הליכודניקים החדשים

החברה הערבית לפי ההערכות, הליכוד קיבל כחצי מנדט בחברה הערבית - ופי ארבעה יותר מבשנה שעברה ● מה מביא אזרחים במיעוט המוזנח, המודר והמקופח בישראל להצביע למפלגת השלטון? ● משיחות עם ערבים ישראלים שהצביעו לליכוד, עולה תמונה מורכבת שיש בה יותר ממניע אחד ● אבל המכנה המשותף לכולם הוא האמונה כי רק נתניהו יכול לחולל שינוי ו"אם יש לך קשרים אצלו, המדינה שלך"

שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021 (צילום: פייסבוק)
פייסבוק
שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל בבחירות האחרונות קמפיין גלוי ואגרסיבי למשיכת מצביעים בחברה הערבית, במהלכו חרש את הישובים הערביים ושינה באופן חד את יחסו למגזר. מנתניהו של "הערבים נעים בהמוניהם לקלפיות" הוא הפך ל"אבו יאיר" שמתחבק עם ראשי ערים ומנהיגים מקומיים, מפגין בקיאות ומפזר הבטחות ורודות.

הקמפיין עבד: הליכוד הגדילה את כוחה בערים הערביות המרכזיות בשיעור של בין פי שלושה לפי עשרה. רפי סמית, בעלי מכון סמית למחקר אשר ביצע את הסקרים הפנימיים של הליכוד במערכת הבחירות, טען בשבוע שעבר בראיון לחדשות 12 כי המפלגה קיבלה בחברה הערבית "לפחות מנדט" – פי ארבעה יותר מאשר בבחירות מרץ 2020, לדבריו. חישובים אחרים מראים על חצי מנדט לכל היותר.

כך או אחרת, מה בכלל הביא אזרחים דווקא מהמיעוט המוזנח, המודר והמקופח בישראל להצביע למפלגת השלטון? משיחות עם ערבים ישראלים שהצביעו לליכוד – חלקם לראשונה וחלקם מצביעים ופעילים ותיקים של המפלגה – עולה תמונה מורכבת שיש בה יותר ממניע אחד.

חלקם מעריצים את נתניהו, מרוצים ממדיניותו ומאמינים להבטחותיו. אחרים מלאים ביקורת אך החליטו להצביע לו מסיבות פרגמטיות, מתוך רצון להשיג דריסת רגל ישירה במוקדי הכוח וההשפעה בממשלה, אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה בשטח בזמן שמחאות נזעמות וחלומות על שינויים ומהפכות לא השיגו דבר.

מפגינים ערבים עומדים מעל שלט בחירות של הרשימה המשותפת נגד בנימין נתניהו באום אל פחם, 5 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מפגינים ערבים עומדים מעל שלט בחירות של הרשימה המשותפת נגד בנימין נתניהו באום אל פחם, 5 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

ואם בכל זאת להכליל, הרי שהמכנה המשותף בין הליכודניקים הישנים והחדשים בחברה הוא הדברים שאינם מעניינים אותם במיוחד.

השחיתות האישית והשלטונית החמורה של נתניהו לא מזעזעת אותם, וכך גם המחדלים והכישלונות בהתמודדות עם מגפת הקורונה והמשבר בכלכלה ובמערכת החינוך לא זעזעו אותם. וכולם חולקים אכזבה צורבת, עמוקה, מהתנהלותה של הרשימה המשותפת.

את המשפט "הם יודעים רק לצעוק" שמענו מכל מצביעי הליכוד שאיתם שוחחנו. והם כוללים בכך גם את רע"ם, אגב, ואינם מתרשמים מהכיוון החדש שאליו לקח מנסור עבאס את המפלגה הפורשת. הם רוצים להיות חלק מהמיינסטרים של החברה הישראלית, ולא להיות מיוצגים דרך מפלגות סקטוריאליות.

ההצלחה הגדולה ביותר של הליכוד הייתה דווקא בתת-המגזר העני והמקופח ביותר בתוך החברה הערבית: הבדואים בנגב. שיעור ההצבעה לליכוד בעיר הבדואית רהט גדל פי עשרה בבחירות בשבוע שעבר לעומת הבחירות בשנה שעברה, מ-0.6% ל-6%.

