נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו סלל את הדרך לשת"פ עם רע"ם, אבל בגוש הנגדי מהססים להרים את הכפפה

אחרי שאנשי נתניהו פימפמו לציבור את האפשרות להקמת ממשלה הנשענת על רע"ם, באו שותפיו החדשים של ראש הממשלה מהציונות הדתית ושמו לסיפור סוף ● התוצאה היא נזק כפול לנתניהו: גם אין לו אפשרות להקים ממשלה, וגם במו ידיו הכשיר עבור מתנגדיו את האפשרות לשתף פעולה עם המפלגות הערביות ● הבעיה היא שאף אחד בגוש השינוי לא מעז לעשות את הצעד הראשון ● פרשנות

בנימין נתניהו הבין אתמול היטב עם מי יש לו עסק. התוכניות שלו, אם היו, להקים ממשלה שנשענת על  ארבעת חברי הכנסת של רע"ם התרסקו באדיבותם של אנשי הציונות הדתית.

בצלאל סמוטריץ' פרסם על הבוקר פוסט נוקב שבו שלל כל שיתוף פעולה מכל סוג שהוא עם רע"ם "לא בפנים, לא בחוץ, לא בהימנעות ולא באיזה ישראבלוף אחר". איתמר בן-גביר המשיך את הקו בראיונות בכל כלי תקשורת אפשרי. גם פעילים אחרים במפלגה אמרו דברים דומים.

הנזק לנתניהו הוא כפול. מצד אחד, השותפים שלו הורסים לו את הקואליציה האפשרית היחידה שהוא יכול להקים. מצד שני, מתנגדי נתניהו יכולים לשבת עם רע"ם אחרי שראש הממשלה וחבריו הכשירו עבורם את השרץ.

הנזק לנתניהו הוא כפול. מצד אחד, השותפים שלו הורסים לו את הקואליציה האפשרית היחידה שהוא יכול להקים. מצד שני, מתנגדי נתניהו יכולים לשבת עם רע"ם אחרי שראש הממשלה וחבריו הכשירו עבורם את השרץ

אם, נניח, ינהלו נפתלי בנט או גדעון סער משא ומתן קואליציוני עם מנסור עבאס, נתניהו יוכל רק לשתוק. המתנגדים יוכלו תמיד לצטט את צחי הנגבי, מיקי זוהר או דוד ביטן – שלושתם אבני יסוד בליכוד – שלא שללו ביומיים האחרונים תמיכה של רע"ם בקואליציה בראשות נתניהו.

בנט איבד קצת את כוח המיקוח שלו לעבאס. אחרי פרסום התוצאות הסופיות הוא כבר לא לשון מאזניים. לנתניהו אין ממשלה גם עם בנט.

השאלה היא האם בנט יפעיל עכשיו את תכנית ב' שלו ויגיע עם שבעת המנדטים שהשיג לחבריו בגוש מתנגדי נתניהו ויבקש שיכתירו אותו כראש הממשלה הבא, ובכך למנוע בחירות חדשות שטובות רק לנתניהו ובני גנץ.

נפתלי בנט אחרי היוודע תוצאות הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבי דישי/פלאש90)
נפתלי בנט אחרי היוודע תוצאות הבחירות, 23 במרץ 2021 (צילום: אבי דישי/פלאש90)

בנט עלול להימחק בבחירות חמישיות, ולא רק הוא. הוא יכול להציע ממשלה לזמן קצוב ואפילו רוטציה עם גנץ. יש הרבה תסריטים, אבל כולם נשענים בעיקר על תמיכת מפלגות ערביות, וגם זה מפחיד את הנפשות הפועלות כאן.

אנשי בנט טוענים כי הוא לא ילך למהלך מרחיק לכת כזה, אלא אם יבין שיש כאן היתכנות מוחלטת.

"למה שליברמן יסכים למהלך כזה?" שואל מקורב לבנט. "ליברמן לא מחזיק מבנט ולא מקבל את המנהיגות שלו אחרי כל ההתכתשויות ביניהם. למה שיאיר לפיד יסכים? גנץ גם לא ירצה, כי הבחירות טובות לו ומקרבות אותו לרוטציה בנובמבר. כל אחד בא עם שיקולים משלו ובסוף זה ייפול על אגו, ובנט יישרף כמי שהלך עם מרצ והמשותפת".

