מהמקפצה הפרות המוניות של הוראות הקורונה בשידור חי

נבחרי ציבור מצטופפים על הבמה ללא כל מסכה (העבודה) ● ריקודים בצפיפות גבוהה (הליכוד, ש"ס, הציונות הדתית) ● אי שמירת מרחק (כמעט כולם) ● החגיגות במטות המפלגות בליל הבחירות היו מפגן מתמשך של צפצוף על הנחיות הקורונה בחללים סגורים, ללא כל ריחוק חברתי ● מנכ"לית מדעת: "מדינת ישראל עדיין במהלכו של משבר הקורונה והדוגמה האישית חשובה גם עכשיו"

חגיגות במטה ש"ס עם היוודע תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
חגיגות במטה ש"ס עם היוודע תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021

החגיגות במטות המפלגות בליל הבחירות, אשר הועברו בשידור חי בערוצי הטלוויזיה המרכזיים, נראו הפעם למתבונן שמחוץ למערכת הפוליטית מקוממות מהרגיל: בנוסף לבזבוז הכסף, הצביעות, השקרים והבטחות השווא, נראו הפעם גם הפרות המוניות של הוראות הקורונה בחלק מהמטות.

במטה הליכוד נראו לא מעט פעילים בלא מסכות ובצפיפות גדולה מהמותר. פעילים רקדו, התקיימו חיבוקים המוניים, והיו גם כאלה שנישקו בזה אחר זה את תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהייתה תלויה על אחד הקירות, בלי מסכה ומבלי שהקפידו לנגב אותה קודם או להמתין.

ניר ברקת מגיע למטה הליכוד אחרי פרסום תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניר ברקת מגיע למטה הליכוד אחרי פרסום תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

עם זאת, היו גם פעילים רבים במטה הליכוד שעטו מסכות ונעשו נסיונות של הסדרנים לפזר את הנוכחים בזמן הנאומים, בהצלחה חלקית.

על הבמה, נבחרי הציבור עצמם – ובכלל זה נתניהו – הקפידו פחות על ריחוק חברתי אבל עטו מסכות כולם.

בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה,23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה,23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הפרות חמורות במיוחד נצפו במטות הציונות הדתית וש"ס. בערב הבחירות, כמו במהלך הקמפיין, נצפו בשני המטות פעילים רוקדים וחוגגים בצפיפות, כשרבים מהם ללא מסכה.

במטה של רע"ם קשה היה למצוא פנים עטויות מסכה. צפיפות רבה, ריקודים, חיבוקים חמים והמוניים, ופעילים רבים ללא מסכות, נצפו גם במטה מרצ.

חגיגות במטה הציונות הדתית בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
חגיגות במטה הציונות הדתית בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

במטה תקווה חדשה, לעומת זאת, הקפידו על ההוראות במיוחד. הצפיפות שם הייתה מוגבלת והפוליטיקאים והפעילים ניסו לשמור על מרחקים סבירים ביניהם. לא היו ריקודים, וכל מי שלא דיבר ישירות למיקרופון עטה מסכה, כולל המועמדים על הבמה בזמן שלא נאמו בעצמם.

רובם הגדול של הנוכחים במטות של כחול-לבן ויש עתיד גם כן עטו מסכה ושמרו מרחק. בעבודה ובימינה מרבית הנוכחים ניסו לשמור על ההוראות, אך לא כולם. במפלגת העבודה בלט העדרן של מסכות על נבחרי הציבור שהקיפו את היו"ר מרב מיכאלי בזמן שנאמה.

נבחרי מפלגת העבודה על הבמה בזמן שמרב מיכאלי נואמת בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
נבחרי מפלגת העבודה על הבמה בזמן שמרב מיכאלי נואמת בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

המטות של יהדות התורה, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת נראו רק מעט בשידורי ערב הבחירות, ולכן קשה לדעת מה התרחש בהם ועד כמה נשמרו ההוראות. צילומים מיהדות התורה מעידים על מעט ריחוק חברתי והעדרן של מסכות.

