המאכער מדובאי

תחקיר לבית המשפט הודיע שהוא בסך הכול נהג שפשט רגל ● באוקראינה הוא מוצג כאיל הון ● בדובאי הוא נדבן בינלאומי ● כינון היחסים עם האמירויות חשף את פועלו של נאום כהן, שעמד מאחורי עסקת בית"ר ירושלים שהתרסקה ● אבל מיהו באמת ואיך צבר את הונו? ● תחקיר זמן ישראל מביא את המסמכים המשפטיים שמציגים תמונה שונה מאוד מתמונות הניצחון שלו

נאום כהן בישראל בעת ההכרזה על עסקת בית"ר ירושלים, נובמבר 2020 (צילום: באדיבות משה חוגג)
באדיבות משה חוגג
נאום כהן בישראל בעת ההכרזה על עסקת בית"ר ירושלים, נובמבר 2020

זה היה אמור להיות אחד הדיבידנדים הראשונים של השלום. ב-7 בדצמבר, הודיעה בית"ר ירושלים כי מכרה 50% מהבעלות על המועדון לאיש העסקים האמירתי השייח' חמד בן ח'ליפה אאל נהיאן, אחד הבנים הפחות מוכרים של משפחת המלוכה באבו דאבי.

מתווך העסקה היה גם הוא שחקן חדש בזירה: נאום כהן, איש עסקים ישראלי-רוסי המתגורר בדובאי, המציג את עצמו כיועצו הבכיר של השייח'. בסצנה מרגשת ששודרה בערוץ 12, בנו של השייח', מוחמד, עוטה צעיף שחור וצהוב של בית"ר מעל גלימתו הלבנה הארוכה, פונה אל כהן ואומר, "אני רוצה להודות שוב לאחי הגדול, שפתח דלתות של שלום ואהבה והרמוניה בין שתי המדינות".

"תודה רבה, הוד מעלתך", משיב כהן לבנו של השייח'. "כמו שאומרים בעברית, מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב". "מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב", משיב בנו של השייח' מכל הלב בעברית במבטא ערבי, והשניים מתחבקים.

מכירת בית"ר ירושלים הייתה השותפות העסקית המסוקרת ביותר שנולדה לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות באוגוסט 2020. השייח' הבטיח להשקיע 90 מיליון דולר במועדון הכדורגל בעשור הקרוב.

העסקה הייתה סמלית במישורים רבים. חלק מאוהדי בית"ר ידועים באמירות גזעניות נגד ערבים, ונראה היה שמכירת חצי מהמועדון לשייח' מבשרת עידן חדש של סובלנות ואחווה. "אנחנו רוצים להוות דוגמה לשני העמים, שיהודים ומוסלמים יכולים לעבוד ביחד", אמר השייח'.

אבל ב-11 בפברואר העסקה נפלה. בית"ר משכה את הבקשה לאישור המכירה לאחר שההתאחדות לכדורגל פתחה בחקירה על הרקע הפיננסי של השייח'. חקירות נפרדות של חברות מודיעין פרטיות ששכרה ההתאחדות העלו, על פי דיווחים, כי אאל נהיאן מסר הערכת יתר של הונו האישי וכי חלק מהונו הגיע ממסחר במטבעות קריפטוגרפיים, דבר שלרוב מדליק נורות אדומות אצל רגולטורים.

בנוסף דווח כי כמה משותפיו העסקיים של השייח' הם בעלי מוניטין מפוקפק. עם אלה נמנים סולימאן אל-פהים, לשעבר הבעלים של קבוצת הכדורגל הבריטית פורטסמות', שנידון לחמש שנות מאסר באיחוד האמירויות באשמת זיופים, וכן סנדג'ר שבקט, ששהה שבע שנים בכלא הבריטי בגין הונאת הלוואות.

אאל נהיאן ניהל עסקים גם עם שותפו לדבר עבירה לכאורה של שבקט, ין-לאנג צ'ן, שהואשם בארצות הברית אבל לא נעצר מעולם, ואישומי ההונאה נגדו בוטלו ב-2007.

