הסכנה לדמוקרטיה

שלט "הצילו" בהפגנה שקיימו מפלגות אופוזיציה תחת הכותרת "חומת מגן לדמוקרטיה", ברחבת מוזיאון תל אביב במוצאי שבת (צילום: Neuberg/Flash90)
Neuberg/Flash90
שלט "הצילו" בהפגנה שקיימו מפלגות אופוזיציה תחת הכותרת "חומת מגן לדמוקרטיה", ברחבת מוזיאון תל אביב במוצאי שבת

בעודנו פוסעים אל הקלפי בפעם הרביעית תוך שנתיים (וכנראה שנעשה זאת שוב ובפעם החמישית בעוד 90 יום), מצטיירת תמונה עגומה של מה שהאמריקנים מכנים "מצב האומה".

מעבר לפרגמנטציה הבלתי–סבירה של המערכת הפוליטית הישראלית ומעבר לשאלה המהותית הנוגעת לכשירותו של אדם המנהל משפט על עבירות שחיתות להתמודד ואולי לזכות בראשות הממשלה, יש בישראל תופעה עמוקה יותר, חמורה יותר, מסוכנת יותר. אין דרך לפרש את המפה הפוליטית העכשווית אלא בהבנה כי מחצית מהעם בישראל פשוט אינו מזדהה עוד עם ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר.

יש בישראל תופעה עמוקה יותר, חמורה יותר, מסוכנת יותר. אין דרך לפרש את המפה הפוליטית העכשווית אלא בהבנה כי מחצית מהעם בישראל פשוט אינו מזדהה עוד עם ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר

אפילו לו היה מדובר בעשרה או עשרים אחוזים מהאוכלוסייה, הייתה המגמה הזו מדאיגה. נכון להיום, 60 מנדטים בכנסת, המייצגים מחצית מהאוכלוסייה, משקפים עמדות שאינן מתיישבות עם השקפת עולם דמוקרטית, וזה כבר מסוכן לעתידנו כמדינה.

הליכוד ותומכיו ממשיכים ללכת אחרי בנימין נתניהו, תחת היומרה של "המפלגה הכי דמוקרטית במדינה". זאת למרות שראש המפלגה מבטל שוב ושוב את הבחירות הפנימיות במפלגה, משריין לתוך הרשימה מועמדים על פי רצונו האישי וחיסל כל אפשרות ריאלית של התמודדות מולו מקרב חברי המפלגה.

כרבע מהבוחרים ממשיכים להאמין כי אדם העומד למשפט פלילי אינו מנוע מלעמוד בראש מפלגה פוליטית ואף להנהיג את המדינה. וחמור מכך – מספר רב מקרב בוחרי המפלגה מאמינים כי מערכות החוק והאכיפה "תפרו תיק" למנהיגם ולכן מקעקעים את הלגיטימיות של מערכות שלטון החוק, מאושיות הדמוקרטיה בישראל.

נתניהו עצמו לא מחמיץ הזדמנות להאשים את היועמ"ש, את הפרקליטות ואת שופטי בית המשפט בתפירת תיקים והעללת עלילות שווא, תוך רמיזה לאיזו קונספירציה חובקת-מדינה שנועדה "להפיל את שלטון הימין" מחוץ לקלפי.

התבטאויות אלה של נתניהו, של תומכיו בכנסת ושל הדוברים מטעמו בתקשורת, מייצרות תפיסה תודעתית בקרב הציבור כאילו מערכת המשפט כולה מקולקלת ומגוייסת כנגד המנהיג האהוד על אותו ציבור. מדובר בפגיעה חמורה ברשות השופטת במטרה אחת: לפגוע בלגיטימיות של הרשעה – אם תהיה כזו – של נתניהו בדין. הנזק ארוך-הטווח למערכת יימשך הרבה אחרי שהמשפט יסתיים לכאן או לכאן.

המפלגות החרדיות מדירות נשים, המהוות מחצית מהאוכלוסיה, מאז קום המדינה. מפלגה שהייתה מדירה נשים בכל מדינה דמוקרטית אחרת הייתה מוצאת מיד אל מחוץ לחוק, אבל כוחם הבלתי-מאוזן של החרדים בישראל כמו גם החיבור הסימביוטי בין דת ומדינה – מאפשרים את המשך כהונתן של שתי מפלגות מדירות ומיזוגניות בכנסת. ההסברים הפתלתלים של יו"ר ש"ס אריה דרעי על כך שנשים פשוט לא מעוניינות להיות חברות כנסת – מגוחכים לא פחות משהם שקריים. במפלגת "יהדות התורה" גם מסבירים שאינם מעוניינים להיות שרי ממשלה אלא רק סגני שרים כדי שלא יצטרכו חלילה לשאת באחריות על החלטות ממשלה המנוגדות להלכה.

המפלגות החרדיות מדירות נשים, שהן מחצית מהאוכלוסיה, מאז קום המדינה. מפלגה שהייתה מדירה נשים בכל מדינה דמוקרטית אחרת הייתה מוצאת מיד אל מחוץ לחוק

הווה אומר – בכל התנגשות של סולם הערכים ההלכתי עם ערכי הדמוקרטיה, עמדתם של החרדים ברורה – והיא אינה בצד של הדמוקרטיה. הקשר הגורדי בין דת ומדינה בישראל פוגע הן במדינה כדמוקרטיה – והן בדת עצמה.

