על גזענות, אלימות ומחאה 

קריאה לצדק לג'ורג' פלויד, צילום מסך מכתבה של Eyewitness News ABC7NY
קריאה לצדק לג'ורג' פלויד, צילום מסך מכתבה של Eyewitness News ABC7NY

במאמרו "ה-18 בברימר של לואי בונפארט", קרל מרקס כותב:

"כל העובדות והאישים הגדולים בהסטוריה העולמית מופיעים, למעשה, פעמיים […] פעם אחת כטרגדיה גדולה, פעם אחרת כפארסה ירודה".

ב-8 במרץ 2021 היו שני רגעים, שלכאורה באו להדגים, גם אם לא באופן מושלם, את "כוונת המשורר".

קרל מרקס כותב: "כל העובדות והאישים הגדולים בהסטוריה העולמית מופיעים, למעשה, פעמיים. פעם אחת כטרגדיה גדולה, פעם אחרת כפארסה ירודה". ב-8 במרץ 2021 היו שני רגעים, שלכאורה באו להדגים את "כוונת המשורר"

בתחילה נתבשרנו על שלב חדש בדרמה גדולה ומתמשכת, שראשיתה במותו הטרגי של ג'ורג' פלויד ב-25 במאי 2020, והמשכה בהבלטת עקרונות וערכים של שוויון זכויות וכבוד האדם, ובמאבק נאצל בגזענות ובדיכוים של מיעוטים. שעות ספורות לאחר מכן נודע על הורדת המסך בקול אוושה דקה, אם גם צורמת במקצת, על מופע שראשיתו בזילות המושג "גזענות" ובטפלול המאבק בתופעה זאת, ב-8 בדצמבר – המהומה על לא מאומה, שהביאה להפסקת משחק כדורגל במסגרת ליגת האלופות של אירופה.

ג'ורג' פלויד בוודאי לא היה אישיות במובן המשתמע מדברי קרל מרקס, אלא אמריקאי שחור מן השורה; אולם אופן מותו האכזרי ותעוד התהליך שהביא לאובדן חייו, הפכו את פלויד לגיבור בעל כרחו, ל"גדול מן החיים". וההשלכות מאופן מותו הפכו את הארוע לציון-דרך בתולדות ארה"ב.

כותבי מחזות ותסריטים בעתיד בוודאי ייצמדו לעקרונות הטרגדיה היוונית, ויתארו תהליך שסופו במוות הצפוי מראש, מרגע המפגש בין פלויד לבין אנשי משטרת מינאפוליס, ב-25 במאי. התהליך כלל 8:46 דקות של גסיסה, שבמהלכן צווארו של הקרבן, השרוע על הכביש, נתון למדרך ברכו של שוטר לבן, ושבסיומן נקבע מותו (https://www.zman.co.il/121565/).

הגסיסה האיטית צולמה בידי נערה שחורה, והסרטון הועלה למרשתת, עורר סערה חסרת תקדים בהיקפה, הקים לתחייה את תנועת "חיי שחורים הם משמעותיים", והפך את כריעת הברך לסמלם של התומכים במאבק נגד אלימות המשטרה ולמען שוויון זכויות תחת נס "הקץ לגזענות".

ההתעוררות ההמונית הבליטה את הקיטוב החברתי-פוליטי בארה"ב ואת ההקצנה במאבק הבין-גזעי, והיה לה תפקיד חשוב בהשגת נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, ומשקל מכריע בהעברת השליטה בסנאט מידי הרפובליקנים לידי הדמוקרטים.

אפילו הצעת חוק חדשה, לרפורמה בהתנהגות המשטרה, נקראת על שמו: חוק ג'ורג' פלויד לצדק בשיטור. בראשית מרץ החוק התקבל בבית הנבחרים, אך כרגע קשה להאמין שיאושרר בסנאט, לפחות בנוסח הקיים, כי נדרשים לכך 60 קולות מתוך 100, והסנאטורים הרפובליקנים רחוקים מאד מלתמוך בהצעה.

