הראשונה לכבוש את העולם

עפרה חזה (צילום: אבי גנור)
אבי גנור
עפרה חזה

על עפרה חזה ז"ל כתבו הרבה מאוד, וגם אני רוצה להוסיף כאן כמה מילים. 21 שנים לאחר מותה רבים בעם ישראל וברחבי העולם אוהבים אותה ומתגעגעים אליה מאוד. מדינת ישראל והזמר העברי התימני־מסורתי נמצאים על מפת העולם הודות לזמרת עפרה חזה ולאמן והיוצר בצלאל אלוני, אשר הפיק וניהל אותה כל השנים ואף כתב לה עשרות להיטים גדולים: "תפילה", "הגשם", "יד ביד", "בית חם", "שיר אהבה לחייל", "אמן למילים", "אין זמן לתעות" ועוד. להיטים אלה ואחרים זיכו את השניים באלבומי זהב ופלטינה בישראל.

עפרה חזה ז"ל (צילום: אבי גנור)
עפרה חזה ז"ל (צילום: אבי גנור)

שני התימנים האלה עשו בית ספר לכל העולם נגד כל הסיכויים.

אני זכיתי לגדול בשכונת החבאנים הקסומה בדרום־מזרח תל־אביב, ולמדתי בבית הספר היסודי עם דורין ואורית, בְּנוֹתֶיהָ של זהבה חזה־כהן (אחותה של עפרה) ועם אחייניותיה אופירה יוספי ז"ל, ורוית תבדל"א.

עפרה חזה ושרון הלל בהופעה (צילום: עמי חבאני)
עפרה חזה ושרון הלל בהופעה (צילום: עמי חבאני)

אהבתי מאוד לשיר ואהבתי מאוד את עפרה חזה מהפעם הראשונה ששמעתי אותה. היא הייתה לבבית ויפה, והקול שלה נכנס לי ללב ולנשמה. בשנת 1981 זכיתי לפגוש אותה לראשונה בהופעה בשכונת התקווה. הייתה לנו שיחה מרגשת מאוד, ושמחתי לקבל ממנה חבילת גלויות לפרסום אלבומה השני "בוא נדבר".

שנה לאחר מכן, כשדודתי היקרה שושנה הציעה לי לגשת למבחני הקבלה לשירוויזיון, תחרות זמר ישראלית לילדים בשנת 1982 (שהפך לימים לפסטיגל), האמנתי בעצמי ורציתי לפגוש את עפרה חזה שוב. במבחני הקבלה שרתי את השיר שלה "תפילה" (מילים: בצלאל אלוני, לחן: הנרי ברטר). דוד קריבושה, מנהל המוזיקה שבחן אותי, התרשם מיכולות השירה שלי, ורצה הגורל ואת יום החזרות הראשון שלי העברתי עם עפרה חזה. היא התייחסה אליי כמו אל בן משפחה וגם בצלאל אלוני (שהיום חל יום הולדתו ה-81) תמיד התייחס אליי כאל בנו.

בצלאל אלוני ושרון הלל, 1982 (צילום: אבי אזוריס)
בצלאל אלוני ושרון הלל, 1982 (צילום: אבי אזוריס)

ואז גיליתי את הקסם הייחודי שלה. עפרה הרעיפה עליי המון אהבה ואף בישרה לי בהתרגשות גדולה שהשיר שלי "סבא מתושלח" (מילים: מוטי גלעדי, לחן: יורם צדוק) זכה במקום הראשון. "שרון הזמר", היא כינתה אותי כמחמאה.

מכתב מעפרה חזה ז"ל, 1984
מכתב מעפרה חזה ז"ל, 1984

כשהגעתי לגיל בר מצווה הזמינה אותי עפרה להופעה שלה במרכז הקהילתי נווה אליעזר כזמר אורח, ובעקבות כתבה שהתפרסמה אף זכיתי לקבל ממנה מכתב אישי בהפתעה.

מאז נקשרה נפשי בנפשם ונרקמה בינינו ידידות עמוקה. ליוויתי אותם להמון הופעות ואף זכיתי להתארח בביתם. רק את לווייתה, שיצאה מהשכונה, התקשיתי מאוד ללוות. התקשיתי לעכל את המוות הטרגי, ושנים רבות התקשיתי לעלות לקברה בבית העלמין ירקון.

מאז אני מקדיש זמן רב לפעילות ההנצחה שלה, משום שחשוב לי מאוד שיזכרו אותה, שיֵדעו שהיא הייתה נשמה טובה וטהורה ושהתרומה שלה לעם ישראל ומדינת ישראל עצומה.