"למה שליברמן יסכים למהלך כזה? למה שיאיר לפיד יסכים? גנץ גם לא ירצה, כי הבחירות טובות לו ומקרבות אותו לרוטציה. כל אחד בא עם שיקולים משלו ובסוף זה ייפול על אגו, ובנט יישרף כמי שהלך עם מרצ והמשותפת"

הכול תקוע כי כולם חושדים בכולם, וכל אחד חוסם בינתיים את השני. לפיד עובד בימים אלה שעות נוספות. הוא מנסה להשיג 61 המלצות ולקבל ראשון את המנדט מהנשיא להרכיב ממשלה, אבל גם לו אין קואליציה, לפחות לא על הנייר.

השר לשעבר יזהר שי מכחול-לבן שיגר אתמול בלילה מכתב לכל ראשי הגוש המתנגד לנתניהו והציע לקיים משאל בין כל חברי הסיעות המתנגדות לנתניהו, 68 במספר.

הוא הציע שיהיו שלושה מועמדים לראשות הממשלה – לפיד, בנט וגנץ – ומי שיזכה ברוב יהיה האיש שעליו יומלץ אצל הנשיא. הממשלה שתקום תהיה ממשלת חירום לשנה וחצי. המפלגות הערביות יתמכו בה מבחוץ.

אתמול שמעתי עוד רעיון משוגע, שרץ בין חברי הכנסת: כל אנשי הגוש המתנגד לנתניהו, יחד עם בנט, ימליצו לנשיא המדינה על מועמד אלטרנטיבי בליכוד, ניר ברקת למשל, או אבי דיכטר.

לפי התסריט הזה, יפרוץ מרד בליכוד נגד נתניהו, שיהיה כבר בתחילת המשפט שלו. נתניהו יאלץ לפרוש ואז תקום ממשלת אחדות רחבה, בלי תלות במפלגות ערביות, כמובן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לפיד צריך להכתיר את בנט לראשות ממשלה בתנאי ששירותי הדת מופרטים(חוזרים לדפוס שהיה תמיד בתפוצות :הקהילה ממנה ומתקצבת את רבניה ועסקניה ולא המדינה) ,ביטול המועצות הדתיות והפרטתם,מדינה מערבי... המשך קריאה

לפיד צריך להכתיר את בנט לראשות ממשלה בתנאי ששירותי הדת מופרטים(חוזרים לדפוס שהיה תמיד בתפוצות :הקהילה ממנה ומתקצבת את רבניה ועסקניה ולא המדינה) ,ביטול המועצות הדתיות והפרטתם,מדינה מערבית לא עוסקת בתקצוב שירותי דת, להעביר מן העולם את המושג הנקרא : "תקציבי ישיבות ", לא יעלה על הדעת שאברכים משתמטים מצה"ל הבוחרים לא לעבוד יתחבאו בישיבות ומדינה תזרים לכיסיהם את משאבי המדינה של הנושאים בכל נטל. דת לשם שמיים אמיתי על חשבון המשתמש. קדימה בנט לראשות הממשלה.

ה״רעיון המשוגע״ שהצגת בסוף מריח משהו בין טופז לברדוגו. הנדוא יתן לברקת להרכיב ממשלה, וברקת ינסה להרכיב ממשלה עם ביבי בראשה, שלא תושבי רק תעשה עוד בלגן. אז המקום לשים את השטויות האלה כאן... המשך קריאה

ה"רעיון המשוגע" שהצגת בסוף מריח משהו בין טופז לברדוגו. הנדוא יתן לברקת להרכיב ממשלה, וברקת ינסה להרכיב ממשלה עם ביבי בראשה, שלא תושבי רק תעשה עוד בלגן. אז המקום לשים את השטויות האלה כאן בפעם הבאה תחזור לברדוגו ותודיע לו שמות ליברמן אלקין ואבידר אי אפשר לפרסם זבל כזה

פעם ליברמן דפק את המהפך, אח״כ גנץ-הנדל, עכשיו סער. פראיירים לא מתים, רק מתחלפים. וביבי בינתיים שמח. תעשו כבר ממשלה בהימנעות הערבים! סער, למה אתה צריך את בנט? קח אתה את ה61 ותהיה ראש ממש... המשך קריאה

פעם ליברמן דפק את המהפך, אח"כ גנץ-הנדל, עכשיו סער. פראיירים לא מתים, רק מתחלפים. וביבי בינתיים שמח. תעשו כבר ממשלה בהימנעות הערבים! סער, למה אתה צריך את בנט? קח אתה את ה61 ותהיה ראש ממשלה!

עוד 527 מילים ו-3 תגובות
סגירה