איך מזהים נסיך מקיאווליסטי?

משה דיין והנרי קיסינג'ר, מרץ 1974 (צילום: AP Photo/Bob Daughtery)
AP Photo/Bob Daughtery
משה דיין והנרי קיסינג'ר, מרץ 1974

על הדימיון המטריד בין נתניהו ודיין כתב ברוך לשם:

"קווי הדמיון האישיים שבין משה דיין לבנימין נתניהו רבים מדי ואי אפשר להתעלם מהם. מדובר בשני מנהיגים כריזמטיים ונרקיסיסטים שהתהילה גרמה להם לכופף את האני הציבורי שלהם לטובת האני האישי.

נתניהו, כמו דיין במקרה של החפירות, הוזהר על ידי היועץ המשפטי לממשלה לחדול ממעשיו כבר בפרשת הקבלן עמדי שסיפק עבודות פרטיות לבני הזוג נתניהו והם ניסו לחייב את המדינה בגינם.

לפי כתבי האישום שהוגשו כעת נגד נתניהו, הוא המשיך לכאורה בסורו לסיפוק צרכיו האישיים. לנתניהו, כמו לדיין, אין שום גבול ומעצור כדי לשמור על הישרדותו. הוא פתח במסע נטול רסן נגד גורמי האכיפה במדינה – המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה – והפך את ארץ הבחירה לארץ הבחירות.

האם מצבו המשפטי עלול לגרום לו לצאת להרפתקה צבאית, כדי שיוכל לגייס רוב בכנסת לחילוצו ממצבו המשפטי? נקווה שלא. ואם כן, נקווה שיהיה קצין אמיץ כמו טל שיבלום אותו."

ברוך לשם כותב שדיין (על פי ספרו של סגן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור האלוף ישראל טל) ניסה לשפר את קווי הפסקת האש כדי להציג בפני הציבור הישג טוב יותר בסיום המלחמה. הוא דרש מפיקוד הדרום להגיב בחריפות על כל תקרית אש מקומית, כדי לאלץ את המצרים להגיב ולחדש את המלחמה.

טל, שסבר שהדבר יגרום לאבדות רבות בלי שיושג דבר, כתב ביומנו:

"להבנתי, דיין מנסה להוביל להידרדרות למלחמה. הוא רוצה כאמור מועד ב' ומתכוון לסחוב איתו את כל המדינה להרפתקה הזו… אני לא יכול להשלים עם מהלכים שלנו להידרדרות למלחמה שבה אין לנו צורך".

על פי רמי טל, דיין האשים את ישראל טל באחריות לתוכניות האופרטיביות של צה"ל שנכשלו במלחמת יום-כיפור. דיין חשב שועדת אגרנט טעתה, שלא היה כשל מודיעיני בפתיחת המלחמה ושהתוכניות האופרטיביות של צה"ל לא היו טובות.

דיין: יחידות מיוחדות וסוכני מודיעין

משה דיין היה רמטכ"ל, שר בטחון ומדינאי, אך בהכשרתו ובתפיסתו הצבאית היה איש של יחידות מיוחדות, של מבצעים חשאיים ופעולות צבאיות נועזות בעומק שטח האוייב.

דיין היה חניכו של קצין המודיעין הבריטי אורד ויינגייט שהקים את פלוגות הלילה ב-1938 במסגרת הצבא הבריטי. בשנות הארבעים דיין ו-42 שבוים נוספים שוחררו מהכלא הבריטי לפני שריצה את מלוא עונשו (10 שנות מאסר) ודיין חזר לפעולות צבאיות בשירות הישוב והבריטים. יתכן גם שקשריו עם המודיעין הבריטי נמשכו שנים לאחר מכן. בפעולה כזו בעומק שטח לבנון איבד דיין את עינו.

בשנות החמישים דיין הקים את יחידת ה-101, עליה פיקד אריק שרון, שהנחילה לצה"ל את מורשת הצנחנים והפעולות המיוחדות. דיין היה כנראה זה שהפעיל את רשת הסוכנים במצרים כרמטכ"ל, במטרה לייצר חוסר יציבות במדינה, ללא אישורו של שר הבטחון לבון וראש הממשלה בן-גוריון. רשת שגרמה לפרשת עסק הביש המפורסמת.