נתניהו בסיור אצל הבדואים בתראבין ליד רהט, 7 במרץ 2021 (צילום: לשכת רה"מ)
נתניהו בסיור אצל הבדואים בתראבין ליד רהט, 7 במרץ 2021 (צילום: לשכת רה"מ)

הבדואים החלו לנהור לליכוד הרבה לפני הקמפיין והביקורים של נתניהו במאהלים. עיקר ההצלחה, לדברי פעילי המפלגה הבדואים, קשורה להכרה בישובי הפזורה הבדואית.

הרשות הממשלתית לפיתוח והסדרת התיישבות הבדואים בנגב – שהוקמה, אגב, על ידי הממשלה בראשות אהוד אולמרט – מקיימת יחסים מורכבים עם תושבי הפזורה. מול המצלמות, מתקיימים עימותים קשים של תושבים בישובים הלא-מוכרים כמו אום אל-חיראן ואל-עראקיב, שמפונים מאדמתם שוב ושוב.

אבל במקביל, הרשות מקיימת הסדרים שקטים עם עשרות ישובים אחרים, שזוכים להכרה, לתשתיות ולסיוע כספי. בתמורה, הבדואים נותנים למדינה שקט, מפסיקים את הבנייה מחוץ לשטח הישובים – וגם עוברים להצביע לליכוד, לפעמים בהחלטה שבטית של ישוב שלם כמעט.

"מי שעובד עם הממשלה מרוויח"

איברהים אלסייד, בעליה של חברה קטנה לאבטחה וכוח אדם, מתגורר בישוב א-סייד שמצפון לבאר שבע, אשר זכה להכרה ב-2003 וחובר לתשתיות לראשונה ב-2015. "היום הצבעתי לראשונה בחיי לליכוד", אלסייד אמר בשבוע שעבר לזמן ישראל.

"זה חדש בשבילי, מוזר. הייתי שנים במפלגת העבודה, אחר כך ש"ס, ואחר כך במשותפת. הליכוד זה הכיוון עכשיו בישוב. לא כולם מסכימים, אבל הרבה. אני פעיל בליכוד, הולך לכנסים שלהם, והם מצליחים כאן, חבל על הזמן. לצערי, היה כישלון גדול של המשותפת. המצב במגזר הולך ומתדרדר, הביטחון הציבורי הולך ומתדרדר, והם לא עושים שום דבר".

"זה חדש בשבילי, מוזר. הייתי שנים בעבודה, אחר כך ש"ס, ואחר כך במשותפת. הליכוד זה הכיוון עכשיו בישוב. לא כולם מסכימים, אבל הרבה. אני פעיל בליכוד, הולך לכנסים שלהם, והם מצליחים כאן, חבל על הזמן"

אם המצב מתדרדר, למה אתה ואנשים נוספים עוברים להצביע למפלגה ולראש ממשלה שנמצאים בשלטון כבר 12 שנה ברציפות?
"כי המצב מתדרדר אצל מי שנלחם בממשלה. מי שעובד עם הממשלה – מרוויח. אנחנו קיבלנו הכרה, וזה מצוין. כבישים, חשמל, מים. בתי ספר מסודרים, עסקים עצמאיים, חוקיים. בנאדם רוצה לפתוח מוסך, עסק, מסעדה, הוא לא צריך ללכת יותר לכנופייה, הוא הולך ונרשם כחוק. התקציב הולך עכשיו למועצה, מגיע לתושבים, לא לכנופיות שתופרות מכרזים ועושות תקציבים פיקטיביים.

"וזה הכול המדינה עשתה, הממשלה. אנחנו פנינו המון פעמים לחברי הכנסת הערבים, אמרנו להם, תעזרו להם, אנחנו רוצים הסדרה, דיור, תעסוקה, וכל מה שהם ידעו לתת לנו זה מלחמות, הפגנות. הם הזיקו לנו כי הם לימדו אותנו לא לשתף פעולה".

כשאתה אומר ח"כים ערבים, אתה מתכוון גם לרע"ם ולמנסור עבאס?
"הוא הכי גרוע. בא, צעק, לא עשה כלום. מה הוא שווה? עכשיו הוא אומר שאיימן עודה ואחמד טיבי רק צועקים ולא עושים שום דבר. ומה הוא עשה? הם לפחות עושים מה שעושים בגלל שאכפת להם, פשוט הדרך שלהם לא נכונה. הוא סתם אחד".

