אירופה כמשל לממשל

אנגלה מרקל (צילום: Geert Vanden Wijngaert) AP)
Geert Vanden Wijngaert) AP
אנגלה מרקל

החברה הישראלית הגיעה לבחירות הללו רצוצה ושסועה. כל סבב קודם גזל ממנה עוד ממשאבי החסד והסולידריות. המבחן הראשון והמרכזי של המנהיגות הבאה, כל מנהיגות שתקום ובכל הרכב, חייב להיות כרוך ביכולתה לייצר מאלו ולכנס כמה שיותר חלקי עם ופלגי הנהגה. רק אם אף צד לא יצא ממש מרוצה, הציבור בכללותו יצא נשכר. לנבחרי הציבור בישראל כדאי להפנות מבט לשכן האירופי על מנת לבחון ואולי אף לאמץ כמה מהמוצלחות בפרקטיקות הממשל ביבשת, מודל לחיקוי עבורנו כאן.

המבחן הראשון והמרכזי של המנהיגות הבאה, כל מנהיגות שתקום ובכל הרכב, חייב להיות כרוך ביכולתה לכנס כמה שיותר חלקי עם ופלגי הנהגה. רק אם אף צד לא יצא ממש מרוצה, הציבור בכללותו יצא נשכר

ראשית כל, חילופי הגברי והסגנון המנהיגותי. מכיוון שהבחירות בישראל הן לא פחות ממאבק על זהות המדינה וכבר מזמן משמשות להסית ציבורים אלו באלו ולהתסיס אמוציות מסוכנות ואלימות, חובה על המנהיגות החדשה לבצע פניית פרסה בתופסה את מושכות ההנהגה. מודל נהדר לחיקוי יכול להוות הניסיון המוצלח ויוצא הדופן של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אשר תפרוש מתפקידה בעוד מספר חודשים לאחר שבע עשרה שנים בתפקיד. בסגנונה היבשושי משהו, היא הצליחה להנהיג את גרמניה להישגים אדירים כמנהיגת הגוש האירופי ומאחת השסעים ביבשת.

ניסינו לתמצת את העיקר מלקחי כהונתה:

  • הקפדה על יושרה וכבוד הדדי (מעולם כקנצלרית לא נרשמה נגדה ולו עבירה אחת)
  • הימנעות מתלות בקבוצת אינטרס אחת
  • חתירה לפשרנות תוך תביעה מכל שותפיה לשלטון להיות נכונים לפשרות
  • צניעות וענווה (היא עדיין מתגוררת באותה הדירה הצנועה שרכשה לפני כהונתה, ומעולם לא התפתתה לאופנה או צברה נכסים)
  • ואולי החשוב מכל – אומץ לב ונכונות להוביל מדיניות לא פופולרית, גם במחיר הכיסא. כן, כן, בישראל כמו בגרמניה, רק מנהיג שנכון לוותר על השלטון, ראוי להאריך ימים בכהונתו.

גם בנושא שיטת הממשל יש לישראל מה ללמוד מאירופה. למשל, דיאלוג לא אלים בזירה הפוליטית, כמו זה שמנסה להנחיל הפרלמנט האירופי בבריסל. מחנאות מחלישה כל גוף, חרחורי הריב והשיסוע מחלישים את ישראל מבפנים, ומסכנים את המרקם העדין של אוכלוסייתה.

יש לישראל מה ללמוד מאירופה בנושא שיטת הממשל. למשל, דיאלוג לא אלים בזירה הפוליטית, כמו זה שמנסה להנחיל הפרלמנט האירופי בבריסל. חרחורי הריב והשיסוע מחלישים את ישראל מבפנים, ומסכנים את המרקם העדין של אוכלוסייתה

הנשיא ריבלין חילק את ישראל לארבעה שבטים – למצער, בעת כהונתו התרחבו הפערים והניתוק בניהם. ניצול חולשה זו של ישראל והעצמתה מאיימים על עתידה ובטחונה יותר מכל גורם חיצוני אחר. עתידה ובטחונה של מדינת ישראל טמונים באחדותה, בגילוי סולידריות וערבות הדדית.

מודל נוסף אותו כדאי לבחון, וישנם כמה פוליטיקאים בישראל שכבר צידדו בו פומבית גם אם טרם אומץ, הינו קציבת כהונתם של נבחרי ציבור. בצרפת, למשל, מוגבלת כהונת הנשיא לשתי קדנציות רצופות. אולי גם לראשי המדינה בישראל כדאי להבין שאם לא עשו את שהתחייבו עליו במהלך שמונה שנים תמימות, כנראה שכבר לא יעשו זאת לעולם. כדאי לוותר ולאפשר למישהו אחר להוביל.

פרקטיקה נוספת אותה נכון לאמץ ואשר נהוגה בכמה מדינות באירופה היא מינוי שרים מקצועיים ובלתי תלויים. כפופים למי שעומד בצמרת ונבחר ע"י הציבור, אך כאלו שאינם פוליטיקאים למחייתם, אינם משויכים למפלגה כזו או אחרת ובעלי חופש להחליט בהתאם לשיקולים ענייניים ולא זרים.

מינוי שרים מומחים היא פרקטיקה מקובלת באירופה ונוסתה בהצלחה, בין השאר ביוון ובאיטליה, שם לא פחות מעשרה שרים בממשלה המכהנת הם מה שנקרא באירופה, טכנוקרטים. שוו בנפשכם כמה שקט תעשייתי יספקו שרים מקצועיים בתחומי תחבורה, בריאות, חקלאות, כלכלה וסביבה, וכיצד יסייעו להשיב את אמון הציבור במערכת.

היציאה לחירות בחג הפסח תתאפשר אם תינתן לעם תקווה אמיתית על ידי מנהיגיו. לא להסכם שלום מדומיין או לעוד פיתוח טכנולוגי צבאי, כי אם לחברה הוגנת יותר ואלימה פחות.

מינוי שרים מומחים היא פרקטיקה מקובלת באירופה ונוסתה בהצלחה, בין השאר ביוון ובאיטליה, שם לא פחות מעשרה שרים בממשלה המכהנת הם מה שנקרא באירופה, טכנוקרטים. שוו בנפשכם כמה שקט תעשייתי יספקו שרים מקצועיים

חברה המונהגת בידי ממשלה סגפנית ביחס לקודמתה, מונחית על-ידי חתירה לשותפות ציבורית רחבה ופשרנות, לטובת הציבור ולא על חשבונו. ממשלה בה ישבו דתיים לצד חילונים, יהודים לצד ערבים, כל עוד כולם חתומים על אותה אמנה ציונית ומכבדים איש את רעהו.

רענן אליעז הוא יזם חברתי לחיזוק חוסנה של החברה בישראל, שותף בהקמת התנועה לחיזוק קשרי אירופה-ישראל, עמותת Europe-Israel Network, הקים וניהל את ELNET והפורום לדיאלוג אסטרטגי. 

און לוי הוא מומחה בבניית אסטרטגיה תקשורתית שיווקית ויישומה לגופים ציבוריים, חברות, עמותות וסטרטאפים. שותף בהקמת התנועה לחיזוק קשרי אירופה-ישראל, עמותת Europe-Israel Network.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 621 מילים
סגירה