איך מוותרים על האגו עם 17 מנדטים

נפתלי בנט ויאיר לפיד. הופעות תכופות בתקשורת (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90
נפתלי בנט ויאיר לפיד. הופעות תכופות בתקשורת

יאיר לפיד שתק במשך כל מערכת הבחירות. הוא לא הצהיר על מועמדותו לראשות ממשלה, לא נגרר לדו קרב מול נתניהו (שכנראה היה פוגע בו), לא הכפיש את החרדים ולא פסל את הערבים. נראה שמהלך השתיקה דווקא הועיל לו בתמונת המנדטים, יאיר לפיד בפעם השנייה מאז כניסתו לפוליטיקה עומד בראש המפלגה השנייה בגודלה בכנסת. עם זאת נראה, כי לבלפור הוא לא יכנס בקרוב.

יאיר לפיד היה זה שהכניס את נפתלי בנט לממשלת נתניהו ב-2013 במסגרת הגוש החוסם שרקמו. זו הייתה ממשלה ימנית ברובה. מה השתנה עכשיו, שבנט לא מוכן לשבת תחת לפיד? מובן לכל כי בנט הוא איש ימין, אך ממתי לפיד הפך לאיש שמאל?

לפיד היה זה שהכניס את בנט לממשלת נתניהו ב-2013 בגוש החוסם שרקמו. זו הייתה ממשלה ימנית ברובה. מה השתנה עכשיו, שבנט לא מוכן לשבת תחת לפיד? בנט הוא איש ימין, אך ממתי לפיד הפך לאיש שמאל?

בכל מקרה, ממשלה שתקום ותכלול את בנט וסער כשני שחקנים משמעותיים לא תוכל לקדם שום מדיניות שמאל. לבנט יש הזדמנות פז לקבל תפקידים בכירים אולי אפילו רוטציה, וכל מה שהוא יצטרך לעשות זה לשבת תחת אדם שהכניס אותו לממשלה בראשית דרכו בפוליטיקה.

נפתלי בנט וגדעון סער הצהירו שהם רצים לראשות ממשלה בנאומים חגייגים וכשלו. כוחם של תקווה חדשה וימינה קטן מכוחה של יש עתיד. מפלגת העבודה שכבר עמדה על 0 מנדטים קיבלה יותר מנדטים מגדעון סער. כיצד יתכן שלפיד שלו 17 מנדטים נדרש לוותר על האגו ולשבת בממשלה תחת נפתלי בנט, שלו 7 מנדטים?

דמוקרטיה אינה עובדת ככה. באף מדינה מתוקנת בעולם לא ייתכן כי ראש המפלגה החמישית בגודלה בכנסת ירכיב ממשלה בגלל התחייבות אגו ורצון לא מוסבר לכהן כראש ממשלה. הרי בנט אמר בעצמו כי הוא לא יכול לכהן כראש ממשלה עם 10 ולא עם 15 מנדטים, אז עם 7?

אז מהי הסיבה שנפתלי בנט רואה ביאיר לפיד את התגלמות השמאל בישראל? לכך אין תשובה ברורה. מפלגת המפד"ל המיתולוגית ישבה בממשלה תחת אהוד ברק. ביבי לקח לממשלתו את העבודה. יש עתיד מעולם לא הגדירה את עצמה כמפלגת שמאל, ועדיין נראה שבנט מתעקש לא להמליך את יאיר "שמאל" לפיד לראשות ממשלה.

אולי בנט לא רוצה להצטייר כמי ששובר למרכז מול יריבו החדשים סמוטריץ ובן גביר, אולי הוא באמת באמת מאמין כי יאיר לפיד הוא איש שמאל ואינו מוכן לוותר על עקרונותיו. ואולי הוא מצטט את הטרמינולוגיה של נתניהו, לפיה כל מי שאינו בגוש שלו הוא שמאלן (כולל ליברמן וסער), כי היא משרתת גם אותו בשלב זה.

לפיד צריך להחזיק חזק ולא לוותר אל מול מכבש הלחצים של ציר בנט-סער. הוא כבר וויתר על האגו בכמה וכמה מערכות בחירות. את האגו הוא למד לשים בצד מזמן. עכשיו תורו להילחם. באשר לבנט, נראה כי הסיבה העיקרית שהוא מתנגד לשבת תחת לפיד היא הבנתו כי יש לו הזדמנות חד פעמית להיות ראש הממשלה. הזדמנות שלא תחזור לעולם, לעשות אקזיט.

לפיד לא צריך לוותר מול מכבש הלחצים של ציר בנט-סער. את האגו הוא למד לשים בצד מזמן. עכשיו תורו להילחם. נראה שהסיבה העיקרית להתנגדות בנט לשבת תחת לפיד היא ההבנה כי זו הזדמנות לאקזיט כרה"מ

זוהי גם הסיבה שהצהיר במערכת הבחירות שלא ישב תחת לפיד, הוא הבין כי הוא יוכל לדרוש להיות ראש הממשלה וסביר להניח שגם יקבל את זה. עכשיו נותרת השאלה כיצד ממשלה שבה העומד בראש הוא מיעוט תתפקד.

יוני גולדשטיין בן 20, סטודנט למדעי המדינה ויחב"ל באוניברסיטה הפתוחה. עוסק בתחום הדוברות במגזר הציבורי ומתמחה בארגון שורת הדין. קורא חדשות אדוק וכותב בזמן הפנוי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 507 מילים
סגירה