איימן עודה (מימין) ואחמד טיבי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איימן עודה (מימין) ואחמד טיבי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אבל אם מצב הביטחון האישי בחברה הערבית הולך ומתדרדר, זאת לא אחריותו של נתניהו? כשהוא מבטיח לטפל בזה, אתה מאמין לו?
"אולי זאת אשמתו, אבל אני מאמין לו, כי כשביבי מבטיח הוא עושה. הוא לא סתם מדבר. הוא אמר שיעשה הסכמי שלום – עשה. אמר שיביא חיסונים – הביא. עובדה, התחילו לעשות, בנו תשע תחנות משטרה, עשו תוכנית למיגור הפשע, עושים יותר סיורים, יותר פעילות בשטח.

"כשביבי מבטיח הוא עושה. הוא אמר שיעשה הסכמי שלום – עשה. אמר שיביא חיסונים – הביא. עובדה, התחילו לעשות, בנו תשע תחנות משטרה, עשו תוכנית למיגור הפשע, עושים יותר סיורים, יותר פעילות בשטח"

"עכשיו תשמע, זה לא שביבי עושה לנו טובה. זה לא שהוא פתאום אוהב אותנו. הוא צריך אותנו, אז הוא עובד. בשביל שיספרו אותך צריך כוח. צריך השפעה. צריך לשבת בוועדות ובמועצות. בשביל זה אנחנו מצביעים עכשיו לליכוד. בשביל להשפיע".

גם מוחמד אבו סולב, פעיל ליכוד מהכפר אבו תלול, שהוכר ב-2012, מספר שתושבי כפרו נהרו להצביע לליכוד, רבים מהם לראשונה, אף כי אינו מייחס את המעבר לליכוד להכרה בישוב.

"אני מקושר עם מאות אנשים, חצי הנגב, ואנחנו עובדים על אנשים, מתקשרים אליהם, עושים מפגשים, אומרים להם להצביע לליכוד", סיפר אבו סולב ביום שני לפני הבחירות, "והם באים, תהיה הצבעה רבה מאוד. זה לא בגלל ההכרה. יש אכזבה רבה מ(חברי הכנסת) הערבים שלא עושים כלום. בכנסת מקשיבים רק ליהודים, אנחנו צריכים להיות במפלגה יהודית".

יו"ר רע"מ מנצור עבאס עם היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)
יו"ר רע"מ מנצור עבאס עם היוודע תוצאות המדגמים, 23 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)

אבו סולב, בעל חווה חקלאית, נשוי לשלוש נשים ואב ל-13 ילדים, שירת בצה"ל ובכוחות הביטחון 27 שנה, ומאז שחרורו הוא בעל חנות מכולת בישוב. "יש לנו בעיות ואנחנו צריכים פתרונות", הוא אומר, "הבלגן חוגג. אנחנו לא צריכים אדמות, יש מספיק מקום בנגב. אנחנו צריכים עבודה, צריכים שיילחמו בפשיעה.

"היו לי ארבעה ילדים בצבא, אחד משרת היום, שלושה מתגייסים עוד מעט. אני ישראלי, זאת המדינה שלי. אני רוצה שידאגו לי. היה כאן השר אלי כהן, הקשיב, היה רציני, דיבר לעניין, הבטיח לעזור. לא דיבר כמו (חברי הכנסת) הערבים שבאים וסתם מדברים".

אם המצב רע, אתה מאמין למי שבשלטון כבר 12 שנה שפתאום ישנה אותו לטובה?
"כן, אחי, אני מאמין לביבי. הוא בנאדם טוב, בנאדם שרוצה שלום. אחד אחר היה תוקף באיראן, חס וחלילה, היה תוקף כמו משוגע בעזה, היה עושה מלחמות. ביבי עשה שלום עם אבו דאבי, עכשיו רוצה לעשות שלום עם ערב הסעודית, אינשאללה, טיסות ישירות למכה".