מטה יהדות התורה בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
מטה יהדות התורה בליל הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

מטות הבחירות של מרבית המפלגות פעלו לפי מתווה התו הירוק. לפי המתווה, הכניסה למטה מתאפשרת רק למי שחוסנו בחיסון שני או החלימו מקורונה.

עם זאת, המתווה חל על לקוחות ואורחים במקומות שבהם הוא מתרחש, ואינו אוסר על כניסתם של עובדים שלא חוסנו. חלק מהמפלגות הודיעו שיעסיקו רק פעילים שחוסנו או החלימו. בחלק מהמטות נראו ילדים, שכניסתם אסורה כיום למרבית מקומות העבודה ומקומות הבילוי בגלל שלא חוסנו.

כך או כך, הוראות הריחוק החברתי חלים גם על מתחסנים וגם לפי התו הירוק, והפרתם עדיין מהווה עבירה פלילית שדינה קנס. עסקים רבים פועלים בתפוסה מוגבלת בשל ההוראות, גם כאלה שממילא פתוחים רק למחוסנים.

החובה לעטות מסכה עדיין חלה בישראל בכל המרחב הציבורי באופן גורף, על אחת כמה וכמה בחללים סגורים.

זו מערכת בחירות שנייה שבה מתקיימות התקהלויות ענק צפופות בזמן מגפת הקורונה. הבחירות הקודמות, שנערכו ב-2 במרץ, התקיימו כמה שבועות לאחר שהמגפה הגיעה לארץ, ושבועיים לפני שהמדינה נכנסה לאחד הסגרים ההדוקים בעולם. אולם אז טרם התקבלו התקנות המגבילות את מספר השוהים בחלל אחד ומחייבות עטיית מסכה.

אדוה לוטן (צילום: ניר גתמון)
אדוה לוטן (צילום: ניר גתמון)

"אנשים רבים מחוסנים כיום, אבל הסיכון בהתפרצות מחודשת שריר וקיים לאור העובדה שהחיסון אינו יעיל ב-100% ולא ברורה יעילותו נגד וריאנטים שונים", אומרת מנכ"לית ארגון מדעת, אדוה לוטן.

"התמונות שראינו ממטות המפלגות בליל הבחירות נדמו כאילו נלקחו ממערכות בחירות של עידן אחר, עידן שבו אין קורונה. התמונות היו רצופות הפרות בוטות של הנחיות משרד הבריאות לגבי הימנעות מהתקהלויות והקפדה על עטיית מסכות. ראוי למנהיגי המפלגות ונבחרי הציבור החדשים לזכור שמדינת ישראל עדיין במהלכו של משבר הקורונה והדוגמה האישית חשובה גם עכשיו".

"התמונות שראינו ממטות המפלגות נדמו כאילו נלקחו ממערכות בחירות של עידן אחר, עידן שבו אין קורונה. התמונות היו רצופות הפרות בוטות של הנחיות משרד הבריאות לגבי הימנעות מהתקהלויות והקפדה על מסכות"

מהציונות הדתית נמסר בתגובה: "שקר מוחלט. עמדנו בכל כללי הקורונה וכל מי שנכנס למתחם היה בעל תו ירוק".

ממרצ נמסר: "מרצ עושה כל מאמץ להקפיד על הנחיות הבריאות, ומילאה אותן בקפדנות לכל אורך קמפיין הבחירות ובכל הפעילות שקיימה במהלך השנה האחרונה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "נושא הפרות זה עניין לאכיפה, כלומר יש לפנות למשטרת ישראל". ממשטרת ישראל נמסר: "כל דיווח המתקבל המשטרה אודות חשד להפרות חוק ותקנות הקורונה- נבדק ומטופל בהתאם. אנו קוראים לכל אדם באשר הוא לקיים את התקנות במלואן ולהישמע להנחיות למען בריאות הציבור".

עד כה לא נמסרה תגובה או מהמפלגות האחרות אליהן פנינו.

עוד 636 מילים
סגירה