ההכרזה על רכישת 50% מקבוצת בית"ר ירושלים בדובאי, משה חוגג באמצע (צילום: בית"ר ירושלים)
ההכרזה על רכישת 50% מקבוצת בית"ר ירושלים בדובאי, משה חוגג באמצע (צילום: בית"ר ירושלים)

תפקידו של כהן במכירה או העבר העסקי שלו לא נכללו בחקירות, על פי אותם חלקים שהודלפו. תחקיר זמן ישראל חושף את עברו המפוקפק של המתווך, כולל הצהרות הון סותרות שהגיש לבית המשפט. למרות עסקת בית"ר הכושלת, כהן נותר דמות חזקה ומשפיעה בקהילות היהודית והישראלית באיחוד האמירויות.

כהן אומר שהוא המייסד והתורם העיקרי של מרכז הקהילה היהודית באיחוד האמירויות הערביות, שכולל בית כנסת ומוסדות נוספים. מרכז הקהילה היהודית, בראשותו של שליח חב"ד לאיחוד האמירויות, לוי דוכמן, עורר מחלוקת מסוימת עם פתיחתו ביוני 2002 כאשר התהדר בנוכחותו בשעה שהקהילה היהודית הוותיקה יותר של דובאי עדיין שמרה על פרופיל נמוך.

אחת החברות של כהן, קבוצת כהן ניו יורק NY Koen Group, השיקה יוזמה לאספקת אוכל כשר לאיחוד האמירויות. החברה של כהן גם הודיעה על שותפות עם חברת Kiklabb היושבת בדובאי, שמסייעת ליזמים ברישום חברות חדשות באיחוד האמירויות.

האתר של כהן הציג תמונות שלו עם אנשי עסקים מובילים, פוליטיקאים וסלבריטאים, ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, השחקן סטיבן סיגל, הזמר עומר אדם, איל הבנייה ראג' סהני והעבריינים המורשעים שהפכו לסלבריטאים אילן פרננדז וג'ייקוב ארבו.

נאום כהן ורמי לוי בדובאי, 13 בינואר 2021 (צילום: טוויטר)
נאום כהן ורמי לוי בדובאי, 13 בינואר 2021 (צילום: טוויטר)

חברים בקהילה היהודית של איחוד האמירויות חששו מאוד לשוחח עם זמן ישראל על כהן, ורובם סירבו לדבר גם בעילום שם.

כמה מחברי הקהילה היהודית באיחוד האמירויות רואים בכהן אדם ראוותן בעל נוכחות מוגזמת בתקשורת ובמדיה החברתית, בניגוד לגישה הצנועה יותר של הקהילה היהודית שם. כמה מהם אמרו לזמן ישראל כי הקהילה היהודית באמירויות מורכבת ברובה מחברי המעמד המקצועי-ניהולי, לרוב בוגרי אוניברסיטאות עילית, שהיו חשים נבוכים לנופף בעושרם על ידי ענידת שעון רולקס או נהיגה בלמבורגיני. אחד מהם תיאר את הקהילה כסוג של רעננה.

כהן אינו מהסס לדבר עם התקשורת או להתגאות בעושרו ובפעילותו העסקית. על פי כתבה ששודרה בערוץ 12, הוא עונד שעון משובץ אבני אודם ואזמרגד שעלה לו לדבריו 2.5 מיליון דולר, נוהג ברולס רויס שמחירה 825 אלף דולר ומתגורר באחוזה בדובאי ששווייה 12 מיליון דולר.

אבל דברים רבים אודות כהן נותרו בגדר תעלומה. רק לפני חמש שנים הוא הודיע לבית משפט ישראלי כי אינו יכול להגיע לדיון על הליכי פשיטת הרגל שלו, מפני שהוא עובד להחזרת חוב של פחות מ-900אלף שקלים למעסיק הרוסי שלו.

"החייב לא שב לישראל", כתבה עורכת הדין של כהן על הלקוח שלה. "מעסיקו, ששילם חלק ניכר [מחובותיו] אינו מאפשר לו לשוב ארצה עד אשר יגמור לפרוע את חובו באמצעות העבודה".