ההתעוררות ההמונית הבליטה את הקיטוב החברתי-פוליטי בארה"ב ואת ההקצנה במאבק הבין-גזעי. היה לה תפקיד חשוב בהשגת נצחונו של ביידן, ומשקל מכריע בהעברת השליטה בסנאט מידי הרפובליקנים

כאמור, בינתיים נפתח שלב נוסף – משפטו של השוטר, דרק שובין, בביהמ"ש במינאפוליס בירת מינסוטה. הליך סינונם של מועמדים "לא מוטים", לשבת כמושבעים, היה קשה למדי, בגלל ההד הרב שאופן מותו של פלויד קיבל בתקשורת ובחברה האמריקאיות. העניין סובך עוד יותר, כאשר בעיצומו של הליך ה"סינון", דווח כי עיריית מינאפוליס הגיעה להסדר פיצויים בסך 27 מיליוני דולרים שינתנו למשפחתו של פלויד – סכום הפיצויים הגבוה ביותר ששולם אי-פעם מידי רשויות בארה"ב לנפגע מאלימות משטרתית או לבני משפחתו. האם יש מועמדים לתפקיד מושבע שלא יושפעו מ"הודאת" העיריה באשמתו של השוטר?

בכתב האישום עצמו, התביעה הכילה שלושה סעיפים מרכזיים העוסקים בגרימת מותו של פלויד. כל אחד מן הסעיפים מגדיר את המעשה באופן שונה, ודורש הוכחות אחרות מאלה הנדרשות בסעיפי האישום האחרים. שובין מואשם בו-זמנית ברצח מדרגה שנייה (הדורש מן התביעה להוכיח, כי השוטר תכנן מלכתחילה תקיפה פלילית ולא שימוש בכוח גרידא), הריגה (הדורשת הוכחה, שמעצם זאת שהמשיך לדרוך על צווארו של הקרבן לאחר שזה פסק מלנשום והדופק נדם, השוטר הפגין רשלנות מסוכנת), והריגה בשוויון-נפש מעוות מוסרית המסכנת את בני-האדם הסובבים (שוות-ערך לרצח מדרגה שלישית, ומן הסתם דורשת הוכחה לגבי הסיכון הנובע לאחרים מפעולת השוטר).

הוכחת רצח מדרגה שלישית היא קשה עד כמעט בלתי אפשרית; היא דורשת סיכון סביבתי, בעוד שהסרטון שתיעד את הארוע, מורה בבירור שהשוטר דרך על הקרבן השרוע על הכביש, בעוד ששלושה שוטרים אחרים הרחיקו את הקהל, ומנעו ירידה מן המדרכה, כלומר לא נשקפה סכנה ישירה כלשהי לאיש מלבד פלויד. היום מונח בפני ביהמ"ש העליון של מינסוטה ערעור בנושא של שוטר שהיה מעורב בארוע קודם, והורשע באמצעות סעיף זה. הפרשנות שתינתן בביהמ"ש העליון, בוודאי תשפיע גם על סיכויי ההרשעה בסעיף זה, במשפטו של שובין.

הוכחת רצח מדרגה שנייה דורשת כוונה פלילית כמניע לפעולה, בעוד ששובין ועמיתיו טענו מלכתחילה ששיטת הפעולה תאמה את ההנחיות הקיימות במשטרת מינאפוליס, כלומר השימוש בכוח היה במסגרת הנוהל הנלמד והמקובל. יש להניח, שהתביעה תטען, כי אין מקום לדריכה ממושכת על צווארו של אדם שמלכתחילה לא הפגין סימני התנגדות אלימה, ומכאן תבקש להקיש על כוונה פלילית בעצם פעולת הדריכה.

הריגה היא הסעיף ה"קל" ביותר מבחינת העונש שיוטל בגין הרשעה בו, אולם אנשי תנועת "חיי שחורים הם משמעותיים", ורבים המעוניינים בריסון כוחות המשטרה, והרואים במשפט זה אבן-בוחן למגמות הרווחות בחברה ובמערכות הממסד בארה"ב – לא יסתפקו בפסק-דין שירשיע בהסתמך על סעיף זה בלבד (אין ספק, שזיכוי מוחלט ייענה מיידית במהומות).

הריגה היא הסעיף ה"קל" ביותר מבחינת העונש שיוטל בגין הרשעה בו, אולם אנשי תנועת "חיי שחורים משמעותיים", והמעוניינים בריסון כוחות המשטרה, לא יסתפקו בפס"ד שירשיע בהסתמך על סעיף זה בלבד

מכל מקום, מושבעים מוסכמים נמצאו, ושלב העדויות והראיות יועבר בשידור טלוויזיוני ישיר, לראשונה בתולדות מינסוטה. הדיונים שמתקיימים החל מהיום, העדויות שייגבו, ובמיוחד פסה"ד, יוסיפו נדבכים לדרמה ולהשלכותיה על החברה, הפוליטיקה והתרבות האמריקאיות. 

לשעבר - מורה לאזרחות; לעיתים מזומנות - עורך ומתרגם; לעיתים קרובות - כותב באתרי שיפוט כדורגל בינלאומיים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 797 מילים
סגירה