיעה של אלפי עצים נוספים בגומות וערוגות שוממות ברחבי העיר.

בתל אביב, מחלקת שפ"ע מפזרת בימים אלה בגומות העצים זרעים של פרחי בר, שפריחתם תעשיר את הצבעוניות של המרחב העירוני אבל גם את המערכת האקולוגית – בהיותם מוקד משיכה לציפורים וחרקים. על העצים שזכו לשכנים חדשים הוצמד שלט קטן שמבקש להימנע מדריכה מחשש לפגיעה בזרעים. ולא מיותר לציין – גם בדלי סיגריות לא יתקבלו בברכה.

גומות עצים תל אביב (צילום: עיריית תל אביב)
גומות עצים תל אביב (צילום: עיריית תל אביב)

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

אין שבוע שבו כמה נהגי אוטובוס לא חוטפים מכות אי-שם בכבישי ישראל. ברבים מהמקרים מדובר באלימות על רקע גזעני/לאומני שסופגים נהגים ערבים (שמהווים נתח משמעותי מצי הנהגים של חברות האוטובוסים), לעיתים בנוסעים שמתחשק להם לפרוק את הזעם על נהג שדרש מהם לעטות מסכה או, ירחם השם, לשלם. ולפעמים זה שילוב בלתי נסבל – גם ערבי וגם דורש לשלם. אין גבול לחוצפה.

הקורבן המדווח האחרון נרשם בסוף השבוע שעבר בבית שמש, כשחבורה של נערים ביצעו מיני לינץ' בנהג של "סופרבוס" ופצעו אותו בראש עם בקבוק שבור.

לא שחייהם של נותני שירות אחרים בישראל – למשל עובדות סוציאליות וצוותים רפואיים בבתי חולים – סוגים בשושנים, אבל שם לפחות עדיין נרשם זעזוע פומבי אחרי אירועי תקיפה.

הנהגים מתחננים כבר שנים למחיצות שיגנו עליהם ולמצלמות שיתעדו את המתרחש בקדמת האוטובוס. וגם למאבטחים בקווים מסוימים, מועדים לפורענות. המחיצות מותקנות בימים אלה, אבל באיטיות משוועת, ושאר אמצעי ההגנה עדיין ב"דיונים".

שלא לדבר על זה שבקווים רבים לנהגים אין תנאים מינימליים כמו שירותים ואפשרות לנוח כמה דקות ולשתות קפה בין נסיעה לנסיעה. בהיעדר מסופים מסודרים, לא פעם הם עושים את צרכיהם בחצרות הבניינים.

תחבורה ציבורית טובה מתחילה מנהגים בטוחים ורגועים. בעשור שבו ישראל "הורדוס" כ"ץ שלט במשרד התחבורה, וגם בקדנציה הקצרה יותר של מירי רגב, מצבם ומעמדם של נהגי האוטובוס נשאר בכי רע. לא פלא שחסרים אלפי נהגים, ולא פלא שכמעט אין נהגות שקופצות על המשרה.

שר האוצר, ישראל כ
שר האוצר, ישראל כ"ץ מבקר בשוק מחנה יהודה. משמאל: משה ליאון ראש העיר ירושלים. נובמבר 2020 (צילום: Yonathan Sindel/Flash90)

*טיפ ירוק לשבת

אוכל אמיתי – כזה שעשוי מחומרי גלם נטו, לא מסונתז ולא מהול בשלל תוספי מעבדה – הוא עניין די נדיר בימינו. בנאות סמדר, הקיבוץ הלא שיגרתי שבדרום הרחוק, שמפעיל משק מגוון ואורגני למשעי, מייצרים אוכל אמיתי, לא מרוסס ולא מעובד. כשאתה קונה מעדן שזיפים של נאות סמדר, אתה יודע שהוא עשוי משזיפים, בלי התחכמויות ובלי "חומרי טעם וריח".

טפנד זיתים של נאות סמדר (צילום: נאות סמדר)

לכן, מוצר חדש של נאות סמדר הוא אירוע משמח. על הפרק: טפנד זיתים אורגני, מהזיתים שגדלים במטעים של הקיבוץ.

יש בו 95% זיתים, את ה-5 אחוזים הנותרים מאיישים שמן הזית המפורסם של הקיבוץ ולימון.

מכיוון שאני אוהב ממרחים בכלל וטפנד בפרט, ההנאה שלי הייתה צפויה למדי. מדובר בטפנד עם טעם חזק של, ובכן, זיתים.

כוכבית: הוא בהחלט מלוח. יש רגיל ויש בגרסה פיקנטית.

 

עוד 476 מילים
סגירה