הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

שובם של הפקקים

הגלובוס הירוק מוענק לקרב הסרטונים המלבב על המכונית החשמלית (ולנורווגים שמובילים את התחום) ● הגלובוס השחור למפלגות שמטנפות את הרחובות בפתקים ושלטים ולא מנקות אחריהן ● וטיפ לממשלה, שצריכה להיערך בדחיפות לאסון הפקקים שדופק בדלת

פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
פקק תנועה בנתיבי איילון

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

קרב הסרטונים המלבב בין האמריקאים לנורבגים מהחודש שעבר, על הבכורה בתחום המכוניות החשמליות, מספק תזכורת מהי הדרך האפקטיבית ביותר להעביר מסרים סביבתיים: הומור כמובן. תכונה שבעבר הייתה חסרה מאוד בתחום הזה, ולמרבה השמחה זה משתנה במהירות.

ומה שפחות מצחיק: בעוד יותר מ-50% מהמכוניות שעלו השנה על כבישי נורווגיה הן חשמליות, בישראל אנחנו עדיין ניצבים על שברי אחוזים. צפייה נעימה.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

מערכת בחירות רביעית בשנתיים זה לא רק מתקפה נוספת של ספינים, פייק ניוז ואנרגיות שליליות: זה גם ים של פתקים ופלריגים שמציפים את החוצות. עוד לא יצאנו מהקורונה – על מיליוני המסכות החד-פעמיות שהיא מעמיסה על הסביבה (ברוך השם הכפפות מאחורינו) – והנה עוד מתקפה של פסולת על המרחב הציבורי הישראלי.

גם השבוע אפשר היה לראות מרבדי פתקים על המדרכות ובדים מיותמים תלויים על גדרות וגשרים. דומה שהכמות מרוסנת לעומת סיבובים קודמים. בפעם הרביעית כנראה יש עייפות החומר, תרתי משמע.

גם השבוע אפשר היה לראות מרבדי פתקים על המדרכות ובדים מיותמים תלויים על גדרות וגשרים. דומה שהכמות מרוסנת לעומת סיבובים קודמים. בפעם הרביעית כנראה יש עייפות החומר, תרתי משמע

ועדיין, מפלגות שלא מנקות אחריהן ומשאירות חומרי תעמולה במשך ימים ושבועות במרחב הציבורי, צריכות להיענש ולהיקנס. אם לא על ידי הבוחרים, לפחות על ידי ועדת הבחירות המרכזית.

לכלוך שאחרי הבחירות. ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
לכלוך שאחרי הבחירות. ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

*טיפ ירוק לשבת

זוהי קריאת אזהרה: ישראל צועדת בעיניים פקוחות לעבר אסון תחבורתי. ממש עכשיו, אחרי פסח ואולי עוד במהלכו.

כל הנתונים והסימנים מתכנסים לשם: המשק חוזר ובגדול, אבל התחבורה הציבורית לא. רבים שהבינו במהלך שנת הקורונה שאי אפשר להסתמך על התחבורה הציבורית קנו רכב, ועכשיו אין להם שום כוונה להשאיר אותו בחנייה. אחרים עדיין חוששים להיכנס לאוטובוס סגור עם עשרות אנשים.

הרכבת פועלת במתווה חלקי בגלל עבודות חישמול ופרויקטים שונים של תשתיות לאורכה ולרוחבה של רשת המסילות. זה לא עניין זמני, וזה לא קשור לקורונה – חלק מהפרויקטים יימשכו לפחות עוד שנתיים! הרכבת האחרונה בקו תל אביב-חיפה, למשל, תצא בשנתיים הקרובות מדי ערב לא אחרי 20:45.

זה אומר שרבים שנשענים על הקו הזה על בסיס יומי ייאלצו לחפש תחליף לרכבת ויצטרפו לפקקים על כביש החוף.

פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: פלאש90)
פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: פלאש90)

בשבוע-שבועיים האחרונים זה כבר הורגש בכבישים. בשעות אחר הצהריים של יום שלישי השבוע ארכה נסיעה מתל אביב לקריית אונו – מרחק אווירי של כ-8 קילומטר – כשעה וחצי.

רגע לפני פרוץ הקורונה, הפקקים והכשל התחבורתי הלאומי עמדו במרכז השיח הציבורי והתקשורתי. התנועה ברחבי הארץ הפכה בלתי נסבלת. הסגרים פינו את הכבישים והשכיחו את זה. עכשיו חוזרים למציאות, והממשלה כרגיל תיתפס מופתעת ותיאלץ להתמודד עם מצב חירום שנוצר בגלל הזנחה ומחדלים של עשרות שנים.

רגע לפני פרוץ הקורונה, הפקקים עמדו במרכז השיח הציבורי והתקשורתי. התנועה ברחבי הארץ הפכה בלתי נסבלת. הסגרים פינו את הכבישים והשכיחו את זה. עכשיו חוזרים למציאות, והממשלה כרגיל תיתפס מופתעת

במשבר כמו במשבר, חייבים לעשות צעדים יצירתיים ורדיקליים – למשל הכרזה על נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לפחות לתקופה מוגבלת, ואכיפה אגרסיבית בדמות קנסות גבוהים על רכבים פרטיים שנוסעים בנתיבי אוטובוסים.

החלופה שעומדת בפני הממשלה היא לשבת בחיבוק ידיים ולחפש אשמים, והפעם יהיה קשה להפיל את התיק על "הפקידים".

עוד 465 מילים ו-1 תגובות
סגירה