הנשיא ראובן ריבלין ביום ההתייעצויות עם הסיעות, 5 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הארועים שהתקיימו במזרח ירושלים ובמערבה הפכו את יום האתמול לאחד הדרמטיים בתולדות ישראל ● בצד אחד של העיר החל שלב ההוכחות שיחרוץ את גורלו המשפטי של ראש הממשלה, בצד השני החלו הדיונים בבית הנשיא שיחרצו את גורלו הפוליטי של נתניהו ● במשך כל היום דיבר ריבלין על שיקולים ערכיים אבל לא שכנע איש ● השאלה אם הצליח לשכנע את עצמו ● פרשנות

לפני שנות דור היה הנשיא ראובן ריבלין יו"ר בית"ר ירושלים. הקבוצה הפסידה בדרבי מול הפועל וריבלין מירר בבכי בחדר ההלבשה. צלמי הטלוויזיה של הערוץ היחידי צילמו את האירוע, אבל בדרך לשידור אבד סרט ההקלטה. הצלמים פנו לריבלין וסיפרו לו על האסון. ריבלין אמר "אין שום בעיה", הצלמים חזרו יחד אתו לחדר ההלבשה והוא פרץ שוב בבכי תמרורים, הרבה יותר עז ונוגע ללב.

נזכרתי באירוע הזה אתמול בבית הנשיא, אחרי הפגישה של הנשיא ריבלין עם אנשי המשלחת של ימינה. איילת שקד יצאה מהפגישה עם היועצת שלה, והשתיים פסעו על השטיח האדום שמונח במקום לעבר המכונית.

איילת שקד על השטיח האדום בבית הנשיא, 5 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איילת שקד על השטיח האדום בבית הנשיא, 5 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הצלמים לא אהבו את זה. הם רצו את שקד לבד על השטיח. "אין בעיה", אמרה שקד, חזרה לאחור, וצעדה שוב לעבר המכונית, הפעם לבד, לשמחת הצלמים.

זה היה רגע מחויך באחד הימים הקשים והדרמטיים בתולדות הפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות. העיר סערה במזרח ובמערב.

בבית המשפט המחוזי ברחוב צלאח א-דין התייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלב מכריע במשפט על שוחד, מרמה והפרת אמונים. במשכן הנשיא ברחוב ז'בוטינסקי התבקש נשיא המדינה בידי 52 חברי כנסת להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה הבאה.

אף אחד מבין הממליצים לא עשה את החיבור הנורא בין שני המקומות. רק הנשיא. בפגישה הראשונה עם נציגי הליכוד ולאורך כל היום הוא רמז כי יש גם שיקולים ערכיים לפני שבוחרים להטיל את המנדט על מי שעומד לדין. אבל ריבלין לא שכנע אף אחד מהם. צריך רק לקוות שהצליח לשכנע את עצמו.

בפגישה הראשונה עם נציגי הליכוד ולאורך כל היום ריבלין רמז כי יש גם שיקולים ערכיים לפני שבוחרים להטיל את המנדט על מי שעומד לדין. אבל ריבלין לא שכנע אף אחד מהם. צריך רק לקוות שהצליח לשכנע את עצמו

נתניהו הגיע בבוקר לבית המשפט לתחילת שלב ההוכחות במשפט שלו. הוא צירף אליו את בנו הצעיר, אבנר נתניהו. האירוע התנהל בעצלתיים והיה רצוף בתקלות טכניות ואחרות. דברי הפתיחה של התובעת ליאת בן-ארי, אותם קראה מן הכתב בטון מונוטוני, היו ברורים וענייניים, אבל עוררו את זעמם של הפרקליטים.

באותו רגע היה ברור לי שגם נתניהו רותח. הוא שילב ידיים, נשען לאחור ושוחח עם פרקליטו עמית חדד שישב לידו, מאחורי התובעת. הפרקליט ז'ק חן ניסה להשיב, אבל השופטת רבקה פרידמן-פלדמן קטעה אותו. זה לא המקום, היא אמרה.

עורך הדין ז'ק חן, שמייצג את שאול אלוביץ', עם התובעת ליאת בן-ארי בבית המשפט המחוזי בירושלים, 5 באפריל 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)
עורך הדין ז'ק חן, שמייצג את שאול אלוביץ', עם התובעת ליאת בן-ארי בבית המשפט המחוזי בירושלים, 5 באפריל 2021 (צילום: אורן בן חקון/פול)

נתניהו עזב. הוא החסיר את העדות של אילן ישועה שעוד ידובר בה. ישועה תיאר מציאות שבה ראש הממשלה משעבד לטובתו עיתון אינטרנטי שלם, חשוב ונפוץ, ועושה שם כבתוך שלו. את התמורה הוא השיב לבעלים במטבע רגולטורי. "זהו סחר בכוח שלטוני", אמרה התובעת בן-ארי.

בערב ימשיך נתניהו את המשפט בפורום אחר. אם הפרקליטים שלו לא ענו לתובעת, כי כך נהוג, הוא יצא בנאום לאומה משלו נגד הפרקליטות והמשטרה, ויפרק עוד יותר את רשויות החוק שאותן הוא מאשים בניצול הכוח להפיכה נגד מועמד חזק מהימין (שדווקא איבד בבחירות שישה מנדטים).

