דחלאן איבד כוחו בגדה ומתחזק ברצועת עזה

מוחמד דחלאן, ארכיון, 2011 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, File)
AP Photo/Majdi Mohammed, File
מוחמד דחלאן, ארכיון, 2011

מוחמד דחלאן איבד את כוחו בשטחי הגדה, אך הצליח להקים בסיס פוליטי חזק ברצועת עזה שממנו הוא מתכנן לנהל את קרב הירושה. דחלאן רוצה לקבל לגיטימציה מחודשת ברחוב הפלסטיני אחרי שגורש מתנועת פת"ח והורשע במעשי שחיתות.

המתיחות בשטחים גוברת לקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי והאווירה מתלהטת, מוחמד דחלאן הופיע בראיון ארוך של שעה בערוץ הסעודי "אל-ערביה" ותקף בחריפות את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בין היתר אמר כי אפשר לסכם את תקופת שלטונו של מחמוד עבאס ב-15 השנים האחרונות בשתי מילים "אפס מוחלט".

המתיחות בשטחים גוברת לקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. בראיון ב"אל-ערביה" דחלאן תקף בחריפות את מחמוד עבאס, ואמר, בין היתר, כי אפשר לסכם את שלטונו ב-15 השנים האחרונות בשתי מילים: "אפס מוחלט"

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר את מקורבו חוסיין א-שיח' להגיב על ההאשמות של מוחמד דחלאן.

א-שיח' פירסם את התגובה הבאה:

"מי שהיה אדון לתיאום עם ישראל, שחיתות, גזל כספי ציבור, השמדת עזה והקרבת חייהם של מיטב בניה, מביט מארמונותיו המפוארים עם המסכה המזויפת של פטריוטיות, טוהר וכבוד".

גם העיתון "אל-קודס אלערבי", אחד מהשופרות של תנועת "האחים המוסלמים", יצא במתקפה על מוחמד דחלאן.

במאמר המערכת שכתב העיתונאי עלי צאלח ופורסם ב-20 במרץ, האשים העיתון את דחלאן כי הוא התעשר על חשבון העם הפלסטיני, חי בארמונות פאר ועושה מליארדים בעסקים באיחוד האמירויות.

המאמר מאשים את דחלאן כי בעת היותו ראש המודיעין המסכל ברצועת עזה ב-1997 הוא נהג לגבות במעבר קרני ברצועת עזה עמלה של 40 אחוזים על כל סחורה שנכנסת לרצועה מישראל.

כותב המאמר מספר כי יום אחד נכנס דחלאן ללשכתו של יאסר ערפאת והתלונן על השחיתות של בכירי רש"פ ואז אמר לו ערפאת:

"מהיכן הבאת את הכסף לרכוש את הווילה של ראש עיריית עזה רשאד א-שווא? האם הבאת את הכסף מבית אביך?"

"דחלאן ניהל את רצועת עזה כאילו הייתה חברה פרטית שלו", כתב עלי צאלח.

במאמר המערכת שכתב העיתונאי עלי צאלח ופורסם ב-20 במרץ, האשים העיתון את דחלאן כי הוא התעשר על חשבון העם הפלסטיני, חי בארמונות פאר ועושה מליארדים בעסקים באיחוד האמירויות

מקורביו של דחלאן אומרים כי מדובר במיחזור של שקרים ישנים של "האחים המוסלמים".

כך או כך, מוחמד דחלאן איבד את הכוח המועט שהיה לו בשטחי הגדה, בעיקר במחנות הפליטים באזור רמאללה ובמחנות הפליטים באזור שכם וג'נין.

בחודשים האחרונים ביצעו מנגנוני הביטחון של הרש"פ עשרות מעצרים של אנשי דחלאן בשטחי הגדה וניטרלו את כוחו. במחנה הפליטים בלאטה ליד שכם הם חיסלו את חאתם אבו ריזק שהיה המפקד בשטח מטעמו של דחלאן.

גם התשתית של מוחמד דחלאן במזרח ירושלים היא חלשה, בראשה עומדת אישיות פלסטינית מוכרת שהורחקה ממעגל קבלת ההחלטות על ידי יאסר ערפאת ומחמוד עבאס, והיא ממורמרת וחסרת עמוד שידרה. הפעיל הפוליטי דאוד בדראן ממזרח ירושלים אמר כי דחלאן נכשל בגדה ובמזרח ירושלים בגלל שאנשיו באזורים האלה הם "חרבות עשויות מגומי" בעוד שברצועת עזה יש לו בסיס איתן ומוצק עם אישים רציניים מאוד.

ואכן, מוחמד דחלאן הצליח לכרות ברית פוליטית עם תנועת חמאס שמאפשרת לו להביא את כל אנשיו לרצועת עזה אחרי היעדרות של 14 שנים.

זהו הישג גדול של דחלאן שנחשב לאויב הקשה ביותר של חמאס, גורמים ברצועה טוענים כי דחלאן שילם הרבה כסף לחמאס עבור הפיוס בנוסף לכ-60 אלף חיסונים נגד קורונה שהוא העביר לרצועת עזה, ויש עוד אלפי חיסונים בדרך.

עשרות בכירים מ"הזרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן הגיעו בחודש האחרון לרצועה ובראשם עימאד ג'אראללה ורשיד אבו שבאכ, שהיה ראש המודיעין המסכל הפלסטיני ברצועה ונלחם נגד אנשי חמאס ב-2007 בעת שהשתלטו בכוח על הרצועה.

השבוע יגיע לרצועת עזה סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, כדי להכין את הרשימה שתתמודד בבחירות לפרלמנט.

דחלאן רוצה לקבל לגיטימציה מחודשת ברחוב הפלסטיני אחרי שגורש מתנועת פת"ח והורשע במעשי שחיתות. הוא עצמו מנוע על פי החוק הפלסטיני מלהשתתף בבחירות אך הוא בונה לעצמו בסיס כוח פוליטי ברצועת עזה.

הרש"פ טוענת שדחלאן עדיין מבוקש בגין מעשי רצח ושחיתות וכי אם יגיע לשטחי הגדה הוא יעצר מייד.

הפעיל הפוליטי דאוד בדראן ממזרח ירושלים אמר כי דחלאן נכשל בגדה ובמזרח ירושלים בגלל שאנשיו באזורים האלה הם "חרבות עשויות מגומי", בעוד שברצועת עזה יש לו בסיס איתן ומוצק עם אישים רציניים מאוד

על פי גורמים בפת"ח, הוא ישתף פעולה עם נאצר אל-קידווה, אחיינו של יאסר ערפאת, שגורש בשבוע שעבר מתנועת פת"ח על ידי יו"ר הרש"פ.

תנועת חמאס משתמשת במוחמד דחלאן כדי להגביר את הפיצול בקרב תומכי פת"ח ברצועת עזה, דבר שיסייע לה בבבחירות בפרלמנט.

דחלאן איבד את כוחו בשטחי הגדה אך יצר בסיס כוח פוליטי חזק ברצועת עזה שממנו הוא מתכנן להמשיך ולהשתלט בהמשך על שטחי הרש"פ בגדה במסגרת קרב הירושה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 683 מילים
סגירה