האיש החזק ברש"פ

מאג'ד פרג' (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
מאג'ד פרג'

ההכרזה על הבחירות בשטחים האיצה את קרב הירושה בצמרת הרש"פ, הגנרל מאג'ד פרג' הפך למועמד המוביל לתפקיד יו"ר הרש"פ לאחר שמחמוד עבאס יחליט לרדת מהבמה הפוליטית. מאג'ד פרג', המקורב מאוד ליו"ר הרש"פ, הוא האחראי לתיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל וארה"ב התומכות בו והוא מפקד על כמה אלפי לוחמים פלסטינים חמושים בשטחי הגדה.

הצו הנשיאותי שפירסם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבחירות לפרלמנט ולנשיאות ברש"פ, החל מחודש מאי הקרוב, האיצו את קרב הירושה ברש"פ על תפקידי יו"ר הרש"פ ויו"ר תנועת פת"ח.

בחודשים האחרונים הפציע שמו של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, המקורב לשב"כ הישראלי ול-CIA, כמועמד המוביל להיות יורשו של מחמוד עבאס בן ה-86 בתפקיד יו"ר הרש"פ כשהאחרון יחליט לרדת מהבמה הפוליטית הפלסטינית או לכשיכנס למצב של נבצרות בגלל מצב בריאותו הרופף.

בחודשים האחרונים הפציע שמו של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, המקורב לשב"כ הישראלי ול-CIA, כמועמד המוביל להיות יורשו של מחמוד עבאס בן ה-86 בתפקיד יו"ר הרש"פ

מאג'ד פרג' הינו האחראי הבכיר ברש"פ למלחמה בטרור ולשיתוף הפעולה הביטחוני של הרש"פ עם ישראל ועם ארה"ב, לרשותו עומדים אלפי לוחמים פלסטינים חמושים בנשק ומערכות איסוף מודיעין משוכללות.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, בשבועות האחרונים פועל מאג'ד פרג', בסיוע שותפו הפוליטי חוסיין א-שיח', לבצר את מעמדו ולחסל פוליטית את מתנגדיו. הוא זה שמוביל את המערכה למנוע את שחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי ואת האפשרות שהוא יציג את מועמדותו בבחירות לנשיאות ב-31 ביולי. פרג' הצליח לשכנע את השב"כ הישראלי ואת ה-CIA שמרוואן ברגותי הינו טרוריסט, וכי אם ישוחרר מן הכלא הוא יבטל את התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ ובין הרש"פ לארה"ב.

כמו כן, הוא היה האיש ששיכנע לפני שבועיים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לגרש מתנועת פת"ח את שר החוץ לשעבר נאצר אל-קידווה בגלל שהקים רשימה עצמאית, שתתמודד בבחירות לפרלמנט בניגוד להנחיות יו"ר הרש"פ. על פי גורמים בפת"ח, הגנרל פרג' אף איים על חייו של אל-קידווה, בנוכחות מחמוד עבאס במוקאטעה ברמאללה, אם יחליט להקים את רשימתו העצמאית שמחלישה את כוחה של תנועת פת"ח.

מקורביו של מוחמד דחלאן מספרים כי מאג'ד פרג' היה המנוע העיקרי בשנת 2011 לגירושו של מוחמד דחלאן מתנועת פת"ח באשמת שחיתות, מחשש שדחלאן מהווה איום ממשי עליו בקרב הירושה.

מיהו מאג'ד פרג'?

מאג'ד פרג' נולד בשנת 1962 במחנה הפליטים דהיישה דרומית לבית לחם. בשנות ה-70 הוא הצטרף לשורות תנועת פת"ח ושימש כראש מננגון הביטחון המסכל בכמה ערים בגדה, בשנת 2006 מונה לתפקיד ראש המודיעין הצבאי וב-2009 מינה אותו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לתפקיד ראש המודיעין הכללי במקומו של תוופיק טיראווי.

עפ"י בכירים ברש"פ, בשבועות האחרונים פועל מאג'ד פרג', בסיוע שותפו הפוליטי חוסיין א-שיח', לביצור מעמדו ולחיסול פוליטי של מתנגדיו, והוא זה שמוביל את המערכה למניעת שחרור ברגותי מהכלא הישראלי

בשנים האחרונות הפך מאג'ד פרג' בהדרגה להיות מקורב מאוד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולשני בניו וגורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הא השליט הפלסטיני בפועל בנושאים רבים בתוקף העובדה שהוא שואב את סמכויותיו ישירות מיו"ר הרש"פ.

מחמוד עבאס מקפיד לקחת עמו לכל נסיעותיו לחו"ל את מאג'ד פרג' ולהפגיש אותו עם מנהיגים ערבים ומנהיגים זרים.

תומכיו החלו לכנות אותו בכינוי "באשא", תואר כבוד בשפה הטורקית שהיה מקובל באימפריה העותומאנית ובעולם המוסלמי ושחדר לשפה הערבית.

יריבו העיקרי בצמרת הרש"פ הינו מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב. הוא מתנגד למהלכים שמוביל רג'וב לפיוס עם חמאס וטוען כי הדבר יחזק את כוחה של תנועת חמאס בשטחי הגדה ויסכן את הרש"פ.

העימותים בצמרת פת"ח בקרב הירושה הביאו לכך שיריביו של מאג'ד פרג' ניסו להתנקש בחייו בשנים האחרונות, מאז שהתחזק מעמדו אצל מחמוד עבאס. גורמים בפת"ח מציינים לפחות מקרה אחד שבו סיכלו מנגנוני הביטחון הפלסטינים ניסיון לפגוע במאג'ד פרג'.

בשנת 2020 לכד מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני חולייה של 5 פעילי פת"ח ששוחררו מהכלא הישראלי שתכננו לפגוע בבני משפחתו של מאג'ד פרג'. הם עקבו אחרי בניו ורעייתו במשך שבוע ימים ותכננו להטמין מטען חבלה במכונית המשפחה. ראש החולייה שהופעלה על ידי אחד מיריביו של פרג' בצמרת פת"ח היה מומחה לחומרי חבלה.

בשנת 2020 לכד מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני חולייה של 5 פעילי פת"ח, ששוחררו מהכלא הישראלי ותכננו לפגוע בבני משפחתו של מאג'ד פרג', עקבו אחרי בניו ורעייתו במשך שבוע ותכננו להטמין מטען חבלה במכוניתם

ההכרזה של יו"ר הרש"פ על בחירות החריפה את המתיחות בצמרת פת"ח על קרב הירושה. מאג'ד פרג' מגלה נאמנות גדולה למחמוד עבאס, כדי לוודא שלא יהיה שום מועמד מתוך תנועת פת"ח שיתמודד מולו, ובכך הוא יבטיח את המשך מעמדו הרם ברש"פ כמועמד המוביל להיות יו"ר הרש"פ הבא בתמיכת ישראל וארה"ב.

 

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 677 מילים
סגירה