דיין, בשבוע השני למלחמת יום כיפור, הורה לרפול בפגישתם במובלעת הסורית להתקדם לתוך דמשק ואמר שאף אחד לא יכעס עליו אם יעשה כך. קמ"ן האוגדה דני אגמון סיפר שרפול סירב להצעה.

דיין ניסה לגרור את המצרים להמשך הלחימה בסיני על ידי פרובוקציות יזומות, אולי כדי להשמיד את הארמיה השלישית בסיום המלחמה, ולכך סגן הרמטכ"ל האלוף טל סירב.

אריק שרון סיפר שלדיין היו רעיונות צבאיים מטורפים שלפעמים היו גם טובים. דיין היה מגלומן ונסיך מקיאווליסטי. נתניהו דיבר בראיון עם אברי גלעד בשבוע שעבר על הרעיונות המטורפים שיש לו ועל השליחות שהוא חייב להשלים.

דיין, בשבוע השני למלחמת יום כיפור, הורה לרפול בפגישתם במובלעת הסורית להתקדם לתוך דמשק ואמר שאף אחד לא יכעס עליו אם יעשה כך. קמ"ן האוגדה דני אגמון סיפר שרפול סירב להצעה

לדבריו, הוא יעצור את הגרעין האיראני. בינתים אניית משא בבעלות ישראלית חטפה טיל איראני ופרשנים מדברים כבר על מלחמה ימית עם איראן. הדימיון בין נתניהו ודיין שעליו כתב לשם, משתקף גם ברעיונותיהם המטורפים.

קיסינג'ר: הונאה ומפגשים חשאיים

לקיסינג'ר לא היתה הכשרה צבאית מעמיקה או ניסיון קרבי עשיר. הוא היה סוכן ריגול נגדי אמריקאי בסיום מלחמת העולם השנייה בגרמניה ומדריך של סוכני ריגול של נאט"ו, שפעלו במזרח אירופה כנגד הרוסים לאחר מלחמת העולם, בתחילת המלחמה הקרה.

שם פגש את פטרונו הראשון פריץ קרמר, פליט גרמני אף הוא, הנערץ על ידי רבים בוושינגטון וכונה שנים לאחר מכן "נושא הלפיד". איש האסטרטגיה הלוחמנית והבלתי מתפשרת של המערב (בעיקר ארה"ב  וגרמניה) נגד הרוסים בכל זירה בעולם.

ב-1968 כשהתמנה על ידי הנשיא ניקסון להיות היועץ לבטחון לאומי האמריקאי, הקים עבור ניקסון מנגנון של ועדות של המועצה לבטחון לאומי ששלטו על כל הזרועות של הצבא והמודיעין האמריקאי, כולל הסי.איי.אי. ועל כל תקציבי הבטחון של ארה"ב. וכולם היו בשליטתו של היו"ר קיסינג'ר.

קיסינג'ר מינה כסגניו במועצה לבטחון לאומי גנרלים בכירים כאלכסנדר הייג וברנט סקוקרופט. בזמן מלחמת וייטנאם קיסינג'ר ניהל מבצעים צבאיים אסטרטגיים כהפצצות השטיח הלא חוקיות בקמבודיה, הזזת ציים של נושאות מטוסים וצוללות באוקינוסים, מערכי לוויני ריגול וטיסות של מטוסי הביון האמריקאיים (ה-SR71) בזירות שונות בעולם, שהגיעו לשיאן בהכרזה על הכוננות הגרעינית האמריקאית העליונה ה-DEFCON 3 ב25 באוקטובר 1973 בסיום מלחמת יום כיפור, ללא ידיעת הנשיא ניקסון באותו הערב.

קיסינג'ר היה איש של מבצעים חשאיים, הונאה, סיפורי כיסוי, מפגשים חשאיים בסופי שבוע, ערוצים חשאיים ושיחות פרטיות מחוץ לפרוטוקול. קיסינג'ר פעל כך גם במהלך מלחמת יום כיפור, בתיאום עם היועץ לבטחון לאומי המצרי חאפז איסמעאיל. הוא מנע סיוע צבאי אמריקאי לישראל בשבוע הראשון של המלחמה שהביא את ישראל לסף כניעה מול המצרים בסיני לאחר שבוע של לחימה ב-12 באוקטובר 1973.