"אני מאמין לביבי. הוא בנאדם טוב, בנאדם שרוצה שלום. אחד אחר היה תוקף באיראן, חס וחלילה, היה תוקף כמו משוגע בעזה, היה עושה מלחמות. ביבי עשה שלום עם אבו דאבי, עכשיו רוצה לעשות שלום עם ערב הסעודית"

מה עם מנסור עבאס, מרע"ם? גם הוא הבטיח לפעול בצורה עניינית ולהיכנס לממשלה כדי לפתור בעיות לטובת החברה הערבית.
"גם כן קשקשן, לא עושה שום דבר, כולו דיבורים. אנחנו צריכים קשרים בליכוד, אם יש לך קשרים בליכוד המדינה שלך".

"לא סומכים כבר על אף אחד"

הטרנד של המעבר לליכוד אינו סוחף את כל תושבי הפזורה הבדואית – יש ביניהם גם כאלה שהולכים בכיוון ההפוך. עלי ג'בועה, עובד במפעל למוצרי בטון מהכפר הבלתי מוכר אל פורעה ליד ערד, אומר: "אני משבט של 4,700 איש, ופעם כולנו היינו ליכודניקים. סבא שלי זכרונו לברכה היה חבר הכי טוב של יצחק שמיר. היום אף אחד לא מצביע ליכוד, כמעט אף אחד לא מצביע".

האכזבה באל פורעה מהליכוד קשורה גם היא בנושא ההכרה, אבל בכיוון ההפוך: הממשלה הכירה בכפר בתחילת העשור הקודם, ואחר כך התכחשה להכרה בתקופת נתניהו. "אריק שרון הכיר בנו, עזר, הקים אוהלים, ואהבו אותו, הצביעו לו", אומר ג'בועה, "הלכנו איתו מהליכוד לקדימה. עכשיו מי יש לנו"?

מה עם המפלגות שמתנגדות לנתניהו – יש עתיד של יאיר לפיד, תקווה חדשה של גדעון סער, מפלגת העבודה, הרשימה המשותפת?
"אין תקווה באף אחד. המשותפת הכי גרועים. הם נגד השלום, הם לא באים לכאן, אנחנו לא מעניינים אותם. אחמד טיבי כל המפלגה שלו זה המשפחה שלו. סער עוד יותר גרוע מביבי, גם בנט. שונאים את הבדואים, גזענים. גם ליברמן. לפיד בחור טוב, אולי, אבל מה יעזור לנו? הוא לא יהיה ראש הממשלה.

"אין תקווה באף אחד. המשותפת הכי גרועים. הם נגד השלום, הם לא באים לכאן, אנחנו לא מעניינים אותם. סער עוד יותר גרוע מביבי, גם בנט. שונאים את הבדואים, גזענים. גם ליברמן. לפיד בחור טוב, אולי, אבל מה יעזור לנו?"

"אני מתלבט מה להצביע, אומר לך את האמת. אולי כן אצביע לליכוד. חברים שלי לוחצים עליי להצביע לליכוד, אומרים שאם נצביע כל הכפר לליכוד, הם יעזרו לנו".

בסופו של דבר, ג'בועה החליט שלא להגיע לקלפי.

עלי ג'בועה לצד שלט בחירות של בנימין נתניהו (צילום: באדיבות המצולם)
עלי ג'בועה לצד שלט בחירות של בנימין נתניהו (צילום: באדיבות המצולם)

רוצה להיפגש איתו ולהגיד לו: די

שיעורי ההצבעה לליכוד עלו גם בישובים ערביים רבים במרכז ובצפון. בשפרעם הגדילה הליכוד את כוחה מ-1%.1 אשתקד לכ-3.5%, גידול של  פי שלושה ויותר. באום אל פחם שבוואדי ערה גדל כוחה של הליכוד כמעט פי חמישה, מ-0.3% אשתקד ל-1.4% השנה. בסחנין עלה שיעור ההצבעה לנתניהו פי שלושה, מ-0.2% בבחירות אשתקד ל-0.6% השנה.

חלק מהערבים שמצביעים ליכוד הפכו לליכודניקים אידיאולוגים, אבל לא כולם. מאלק פריג' מכפר קאסם, למשל, הוא בעל עמדות שבישראל מקובל לכנות שמאלניות ופעיל דווקא בארגונים שמקובל לתייג כארגוני שמאל.

