הנקודה הארכימדית של בניית קואליציה

שלט בחירות של בנימין נתניהו נתלה בירושלים, 10 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שלט בחירות של בנימין נתניהו נתלה בירושלים, 10 במרץ 2021

"תנו לי נקודת משען ואזיז את העולם ממקומו" קבע ארכימדס כשגילה את חוק המנוף. ובכן תרשו לי להציע נקודת משען למנוף שירים קואליציה וגם לגלוש בהזדמנות זו לתחומם של הפרשנים והיועצים הפוליטיים. אולי אצליח להניח פה הצעה רצינית להקמת קואליציה שנראית לכאורה בלתי אפשרית כרגע.

נקודת המשען של המשבר הפוליטי בו מצויה ישראל כבר שנתיים, נקראת בנימין נתניהו. אדם אחד. אמנם בתפקיד הבכיר ביותר במדינה אבל הוא אישית לבדו, הגורם לכאוס.

נקודת המשען של המשבר הפוליטי בו מצויה ישראל כבר שנתיים, נקראת בנימין נתניהו. אדם אחד. אמנם בתפקיד הבכיר ביותר במדינה אבל הוא אישית לבדו, הגורם לכאוס

נקודת המשען כדי להזיז אותו ואת "העולם" הישראלי ממקומו – הוא הסכם קואליציוני בין שותפים פוליטיים בלתי אפשריים שיקפיאו את המחלוקות ביניהם לתקופה מוסכמת. הפריזר שאליו יוכנסו המחלוקות הוא נקודת המשען לשינוי המתבקש שאליו שואפים מהמשותפת ורע"ם ועד ימינה, סער וליברמן.

ראשי המפלגות של גוש השינוי ייכנסו לחדר אחד וינהלו מו"מ על הנושאים שיוקפאו לתקופת הביניים, התקופה בה יוזז נתניהו ממקומו ותוקם ממשלה מוסכמת לטיפול רק בנושאים המוסכמים כשהיא מסכימה מראש על הנושאים המוקפאים בהם הממשלה הזו לא נוגעת.

הנוסחה די ברורה. אין צורך לדון במה שמפריד בין היריבים הפוליטיים, אלא להיפך, להסכים על הנושאים המפרידים ומעוררי המחלוקת ולהכניס אותם בהסכמה לפריזר.

למשל: ימינה ומרצ יכולים להסכים שהמו"מ מול הפלסטינים לא יתחיל בתקופת ממשלת השיקום ויוקפא במקומו למעט נושאים שממילא מתקיימים מכוח הסכמי אוסלו והמצב בשטח. אפשר להסכים שלא יורחבו התנחלויות ולא יוקמו חדשות בתקופה זו כי פניה של הממשלה לשיקום נזקי הקורונה וכלכלת ישראל ולאיחוי הקרעים.

למשל: ימינה ומרצ יכולים להסכים שהמו"מ מול הפלסטינים לא יתחיל בתקופת ממשלת השיקום ויוקפא במקומו למעט נושאים שממילא מתקיימים מכוח הסכמי אוסלו והמצב בשטח

לפיד, גנץ, סער והרשימה המשותפת יכולים להסכים על הקפאת הריסת בתים לא חוקיים במגזר הערבי, על הקפאת הדיון במו"מ מול הרשות הפלסטינית או כל נושא לאומי המחייב הסכמה בעניין הפלסטיני. מאידך המפלגות הללו יכולות להסכים על כמה דברים שבהם אין להן מחלוקת, כמו על תיקון חוק הלאום והכנסת המילה שוויון אליו ועל הקפאת התבטאויות נגד חברי כנסת ערבים בשל עמדותיהם הלאומיות.

המפלגות הללו בוודאי יוכלו להסכים שבתקופת הביניים ישולבו בממשלה חברי כנסת ערבים בתפקידים שיקדמו מאבק באלימות בחברה הערבית, בפשיעה ובמניעת רצח נשים.

ליברמן וחברי המשותפת יכולים להקפיא את הדרישה לנאמנות ואת ההתבטאויות החריפות כגון "גיס חמישי" כלפי נציגי הציבור הערבי מחד ואת ההתבטאויות נגד ליברמן ה"גזען" מאידך.

בכלל, חברי המפלגות הציוניות יוכלו להזכיר לבוחריהם שחברי הכנסת הערבים הם נציגיהם של הרופאים והאחיות שטיפלו בהם במהלך מגיפת הקורונה. והח"כים הערבים יצטרכו להסביר לבוחריהם שממשלת שינוי מחייבת אותם לשבת עם מי שעד אתמול הם פסלו והוא פסל.

