הסכם רע לישראל

שר החוץ האיראני מוחמד ג'אווד זריף מימין, ושר החוץ הסיני וואנג יי אחרי החתימה על ההסכם בטהראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
AP Photo/Ebrahim Noroozi
שר החוץ האיראני מוחמד ג'אווד זריף מימין, ושר החוץ הסיני וואנג יי אחרי החתימה על ההסכם בטהראן

הסכם שיתוף הפעולה הכלכלי שנחתם בין איראן וסין  הוא רע לישראל ומחזק את איראן במאבקה נגד ממשל ביידן על הסרת הסנקציות וחזרה ללא תנאים להסכם הגרעין. ישראל תצטרך לבחון מחדש את יחסיה עם סין ולהתנהל בזהירות רבה מולה נוכח התהדקות קשריה עם איראן.

איראן וסין חתמו חתמו ב-27 במרץ על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה, במהלך ביקור של שר החוץ של סין, וואנג יי, בטהראן. ההסכם כולל השקעות סיניות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן.

איראן וסין חתמו חתמו ב-27 במרץ על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה, במהלך ביקור של שר החוץ של סין, וואנג יי, בטהראן. ההסכם כולל השקעות סיניות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן

כזכור, שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקניות, וההתקרבות ביניהן נועדה להגדיל את השפעתן. סין ממשיכה לרכוש נפט מאיראן למרות העיצומים שהוטלו עליה בתקופת ממשל טראמפ.

שיתוף הפעולה העמוק בין סין לאיראן עלול להקשות על המאמצים של ארצות הברית ומדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ושממנו נסוג הנשיא טראמפ.

להסכם הזה יש השלכות רעות על ישראל מכמה היבטים:

1

ההסכם מחזק את יכולת התמרון של איראן בכל משא ומתן עתידי עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015 ועל הסרת הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ.

2

שיתוף הפעולה הכלכלי בין סין לאיראן ינטרל את חריפותן של הסנקציות האמריקניות על איראן. הוא יתן לה חמצן כלכלי והיא תשתחרר אט אט מהמצוקה הכלכלית שלה.

3

איראן לא תמהר לשאת ולתת עם ממשל ביידן ותמשיך את התהליך המואץ של העשרת האורניום תוך הפרת הסכם הגרעין.

4

ממשל ביידן עלול להיכנס ללחץ מההסכם ולהגיש ויתורים לאיראן כדי למנוע ממנה להעשיר אוראניום בקצב מואץ. האיראנים כבר קבעו עובדות חדשות בשטח, הם הכניסו לעבודה צנטרפוגות מסוג מתקדם והעלו את רמת ההעשרה של האורניום שהייתה מותרת בהסכם מ-4 אחוזים ל-20 אחוזים.

שיתוף הפעולה הכלכלי בין סין לאיראן ינטרל את חריפותן של הסנקציות האמריקניות על איראן. הוא יתן לה חמצן כלכלי והיא תשתחרר אט אט מהמצוקה הכלכלית שלה

5

ההסכם בין איראן לסין עלול לדחוף את ישראל מחוסר ברירה לאופציה מלחמתית נגד איראן, הוא מחזק את האופציה לפעולה צבאית, האלוף טל קלמן, ראש אגף האסטרטגיה בצה"ל, אמר בסוף השבוע שעבר כי לצה"ל יש את היכולת להשמיד את כל מתקני הגרעין באיראן.

6

ההסכם בין סין לאיראן מגביר את התלות הישראלית בממשל ביידן לטיפול בבעיית ההתגרענות של איראן.

7

ישראל תצטרך לגלות זהירות רבה בקשריה עם סין ומפני ההשקעות הסיניות בישראל בתחומי התשתיות והטכנולגיה המתקדמת, בגלל הקשרים ההדוקים בין סין לאיראן.

סין שינתה את מדיניותה כלפי איראן והפכה לבעלת אינטרסים חשובים ביחס אליה. ישראל, שיש לה יחסים טובים עם סין, צריכה לבחון מחדש את יחסיה עמה. האמריקנים כבר הזהירו את ישראל בכל הקשור למעורבות של סין בהשקעות בישראל. לפני כחצי שנה הגיע לישראל מזכיר המדינה מייק פומפיאו לביקור מיוחד בנושא הזה והזהיר את הדרג המדיני כי למעורבות הסינית בהשקעות בישראל עלולות להיות השלכות מסוכנות על יחסי ישראל עם ארה"ב.

האמריקנים דרשו מישראל לבטל או לצמצם את ההסכם שהיא חתמה עם חברה סינית על הפעלת נמל חיפה. ישראל צריכה לשקול זאת ברצינות וגם לבחון את מדיניותה בכל הקשור לשיתופי פעולה עם חברות סיניות בתחומים טכנולוגיים ובתשתיות התחבורה. הנחת העבודה צריכה להיות שכל טכנולוגיה כזו עלולה להגיע בסופו של דבר לידי אירן דרך הסינים.

ההסכם שנחתם בין סין לאיראן הוא בבחינת "תמרור אדום" עבור ישראל, ומחייב אותה להאיץ את המלחמה החשאית בגרעין האיראני, עוד לפני שסין תיכנס לתמונה ותהפוך לשותפה מסייעת של איראן בפרויקט.

לפני כחצי שנה הגיע לישראל מזכיר המדינה מייק פומפיאו לביקור מיוחד בנושא הזה והזהיר את הדרג המדיני כי למעורבות הסינית בהשקעות בישראל עלולות להיות השלכות מסוכנות על יחסי ישראל עם ארה"ב

לכאורה, ישראל יכולה להשתמש בקשרים הטובים שלה עם סין כדי למתן את איראן, אך ההערכה בירושלים היא כי הדבר חסר סיכוי וכי האיראנים שועטים לעבר הפצצה הגרעינית. האיראנים משחקים בחוכמה את משחק השחמט הים-תיכוני. ברגע שארה"ב וישראל סוגרות דלתות בפניהם, הם פותחים דרכים חדשות כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות. הם מנסים להרוויח זמן ומחפשים דרכים לכופף את ממשל ביידן.

הידוק הקשר של אירן עם סין הוא לרעת ארה"ב וישראל, לכן הדרג המדיני צריך לפעול בהתאם כבר עכשיו.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 621 מילים
סגירה