גוגל עושה צחוק מיצרני התוכן והעסקים הקטנים

גוגל, אילוסטרציה (צילום: iStock / Prykhodov)
iStock / Prykhodov
גוגל, אילוסטרציה

גוגל כבר מזמן אינו רק מנוע חיפוש, אלא גן סגור שכל מטרתו היא להשאיר את המשתמש בפנים כמה שיותר זמן. נתונים שנאספים בשנים האחרונות מעידים שרוב החיפושים בגוגל לא מייצרים שום תנועת גולשים לאתרים, שעל גבם עושה ענקית הטכנולוגיה את כספה.

בגוגל מתבצעים מעל 89,000 חיפושים בכל שנייה, כך לפי נתונים עדכניים; והמספר הזה גדל מדי כמה שבועות או חודשים. מדובר על כמות חיפושים אדירה שמגיעה לכדי יותר מ-7.6 מיליארד חיפושים ביום, ו-2.8 טריליון חיפושים בשנה. לכאורה חגיגה אמיתית לכל האתרים שמופיעים בגוגל, ובמיוחד אלו הנמצאים בעשירייה הראשונה וזוכים לחשיפה המרבית.

כמות חיפושים אדירה שמגיעה לכדי יותר מ-7.6 מיליארד חיפושים ביום, ו-2.8 טריליון חיפושים בשנה. לכאורה חגיגה אמיתית לכל האתרים שמופיעים בגוגל, ובמיוחד לנמצאים בעשירייה הראשונה וזוכים לחשיפה המרבית

אם עד היום היה הסכם לא כתוב בין גוגל לבין האתרים, שאומר "אתם תייצרו תוכן מעניין ורלוונטי, ואני אציג אותו אצלי כדי שתקבלו כניסות" – הרי שכיום ההסכם הלא כתוב הזה נמחק כמעט לחלוטין.

משהו לא כשר מתרחש בממלכת גוגל מזה כמה שנים טובות, ואני כבר לא מדבר על כל הנכסים תוצרת-בית שגוגל דוחפת לתוצאות החיפוש, כדי למנוע מאתרים לקבל כניסות אורגניות: החל מהמודעות הממומנות לסוגיהן, התמונות והסרטונים – וכלה בתוצאות המפה, הזמנת בתי מלון, טיסות ושאר ירקות (בעיקר בגוגל קום).

בשנים האחרונות נכנסו לתוצאות החיפוש אלמנטים חדשים שנקראים "תשובות ישירות" (Featured Snippets), המאפשרים למשתמשים לקבל תשובה ישירה לחיפושים. בישראל רואים את זה רק לאחרונה, כרגיל בעיכוב של כמה שנים לעומת חו"ל – שם זה נקרא גם "תוצאה אפס", מכיוון שהיא ממוקמת מעל ומחוץ לתוצאות האורגניות הרגילות.

אממה? התשובות הישירות הללו ניתנות "בחינם", מנקודת המבט של האתרים המופיעים בגוגל – לא צריך להיכנס לאף אתר בפועל כדי לקבל את התשובה. היא מופיעה ישירות בעמוד התוצאות. חפשו לדוגמה בגוגל "מה השעה" ותבינו את הרעיון. על כל זה תוסיפו את הפיצ'רים שעליהם דיברתי מקודם (הזמנה ישירה של טיסות ובתי מלון, לדוגמה) – ותבינו שגוגל מנצלת את האתרים לאיסוף מידע, אבל לא מאפשרת להם ליהנות מהפירות.

עד כמה זה גרוע? איש השיווק האמריקאי, ראנד פישקין, גילה כבר ב-2019 שמחצית מהחיפושים בגוגל מסתיימים ללא קליקים עבור האתרים. הנתונים התבססו על יותר מ-2 מיליארד חיפושים שבוצעו בארצות הברית בלבד בין 2016 ל-2019, ביותר מ-100 מיליון מכשירים (מחשבים וסמארטפונים).