פריג', בעברו עובד ומנהל זוטר במפעלי NSA וגבעת השלושה, הוא מייסד עמותת "נר לשלום ואחווה" לקידום חיים משותפים בין יהודים וערבים בישראל. בנוסף, הוא פעיל, יחד עם חברי קיבוצים כמו יואל מרשק, בארגון סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועת עזה ולמען עסקת שבויים להחלפת אסירים פלסטיניים באברה מנגיסטו.

לפריג' יש בטן מלאה בזעם על יחסה של ישראל לאזרחיה הערבים ולפלסטינים בשטחים – אבל הוא החליט הפעם להצביע דווקא לליכוד.

מאלק פריג', משמאל (צילום: עמותת נר לשלום ואחווה)
מאלק פריג', משמאל (צילום: עמותת נר לשלום ואחווה)

"הייתי בליכוד בזמנו של אריק שרון עליו השלום, אחר כך עברתי אחרי אריק לקדימה, ואחר כך הצבעתי נגד ביבי", הוא מספר, "אבל הפעם הבנתי שאין תחליף לאבו יאיר. זה לא שאני מאוהב בביבי ומסונוור ממנו. אני פשוט חושב פרקטית, ורואה שאין דרך לנצח אותו, ואומרים, If you can't beat him, join him.

"הפעם הבנתי שאין תחליף לאבו יאיר. זה לא שאני מאוהב בביבי ומסונוור ממנו. אני פשוט חושב פרקטית, ורואה שאין דרך לנצח אותו, ואומרים, If you can't beat him, join him"

"אני רואה שהרבה דברים חסרים, הרבה דברים רעים. אנחנו צריכים ייצוג. שהשלטון יספור אותנו. יש פשיעה, המשטרה לא סופרת אותנו. מתנחלים בשטחים שמציקים לתושבים הפלסטינים ופוגעים בהם, על אדמתם, והצבא במקום להגן על הפלסטינים מגן על המתנחלים, ולפעמים גם רוצחים אותם. צריך לשים לזה סוף".

ועם עמדות כאלה הצבעת לליכוד?!
"כן. כי אם הרבה ערבים יצביעו לו, הוא יהיה תלוי בנו, יקשיב לנו. אני רוצה לפגוש אותו ולהגיד לו את הדברים שמפריעים לי, ושיקשיב. אני מאמין בדרך המוח, לא בדרך הכוח. באירועי אוקטובר 2000, חברי הכנסת הערבים התסיסו את הצעירים שלנו להפגין. ומה יצא מזה? המשטרה רצחה לנו 13 ילדים.

"ברור שאני זועם על המשטרה, שהשתמשה באש חיה וכדורי גומי. זה החזיר אותי 44 שנה אחורה, לאותו טבח ארור בכפר שלי, שמשמר הגבול רצחו דודים שלי. אבל אני כועס גם על חברי הכנסת שהולכים עם הראש בקיר. לא היה צריך לעשות את ההפגנות האלה".

הפגנות באום אל פחם באוקטובר 2000 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
הפגנות באום אל פחם באוקטובר 2000 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

אם תיפגש עם נתניהו, מה תדרוש ממנו?
"קודם כל לטפל בפשיעה. אגיד לו, ביבי, לפני שאתה הולך לדובאי ובטיח, שתטפל בפשיעה בחברה הערבית, כמו שטיפלת בפשיעה בנתניה ובפרדס כץ שהיום כמעט כבר אין. ושיגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה. ושישחרר אסירים תמורת אברה מנגיסטו.

"ביבי, לפני שאתה הולך לדובאי ובטיח, תטפל בפשיעה בחברה הערבית, כמו שטיפלת בפשיעה בנתניה ובפרדס כץ שהיום כמעט כבר אין. ושיגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה. ושישחרר אסירים תמורת אברה מנגיסטו"

"הייתי חבר במטה הפעילות לשחרור גלעד שליט, ועכשיו צריך לעשות אותו דבר, ולא לתת לו להירקב בעזה בגלל שהוא שחור. וגם לאסירים מעזה יש משפחות, ילדים שמחכים להם בבית".

