24 שעות לבחירות, חמש הערות לפני פתיחת הקלפיות

המומנטום של נתניהו ● בסקרים פנימיים של הליכוד, המפלגה נוסקת ל-34-35 מנדטים ● אבל הדאגה הגדולה בסביבת ראש הממשלה היא שידור חוזר של אפריל 2019 - כשליברמן פירק את השותפות עם גוש הימין והשאיר את נתניהו בלי ממשלה ● כעת מפחדים שם שנפתלי בנט יעשה צעד דומה ● ובינתיים, מתחת לפני השטח מתנהל קרב מרתק ולא מדווח בין ש"ס ואיתמר בן-גביר ● פרשנות

בנימין נתניהו, נפתלי בנט, גדעון סער, יאיר לפיד (צילום: פלאש90)
פלאש90

1

המומנטום הוא של בנימין נתניהו. בסקרים הפנימיים שיש לו, הליכוד נוסק ל-35-34 מנדטים, והגוש חוצה את קו ה-62. השטח עובד קשה, והשרים הפופולריים של הליכוד נמצאים בכל מקום. נתניהו קיים אתמול כנס בירושלים עם כל צמרת הליכוד. "זה הכנס ה-42 שלי במהלך הבחירות", דיווח נתניהו לשומעיו. "42 כנסים, 42 מנדטים", קרא הקהל.

אבל החשש גדול. השם הכי נפוץ בסביבה של נתניהו ברגע זה הוא אביגדור ליברמן. אין הרבה חדש עם יו"ר ישראל ביתנו, אבל הטראומה של בחירות מועד א', אפריל 2019, חוזרת ומשתלטת על סביבת ראש הממשלה. ליברמן הדהים את נתניהו באותן בחירות, המציא תירוצים ונשאר מחוץ לקואליציית הימין שנתניהו ניסה להקים.

ראש הממשלה השתולל, התקשה להבין מה עובר על ליברמן ובסוף כינה אותו 'שמאלן'. ליברמן הסביר בשיחות סגורות כי "הבן אדם הזה רצה להכניס לכלא אותי, את הבת שלי ואת החתן שלי". עם משקעים כאלה לא הולכים לשותפות. לא באפריל 2019 ולא אף פעם.

בנימין נתניהו בבית קפה בירושלים, 7 במרץ 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו בבית קפה בירושלים, 7 במרץ 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

עכשיו חוששים כי נפתלי בנט יתפוס את מקומו של ליברמן ויסרב להיכנס לקואליציה עם נתניהו, יהיה מה שיהיה. "ימות העולם", כפי שבנט אוהב לומר. בסביבה של נתניהו מזהים את המשקעים האישיים שצפים שוב, את ההתבטאויות ואת האיבה הנוראה. כמו ליברמן, גם בנט מדבר בימים האחרונים על ההשמצות ועל הנזקים שנתניהו גרם לו, לאשתו ולאביו.

פירושה של התעקשות כזו של בנט הוא בחירות חדשות, שלא כל כך רעות לנתניהו, אבל עלולות לחסל את ימינה, אבל מה זה משנה? בשנתיים האחרונות למדנו שהפוליטיקה הישראלית מתנהלת אך ורק על אהבות ושנאות, אגו וחיסול חשבונות, האישי מנצח את הלאומי. היגיון פוליטי אין כאן ולא יהיה.

2

ימינה של בנט ותקווה חדשה של גדעון סער הולכות ומצטמצמות בסקרים. לקראת סוף הקמפיין מתברר כי השניים לא באמת שואבים קולות מהשמאל, מה שניכר בתחילת הדרך של שתי המפלגות. בנט עומד היום על תשעה או עשרה מנדטים בסקרים, אבל צריך לקחת בחשבון כי המצביעים שלו מתחלקים עם הציונות הדתית, ולכן אפשר לרשום לו הישג.

נפתלי בנט עורך מסיבת עיתונאים ליד חאן אל-אחמר, 21 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נפתלי בנט עורך מסיבת עיתונאים ליד חאן אל-אחמר, 21 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סער מתרסק. באין חזון ייפרע עם, כתוב במשלי, אבל גם מפלגה חדשה. סער לא הציג שום דבר חוץ משנאת נתניהו ורשימה משעממת ולא סוחפת. מעבר לזה, ארץ נהדרת ודודו ארז עשו שמות בסער ובדימוי שלו. הוא לא הראשון. דן מרידור איבד לפני 25 שנה את הקריירה בגלל ההשפלה שעשתה לו תכנית הסטירה "החרצופים".

סער מתרסק. באין חזון ייפרע עם, כתוב במשלי, אבל גם מפלגה חדשה. סער לא הציג שום דבר חוץ משנאת נתניהו ורשימה משעממת ולא סוחפת. מעבר לזה, ארץ נהדרת ודודו ארז עשו שמות בסער ובדימוי שלו

בהעדר תמיכה בימין הליכודי, במרכז או בשמאל, בנט וסער מנסים עכשיו לאכול זה את זה. כל ההסכמים המוקדמים על שלום בית נגוזו. אתמול כבר הודיע בנט כי בסקרים שיש לו, סער מתקשה לעבור את אחוז החסימה וחבל לבזבז עליו קולות. אם זה נכון, בני בגין וצבי האוזר עוד ימצאו את עצמם בחוץ. סער הגיב בזעם. הקרבות יימשכו עד לסגירת הקלפיות מחר בערב.

3

ליברמן שומר על יציבות בכל הסקרים האחרונים שבהם הוא נע בין שבעה ושמונה מנדטים. ליברמן לא הצליח לגרוף את קולות המחאה נגד החרדים שעלו כאן בימי הקורונה. אלה הלכו ליאיר לפיד. אנשי מרכז ושמאל נרתעו גם מהעמדות הימניות הקיצוניות של ליברמן, השותפות ההדוקה בעבר עם החרדים, ופרשיות השחיתות שסבבו את ליברמן וישראל ביתנו בעבר הלא רחוק.