קיסינג'ר היה אבי הריאל פוליטיק המודרני. התיאוריה המדינית שנובעת מכתביו של ניקולו מקיאוולי (ספר הנסיך), לפיה בפוליטיקה אין מוסר, אין משמעות להבטחות ורק התוצאה הסופית חשובה. קיסינג'ר העריץ את מקיאוולי וראה בו את ראשון המדינאים של העידן המודרני. יתכן שנתניהו למד זאת מקיסינג'ר ומספרו הנסיך וייבא מארה"ב את הריאל פוליטיק של קיסינג'ר ומקיאוולי לישראל.

קיסינג'ר היה אבי הריאל פוליטיק המודרני. התיאוריה המדינית לפיה בפוליטיקה אין מוסר או משמעות להבטחות ורק התוצאה הסופית חשובה. קיסינג'ר העריץ את מקיאוולי ויתכן שנתניהו למד זאת ממנו וייבא לישראל

מפגשים קשים של דיין וקיסינג'ר ב-73, נתניהו וקיסינג'ר ב-96

דיין היה הביקורתי והישיר ביותר בעניין קיסינג'ר והאמריקאים בעדותו בועדת אגרנט. דיין סיפר לחברי הועדה שנוצרו חילוקי דיעות עם האמריקאים ערב המלחמה, שהוא רצה שנכנס למלחמה מהודקים עם האמריקאים ושיהיה לנו אליבי שלא אנחנו פתחנו במלחמה הפעם.

לכן הורה לא לגייס מילואים ולא להזיז כוחות עד שהערבים יפתחו באש. במקום לגייס מילואים, דיין שלח מכתב אזהרה לערבים ביום שישי ה-5 באוקטובר 1973 דרך קיסינג'ר, בתקווה שלא יפתחו במלחמה אם יידעו שאין להם יתרון הפתעה, ואולי גם כדי לייצר אליבי לישראל.

בעדותו בועדת אגרנט דיין סיפר על מפגשים קשים שהיו לו עם קיסינג'ר מחוץ לפרוטוקול לפני המלחמה, מהם הישראלים היו יוצאים מדוכאים מאוד. לפני מותו דיין אמר שקיסינג'ר היה אבי התיאוריה של להוריד את ישראל על ארבע במלחמת יום כיפור.

קיסינג'ר נפגש פעמים רבות עם כל ראשי הממשלה הישראלים גם לאחר שעזב את תפקידו כמזכיר המדינה האמריקאי בבית הלבן ב-1976 והקים חברה בינלאומית לייעוץ.

גולדה מאיר, יצחק רבין, שמעון פרס, אריק שרון ואחרים נפגשו איתו וגם בנימין נתניהו. ב-1996 מתוארת פגישה פרטית של שעתיים בין קיסינג'ר לנתניהו, ממנה נתניהו יצא לבן וחיוור וסירב לפרט מה שמע מקיסינג'ר בפגישה.

נסיכים מקיאווליסטים

אז איך מזהים נסיך מקיאווליסטי? סימני ההיכר של נסיכים מקיאווליסטיים בולטים: הם חובבי פעולות צבאיות חשאיות, מפגשים חשאיים, הם יהירים, מניפולטיביים, מגלומנים, מפריחים הבטחות ומפרים אותם כלאחר יד, מערבים הון ושלטון, וחסידים של הריאל פוליטיק. צריך להבין שנתניהו הוא נסיך מקיאווליסטי ולמנוע אסון צבאי מיותר מול איראן

נסיכים מקיאווליסטיים הם חובבי פעולות צבאיות חשאיות, הם מניפולטיביים, מגלומנים, מפריחים הבטחות ומפרים אותן כלאחר יד, מערבים הון ושלטון וחסידי ריאל פוליטיק. צריך להבין שנתניהו הוא נסיך מקיאווליסטי ולמנוע אסון צבאי מיותר מול איראן

אם היו מזהים את קיסינג'ר כנסיך מקיאווליסטי ב-1973 במקום לתת בו אמון עיוור, מלחמת יום כיפור אולי הייתה נמנעת וחיי כ-2569 חיילים ואלפי פצועים היו נחסכים.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,160 מילים
סגירה