ואתה סומך על נתניהו שיעשה את זה? אין לו רקורד מזהיר של אדם שעומד במילתו.
"יש לו רקורד של פוליטיקאי ערמומי שהוא איש עשייה, שעובד, שמביא תוצאות. לפני 12 שנה, אוטובוס לא נכנס למגזר הערבי. עכשיו, אוטובוס זה טריוויאלי. תבוא לכפר קאסם, תראה מה הולך כאן. בתי ספר, מתנ"סים, תקציבים. אנשים מתקדמים בחיים ומשתלבים בחברה. העירייה קיבלה מענקים וסגרה את המינוס.

"ואני רואה מה האבו-יאיר, הממזר הזה, עשה במדינה. עשה שלום עם חמש מדינות. הביא חיסונים. אני רואה איך שר האוצר, שאלוהים ייתן לו בריאות, נלחם למען הנכים".

וגם גורר אותנו מבחירות לבחירות, ולכן אין תקציב, ומודל הפיצויים על הסגרים לקוי, ואנשים נשארים בלי פרנסה, והילדים נשארו כמעט שנה בבית. במיוחד בחברה הערבית, שבה רוב היישובים הם אדומים. כל זה לא מפריע לך?
"בוודאי שמפריע, אבל מה אפשר לעשות? אני מסמפט את החבר'ה שעומדים בצמתים ומפגינים נגד השחיתות, נגד העוול. אבל מה יצא מזה? מה התועלת? איפה החוכמה? מי יכול להחליף את נתניהו? לפיד? סער? מרב מיכאלי? איימן עודה? מי? אני מחפש פתרונות, מעשים, לא דיבורים יפים. אני מעדיף קשרים טובים בליכוד ואצל נתניהו, מאשר דיבורים שלא יוצא מהם שום דבר".

"אני מסמפט את החבר'ה שעומדים בצמתים ומפגינים נגד השחיתות. אבל מה יצא מזה? מה התועלת? איפה החוכמה? מי יכול להחליף את נתניהו? לפיד? סער? איימן עודה? מי? אני מחפש פתרונות, מעשים, לא דיבורים יפים"

"עשה מה שאף אחד לא עשה"

המעבר של ערבים לתמיכה בליכוד לא עובר בשקט בחברה הערבית, ולעתים גורר גם עימותים חריפים בתוך קהילות ואפילו בתוך משפחות. רנה (השם בדוי) מנצרת, המתגוררת כיום בנוף הגליל, היא פעילה ותיקה בליכוד. כמו פעילי המפלגה בדרום היא מספרת על הצלחה חסרת תקדים בשכנוע חברים וקרובים להצביע למפלגה.

רנה היא קרובה רחוקה של הח"כ לשעבר חנין זועבי מבל"ד, ומספרת על קרע אידיאולוגי עמוק בתוך משפחתה בין תומכי הרשימה המשותפת לתומכי המפלגות הציוניות שהביא להחרמה הדדית ואף לאלימות.

"אני לא מדברת עם חנין בכלל", היא אומרת, "שתתבייש. יש אנשים במשפחה שלי שהתנהגו באלימות, פגעו בחברי משפחה ציונים, איימו עלינו, היו גם מכות. מצד שני, יש כאלה שאני מדברת איתם ומקשיבים ויותר ויותר משתכנעים. יש שינוי בחברה שלנו לכיוון שאני מאמינה בו".

חנין זועבי (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חנין זועבי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

ואכן, בנצרת הצביעו השבוע לליכוד קרוב ל-4% מהתושבים, פי ארבעה יותר מאשר בבחירות הקודמות.

"יש לי ערכים לגבי המדינה והיהודים, שאני לא משנה אותם, לא משנה מה יגידו", אומרת רנה, "מדינת ישראל עשתה טוב לערבים. אני חיה בקרב היהודים, כאן אני מרגישה הכי בטוחה, עם כל הפשיעה הנוראית בחברה הערבית.

"לעם היהודי יש זכות למדינה משלו וזכות להגן על עצמו. אחרי כל מה שהם עברו, רצח העם והרדיפות וכל הסבל, אני מבינה למה היהודים חשדנים, וגם למה חושדים בערבים אחרי כל האלימות. גם אם הצבא תוקף אנשים בעזה, סליחה, זכותה של מדינה להגן על עצמה. הבן שלי שירת בצה"ל, ואני גאה בו על כך. מגיעות לנו זכויות, ויש לנו זכויות, אבל צריך גם לתת. אני ציונית".