דבר אחד ברור: הסיפור של כהן עצמו והסיפור שמספרים עליו מסמכי בית המשפט אינם יכולים להיות שניהם נכונים. אבל אם הוא אינו איש העסקים שעשה את עושרו במו ידיו, כפי שהוא טוען, אז מי הוא? ומהיכן הכסף ששימש עבור הבית שלו, השעון שלו ותרומותיו הפילנתרופיות?

הדרך מנחשון לנאום

עד 2013, לנאום כהן היה שם אחר לגמרי. הוא היה מוכר כנחשון נחשונוב. הדובר של כהן בזמנו, אשר גולד, אמר בדצמבר שכהן משתמש בשם שונה באמירויות מפני שהמקומיים מתקשים לבטא את השם נחשונוב, אז "הוא החליט להשתמש בכהן כשם המשפחה שלו, בגלל השורשים של משפחתו, שמוצאה ממעמד הכוהנים".

כהן נולד ב-1981 בדגסטן, אז חלק מברית המועצות והיום מרוסיה, ועלה לארץ עם הוריו וארבעת אחיו ב-1994. בתביעה מ-2017, הוריו יעקב ולודמילה, עובד מפעל ומנקת בתים, טענו כי אינם בקשר עם שלושה מבין חמשת ילדיהם. הם טענו כי נחשון עזב את ביתם ב-2003 וכי אין להם מושג היכן הוא נמצא.

משלחת בית"ר ירושלים לדובאי בפגישת עבודה. נאום כהן שני מימין, משה חוגג במרגז, אלי אוחנה שלישי משמאל. 3 בדצמבר 2020 (צילום: בית"ר ירושלים)
משלחת בית"ר ירושלים לדובאי בפגישת עבודה. נאום כהן שני מימין, משה חוגג במרגז, אלי אוחנה שלישי משמאל. 3 בדצמבר 2020 (צילום: בית"ר ירושלים)

"[נחשון] התגורר אתנו בדירה עד 2003, ואז עזב עם כל החפצים שלו ליעד בלתי ידוע, וככל הידוע לנו הוא חי עכשיו בחו"ל", כתבו הוריו בתצהיר שלהם מאוקטובר 2017. כהן אמר לזמן ישראל שהוא ביחסים טובים עם הוריו, אבל פרט לכך התיאור שלהם מדויק: הוא עזב את הארץ ב-2003 כדי לחפש את מזלו באוקראינה, ברוסיה ובמקומות אחרים.

רישומי טיסות מעידים כי היה מחוץ למדינה בשנים 2009-2005, במהלך רוב שנת 2011 והחל בספטמבר 2013. "מאז 2003 חייתי בעיקר בחו"ל", הוא אומר, "אבל ביקרתי הרבה בישראל".

בפברואר 2012 כהן הגיש בקשה לפשיטת רגל בארץ. במסמכי הבקשה הוא טען כי יש לו חובות של כ-700 אלף שקלים שאין ביכולתו לשלם. אלה כללו חובות לרשויות המקומיות, לחברות אשראי ולמלווים חוץ-בנקאיים, וכן חוב בגין הלוואה אישית מאיציק ממן, בעלי מלון הים האדום באילת.

באותם מסמכים כהן תיאר את המקצוע שלו כ"נהג" והצהיר על שכר של 4,000 שקלים בחודש.

אובל בשלב מסוים ב-2013, מזלו של כהן התהפך. באוגוסט 2013 הוא הודיע לבית המשפט שהוצעה לו עבודה ברוסיה. "קיבלתי הצעת עבודה במסגרתה הוצע לי בהתאם לכישוריי", ציין במסמך משפטי. "להתחיל לעבוד בענף השיווק והמכירות של קידום עסק הפועל ברוסיה".

במרץ 2013, נאום כהן קיבל תעודת כבוד מארגון "בלב אחד" על תרומתו הנדיבה לילדים בעלי מוגבלויות (צילום: בלב אחד)
במרץ 2013, נאום כהן קיבל תעודת כבוד מארגון "בלב אחד" על תרומתו הנדיבה לילדים בעלי מוגבלויות (צילום: בלב אחד)

כהן החזיר כמעט את כל חובותיו ועזב את ישראל בסוף 2013. הליכי פשיטת הרגל נמשכו, וכהן המשיך לקבל זימונים לדיונים, אך לא הגיע.

