ה"ווַלְדָנֶה" של גוש השינוי תדחוף את הערבים לזרועות הליכוד

גנץ בסכנין (צילום: פנחס ענברי)
פנחס ענברי
גנץ בסכנין

יש בערבית מילה שאין לה מקבילה בעברית – "ווַלְדָנֶה". מה זה "וולדנה"? כאשר מבוגר מתנהג כמו ילד – וולד – זה וולדנה.

הערבים בישראל קיבלו החלטה אסטרטגית – להשתלב במדינה, וכעת עליהם להחליט עם מי יילכו. זאת שאלה קריטית לגבי מהותה של החברה הישראלית, ויש לה חשיבות גדולה לגבי עיצובה של הממשלה הבאה.

יש בערבית מילה שאין לה מקבילה בעברית – "ווַלְדָנֶה". מה זה "וולדנה"? כאשר מבוגר מתנהג כמו ילד – וולד – זה וולדנה. הערבים בישראל קיבלו החלטה אסטרטגית – להשתלב במדינה, וכעת עליהם להחליט עם מי יילכו

השאלה הזאת גם פילגה את הרשימה המשותפת. התנועה האסלאמית, המסורתית, החליטה ללכת עם הליכוד, שהוא מייצג את ערכי המסורת, אבל לא רק. בראייה אסטרטגית הם בחנו מי יהיה בשלטון לאורך זמן, והם החליטו – הליכוד. מדוע הליכוד? כי בנוסף לזהות של ערכי המסורת – הם ראו יציבות והמשכיות והתנהגות של מפלגת שלטון.

הופעת כחול לבן העמידה את התפיסות האלה במבחן ראשון, כאשר לפתע עמדה במרכז הפוליטיקה בישראל מפלגת שלטון חדשה בראשות מנהיג חדש – בני גנץ, ולראשונה הערבים ראו הזדמנות למפלגת שלטון שיוכלו לתמוך בה תמיכה אסטרטגית. ואכן באחד הסבבים (מי זוכר איזה) כחול לבן קיבלה ברחוב הערבי שני מנדטים.

קריסת בני גנץ טפחה על פניהם של הערבים, והדימוי של הליכוד כממשלת שלטון רק התחזק, וגרם להופעתו של מנסור עבאס מן הצללים לאור הזרקורים.

ההתנהגות הילדותית של מי שקורא לעצמו גוש השינוי רק מחזקת דימוי זה, ומוכיחה לערבים כי נתניהו הוא זה ששולט על סדר היום הישראלי, וכל היתר מסתדרים על פיו.

ומי שחושב שרק מנסור עבאס יחבור לליכוד – טועה. אם המתקראים גוש השינוי ימשיכו להציג את ה"וולדנה" – גם המשותפת תחבור לליכוד.

קריסת גנץ טפחה על פניהם של הערבים, והדימוי של הליכוד כממשלת שלטון רק התחזק, וגרם להופעת מנסור עבאס מן הצללים. ההתנהגות הילדותית של מי שקורא לעצמו גוש השינוי רק מחזקת דימוי זה

אם גם אחרי שהליכוד הכשיר את התנועה האסלאמית, "גוש השינוי" פוסל את המשותפת – שיסתדר בעצמו עם עצמו – באופוזיציה, אם עוד תהיה כזאת.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 310 מילים ו-1 תגובות
סגירה