"לעם היהודי יש זכות למדינה משלו וזכות להגן על עצמו. אחרי כל מה שהם עברו, רצח העם והרדיפות וכל הסבל, אני מבינה למה היהודים חשדנים, וגם למה חושדים בערבים אחרי כל האלימות. אני ציונית"

ולמה זה גורם לך להצביע לליכוד ולנתניהו? יש הרבה ציונים שמאמינים בזכות הקיום של המדינה ולא מצביעים לליכוד. את מדברת על הפשיעה בחברה הערבית, ורבים מאשימים בכך את ממשלות נתניהו, שבתקופתן המצב הידרדר.
"הממשלה לא אשמה בכך. הפשע והאלימות נובעים מהתרבות שלנו. הגברים הערבים חושבים שהם עליונים על הנשים ושאנחנו צריכות לציית להם, ומי שלא מצייתת מוכה. גם מלחמות הכנופיות בין הערבים הם לא אשמת הממשלה. אם ערבי רוצח ערביה או ערבי, זאת אשמת היהודי שלא חינך אותם? אני כן חושבת שהמשטרה צריכה להיות קשה יותר ולטפל בפשיעה ביד ברזל.

בנימין נתניהו בביקור בנצרת, 13 בינואר 2021 (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
בנימין נתניהו בביקור בנצרת, 13 בינואר 2021 (צילום: צילום מסך, פייסבוק)

"לא תמיד הייתי בעד הליכוד, נעשיתי ליכודניקית בזכות נתניהו. מה שעשה ביבי לטובת האזרחים הערבים אף אחד אחר לא עשה. אחרים רק מדברים. תקציבים, מלגות, אישורי בנייה. אנשים מתברגים בתפקידים בכירים. נשים מוסלמיות עובדות במשרדי ממשלה. יש מקומות עבודה. יש שקט, אין מלחמות, זה טוב לערבים כמו ליהודים. עכשיו בקורונה היה קשה, אבל הוא הביא חיסונים".

"מה שעשה ביבי לטובת האזרחים הערבים אף אחד אחר לא עשה. אחרים רק מדברים. תקציבים, מלגות, אישורי בנייה. אנשים מתברגים בתפקידים בכירים. נשים מוסלמיות עובדות במשרדי ממשלה. יש מקומות עבודה"

העובדה שהוגשו נגדו שלושה כתבי אישום לא מפריעה לך?
"אני מאמינה לו".

"ביבי סוחף, אנשים מתרגשים ממנו"

למרות ההתנגדות העזה שרנה מספרת עליה, הצבעה אידיאולוגית גלויה לליכוד הולכת ונעשית דבר מוכר ומקובל בחברה הערבית. עו"ד פאדי אבו ריא מסחנין, חבר ופעיל במפלגה מאז 2005, רואה בהצבעה שלו ביטוי של היחס שלו למדינת ישראל כולה.

"אני אוהב את המדינה הזאת, ומרגיש שייך, לטוב ולרע. אנחנו מדינה חזקה, מצליחה, עם הישגים, ועם בעיות, כמו כל מדינה, וצריך להתמודד איתן יחד", הוא אומר, "מה שקורה למדינה קורה גם לנו, הערבים. ואני רוצה שנשתלב בה כמה שיותר טוב ושכל הערבים ירגישו שייכים.

"אני אוהב את היהודים, יש לי דעה חיובית עליכם ואני רוצה שליהודים תהיה דעה חיובית עלינו. אני לא אוהב דברים שאומרים על היהודים במגזר הערבי, ולהיפך, לא אוהב שמשתלחים בערבים, אומרים שאנחנו מתסיסים, שאנחנו נגד המדינה, כל הדברים המכוערים האלה. והאנשים מהרשימה המשותפת – הם מחזקים את ההתססה, את הסטריאוטיפים. הם עושים לנו שם רע, כאילו אנחנו משתלחים במדינה".

לדבריו, "הייתי בכל הכנסים של הליכוד בסחנין, אני מדבר על הצבעה לליכוד עם כל האנשים כאן, ולא ראיתי דבר כזה כמו מה שקרה השנה. וזה לא קרה סתם, ביבי עשה כאן עבודה והרוויח מה שהרוויח, מגיע לו. היחידי שאמר את המילה 'ערבים' במערכת הבחירות זה ראש הממשלה. האחרים, גם לפיד, גם בני גנץ, כולם, אמרו 'בני מיעוטים'. כאילו מה אנחנו, איזו מחלה, אי אפשר להגיד את השם שלנו?"