שלט חוצות של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו בתל אביב, 14 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלט חוצות של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו בתל אביב, 14 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אז איך הוא שורד את הקולות? הרי בסיס התמיכה הרוסי לא מספיק. במוצאי שבת, בהפגנת המחאה הגדולה בבלפור, מצאתי אהדה גדולה לליברמן. חבר'ה צעירים אמרו שהם אוהבים אותו, את סגנון הדיבור הישיר, את המתקפות הבוטות האחרונות על החרדים ובעיקר על ראש הממשלה נתניהו.

במוצאי שבת, בהפגנת המחאה הגדולה בבלפור, מצאתי אהדה גדולה לליברמן. חבר'ה צעירים אמרו שהם אוהבים אותו, את סגנון הדיבור הישיר, את המתקפות הבוטות האחרונות על החרדים ובעיקר על נתניהו

המריצה של ליברמן שהובילה את נתניהו והחרדים למזבלה הקרובה מאחדת את הצעירים ביהדות התורה וש"ס נגד ליברמן, אבל גם מלהיבה מפגינים בבלפור, בעיקר מצביעים בפעם הראשונה והשנייה, שהפכו אותו לכוכב הבחירות שלהם.

4

מתחת לפני השטח מתנהל קרב מרתק ולא מדווח בין ש"ס ואיתמר בן-גביר. ראיתי את זה מקרוב ביום שישי בשוק מחנה יהודה. בן-גביר הסתובב שם כמו חתן בחופתו, זכה להערצה גדולה ואנשים רצו אליו כדי לעשות עמו סלפי.

מאיר קדוש, אחד הפעילים הוותיקים והמוכרים בש"ס, צעק לעברו: "איתמר, תפסיק לגנוב לנו קולות". פעילים של ש"ס עם כרזות ורמקולים שמעו את הדברים והתווכחו עם העוברים ושבים. הם ניסו להציג את בן-גביר באור קיצוני ולא שפוי.

איתמר בן-גביר בסיור בחירות בשוק מחנה יהודה, 19 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן-גביר בסיור בחירות בשוק מחנה יהודה, 19 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול (ראשון) טלפנו אליי הביתה ממטה ש"ס. הם ניסו לשכנע אותי להצביע למפלגה. "אני רק בן-גביר", התבדחתי, והאיש מעבר לקו אמר לי "מה, גם אתה?"

הוא הוסיף שאם אצביע ש"ס אזכה להגיע לגן עדן. שאלתי אותו, "אם אצביע לבן-גביר אלך לגיהינום?" והוא אמר חלילה, אבל בן גביר לא בנה בתי כנסת ומקוואות כמו ש"ס, ולכן כדאי לי ללכת עם מי שקיבל כבר כרטיס כניסה לגן עדן. הבטחתי לשקול את העניין.

5

בצלאל סמוטריץ', בן-גביר והציונות הדתית מהלכים אימים גם על יהדות התורה. הנחת העבודה היא שהמפלגה הזו לוקחת קולות חרדים יחד עם רוב הקולות של חב"ד, שני מנדטים שמתפזרים בדרך כלל בין כל המפלגות הימניות.

התמיכה המאסיבית של נתניהו בסמוטריץ' עוררה בסוף השבוע כעס בקרב הפוליטיקאים של יהדות התורה. הם פנו לראש הממשלה וביקשו סיוע. נתניהו, שיודע שסמוטריץ' עובר את אחוז החסימה, התגייס למשימה וקרא בתחנות הרדיו החרדיות להצביע למפלגות החרדיות.

משה גפני בכנס בחירות של יהדות התורה בבית שמש, 14 במרץ 2021 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
משה גפני בכנס בחירות של יהדות התורה בבית שמש, 14 במרץ 2021 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

החרדים מקווים שנתניהו יעזור להם לעורר את השטח ויוציא את האנשים להצביע. האויב הכי גדול הוא הניקיונות לפסח. זה לא צחוק. "אנשים לא רוצים לעזוב את המטבח בשביל הבחירות", אומר בכיר ביהדות התורה. "ביעור החמץ יותר חשוב להם מהקלפי".

האויב הכי גדול הוא הניקיונות לפסח. זה לא צחוק. "אנשים לא רוצים לעזוב את המטבח בשביל הבחירות", אומר בכיר ביהדות התורה. "ביעור החמץ יותר חשוב להם מהקלפי"

המודעה שתתפרסם היום ברחובות החרדים מכוונת בדיוק לקהל האדיש הזה. המודעה מציגה את הסלוגן של קמפיין ליברמן, "ממשלה בלי חרדים". ואם זה יקרה, מי שהעדיף את הניקיונות הוא האשם, או כמו שקובעת המודעה: "זה הקול שלך – או הכול בגללך".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
בסקרי העומק שלי 82% מהתקשורת משפררים את האג׳נדה של בלפור חרדים לכסא עבודתם החשבון פשוט – נצחון לשינוי = דמקרטיה. הם מוגנים נצחון לפאשיסטים = הם היו בצד הנכון כן! אתה! ירושלמי! סמרטוט של... המשך קריאה

בסקרי העומק שלי
82% מהתקשורת משפררים את האג'נדה של בלפור
חרדים לכסא עבודתם
החשבון פשוט – נצחון לשינוי = דמקרטיה. הם מוגנים
נצחון לפאשיסטים = הם היו בצד הנכון
כן! אתה! ירושלמי! סמרטוט של בלפור

עוד 908 מילים ו-4 תגובות
סגירה