משני צידי הרחוב עמדו מאות מפגינים משני המחנות. הטקסטים ההדדיים היו מחרידים, יש להודות. השנאה בעבעה. כולם איבדו מזמן את כל הגבולות והעסק רק הולך ומתדרדר. היו שם קללות, איומים ותנועות מגונות. אין טעם לחזור על הדברים.

אחרי כך נדדו המפגינים לבית הנשיא והתייצבו שוב זה מול זה. כחום היום הלהט רק התגבר. אלה עם החיסונים שנתניהו הביא, ואלה עם הצוללות שנגדו. אלה עם מלך ישראל ואלה עם מלך השחיתות. מפגש חזיתי קצר בין הכוחות נגרר כמובן לאלימות פיזית. מזל שהמשטרה הייתה שם בזמן.

הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים, 5 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הפגנת תמיכה בבנימין נתניהו מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים, 5 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

רגע השיא של המאבק האזרחי, אם כן, לא היה בבחירות לפני שבועיים. בקלפי לא הושגה הכרעה וכך, אנחנו מטפסים לעוד פסגה של אי-שפיות לאומית וצופים בהשתאות בסרט הבא:

ראש הממשלה נאשם בפלילים חמורים; התובעת המאובטחת נושאת נאום פתיחה קשה; העד המרכזי מביא עדות מזעזעת; חברי הכנסת מכל המפלגות מנהלים מרוץ ממליצים וסופרים קולות, כמו בבחירות; הנשיא מתקשה להכריע בעצמו; וראש הממשלה עולה למגרש בשעה 17:30 אחר הצהריים כדי לענות לתובעת במשפט, תוקף בגסות את הפרקליטות, מערער על ההשגות הערכיות של ריבלין ועוד משיג יתרון בבית הנשיא.

רגע השיא של המאבק האזרחי, אם כן, לא היה בבחירות לפני שבועיים. בקלפי לא הושגה הכרעה וכך, אנחנו מטפסים לעוד פסגה של אי-שפיות לאומית

נתניהו יקבל היום כנראה את המנדט להרכיב ממשלה. בתחרות על הממליצים הוא השיג 52 לעומת 45 ללפיד ושבעה לבנט.

מי שהכשיל את הבכורה מלפיד היה גדעון סער שהחליט שלא להמליץ על איש. סער כנראה פחד לתת את המושכות בידיים של לפיד. אולי הוא חושש ממצב (תיאורטי) שלפיד היה מצליח במשימה. לפיד מבחינתו הוא איש שמאל. סער ימני לא פחות מבצלאל סמוטריץ'.

גדעון סער בארוע של תקווה חדשה במושב עזריה, 4 באפריל 2021 (צילום: פלאש90)
גדעון סער בארוע של תקווה חדשה במושב עזריה, 4 באפריל 2021 (צילום: פלאש90)

לנתניהו אין ממשלה גם אחרי המנדט שיקבל. בנט לא סומך על נתניהו וברגע זה מעדיף להקים ממשלה עם לפיד. אנחנו נכנסים לחודש מכריע שבו נתניהו יצטרך להקים ממשלה בתמיכת רע"ם, להחזיר אליו את בנט, לשכנע את בנט, סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר שרע"ם לגיטימית, וגם לנהל מרחוק את המשפט הפלילי שלו.

גם בליכוד יש כיסי התנגדות למהלכים של נתניהו. אתמול פגשתי בבית המשפט המחוזי את ח"כ שלמה קרעי. הוא בא לתמוך בראש הממשלה. קרעי מתנגד לקואליציה עם רע"ם. מה הוא יעשה? אין לו פתרון.

"אמרתי לנתניהו שיציג ממשלת מיעוט ימנית עם 59 חברי כנסת", סיפר קרעי. "נראה אם סער יעז להתנגד, ולהביא לממשלת שמאל או לבחירות חדשות. זה יהיה הסוף הפוליטי שלו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כתבה אובייקטיבית והוגנת, תענוג. וכעת למה שחשוב באמת: טפו על ביבי, קליפטומן וכל חסידיו קליפטומנים וגנבי אנרגיה ומעתיקנים; ישראל תעלה כיתה רק אם ביבי יירקב בכלא, או לפחות, שבנו יתנדב בבית... המשך קריאה

כתבה אובייקטיבית והוגנת, תענוג. וכעת למה שחשוב באמת: טפו על ביבי, קליפטומן וכל חסידיו קליפטומנים וגנבי אנרגיה ומעתיקנים; ישראל תעלה כיתה רק אם ביבי יירקב בכלא, או לפחות, שבנו יתנדב בבית התמחוי בתחנה מרכזית ירושלים, תוך הגשת הצלחת לשולחן הנזקק עם בושה, בושה אמיתית, בושה שבאה מהלב, בושה שהיא קרובת משפחה של היראה.

עוד 782 מילים ו-1 תגובות
סגירה