"היחידי שאמר את המילה 'ערבים' במערכת הבחירות זה ראש הממשלה. האחרים, גם לפיד, גם בני גנץ, כולם, אמרו 'בני מיעוטים'. כאילו מה אנחנו, איזו מחלה, אי אפשר להגיד את השם שלנו?"

זה לא נכון. לפיד, למשל, אמר "ערבים" בקמפיין פעמים רבות, והשמיע בהבטחות מפורשות להקמת ישובים ערביים חדשים ומינוי שרים ערבים. לא נתקלת בזה?
"לא נתקלתי, וכן שמעתי אותו אומר 'בני מיעוטים' ואת ראש הממשלה אומר 'ערבים'. אז גם אם אני טועה, עובדה שביבי ידע להגיע אלינו ולקלוע. וזה עובד, זה סוחף, מרגש, אנשים מזדהים איתו".

ואיך הרגשת בעבר, כשהוא דיבר עליכם בהתבטאויות גזעניות ומכלילות? וכשהוא אמר על ערבים שהם "מקבלים ביטוח לאומי ומפגינים נגד המדינה"?
"נעלבתי, אבל הגדולה שלו זה שהוא בן אדם שיודע ללמוד מטעויות, לבקש סליחה. במשפחה לפעמים אתה מעליב מישהו, אומר לו משהו נורא כשאתה בסערת רגשות, ואחר כך מתנצל, מחבק אותו ושוכחים והולכים הלאה. רק שבתקשורת לא הראו את ההתנצלויות, את הגישה החדשה, רק את מה שאמר אז. לאנשים יש אינטרס להיכנס בו.

"אני פגשתי את ביבי שלוש פעמים פנים מול פנים, וגיליתי בן אדם שאכפת לו, מעורב, מבין עניין, בקיא בפרטים, רוצה לעזור. אז הוא אמר כל מיני דברים לפני כמה שנים, חבל, לא נורא, סולח לו".

מצביע בבקלפי בכפר מנדא, 23 במרץ 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH9)
מצביע בבקלפי בכפר מנדא, 23 במרץ 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH9)

אחרי 15 שנים שהוא בשלטון, המצב של הערבים בישראל טוב בעיניך?
"לא מספיק טוב, אבל לפני כן היה יותר גרוע".

איך אתה מתייחס לפרשות השחיתות שלו?
"שטויות. הוא יצא מזה כמו גדול".

ולטעויות והמחדלים החמורים שלו בניהול משבר הקורונה?
"ומה עם החיסונים שהביא? אנחנו מספר אחד בעולם בחיסונים, למה על זה אתה לא שואל"?

גם אקטיביסטים ערבים שרחוקים מאוד בעמדותיהם מהליכוד מגלים הבנה למצביעי הליכוד במגזר ואינם מתייחסים לנהירה לליכוד רק באופן שלילי. ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף בארגון יוזמות קרן אברהם, התראיין לזמן ישראל בשבוע שעבר וחזה במדויק גם את הירידה בהיקף ההצבעה וגם את העלייה בהצבעה לליכוד בחברה הערבית.

אבו ראס, בעצמו תומך חד"ש והרשימה המשותפת ומתנגד חריף לנתניהו, אומר כי "עם כל הביקורת העזה שלי על נתניהו, עצם זה שמצביעים פתאום דווקא לו, ושדווקא הוא נותן לנו לגיטימציה, זה חלק מתהליך עמוק, ארוך טווח של להפוך לשותפים.

"עם כל הביקורת העזה שלי על נתניהו, עצם זה שמצביעים פתאום דווקא לו, ושדווקא הוא נותן לנו לגיטימציה, זה חלק מתהליך עמוק, ארוך טווח של להפוך לשותפים"

"בסופו של דבר התהליך הזה יגרום לערבים להיות אזרחים מעורבים, להצביע ולדרוש את המגיע לנו. הניצחון שלנו, תומכי ההצבעה וההשתלבות בחברה הישראלית, הולך ומתקרב".

עוד 3,080 מילים
סגירה