מנסור עבאס (צילום: פלאש90)
פלאש90

מנסור עבאס, אדם בעל עמדות חשוכות למדי, שוביניסט והומופוב, מחולל מהפכה לנגד עינינו ● איש התנועה האסלאמית הפך לממליך המלכים, מי שיקבע את גורלה הפוליטי של המדינה ● ערביי ישראל הופכים לפתע לשותפים פוליטיים לכל דבר ועניין, חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ● מוחמד דראושה: "פיצלתם אותנו, לקחתם לנו קולות, עכשיו תשלמו. תתחילו לספור אותנו" ● פרשנות

המדינה במבוי סתום. תוצאות הבחירות ברגע זה קובעות סטגנציה. אף גוש לא יכול לזוז לשום צד, ומי שמחזיק את המטוטלת הוא מנסור עבאס, איש התנועה האסלאמית, אדם בעל עמדות חשוכות למדי, שוביניסטיות והומופוביות, שמנופף בגורל ישראל, המדינה המערבית והדמוקרטית מול מצלמות הטלוויזיה בארץ ובעולם.

עבאס מחלק את רגעי ההשפעה שלו בחוכמה וביעילות. הוא קונה לגיטימציה מכולם, לאט לאט, שווייה שווייה, לא מתחייב לכלום ולא מוכר דבר, רק מחכה לשמוע. הוא לא פוסל את מי שלא פוסל אותו, ובעצם מזמין את כולם להגיש על ראשו הצעות מחיר, שכמותן לא קיבלו הערבים כאן מעולם.

הפוליטיקאים משני הגושים, תומכי נתניהו ומתנגדיו, מתמסרים כבר לרע"ם בלית ברירה ובלי חמדה. השר צחי הנגבי מהליכוד הודיע כי הוא אינו מתנגד להקמת קואליציה אשר תישען גם על תמיכת רע"ם – וח"כ דוד ביטן אף הצהיר כי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, שאותו מייצג עבאס, הוא לא נורא כל כך וכי מספר שניים ברשימה, מאזן גנאים, "אפילו ישב לצדי בהתאחדות לכדורגל במשך 15 שנה והוא איש נורמטיבי לחלוטין".

דוד ביטן אף הצהיר כי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, שאותו מייצג עבאס, הוא לא נורא כל כך וכי מספר שניים ברשימה, מאזן גנאים, "אפילו ישב לצדי בהתאחדות לכדורגל במשך 15 שנה והוא איש נורמטיבי לחלוטין"

מאזן גנאים (מימין) ומנסור עבאס במטה רע"ם אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)
מאזן גנאים (מימין) ומנסור עבאס במטה רע"ם אחרי היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)

במחנה השני מעלים, כמובן, את הצעות המכרז. יאיר לפיד – שעשה מהפך מוחלט בתחילת 2020 לכיוון תמיכה בשותפות עם הרשימה המשותפת – קבע פגישה עם עבאס, ופוליטיקאים בשמאל מציפים את הרשתות החברתיות בהצהרות נדיבות על שוויון ודמוקרטיה, אולי בפעם הראשונה בחייהם.

פרשנים יהודים וערבים מופיעים בינתיים באולפנים ומסבירים את מכלול האינטרסים והדרישות של עבאס ורע"ם. מדובר בעיקר בתקציבים שיבואו לתקן שנים של קיפוח והזנחה. "עד היום היינו שחקני ספסל, היום אנחנו רוצים לעלות על המגרש", כפי שהצהיר ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן – גם הוא חבר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית.

עבאס הוא איש ממולח. הוא ימצה את הפוזיציה הזו עד תום. והוא רק ירוויח. ברגע זה כולם מחכים לתוצאות האמת ועבאס זוכה לעוד ועוד סיקור ויחסי ציבור יקרים מפז. בינתיים הוא וחבריו מציפים את הבעיות של המגזר, והן רבות ועצומות.

אם הספירה הסופית לא תעניק לבנימין נתניהו 61 מנדטים ולא תהיה לו ממשלה וגם לא עריקים – הוא יאלץ להיכנס למו"מ אמיתי עם רע"ם, למרות כל ההתחייבויות המוקדמות שלו.

עבאס יכול למשוך את המשחק, למקסם את תהליך הלגיטימציה, לתקן עוולות, וגם להביך את נתניהו. מה שהוא צריך זה לקחת את ההצעות של נתניהו ולגשת איתן אל נפתלי בנט, לפיד וגדעון סער ולתבוע יותר, גם אם לא ייצא מזה כלום. נתניהו לא יוכל לומר מילה. גם הווטו שלו על הרשימה המשותפת יימחק.

עבאס יכול למשוך את המשחק, למקסם את התהליך, לתקן עוולות, וגם להביך את נתניהו. כל מה שהוא צריך זה לקחת את ההצעות של נתניהו, לגשת למתנגדיו ולתבוע יותר. נתניהו לא יוכל לומר מילה

זהו מהפך עצום שמתרחש מול עינינו, תוצר לוואי של מערכת הבחירות הרביעית בתוך שנתיים. חיזור גורלי אחר קולות הערבים, שהופך אותם לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית – שותפים פוליטיים לכל דבר ועניין.

מוחמד דראושה, שהריץ את רשימת מען שפרשה מהמרוץ, אומר שזו שמחת העניים של החברה הערבית, אחרי התבוסה של הרשימה המשותפת, וגם העונש של נתניהו. "פיצלתם אותנו, לקחתם לנו קולות, עכשיו תשלמו. תתחילו לספור אותנו", הוא אומר. צדק פואטי, מה שנקרא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 503 מילים ו-1 תגובות
סגירה