מימין לליכוד מתייצבת בגאון מפלגת "הציונות הדתית". מפלגה אשר כבר מזמן חדלה מלהסתיר את סדר היום שלה, הכולל עמדות גזעניות כלפי לא-יהודים ועמדות אנטי-להט"ביות כלפי כל מי שאינו בעל נטייה מינית הטרוסקסואלית.

עמדותיה של מפלגה זו כנגד מערכת המשפט, הפרקליטות ובית המשפט העליון קיצוניות ומסוכנות. המטרה המוצהרת של מפלגה זו היא לרסק את המערכת (תחת שם הכיסוי "רפורמה") באופן שיכפיף את בתי המשפט ואת בג"צ לרוב הפרלמנטרי של הימין. מדובר בניסיון ברור ושקוף לחסל את הרשות השופטת כרשות עצמאית ולבטל למעשה את מערכת האיזונים והבלמים, מאבני היסוד של כל משטר דמוקרטי.

ערך דמוקרטי חשוב נוסף עומד תחת מתקפה חסרת תקדים על ידי מספר לא קטן של פוליטיקאים מהימין אשר מעוניינים לקעקע את התקשורת, "כלב השמירה של הדמוקרטיה" המצר את צעדיהם – לשיטתם. התקפות שלוחות-רסן על התקשורת ועל עיתונאים ספציפיים בה נועדו למטרה אחת בלבד – לאיים, להפחיד ולסתום פיות כדי למנוע ביקורת לגיטימית על השלטון, ערך חשוב מאין כמוהו בדמוקרטיה המודרנית.

חיסול קולות הביקורת בתקשורת, בין אם על ידי התקפות ובין אם על ידי איומים (מוסווים יותר או פחות) מהווה פגיעה בעמוד תווך של הדמוקרטיה. שיגור "פרשנים" מטעם השלטון אל אולפני הטלוויזיה והרדיו כדי שידבררו את השלטון תחת אצטלה של "פרשנות אובייקטיבית" פוגע קשות באמינות של התקשורת – ובסופו של דבר בכוחה כמרסנת ומבקרת את השלטון, ולא בכדי.

הפגיעה בערכי הדמוקרטיה נעשית במאמץ משותף, לעתים מתואם, של מפלגות הימין העיקריות. יחד וכל אחת לחוד, הן מקעקעות את הרשות השופטת, את התקשורת ואת השיח הציבורי שהפך מפתוח וער, לאלים ומאיים. המטרה של מאמצים אלה היא להנציח ולחזק את שלטון הימין בישראל ולחסל כל אפשרות של אלטרנטיבה שלטונית, גם היא ערך חשוב בדמוקרטיה.

בעבר, היו הגורמים האנטי-דמוקרטים בפוליטיקה הישראלית מעטים, שוליים ובדרך כלל מוקעים על ידי הרוב הדמוקרטי. מתקפות על מערכת החוק, על התקשורת, על השוויון האזרחי ועל זכות הדיבור היו נדירות והוגבלו לקבוצות שוליים. בשנים האחרונות וביתר שאת בעשור האחרון תחת ממשלות בהנהגת הימין, התקבעה במרחב הציבורי דיאלקטיקה שאינה בוחלת עוד בפגיעה ישירה בכל היסודות הדמוקרטים עליהם הוקמה המדינה ב-1948.

הפגיעה בערכי הדמוקרטיה נעשית במאמץ משותף, לעתים מתואם, של מפלגות הימין העיקריות, כדי להנציח ולחזק את שלטון הימין בישראל ולחסל כל אפשרות של אלטרנטיבה שלטונית, גם היא ערך חשוב בדמוקרטיה

הסכנה הממשית והמיידית לעתיד המדינה נובעת מהעובדה כי מחצית העם מצביעה עבור מפלגות אשר מייצגות מתקפה זו על הדמוקרטיה. מחצית העם מוכן להשלים עם מסע החיסול הזה. כל אדם שני בישראל מוכן להשלים עם הפיכתה של ישראל למדינה לא-דמוקרטית, והטרגדיה היא שאנחנו לאט לאט מתרגלים לזה ומזדעזעים בכל פעם פחות. קצת כמו בסיפור על ההוא שהאכיל את הסוס שלו כל פעם קצת פחות, עד שהסוס כמעט התרגל – ומת.

עפר בבלי היה דיפלומט בשנים 1991-2014 ושירת בשגרירויות ישראל במדריד וברומא. היה יועץ מדיני לשני שרי חוץ וקונסול כללי של ישראל בפלורידה ופורטו ריקו. כיום משמש כנציג הפדרציה היהודית של שיקגו בישראל. הוא גם צלם אמנות שהציג עד כה שלוש תערוכות יחיד. חלק מעבודותיו מופיעות פה: https://oferbavly.tumblr.com/

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 879 מילים ו-1 תגובות
סגירה