גוגל מנצלת את האתרים לאיסוף מידע, אבל לרוב לא מאפשרת להם ליהנות מהפירות. עד כמה זה גרוע? איש השיווק האמריקאי, ראנד פישקין, גילה ב-2019, שמחצית מהחיפושים בגוגל מסתיימים ללא קליקים עבור האתרים

אם אמרנו שבגוגל יש 89,000 חיפושים בכל שנייה – משמע שקצת מעל 44,000 חיפושים מסתיימים בלי שום הקלקה מצד המשתמש. הוא קיבל את התשובה שרצה ויצא החוצה מגוגל. ומה עם האתרים, העסקים ויצרני התוכן שמתאמצים ליצור את התוכן האיכותי ביותר, רק כדי להופיע בתוצאות ולקבל כניסות שיכולות להפוך ללקוחות? הם מתאמצים לשווא, כי בגוגל החליטו שהכנסות של 16,800 שקל בכל שנייה זה לא מספיק.

אבל כל זה שייך ל-2019 הוותיקה והעתיקה, כי בשנת 2020 – כך עולה מנתונים חדשים שפרסם פישקין בשיתוף SimilarWeb – כמות החיפושים שהסתיימו ללא טראפיק בגוגל עלתה ממחצית לכדי שני שליש! הפעם הנתונים לא מוגבלים לארה"ב אלא גלובליים, ומתבססים על 5.1 טריליון חיפושים שבוצעו בגוגל בשנת 2020 ביותר מ-100 מיליון מכשירים.

כמעט 65% מהחיפושים המבוצעים כיום בגוגל מסתיימים ללא קליקים, וככל שזה נראה כרגע הנתון הזה נמצא במגמת עלייה. אגב, אם נבדוק את הנתון לפי סוג מכשיר – נמצא שבסמארטפונים הנתון הזה מגיע לכדי 77% מהחיפושים. גרוע שבעתיים.

בעוד שמדינות ומותגי על יכולים להפעיל לחץ על גוגל (חוקי הפרטיות באירופה; כניעת גוגל ליצרני החדשות של צרפת ואוסטרליה) – הנתונים הללו לא מעודדים, בטח ובטח כאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים שזקוקים לטראפיק הזה מגוגל כדי לשרוד.

למרות זאת כאן המקום לציין שלא הכול רע, כי אומנם נתח החיפושים ללא קליקים גדל – אבל גם כמות החיפושים הכללית גדלה (כפי שציינתי בהתחלה). כמעט 34% מהחיפושים כן מביאים כניסות לאתרים, וכ-1.6% מהחיפושים מייצרים כניסות לקמפיינים הממומנים בגוגל.

השאלה היא מה יהיה קצב הגידול של שני האלמנטים הללו, שמתחרים אחד בשני. מי יגדל יותר? נתח החיפושים ללא קליקים או כמות החיפושים הכללית בגוגל?

כמות החיפושים שהסתיימו ללא טראפיק בגוגל עלתה ממחצית לכשני שליש ב-2020. הנתונים גלובליים, ומתבססים על 5.1 טריליון חיפושים שבוצעו בגוגל בשנת 2020 ביותר מ-100 מיליון מכשירים

מכיוון שגוגל היא כמעט מונופול בתחום החיפוש, הן בעולם ובטח שבישראל, אין לנו כיום הרבה ברירות אלא לעשות את המרב והמיטב עם הכלים שיש ברשותנו. 34% טראפיק משמע מעל 2.6 מיליארד חיפושים ביום, שעדיין מגיעים לאתרים ומייצרים להם כניסות, לקוחות והכנסות.

בנוסף אפשר בהחלט להופיע גם בתשובות הישירות בגוגל, כמו גם בתוצאות המפה ובפיצ'רים אחרים כגון סרטונים, תמונות ועוד. מי שיידע לנווט בין הגלים הסוערים שגוגל מייצרת חדשות לבקרים, ולנכס לעצמו גם את תוצאות החיפוש הפחות קונוונציונליות – יוכל להרוויח גם כאשר הטראפיק מגוגל כבר לא מה שהיה פעם.

עמית אדלר הוא איש דיגיטל, גרפומן בלתי נלאה, בעל תואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדע

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 735 מילים ו-3 תגובות
סגירה