במאי 2015 עורכת הדין שלו הכירה בכך שהוא לא הגיע לדיוני בית המשפט כפי שנקבע, אך הסבירה שמעסיקו של כהן ברוסיה אינו מאפשר לו לחזור לארץ מפני שהמעסיק כיסה את חובותיו, וכעת כהן צריך לעבוד כדי לפרוע את חובו כלפיו.

"מעסיקו של החייב, ששילם חלק ניכר מהסכום ההפקדה כתנאי לביטול צו עיכוב היציאה, אינו מאפשר לחייב לשוב ארצה עד אשר יגמור לפרוע את חובו באמצעות העבודה", כתבה עורכת דינו של כהן במסמך שהוגש לבית המשפט.

כהן טוען שהמסמך המשפטי הנוגע לפשיטת הרגל שלו הובן באופן שגוי, וכי לא היה שקוע בחובות. "המסמך אומר שהייתה לי התחייבות לשותף שלי", אומר כהן בשיחה עם זמן ישראל, כשהוא מתייחס למעסיקו הקודם כאל שותפו. "לא חוב. היו לי התחייבויות כלפי השותף שלי".

כהן סירב לחשוף את שמו של השותף. "אני לא יכול לדבר על זה, ולא רוצה לדבר על זה", הוא אומר. מאוחר יותר הוסיף "השותף הרוסי שלי לשעבר מעדיף לשמור על פרופיל נמוך".

איש מסתורין בינלאומי

באוגוסט 2013 איש עסקים מקפריסין בשם דויד קבי קנה וודקה וויסקי בשווי 600 אלף יורו מאיש עסקים בשם נחשון נחשונוב, כך על פי מסמכי בית משפט בתיק אחר. על החשבונית שנחשונוב נתן לכאורה לקבי, שהעתק שלה צורף למסמכים, מופיע קישור לאתר האינטרנט האישי של נחשונוב. האתר הציג קורות חיים הסותרים לחלוטין את המידע שכהן/נחשונוב מסר לבית המשפט הישראלי בעניין פשיטת הרגל.

חשבונית עסקה שנחשונוב לכאורה הגיש לאיש העסקים דוד קבי, כפי שהופיעה במסמכים שהוגשו לבית המשפט
חשבונית עסקה שנחשונוב לכאורה הגיש לאיש העסקים דוד קבי, כפי שהופיעה במסמכים שהוגשו לבית המשפט

על פי גרסת ארכיון של האתר, כהן בא מרקע עשיר. "נחשון נחשונוב נולד בדרבנט, ברית המועצות, ב-1981, למשפחה מצליחה", נכתב באתר. "נחשון הלך בעקבות אביו יעקב נחשונוב, שגם הוא איש עסקים מצליח מאוד". האתר כלל גם הודעה לעיתונות ממאי 2013, כאשר הליכי פשיטת הרגל שלו היו בעיצומם, שלפיה שוויו נטו עומד על 581 מיליון דולר.

"נחשון נחשונוב, אדם יוצא דופן, שמעורב בפעילות צדקה נמרצת, החליט לאחרונה לנתב חלק מהונו לקבוצות של אנשים נזקקים, שלמרבה הצער אינם זוכים לדאגה מספקת. כיהודי צעיר מרוסיה, לנחשונוב יש חמלה והבנה כלפי הקבוצה המסוימת הזאת, ותיקי מלחמת העולם השנייה במזרח אירופה.

"כמעט בלתי אפשרי לדמיין את הקשיים שחוו האנשים האלה, ונחשונוב שיפר במעט את חג הפסחא האחרון שלהם על ידי תרומה של 1,350,000 דולר באמצעות החברה שלו, ישראדיימונד הבינלאומית", נכתב בהודעה.

כהן טוען שהאתר אינו קשור אליו ושאין לו מושג מי כתב עליו דברים שגויים, גם אם מחמיאים. "מי היה יכול לכתוב דברים כאלה? אני לא יודע", הוא אומר. "לאתר הזה אין שום קשר אליי".

