יאיר לפיד התחיל לעבוד

אחרי שלוש מערכות בחירות בהן עמד מאחורי בני גנץ ואחת נוספת שבה שמר על פרופיל נמוך, יאיר לפיד מעלה הילוך ● בחג החל במסע בין חבריו למחנה המרכז-שמאל על מנת להשיג מספיק המלצות לנשיא המדינה להעניק לו את המנדט להרכיב ממשלה ● גם אם לא יצא מזה כלום, לפיד מכניס רגל ללשכת ראש הממשלה - ואם לא הפעם, אולי יכבוש את היעד בפעם הבאה ● פרשנות

יאיר לפיד (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
AP Photo/Sebastian Scheiner
יאיר לפיד

אחרי מערכות בחירות שבהן הסתתר מאחורי בני גנץ, ויתר על הרוטציה עם גנץ או שהתחמק מהכרזה על מועמדות לראשות הממשלה, יאיר לפיד משנה פאזה. עכשיו הוא המועמד, מי שרואה את עצמו מנהיג הגוש של מתנגדי נתניהו.

אחרי העמימות שבה הורגלנו בחודשים האחרונים, לפיד יוצא למסע בין חבריו כדי להשיג מספיק המלצות שיבואו בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין, כדי שזה יעניק לו את המנדט להרכיב ממשלה.

לפיד לא ייצא מהמסע הזה כראש הממשלה הבא, אבל הוא לפחות צורב תודעה לקראת הבחירות החמישיות, אם יהיו, ובכלל. בפעם הראשונה בקריירה הפוליטית שלו, לפיד עשוי לקבל מנדט מנשיא המדינה ולנהל משא ומתן מתוקשר במשך 28 ימים. וגם אם לא יצא מזה כלום, לפיד מכניס עוד רגל ללשכת ראש הממשלה. אם לא הפעם, אולי בפעמים הבאות.

בפעם הראשונה בקריירה הפוליטית שלו לפיד עשוי לקבל מנדט מהנשיא ולנהל מו"מ מתוקשר במשך 28 ימים. וגם אם לא יצא מזה כלום, לפיד מכניס עוד רגל ללשכת רה"מ

לפיד עובד קשה, גם בחג. הוא מקבל תמיכה מאביגדור ליברמן וגם ממפלגות העבודה ומרצ. אתמול הוא נפגש עם מנסור עבאס מרע"ם ובערב, לפני צאת החג, הוא נפגש עם בני גנץ בראש העין.

בני גנץ ויאיר לפיד באשדוד במהלך מערכת הבחירות, 8 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
בני גנץ ויאיר לפיד באשדוד במהלך מערכת הבחירות, 8 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)

גנץ יכול היה לגלגל את לפיד מכל המדרגות ולהודיע שהוא עצמו המועמד, אבל הדיווח היה על פגישה מפויסת (או אפילו "יעילה", כפי שהגדירו מקורבי לפיד), למרות המטענים הכבדים בין השניים. המלצה לנשיא לא יצאה משם, אבל עכשיו אפשר להבין מדוע לפיד נקט בקו מאופק יחסית במערכת הבחירות ולא נלחם בשותפים שלו בכל הכוח. בדיוק בשביל הרגעים האלה.

המלצה לנשיא לא יצאה מהפגישה בין לפיד וגנץ, אבל עכשיו אפשר להבין מדוע לפיד נקט בקו מאופק יחסית במערכת הבחירות ולא נלחם בשותפים שלו בכל הכוח. בדיוק בשביל הרגעים האלה

האם לפיד יצבור יותר ממליצים מאשר נתניהו? לגמרי לא ברור. האם הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על לפיד? גם זה לא ברור. הכול תלוי עכשיו בנפתלי בנט, שהוא בעל הסיכויים הגדולים ביותר, אם יחליט לחצות את הרוביקון, להמליץ על עצמו ולעמוד בראש מחנה המתנגדים.

צריך תמיד לזכור כי הנשיא מבקש מהממליצים מועמד ראשון ומועמד שני – כך הוא קובע את בעל הסיכויים הגדולים ביותר. הם יכולים להמליץ על לפיד ובנט, והנשיא יטיל על בנט.

בכל מקרה, למנדט שיקבל המועמד מהנשיא בתחילת אפריל יש משמעות יוקרתית, ולא בהכרח מעבר לזה. הפרשן חנן קריסטל משווה את המלצת הנשיא למשחק שחמט שבו המועמד הראשון פותח את המשחק, ועושה את הצעד הראשון. אין למועמד גם יתרונות חשובים בשטח, למעט ועדת הכנסת שעוברת למפלגתו באופן זמני.

נפתלי בנט, אז שר החינוך, עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אפריל 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
נפתלי בנט, אז שר החינוך, עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אפריל 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

צריך תמיד לזכור שיש מהצד השני ראש ממשלה מכהן, מיומן ומנוסה. נתניהו מנסה עכשיו לבנות את שורת הממליצים שלו (52 יש לו ברגע זה), וגם למנוע רוב מהמחנה השני המסובך. במצב העניינים הזה בחירות חמישיות הן בהחלט אופציה סבירה.

למועמד יש 28 ימים להרכיב ממשלה, והנשיא יכול לתת לו אורכה של עוד 14 יום. לתוך כל הבלגן הפוליטי הזה, הסחר מכר בין המפלגות והמלחמה על כל עריק, נוספת עוד דרמה משפטית חסרת תקדים: נתניהו, אם יקבל את המנדט, ינסה להרכיב את הממשלה שלו בעיצומו של משפט פלילי, שמתחיל את שלב ההוכחות. תקדים כזה עוד לא היה לנו.

לתוך כל הבלגן הפוליטי הזה נוספת עוד דרמה משפטית חסרת תקדים: נתניהו, אם יקבל את המנדט, ינסה להרכיב את הממשלה שלו בעיצומו של משפט פלילי, שמתחיל את שלב ההוכחות. תקדים כזה עוד לא היה לנו

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לפיד לא יהיה ראש ממשלה אף פעם משום שהחרדים הטילו, מטילים, ויטילו על זה ווטו ומי שיודע חשבון פשוט יודע שאי אפשר להקים ממשלה בלא לפחות חלק מהחרדים ובטח לא ממשלה יציבה. מה גם שנראה שלפיד ל... המשך קריאה

לפיד לא יהיה ראש ממשלה אף פעם משום שהחרדים הטילו, מטילים, ויטילו על זה ווטו ומי שיודע חשבון פשוט יודע שאי אפשר להקים ממשלה בלא לפחות חלק מהחרדים ובטח לא ממשלה יציבה.
מה גם שנראה שלפיד לא שכנע איש בכישוריו להיות ראש ממשלה וכל מעמדו נובע מהיותו אנטי נתניהו.

עוד 509 מילים ו-1 תגובות
סגירה