פרשנות נפתלי בנט בדרך ללשכת ראש הממשלה

יו"ר ימינה סיים את טיול הפסח שלו במדבר וייכנס היום ללשכת ראש הממשלה ● נתניהו ימטיר עליו הבטחות, אך ספק אם בנט יגיע לארץ המובטחת ● מקורבי בנט טוענים בתוקף כי הוא חצה את הרוביקון: "אין שום ספק בעניין הזה. הוא החליט להדיח את נתניהו וזהו" ● הפגישה החשובה תהיה במוצ"ש, עם יאיר לפיד, אך ההתנגשות בין השניים לא פשוטה ● גם הם לא יודעים איך היא תסתיים

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט

נפתלי בנט ייגש בצעדים מהירים ללשכה של בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים, שם אמורה להתקיים הפגישה בין השניים. בדרך הוא יחייך במבוכה. ליד הדלת יחכה נתניהו וישאל בקול הבריטון, "שלום נפתלי, מה שלומך?" נתניהו יוליך את בנט לפינת הישיבה, סלון מאולתר שראשי המדינה אוהבים להניח בלשכה שלהם כדי לנטרל לפעמים את האופי הרשמי של הפגישה, ולשוות לה אווירה סחבקית.

בדקות הראשונות נתניהו יתעניין ובנט יספר לו על מדבר יהודה, שם עשה את חופשתו בסוף השבוע. נתניהו ישחרר איזו חוויה מימי האימונים המפרכים שעבר שם בימי סיירת מטכ"ל, שמוכרים לבנט היטב. גם הוא היה בסיירת.

אחרי הסמול-טוק הקרבי יעברו השניים לפוליטיקה קשוחה. כאן לא תהיה שום חברות. בנט ישב מול הנמסיס שלו עם סכין בין השיניים. הוא יביט בנתניהו וייזכר בכל ניסיונות החיסול הפוליטיים שהוא ביצע כלפיו. ניסיון אחד אפילו צלח.

בבחירות אפריל 2019, נתניהו השאיר את הימין החדש של בנט ואיילת שקד מתחת לאחוז החסימה. את המחיר שילמו נתניהו והמדינה בארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים, בואכה החמישית.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-4 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

נתניהו יצע לבנט את מה שהציע פרעה ליוסף – הכל חוץ מראשות הממשלה. "אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ.", כלשון הציטוט מבראשית.

בנט לא יתפתה בשלב זה לשום תפקיד ממלא מקום, שריונים, מיזוג של ימינה עם הליכוד, גם עם אלפי מתפקדים. הוא רוצה להיכנס לבית בבלפור עכשיו ויתבע מנתניהו לצאת החוצה ולתת לו את המפתחות, לפחות בשנתיים הראשונות. רק זה יספק אותו.

נתניהו לא יסכים, כמובן. רק המחשבה ששר הביטחון לשעבר שהוא כל כך לגלג עליו, שנוא נפשה שלו ושל רעייתו שרה ייקח לו את הכיסא ואת הבית – מוציאה אותו מדעתו.

בנט לא יתפתה בשלב זה לשום תפקיד, מיזוג של ימינה עם הליכוד, גם עם אלפי מתפקדים. הוא רוצה להיכנס לבית בבלפור עכשיו ויתבע מנתניהו לתת לו את המפתחות, לפחות בשנתיים הראשונות. נתניהו לא יסכים

שום סיכומים קונקרטיים לא יצאו מהפגישה בין השניים. בנט יהנה להוכיח לנתניהו שהוא הפעם על הסוס, גם אם יש לו חמישית מהמנדטים שקיבל הליכוד. השיחה תהיה קצרה, כי בנט ירצה להפגין קשיי השגה, ולא ירצה ליפול עמוק לתוך ניסיונות החיזור והשכנוע הידועים של נתניהו. השניים יסכמו לדבר בתחילת השבוע. קרוב לוודאי שיריב לוין יתבקש לשמור על הקשר.

האירוע החשוב יותר מבחינתו של בנט יתקיים מאוחר יותר, במוצאי שבת: הפגישה המדוברת בינו ובין האח של פעם, יאיר לפיד. כאן בעצם טמון עתידה של הממשלה הבאה.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ב-2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ב-2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

מקורבי בנט טוענים בתוקף שהוא חצה את הרוביקון סופית בימים האחרונים. "אני אומר לך בוודאות, ביודעין", אומר לי אחד מהם. "בנט הולך על המרכז-שמאל. לבנט אין שום ספק בעניין הזה. הוא החליט להדיח את נתניהו וזהו".

אז היכן הבעיה? אצל יאיר לפיד. בנט ושקד לא מאמינים שהוא באמת רוצה להניח בידיו של בנט את המפתחות. "לפיד יודע שבנט בפנים", אומר המקורב. "אז מה הוא רוצה? מה הוא מקשקש? הוא אומר לבנט בוא ניפגש, בוא תגיד שאתה עם המשותפת, יש לו כל מיני דרישות".

"לפיד אומר שבנט רוצה לקחת את ההמלצה ולרוץ לנתניהו. איזה שטויות. למה שבנט יכייס אותו? מה נתניהו ייתן לו? את ראשות הממשלה?"

"אני אומר לך בוודאות, ביודעין, בנט הולך על המרכז-שמאל. לבנט אין שום ספק בעניין הזה. הוא החליט להדיח את נתניהו וזהו. לפיד יודע שבנט בפנים, אז מה הוא רוצה? מה הוא מקשקש?"

המקורב לבנט ממשיך: "לפיד אמר בפירוש שאם בנט יהיה ראשון ברוטציה, הוא מעדיף בחירות. אולי לשם הוא מכוון. בנט רואה שלפיד מעביר אותו מסע של ביזוי והשפלה לא רלוונטיים. הוא דורש מבנט להתפרק מכל הנכסים שלו לפני שמשהו נסגר.

"יש לנו תחושה שלפיד מנסה להרוס את בנט בפני הציבור שלו. הוא מעדיף בחירות מאשר לתת לבנט להיות ראשון או בכלל. מה הבעיה לתת לו להיות ראשון? בנט יקיים הסכמים. הוא לא שקרן כמו נתניהו".

ההצעה של המקורב לקראת הפגישה המכרעת מחר היא להשיג הסכם כתוב בין לפיד ובנט, שאותו ינסחו גדעון סער וזאב אלקין המנוסים, ושיסלול את דרכו של בנט ראשון ללשכת ראש הממשלה, בלי תנאים ובלי התניות.

בינתיים לפיד מתעקש להיות המועמד שיקבל את ההמלצות לנשיא. בנט לא מוכן. ההתנגשות הזו בין השניים לא פשוטה. גם הם לא יודעים איך היא תסתיים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 628 מילים ו-4 תגובות
סגירה