נסיקה באוקראינה

באוקטובר 2013, בזמן שעבד לכאורה אצל מעסיק רוסי, נחשונוב החל לרשום חברות באוקראינה תחת שמו החדש, נאום כהן. בין יותר מעשר החברות שרשם נמנות חברות מתחומי הבנייה, התעופה, המלונאות, היהלומים והשיווק ברשת. בערך באותו הזמן, הוא גם הקליט מוזיקה פופולרית במסורת השאנסון הרוסי.

בפברואר 2016 כהן התחיל לרשום חברות גם בדובאי. עם אלה נמנות Daniel MS, חברת יהלומים, Time to Nova, חברה לשיווק ברשת, וכן Gemgow, פלטפורמת אונליין למסחר באבנים יקרות.

ב-2017 רשם את Jeni Coin, חברה לעיצוב תכשיטים, ואת Amber Palm, חברה המשווקת אריחי ענבר יוקרתיים לעיצוב פנים. אף על פי שכהן הוא המנהל של כל החברות האלה, זהות הבעלים המוטב הסופי שלהן איננה מידע ציבורי.

באוקטובר 2018, כתבת פרופיל באתר חדשות אוקראיני תיארה את כהן כמי שמנהל "אימפריית עסקים עולמית" במקומות שונים ומגוונים, כגון איחוד האמירויות הערביות, הודו, קטאר, אזרבייג'ן, צ'כיה, כוויית, בחריין, סעודיה, אוקראינה, ארצות הברית והונג קונג.

הכתבה מנתה כמה משותפיו העסקיים של כהן, בהם תאגיד היהלומים הרוסי ארלוסה; איל החיסונים ההודי סיירוס פונוואלה; חברת התכשיטים היוקרתית Jacob & Co, שהוקמה על ידי ג'ייקוב ארבו, שתמונה משותפת שלו עם כהן מופיעה באתר האינטרנט של כהן; חברת טיסות הצ'רטר הפרטיות Silk Way Business Aviation היושבת בבאקו; קבוצת SOBHA, חברת נדל"ן אמירתית שהחלה לשווק לישראלים; קבוצת אל-ארפאג', חברת אחזקות כווייתית; וקבוצת Viaan Mobile האוקראינית.

באוקטובר 2019 פורסם בהודעה לעיתונות כי איש העסקים הרוסי-קנדי בוריס בירשטיין הוא משקיע של Gemgow.

בירשטיין הוא איש עסקים מוביל, שחתנו, אלכס שניידר, סיפק מימון לבניית מגדל טראמפ בטורונטו. בירשטיין תואר על ידי שירות הריגול הנגדי של שווייץ ב-2007 כמי שיש לו קשרים הן עם המאפיה הרוסית והן עם הקג"ב. בדיווחים רבים בתקשורת, בירשטיין הכחיש כי יש לו קשרים כאלה.

כהן אישר שבירשטיין הוא אכן אחד המשקיעים בחברה שלו. הוא אמר שבירשטיין הוא לא המעסיק הרוסי שלו, אך סירב לחשוף את זהותו של אותו מעסיק. פניית זמן ישראל לבירשטיין בבקשה לאשר או להכחיש שהשקיע ב-Gemgow, לא קיבלה מענה עד למועד פרסום הכתבה.

כיום, האתר של קבוצת כהן מציג מגוון רחב של חברות הנמצאות בשליטתו של כהן ומציעות הכול, מטיסות פרטיות ותכשיטים ועד כיסויים לטלפונים ניידים, נדל"ן וציוד רפואי. כל החברות רשומות תחת אותן כתובות בדובאי ובקייב ומספרי טלפון כמעט זהים.

אתרי החברות עושים שימוש נרחב בתמונות מאגר, והטקסט משובץ בשגיאות באנגלית, בכלל זאת שימוש בשמות Koen ו-Cohen לסירוגין. באתר של חברת Koen Security נכתב, לדוגמה, "Nobody wants to be victim of fraud".

כשהוא נשאל איך הפך לאיש עסקים כל כך מצליח זמן כה קצר לאחר שהיה שקוע בחובות, כהן משיב "לכולנו יש עליות וירידות. תודה לאל ולביטקוין, העסקים שלי מצליחים", הוא מוסיף.

מנהיג או דמות שולית

בדובאי ישנן לפחות שלוש קהילות יהודיות – פלורליסטית, אורתודוקסית מודרנית ואורתודוקסית חסידית. בראש הקבוצה האחרונה עומד הרב לוי דוכמן מחב"ד-לובביץ', יחד עם איש העסקים סולי וולף.