במבחני הקבלה לשירוויזיון 1982 שרתי את השיר שלה "תפילה" (מילים: בצלאל אלוני, לחן: הנרי ברטר). רצה הגורל ואת יום החזרות הראשון שלי העברתי עם עפרה חזה. היא התייחסה אליי כמו אל בן משפחה

כשאומן ישראלי מצליח בחו"ל בימינו, כולנו שמחים וגאים בו, ונראה שמי שפרצה את הדרך להצלחה בין־לאומית הייתה עפרה חזה שביחד עם בצלאל אלוני כבשו את העולם ראשונים. בצלאל אלוני, האמן והיוצר, האיש שגילה את עפרה חזה, גידל, טיפח אותה וניהל את הקריירה הבין־לאומית המפוארת שלה, ממשיך ליצור כל הזמן ללא הפסקה.

עם השנים הסקרנות סביב עפרה חזה ז"ל גוברת והולכת. נראה שעפרה חזה ובצלאל אלוני הם בין הבודדים שעשו בחייהם את מה שכולנו יכולים רק לחלום עליו. והנה, עד היום אף זמרת ישראלית לא הגיעה לאן שעפרה חזה הגיעה. עד היום אף מנהל ומפיק אישי לא הגיע לאן שבצלאל אלוני הגיע, ושניהם הנכס הלְאומי שלנו.

עפרה חזה ז"ל הייתה הזמיר של שכונת התקווה. משכונת התקווה פרצה גבולות נגד כל הסיכויים והפכה לזמרת הבין־לאומית של מדינת ישראל ולזמרת הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל המועמדת לפרס הגראמי היוקרתי על אלבומה "קריה", בקטגוריית אלבום מוזיקת העולם הטוב ביותר.

עפרה חזה ז"ל ובצלאל אלוני יבדל"א סללו את הדרך ועשו היסטוריה בארץ ובעולם. בזכותם יוצרים צעירים הביאו את המוזיקה התימנית למיינסטרים ואמנים מקומיים רבים חזרו לשורשים שלהם. בעולם, כל אמצעי התקשורת וגם אומנים ידועים וחשובים כמו מייקל ג'קסון, מדונה, ברברה סטרייסנד וויטני יוסטון וטובים נוספים, הוקסמו מעפרה חזה ז"ל ובצלאל אלוני. יש לנו את כל הסיבות בעולם להתגאות בהם, ללמוד מהם, לדבר עליהם ולהנציח את פועלם.

בלכתה התאבלנו עליה כולנו. עפרה חזה הותירה אחריה חלל עצום והפכה לסמל תרבות ודמות מופת. עפרה חזה הייתה לזמרת הישראלית המצליחה ביותר בכל הזמנים, סיפור הצלחה, סמל וגאווה ישראלית־תימנית. ובצלאל אלוני, האיש שגילה אותה בילדותה, הפך לחלק בלתי נפרד ממנה ומהקריירה המפוארת שלה.

אני בחרתי להתמקד בהנצחתה של עפרה חזה ז"ל, כזמרת ודמות מופת בתולדות הזמר העברי והתרבות של מדינת ישראל, ללא מטרות רווח, מכל הלב והנשמה.

הזמיר משכונת התקווה פרצה גבולות נגד כל הסיכויים והפכה לזמרת הבין־לאומית של מדינת ישראל ולזמרת הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל המועמדת לפרס הגראמי היוקרתי על אלבומה "קריה"

עפרה הייתה נשמה טובה וטהורה. אחת, יחידה ומיוחדת מאד במינה. כולנו מתגעגעים אליה.

*תודה ליאיר בן־חור, עורך ספרות, עורך לשון, נקדן ומשורר.

שָׁרוֹן‏ ‏הִלֵּל הוא זמר, שחקן ויוצר אוֹטוֹדִידַקְט, משחר ילדותו. ב-11 השנים האחרונות הוא הנציח את הזמרת הישראלית ובין-לאומית עָפרָה חָזָה, בכל דרך אפשרית. בשנת 2014 הוא פנה לכל הרשויות במדינה לקרוא על שמה רחוב בכל עיר. *צילום: צוקית- צילום מאהבה❤️

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כתבה מרגשת מאוד ! ! ! כל הכבוד לאדם אשר כתב אותה (שרון הלל). לפי דעתי והרגשתי הקשר ביניהם היה יחודי ואותנטי מאוד. עד הלום כל פעם שאני מאזין לשירים שלה נכנס בי כוח לנשמה ונהנה מקולה היי... המשך קריאה

כתבה מרגשת מאוד ! ! !
כל הכבוד לאדם אשר כתב אותה (שרון הלל).
לפי דעתי והרגשתי הקשר ביניהם היה יחודי ואותנטי מאוד. עד הלום כל פעם שאני מאזין לשירים שלה נכנס בי כוח לנשמה ונהנה מקולה הייחודי.
כל הכבוד לכל מי שימשיך כמו הבנאדם המקסים הזה להנציח את עפרה חזה כזמרת הבין -לאומית של עם ישראל וביקום כולו.
עפרה חזה ז"ל שנשמתה תהיה צרורה בצרור החיים.
באהבה רבה יוסף נאור אלפסי

עוד 719 מילים ו-1 תגובות
סגירה