"האויב של אויבי הוא ידידי" אומר פתגם ערבי עתיק ומכוון לכך שניתן לקיים איחוד על בסיס מניע משותף. במקרה זה ניתן להיות חבר עם אדם שאיתו אתה חולק שנאה משותפת. לליברמן ולמשותפת יש הרבה מן המשותף במקרה זה.

"האויב של אויבי הוא ידידי" אומר פתגם ערבי עתיק ומכוון לכך שניתן לקיים איחוד על בסיס מניע משותף. במקרה זה ניתן להיות חבר עם אדם שאיתו אתה חולק שנאה משותפת

אפילו ליברמן והחרדים יכולים להסכים על הקפאת דרישות תקציביות נוספות לישיבות מחד ומנגד על הקפאת הדרישה לגיוס בני ישיבות. אפשר להסכים על הקפאת ההצעות לתחבורה בשבת מחד ועל הקפאת הדרישה לסגירת מרכולים מאידך. נמתין כולנו עם המאבקים על הסטטוס קוו הדתי/חילוני עד שנעמוד על הרגליים מבחינה כלכלית וחברתית. זאת במידה והחרדים יבקשו להצטרף לקואליציית השינוי.

נקודת המשען של "הקפאת המחלוקות" היא הבסיס האפשרי להקמת קואליציה.

ציבור ענק הלך לבחירות מתוך ידיעה ברורה שאי אפשר להמשיך לקיים מדינה עם ראש ממשלה הנאשם בפלילים ועומד למשפט כשכל ההחלטות בממשלה שבויות באינטרסים האישיים שלו. שום נושא אחר לא עמד על הפרק. שום עניין אחר לא עלה על שלטי החוצות.

ליברמן אמנם כתב "ממשלה בלי חרדים", אבל בפועל הוא פועל כבר ארבע מערכות בחירות לממשלה בלי נתניהו.

מרצ, כחול לבן והעבודה כולן פתחו בקמפיין המזהיר מפני קואליציה של נתניהו עם בן-גביר וסמוטריץ'. האזהרה ברורה – נתניהו עלול להוביל את ישראל למחלוקות הרבה יותר קשות מאלה שישנן כיום בין שותפי גוש השינוי.

קואליציית נתניהו-חרדים-בן-גביר-סמוטריץ', תוביל את ישראל למחוזות של ניתוק יחסים עם מדינות דמוקרטיות, החרבת מערכת המשפט, סיכון הסכמי השלום עם ירדן ומדינות ערביות אחרות, מאבקים אזרחיים אלימים בין קהילות שעד היום ניהלו דיון דמוקרטי על זכויות.

כל אלה הם מניע מספיק חזק כדי שהרשימה המשותפת וגם רע"ם, יישבו עם מרצ, העבודה, יש עתיד, תקוה חדשה וימינה ויגיעו להבנה על הנושאים שעליהם לא מסכימים אבל אינם רלוונטיים לתקופת השיקום.

כל אלה הם מניע מספיק חזק כדי שהרשימה המשותפת וגם רע"ם, יישבו עם מרצ, העבודה, יש עתיד, תקוה חדשה וימינה ויגיעו להבנה על הנושאים שעליהם לא מסכימים אבל אינם רלוונטיים לתקופת השיקום

ההסכם הקואליציוני יגדיר במדויק את הנושאים המוקפאים ואת אלה שעליהם הממשלה הזמנית תקדם בהסכמה:

  • שיקום הדמוקרטיה בחקיקה נגד מינוי רה"מ הנאשם בפלילים והגבלת כהונת רה"מ לשתי קדנציות בלבד,
  • העברת תקציב מדינה לשנים 21-22 שרובו מוקדש להורדת אחוזי האבטלה,
  • הקמת שני בתי חולים ושיקום מערכת הבריאות במליארדים החסרים לה,
  • הגדלת תקציב החינוך ותכנון ופיתוח מערכותיה כדי להגביר את הישגי התלמידים/ות והשוויון בין המגזרים השונים בתקציבים, איכות המורים ובלימודי דמוקרטיה,
  • שיקום אלפי העסקים שנסגרו ונפגעו במהלך המאבק בקורונה,
  • והקפאת יוזמות מדיניות לא מוסכמות עד יעבור זעם.

נקודת המשען להזזת נתניהו והקמת ממשלה הנשענת על קואליציה רחבה ולכאורה בלתי אפשרית, קרי: הקפאת נקודות המחלוקת – תימשך לתקופה מוגבלת שתוגדר בזמן או בשיפור נתוני האבטלה והכלכלה, הריפוי החברתי והפוליטי עד שישראל תשתקם מהחורבן שהמיט עליה ראש ממשלה כושל הנאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים.

זו תהיה גם תקופת מבחן טובה לחיים המשותפים בישראל שאחרי נתניהו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 854 מילים ו-1 תגובות
סגירה