הרב לוי דוכמן, משמאל, וסולי וולף, מימין, בטקס החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020
הרב לוי דוכמן, משמאל, וסולי וולף, מימין, בטקס החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020

וולף אומר לזמן ישראל כי כהן הוא המייסד והתורם העיקרי של מרכז הקהילה החסידית, הידוע גם כמרכז הקהילה היהודית, שהוקם לדבריו לפני שנתיים.  

האם כהן הוא אכן המייסד והתורם העיקרי של מרכז הקהילה היהודית? דוכמן לא מתייחס לכהן באופן אישי, אבל אומר שלקהילה יש מייסדים  ומממנים רבים.

"אנחנו לא ממומנים על ידי תורמים", הוא אומר. "המרכז הוקם כקהילה של יהודים שחברו יחד כדי להעשיר את החיים והמנהגים היהודיים כאן באיחוד האמירויות. אנחנו אסירי תודה על כך שהתמיכה שלנו משקפת את זה, בכך שהיא באה מבסיס רחב של חברי הקהילה שלנו".

כמה מחברי הקהילה היהודית של דובאי נזכרים שהתוודעו לכהן לראשונה במרץ 2019, כאשר ארגן סעודת פורים חגיגית בבית המלון בורג' אל-ערב. הסעודה הייתה אירוע חריג, כי רבים מחברי הקהילה היהודית באיחוד האמירויות, שכוללת כמה מאות נפשות, ניסו לשמור על פרופיל נמוך באותו הזמן.

כמה מחברי הקהילה היהודית של דובאי מספרים כי מרכז הקהילה היהודית, שהוא פחות מבוסס מהמועצה היהודית של האמירויות קיבל הרבה תשומת לב לאחרונה משום שהוא רודף פרסום ומנהל חשבונות פעילים במדיה החברתית. לדבריהם, דבר זה יצר פער בין הנוכחות התקשורתית של כהן לבין הבולטות האמיתית שלו בקהילה היהודית.

שבת שלום עם יהודי ויקר בארץ ובתפוצות ????

Posted by ‎נאום כהן – naum koen גאווה לאומית‎ on Friday, January 29, 2021

דפי הוויקיפדיה של הערכים JCC, Koen ו-Sheikh Hamad bin Khalifa Al Nahyan, פורסמו ומנוהלים כולם בקפידה על ידי משתמש בשם Shemtovca, שנראה כי הוא אולכסנדר נתן בומשטיין, יועץ מטורונטו שעוסק בשיווק ברשת, בקידום אתרים ובניהול מוניטין.

הערך של כהן בוויקיפדיה נוצר ב-19 מאי 2019. הערך של מרכז הקהילה היהודית נוצר ביולי 2020, והערך של השייח' נוצר ב-3 בדצמבר 2020, כמה ימים לפני חתימת ההסכם עם בית"ר.

תקנות ויקיפדיה לרוב אוסרות על עריכת דפים בתשלום. בומשטיין לא השיב לפניותינו בבקשת תגובה. וולף מדגיש את נתינתו הנדיבה של כהן ואומר כי אין שום סיבה לבדוק מה מקור עושרו.

"כהן הוא פילנתרופ. הוא נתן מיליוני דולרים לקהילות יהודיות בכל העולם", הוא אומר. "הוא איש עסקים מאוד מצליח, עם 13 חברות שונות מסביב לעולם. השאלה איך הוא עשה את הכסף שלו היא אבסורדית".

וכהן? הוא בעיקר מבקר את האופן שבו סוקר בערוצים שונים: "בתקשורת רק רוצים לכתוב עליי דברים רעים? למה? מה עשיתי? לכולנו יש תקופות בחיים שהיינו מעדיפים לשכוח ותקופות והישגים שאנחנו רוצים לזכור, אבל במקום להתמקד בי, אני מצפה לכך שעיתונאים יקדישו יותר זמן ומאמץ להכנת כתבות על פעילות צדקה, ויתמקדו בעזרה לאנשים שיש להם פחות מזל".

עוד 2,166 מילים
סגירה